Oftopic - licenser
Fra : Stig Tanggaard

Dato : 14-06-03 20:04

Hej

Jeg har et spørgsmål angående licenser....

Jeg har et open source project (http://mailsomething.sf.net) som er GPL. For
nylig besluttede jeg at bruge koden fra et andet project, som siger det har
en bsd-license. Jeg har taget deres kode (de har ingen release endnu) og har
lavet nogle ændringer for at kunne bruge det i mit eget project.

Mit spørgsmål er så - hvilken betydning har det? Skal jeg holde det andet
projects kode skarpt adskilt fra min egen? Skal jeg fortælle at jeg bruger
deres kode som har en anden licens? Hvornår kan man betragte noget ændret
kode som mit og hvornår er det deres? Altså licens mæssigt.

Stig

Fra : Anders Biehl

Dato : 17-06-03 20:34

Hvis du tager deres kode - så er det deres licens der gælder. Jeg tror
desværre ikke at man kan have BSD-kode og GPL kode i samme program

Du må lade dig inspirere og skrive det om....(skulle jeg mene)

HTH
Anders

Fra : Stig Tanggaard

Dato : 17-06-03 21:35

Halløjsa

det forstår jeg ikke helt. Har du læst det et eller andet sted?

Jeg fandt en template til bsd-license der basicly har 3 punkter -
Distribuering af source skal følges af en copyright besked
distribuering af binær skal følges af en copyright besked
hverken ejer eller organisation (der har copyright) må bruges til at
promovere et produkt.

Der står intet om at deres licens skulle dække alle deriverede produkter
(som du synes at mene).

Og hvordan går det lige imod GPL?

Jeg sad lige og søgte og fandt denne 'snip' fra en artikel -
Red Hat omitted software covered by the BSD license from its agreement,
since software covered by a BSD license can be integrated into proprietary
software.

Hvad vil det lige sige? At den kode jeg distribuerer i mit project, som er
gpl, kan bruges proprietært? Og hvad så? I hvert fald går den da imod at bsd
'gælder' for hele det produkt der inkluderer noget kode med bsdlicens, for
så ville det da ikke være muligt at bruge bsd-kode i et prorpietært produkt.

Stig

Fra : Stig Tanggaard

Dato : 17-06-03 21:45

Eller mente du at den ændrede kode ville være dækket af bsd? Det kan jeg så
forstå (og leve med).

Stig

Fra : Anders Biehl

Dato : 19-06-03 14:18

Nej - jeg har ingen konkret viden - det var "på fornemmelsen". Du kunne vel
spørge på en GNU-mailinglist? Eller en BSD?

Er der ikke også problemer mht licenser for hvad man må inkludere i et
GPL-program? Er faktisk spændt på svaret.

Sorry

Fra : Stig Tanggaard

Dato : 19-06-03 17:40

Hej

øhm. Jeg har gennemtrævlet gpl sidens faq,
http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html og er rimelig forvirret!? Så vidt
jeg kan forstå skelnes der mellem gpl kompatible licenser.... og her indgår
bsd faktisk 2 steder, hvor den originale ikke er kompatibel, mens den
modificerede er. Noget med en advertisement klausul. Dvs. hvis det er den
kompatible bsd-license kan man integrere et bsd-licenseret modul i et
produkt der distribueres som gpl, da denne ikke går imod gpl. Ellers kan den
ikke. Og tilsvarende for andre licenser. Der er en liste af kompatible og
ikke kompatible licenser.

Iøvrigt er der en undtagelse - den der har udviklet (og har copyrigth) er
IKKE bundet af gpl licensen OVERHOVEDET:

Jeg vil dog sige, at jeg overvejer kraftigt at ændre licensen på mit
project... Det kan ifølge gpl ikke lade sig gøre MEN, jeg har på intet
tidspunkt smidt gpl statements ind i min source, hvilket vel betyder at mit
project for øjeblikket overhovedet ikke er opensource - koden er bare frit
tilgængelig (men du kan ikke bruge den da der ikke er opgivet en licens).
Jeg tror ikke det, at jeg har katagoriseret mit project på sf som gpl har
nogen betydning der.

Men, jeg synes det virker noget forvirrende.

Mit indtryk er dog at gpl er alt for specificeret.... jeg synes den virker
fascistisk i sine krav :)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-12-03 00:01

"Stig Tanggaard" <stigth_@stofanet.dk> writes:

> Iøvrigt er der en undtagelse - den der har udviklet (og har copyrigth) er
> IKKE bundet af gpl licensen OVERHOVEDET:

Selvfølgelig ikke. Han har rettigheden til koden. Det er den rettighed
han bruger til at give *andre* adgang til den på bestemte betingelser.
De betingelser kan fx være GPL.

GPL binder ikke nogen til noget. Den er et tilbud: Du kan enten bruge
produktet efter ophavsretsloven, eller du kan bruge den under de
forbedrede forhold som GPL giver, men så skal du også opfylde GPL's krav.

Sådan virker alle licenser.

> [...]
> project for øjeblikket overhovedet ikke er opensource - koden er bare frit

Du har ophavsretten til koden. Du kan bruge den som du har lyst. Hvis
du har indsat GPL-statements i koden, så kan du fjerne dem igen. Det
er *din* kode. GPL gælder kun for andre, og kun hvis de vil have de
fordele GPL tilbyder.

Du kan sagtens udgive den samme kode under en anden licens, eller sælge
venligere licenser til enkelte andre.

Du kan dog ikke stoppe den kode der allerede *er* offentliggjort under
GPL. Den er, og vil altid være, tilgængelig under GPL, da GPL ikke
tillader at man trækker den tilbage.

> tilgængelig (men du kan ikke bruge den da der ikke er opgivet en licens).
> Jeg tror ikke det, at jeg har katagoriseret mit project på sf som gpl har
> nogen betydning der.

Hvis koden ligger der, er markeret som GPL, og opfylder GPL's krav til
at være GPL (inklusion af MANIFEST.TXT, eller hvad den nu hedder), så
er det GPL. Ellers er det et gråt område ... du har jo selv sagt at
koden er under GPL (ved at klassificere den sådan).

> Mit indtryk er dog at gpl er alt for specificeret.... jeg synes den virker
> fascistisk i sine krav :)

Den ved hvad den vil. Hvis du vil noget andet, så brug endelig en anden
licens.
/L

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 19-06-03 17:24

Stig Tanggaard wrote:

> [...]
> deres kode som har en anden licens? Hvornår kan man betragte noget ændret
> kode som mit og hvornår er det deres? Altså licens mæssigt.

Du kan bruge bsd koden i dit program uden problemer. Det du skal være
opmærksom på er at du skal skrive hvor du har det fra. Fx i README eller
AUTHORS.

/Esben