Hegnslov forlig opfølgning
Fra : Olsen

Dato : 14-06-03 22:11

I februar indklagede vi (en kreds af grundejere) hr. X for hegnssynet.
Det kommunale udvalg mødte op og vi indgik forlig. De pågældende træer
skulle beskæres inden 1.maj 2003.

Sidst i april meddeler X Hegnssynet, at han ikke kan opfylde forliget
til aftalte tid.

Vi bliver bedt om at kommentere brevet og skriver tilbage, at vi
henstiller at X overholder det indgåede forlig.

Her den 14. juni er kun halvdelen af træerne beskåret. De afskårne grene
ligger i en bunke på en vendeplads til gene for naboerne. Enkelte er
samtidig bekymret for brandfaren idet der er tale om en temmelig stor
mængde.

Jeg har læst hegnsloven således at en kendelse er at sammenligne med en
"dom",- og som sådan selvfølgelig skal efterleves.

Grundejer X har selvfølgelig ikke udvist modvilje mod forliget, idet han
få dage før 1.maj påbegyndte beskæring. Ej heller anket forliget.

Jeg troede egentligt at hegnssynet kunne foranledige at træerne blev
beskåret på X's regning når forliget ikke blev overholdt?

Eller hvad?

--
Hilsen fra Olsen

snipnospam@olsen.mail.dk

ikke fjerne nospam

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 15-06-03 14:39

"Olsen" <snipnospam@olsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> Jeg troede egentligt at hegnssynet kunne foranledige at træerne blev
> beskåret på X's regning når forliget ikke blev overholdt?
>
> Eller hvad?

Hegnslovens § 44, stk. 1: "Undlader nogen at udføre et ham ved forlig,
kendelse eller dom pålagt arbejde inden den fastsatte frist, eller er det
udførte arbejde behæftet med mangler, kan hegnsynet efter naboens begæring
ved kendelse bestemme, at det manglende arbejde skal udføres eller manglerne
afhjælpes ved formandens eller klagerens foranstaltning på den forsømmeliges
bekostning"

I skal altså selv tage initiativ til tvangsfuldbyrdelsen - altsammen
forudsat, at Jeres forlig er et gyldigt hegnssynsforlig.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen