Jack Ryan historierne
Fra : Per Moreau

Dato : 14-06-03 19:43

Nu har jeg set flere af filmene om Jack Ryan hvor at forskellige
skuespillere har været denne person.
Og efter min mening synnes jeg at Harrison Ford faktisk er den der har
spillet Jack Ryan bedst.
Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men på en måde synnes jeg at han egner sig
langt bedre til det end de andre skuespillere.
Se blot Patriot Games og Clear And Present Danger
Ford var jo fantastisk i de 2 film, men til de andre har de valgt lidt af
nogen
dødbiddere (efter min mening).
Skal de ikke snart lave en Jack Ryan film med ham igen ?

Mvh
Per M.

--
It´s a test designed to provoke an emotional respond.
www.sputnikworld.com

Fra : Lars Møller

Dato : 14-06-03 21:52

Efter min mening er Ford efterhånden lige gammel nok til at spille den
action rolle som er påkrævet af Jack Ryan.

Synes faktisk at Garcia gjorde det ganske godt da han havde tjansen; men
rollen passer vel klart bedst til en tættere på de 35 end på de 65.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-06-03 22:00

Hej!

"Lars Møller" wrote:

> Synes faktisk at Garcia gjorde det ganske godt da han havde tjansen; men
> rollen passer vel klart bedst til en tættere på de 35 end på de 65.

I hvilken film har Jack Ryan været spillet af (Andy?) Garcia?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner "

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 14-06-03 22:38

> I hvilken film har Jack Ryan været spillet af (Andy?) Garcia?

Mon ikke Lars Møller tænker på Alec Baldwin i "Hunt for Red October"? -Han
kunne i hvert fald godt minde om Andy Garcia.

Mvh
Bjørn

Fra : Lars Møller

Dato : 14-06-03 22:45

> I hvilken film har Jack Ryan været spillet af (Andy?) >Garcia?

Sorry, jeg fik blandet mine skuespillere sammen, mente Alec Baldwin.

Altid dobbelt check inden man får sagt noget noget her =))

Fra : Silver

Dato : 15-06-03 01:32

> Ford var jo fantastisk i de 2 film, men til de andre har de valgt lidt af
> nogen
> dødbiddere (efter min mening).
> Skal de ikke snart lave en Jack Ryan film med ham igen ?

Smag og behag, jeg har altid set Alec Baldwin som Jack Ryan for mine øjne
hver gang jeg har læst serien (har læst dem 8 gange efterhånden på engelsk
paperback).

Harrison Ford som Jack Ryan...hmmm filmene var gode nok men han er IKKE Jack
Ryan i mine øjne.

Mvh
Silver

Fra : vadmand

Dato : 15-06-03 09:06

"Silver" <dsl46016@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Smag og behag, jeg har altid set Alec Baldwin som Jack Ryan for mine øjne
> hver gang jeg har læst serien (har læst dem 8 gange efterhånden på engelsk
> paperback).

Uden at tage skade?

Jack Ryan-bøgerne - især de seneste - er efter min mening noget af det mest
renlivede nazipropaganda, der er skrevet i nyere tid. oruden at de er
ulideligemed deres teknik- og akronym-fetichisme.

Per V.

Fra : Martin Seebach

Dato : 15-06-03 15:09

vadmand wrote:

> [...]
> renlivede nazipropaganda, der er skrevet i nyere tid. oruden at de er
> ulideligemed deres teknik- og akronym-fetichisme.

Nu er The Hunt for Red October jo ikke en af de seneste, men en af de
tidligere - og bedste, sammen med Red Storm Rising, der dog ikke foregår
i Ryans univers (men sagtens kunne gøre det!). Exec. Orders og Rainbow
Six er faldet gevaldigt af på den.

Men nazi-propaganda? Hvor får du dog det ord fra? Er du sikker på at du
ikke bare er en ignorant idiot der sætter anti-kommunisme lig med
nazime, fordi din politiske horisont simpelthen ikke er bredere?

Fra : vadmand

Dato : 15-06-03 15:22

"Martin Seebach" <usenet@g-bach.dk> skrev i en meddelelse news:3eec7e0f$0 Er
du sikker på at du
> ikke bare er en ignorant idiot der sætter anti-kommunisme lig med
> nazime, fordi din politiske horisont simpelthen ikke er bredere?

Nu kunne jeg selvfølgekig bare skrive "det ka du sæl være" og så lade det
blibe ved det. Men jeg vil gerne begunde det.

For det første: Efter nin kogebog kan man godt kalde noget nazistisk, hvis
det blot udviser væsentlige, men ikke alle nazikarakteristika. Man kan
således godt have klare nazitendenser uden at være antisemit.

Fir det andet: Holdningen i Ryan-bøgerne - især netop i dem du nævner, de
seneste, er overmenneskedyrkende (Ryan som den stærke ener, der klarer alt
trods omgivelsernes totale uduelighed), militærliderlig (tydelig vegejstring
for militært isenkram, ditto hierarkier, hemmelighedsfulde forkortelser,
blind lydighed mod de overordnede - når disse altså er Ryan selv) paranoid
og racistisk (begge dele tydeligt i skildringen af USAs orientalske fjender
i "Executive Orders). Læg dertil en overdreven "hensigten helliger
midlerne"-kynisme, som man skal til visse nuværende amerikanske ledere for
at finde magen til.

Så synes jeg, min karakteristik er berettiget.

Per V

Fra : Martin Seebach

Dato : 15-06-03 16:33

vadmand wrote:

> Nu kunne jeg selvfølgekig bare skrive "det ka du sæl være" og så lade det
> blibe ved det. Men jeg vil gerne begunde det.

;) .. så vil jeg bifalde din diskussionvillighed ved også at svare ..!

> For det første: Efter nin kogebog kan man godt kalde noget nazistisk, hvis
> det blot udviser væsentlige, men ikke alle nazikarakteristika. Man kan
> således godt have klare nazitendenser uden at være antisemit.

Det er jeg ikke helt enig i. Racedyrkelsen synes jeg er en meget vigtig
del af nazisme.

> Fir det andet: Holdningen i Ryan-bøgerne - især netop i dem du nævner, de
> seneste, er overmenneskedyrkende (Ryan som den stærke ener, der klarer alt
> trods omgivelsernes totale uduelighed)

Er man overmenneske dyrkende, fordi man tror på det individets styrker?
Clark og Chavez er også stærke individer. Det er Don O'Russel og Dan
Murray også. Både liberalisme og konservatisme bekender sig til
individets suverænitet.

> militærliderlig (tydelig vegejstring
> for militært isenkram, ditto hierarkier, hemmelighedsfulde forkortelser,

Denne begejstring oplever jeg mere mellem TC og læserene. Det er ikke
figurene selv, der savler over isenkrammet, men den omnisciente
fortæller, der beretter om de tekniske detaljer. Specielt skyldes sejren
i Red Storm Rising dygtige soldater og lederes indstats, og det faktum
at de sovjetiske kommandoveje er så hierakiske, mens NATOs er lang mere
fleksible. Og forkortelserne eksisterer overalt! Virksomheder og
foreninger. Hvis du ikke er inde i jargonen, kan de godt være kryptisk.
"NG"? "OT"? "BW"? "d.k.tv"? :) Og således også i et militær, i Secret
Service, i FBI etc etc.

> blind lydighed mod de overordnede - når disse altså er Ryan selv)
Som nævnt ovenfor, gør TC det ofte til en pointe, at det sovjetiske
militær har så stive kommandoveje, og dem der er bedst til at træffe
beslutningerne, ikke for lov, og bliver blindt sendt i døden af Kreml.

> paranoid og racistisk (begge dele tydeligt i skildringen af USAs orientalske fjender
> i "Executive Orders).

Paranoid? "- Hov, Saddam er blevet skudt og Iran og Irak er blevet til
UIR. - Kan vi ikke gøre noget ved det? - Næ.. - Nå, men jeg ringer til
min gode ven, muslimen, Prins Abdul af Saudi Arabien og siger at han
ikke skal være bange"

Først da det er bevist at UIR står bag ebola udbruddet og
attentat-forsøgene på Katie og Jack selv, går USA i offensiven.

Racistisk? Det ser jeg ikke nogen steder. Ryan er god venner med
ovennævnte print af Saudi Arabien, og Robby Jackson, der af flere Clancy
fans spås til at få vice-præsidentposten, efter EO et sted, er sort.

> Læg dertil en overdreven "hensigten helliger
> midlerne"-kynisme, som man skal til visse nuværende amerikanske ledere for
> at finde magen til.

Ja, Jack er som Tom Clancy 8og mig selv ;) ) enormt pragmatisk anlagt,
og vil gerne bare gøre tingene på den letteste mulige måde. Men ellers
er Ryan da meget lovlydig .. ? Hvad er det for en kynisme du henviser til?

> Så synes jeg, min karakteristik er berettiget.

Det gør jeg jo så stadig ikke :)

- Martin

Fra : vadmand

Dato : 15-06-03 19:36

> Det gør jeg jo så stadig ikke :)

Det bliver vi så nok ikke enige om. I øvrigt er min største anke imod
Clancy-bøgerne egentlig også, at de (sidste) er alt, alt, alt for l - a -
n - g - e!

Per V.

Fra : Silver

Dato : 15-06-03 15:53

"vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> renlivede nazipropaganda, der er skrevet i nyere tid. oruden at de er
> ulideligemed deres teknik- og akronym-fetichisme.

Jeg tænkte nu mere på dem FØR Rainbow Six og Executive Orders.

Min favorit af dem er Red Storm Rising selvom det ikke foregår i JR
universet.

Det er rent smag og behag mht hvordan man vil tolke de bøger, jeg ser dem
slet ikke som nazistisk propaganda men REN underholdning der futter igennem
hovedet.

Det er blevet lidt OT nu.

Mvh
Silver

Fra : ArJo

Dato : 15-06-03 14:50

Sum of all fears......er det ik' også en "Jack Ryan" film???
Skulle efter sigende være en ok film (har ikke set den selv endnu)

http://us.imdb.com/Title?0164184

mvh
ArJo

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 15-06-03 16:10

Sum of all fears......er det ik' også en "Jack Ryan" film???

Jo det er det

-> Cast overview, first billed only:
Ben Affleck .... Jack Ryan

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 15-06-03 14:30

Per Moreau wrote:
> [...]
> lidt af nogen
> dødbiddere (efter min mening).
> Skal de ikke snart lave en Jack Ryan film med ham igen ?

Jeg må indrømme, at jeg er enig med dig i at HF er den, der pt. bedst har
spillet Jack Ryan. Problemet med ham er bare at han er for gammel, og det
har han hele tiden været. Så vidt jeg husker er Jack Ryan ca. 35 i Patriot
Games (i bogen), og på daværende tidspunkt må HF da have været knap 50...

/mikkel