Når
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-06-03 19:45

Torsdag morgen i Go' Morgen Danmark på TV2 interviewer Ole Stephensen
IT-ekspert Tim Frank Andersen om alt det nye grej på markedet:

"Så er der jo det med hjemmevideoerne - og det er jo også noget som
utrolig mange mennesker gør og synes er sjovt.

Og der er den nye generation af videokameraer som sådan et vi har taget
med her, de er også digitale og det betyder altså at man med sådan et
videokamera via noget der hedder FireWire, som er en ny
digitaloverførselsstandard, kan føre videoen direkte over på DVD'en og
derved lave sine egne hjemmevideoer i noget nær professionel kvalitet.

Og det jo altså........ det gør det lidt sjovere, når man skal vise
video fra barnedåben eller bryluppet eller hvad det måtte være at
kvaliteten altså faktisk er tæt på et niveau, så det kan konkurrere med
DVD film."

Ole siger Ja !

"Man kan også i fremtiden lave de her DVD menuer, sådan så det er nemt
at finde frem til de klip man gerne vil se, man skal altså ikke spole
frem og tilbage, man kan lave sådan en menu, hvor de forskellige gode
episoder ligger fremme på disken............."

Ole afbryder og skifter emne.

_________________

Hvordan i himlens navn kan sådan en klovn få sendetid. Jeg bliver vildt
provokeret, når han bevist ikke nævner at Apple i mindst 2 år har kunne
tilbyde disse features til deres brugere.

Der er INGEN undskydninger - hvis han ikke ved at Apple har SuperDrive
og iDVD, så er han ikke ekspert. Hvis han ved skal hans fandme nævne
det.

Det er fandme det sædvanelige pis fra disse PC brugere.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 19:49

> [...]
> det.
>
> Det er fandme det sædvanelige pis fra disse PC brugere.

Det er desværre ikke usædvanligt.........sagde han heller ikke, at det
er Apple, der har opfundet FW?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-06-03 20:29

> [...]
> det.
>
> Det er fandme det sædvanelige pis fra disse PC brugere.

Tak for Kaffe Jesper!!!!
Nu er jeg 100% overbevist om at du er en ÆGTE super macnørd! )))
Og ,ja det er sgu´noget svineri, næsten alle bruger rask væk Titanium i
reklamer, men kvaliteten i Mac, nævnes ikke med et ord nogen steder!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 14-06-03 22:25

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:
> Ole siger Ja !

Selvfølgelig siger han det for hvis Ole med "DVD'en" mener den tingest
der sidder direkte forbundet med TV'et så har han nemlig ret (havde han
ment en DVD-skive så havde han jo nok sagt DVD)!

Sony har for nylig sendt en konsum DVD-afspiller/optager på markedet der
netop kan forbindes til et digitalt videokamera og brænde en DVD skive
klar til afspilning, altså lige til at gå til for Hr. og Fru. Danmark
der jo som bekendt har svært ved at programmere en videomaskine.

> Hvordan i himlens navn kan sådan en klovn få sendetid. Jeg bliver vildt
> provokeret, når han bevist ikke nævner at Apple i mindst 2 år har kunne
> tilbyde disse features til deres brugere.

Noget andet er så at det gennerelle i nyhedsmedier er at de indslag som
omhandler noget man har stor viden inden for ofte viser sig at indeholde
store mangler, hvilket så betyder man vist er fornuftig når man er
skeptisk ved alle indslag for så er det jo nok også galt i dem man ikke
har stor viden om

> Der er INGEN undskydninger - hvis han ikke ved at Apple har SuperDrive
> og iDVD, så er han ikke ekspert. Hvis han ved skal hans fandme nævne
> det.

LOL

> Det er fandme det sædvanelige pis fra disse PC brugere.

Forstår ikke du gider hidse dig op, den slags er mere til at ryste på
hovedet over.

Mvh

Bruno

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-06-03 22:42

iddqdATworldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> har stor viden om

> LOL

> Forstår ikke du gider hidse dig op, den slags er mere til at ryste på

Jeg bliver sur fordi han som ekspert undlader at fortælle at der rent
faktisk findes en løsning på det, som han mener kommer ude i fremtiden.
iDVD har jo fungeret i snart et par år og det er endda nemt at bruge.

Det er typisk for en PC ekspert................

Prøv at lægge mærke til at hvergang der kommer noget smart på Windows,
så er det ofte kopieret fra Apple.

Microsoft er nu også i gang med at kopiere iTunes Music Store, men når
det så komme til Windows, så får alle PC brugere det til at lyde som om
at de netop har opfundet elektriciteten.

Jeg har sågar hørt PC brugere påstå at Apple har kopieret Windows
GUI.............. ak.

Mac folk er sgu ikke blege for at indrømme når noget er smart på en
anden platform fx. multitasking.

Useriøs ekspert er han.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 14-06-03 23:37

> [...]
> faktisk findes en løsning på det, som han mener kommer ude i fremtiden.
> iDVD har jo fungeret i snart et par år og det er endda nemt at bruge.

Suk, og du kan slet ikke forestille sig han taler om hvad det er man kan
med den nye tingest fra Sony. Jeg tror ihvertfald hele pointen er at der
ikke er tale om en computer, men noget som man har stående ved siden af
TV'et.

> Det er typisk for en PC ekspert................

Hvis det er typisk for en PC ekspert, så er det typisk for en Mac bruger
at slå alle PC eksperter i hartkorn

> Prøv at lægge mærke til at hvergang der kommer noget smart på Windows,
> så er det ofte kopieret fra Apple.

Som om der ikke er inspiration begge veje, og fra helt andre steder. Og
nu gider jeg slet ikke begynde at tale om hvem der opfandt musen

> Microsoft er nu også i gang med at kopiere iTunes Music Store, men når
> det så komme til Windows, så får alle PC brugere det til at lyde som om
> at de netop har opfundet elektriciteten.

Vås. Mere genneraliseren.

> Jeg har sågar hørt PC brugere påstå at Apple har kopieret Windows
> GUI.............. ak.

Ligesom jeg har hørt Mac-folk påstå Apple har opfundet musen, jeg ved
ikke hvad der er værst dem som er uvidende eller dem som er så religiøse
at de ikke kan lade være med at genneralisere hele tiden.

> Mac folk er sgu ikke blege for at indrømme når noget er smart på en
> anden platform fx. multitasking.

Det er muligt, nogle af dem er åbenbart heller ikke bange for at
generalisere.

> Useriøs ekspert er han.

Og du er seriøs.

Mvh

Bruno

PS. Husk kun at citere det du kommentere.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-03 04:30

Hej Bruno

"iddqdATworldonline.dk" wrote:

> [...]
> med den nye tingest fra Sony. Jeg tror ihvertfald hele pointen er at der
> ikke er tale om en computer, men noget som man har stående ved siden af

Bruno for f....! - Der findes _INGEN_ DVD optager/afspiller, der har
Firewire interface! - Om igen, kammerat, og læs så lige på lektien, før du
kommer med sådannne våsede udtalelser... - Og hvis det endelig var, så
plejer TV2 nu ikke at være blege for at nævne tingene ved deres rette navn.
- Reklamer er jo just ikke forbudt på den station!

> Hvis det er typisk for en PC ekspert, så er det typisk for en Mac bruger
> at slå alle PC eksperter i hartkorn

Overhovedet ikke! - For efterhånden findes der ingen "PC eksperter". -
Enhver tosse, der kan noget med en PC, kan - og kalder sig - for ekspert. -
Kig dig dog om og se alle de "eksperter", der starter den ene PC flop - øh
shop efter den anden og i løbet af ganske kort tid går ned igen med et
dundrende brag! - Prøv at følge Gnags' devise - "slentre ned ad Vestergade"
og se så hvor mange, af de PC-bikse, der enten er helt nye eller har skiftet
ejere og navn inden for de sidste par år! - Ca. 3/4 dele af dem her i vores
egen 'Computer Street' har skiftet navn og ejer inden for de seneste 2-3 år!

> Som om der ikke er inspiration begge veje, og fra helt andre steder. Og
> nu gider jeg slet ikke begynde at tale om hvem der opfandt musen

Nævn bare _ÉN_ ting hvor Apple har 'kopieret' fx. Windows?

> Vås. Mere genneraliseren.

Så læs dog for f... MS's hjemmeside!

> Ligesom jeg har hørt Mac-folk påstå Apple har opfundet musen, jeg ved
> ikke hvad der er værst dem som er uvidende eller dem som er så religiøse
> at de ikke kan lade være med at genneralisere hele tiden.

Sjovt nok har jeg aldrig hørt det fra en Mac bruger, - derimod har jeg hørt
det fra en PC freak, der endog indrømmede, at det var en genial
opfindelse..))

> Det er muligt, nogle af dem er åbenbart heller ikke bange for at
> generalisere.

Det må stå helt for din egen regning!

> Og du er seriøs.

Jeg kan garantere dig for, at Jesper er betydelig mere seriøs end du er. -
Det siger jeg selv om det ikke altid er, at Jesper og jeg er enige om
forskellige ting!

Hvor meget - eller rettere, hvor lidt - véd du om Mac - og om PC'ere for den
sags skyld også?

Suk!

mvh. Erik Richard

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 15-06-03 06:57

> Nævn bare _ÉN_ ting hvor Apple har 'kopieret' fx. Windows?

OK, kontekstuelle menuer (crtl klik), og det var godt at de huggede den
idé, for de er dælme smarte

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-03 15:23

Hej Magnus

Nope! - Den holder ikke.. - Det har været i forskellige shareware
programmer lang tid før CMM blev lavet.. - fx. PopIt (kun system 7.0),
BeHierachic, Popupfolder, OpenIt, m.m.fl. - Desuden er det hos Apple en
udv., som kan slås fra, - det kan du ikke i Windows...

Mere.?

Magnus Marius Rohde wrote:

> OK, kontekstuelle menuer (crtl klik), og det var godt at de huggede den
> idé, for de er dælme smarte

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-03 07:00

On Sun, 15 Jun 2003 05:29:57 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Nævn bare _ÉN_ ting hvor Apple har 'kopieret' fx. Windows?

..mac, kontekstuelle menuer.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-03 15:24

Hej Martin

Se svaret til Magnus...

Martin Edlich wrote:

> .mac, kontekstuelle menuer.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-03 15:44

On Sun, 15 Jun 2003 16:24:13 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Se svaret til Magnus...

Hvor du undlader at forholde dig til .mac samt at Apple direkte har
kopieret de kontekstuelle menuer. At der har æret diverse
tredjepartsudvidelser til Apples styresystemer, er bare et tegn på at
Windows havde en feature der virkelig var efterspurgt på Mac-siden.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-03 03:10

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Hvor du undlader at forholde dig til .mac samt at Apple direkte har
> kopieret de kontekstuelle menuer.

Kopieret fra hvad? - De fleste af de programmer/udv., jeg nævner
eksisterede faktisk _før_ windows overhovedet kom frem..

> At der har æret diverse
> tredjepartsudvidelser til Apples styresystemer, er bare et tegn på at
> Windows havde en feature der virkelig var efterspurgt på Mac-siden.

I farten glemte jeg en, der hed 'Popper'. - Funktionsmæssigt ligner den
PopIt. Begge disse udv. er udviklet af Apples egne udviklere i deres
fritid, men blev også af samme årsag forbudt, - på nøjagtig samme måde,
som udvikleren af DoubleScroll blev forbudt at fortsætte udvikliingen af
dobbelte pile. - Han er også ansat hos Apple...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-06-03 05:40

On Mon, 16 Jun 2003 04:09:37 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Kopieret fra hvad? - De fleste af de programmer/udv., jeg nævner
> eksisterede faktisk _før_ windows overhovedet kom frem..

Før 1983? Jeg tvivler.

> [...]
> som udvikleren af DoubleScroll blev forbudt at fortsætte udvikliingen af
> dobbelte pile. - Han er også ansat hos Apple...

Windows havde funktionaliteten før Mac OS.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-03 14:30

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Før 1983? Jeg tvivler.

Styresystemet _Windows_ i 1983? - du er da vist lidt for tidlig på den.. -
Hvis man var en god DOS programmør, kunne man lave noget tilsvarende, men kun
i det enkelte program... Det kender jeg bl.a. en fyr, der har gjort ved vel
nok et af de bedste TB programmer, der har været, nemlig DanTekst II...

> Windows havde funktionaliteten før Mac OS.

Som std. ja, men man kunne som sagt få udv./prg., der kunne det samme selv
til både 6.08 og 7.0.

mvh. Erik Richard

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 16-06-03 15:17

> Som std. ja, men man kunne som sagt få udv./prg., der kunne det samme selv
> til både 6.08 og 7.0.

Men så er det jo ikke Apple der har lavet det, og dermed er det Apple
der har tilføjet disse funktionaliteter i deres styresystem _senere_ end
Microsoft gjorde med Windows.

Q.E.D

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-06-03 17:05

http://www.computerhope.com/history/windows.htm

> Som std. ja, men man kunne som sagt få udv./prg., der kunne det samme selv
> til både 6.08 og 7.0.

Ændrer ikke på ovenstående faktum.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Jens

Dato : 16-06-03 19:44

> http://www.computerhope.com/history/windows.htm

....hvor man kan se, at:

"Microsoft Windows was announced November, 1983 and sells for $100.00. "

og nedenunder at:

"Microsoft Windows 1.0 was released November, 1985."

Med Microsofts track-record for VaporWare in mente, er det ikke helt
klart ud fra ovenstående, hvornår Windows kom frem. Jeg erindrer at have
brugt en meget tidlig version engang i '86.

Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-06-03 20:54

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> klart ud fra ovenstående, hvornår Windows kom frem. Jeg erindrer at have
> brugt en meget tidlig version engang i '86.

Uanset tidspunktet så se nogle sjove billeder her

<http://www.digibarn.com/collections/software/microsoft/windows10/page_0
1.htm>

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-06-03 01:52

Hej Jens

Jens wrote:

> [...]
>
> Med Microsofts track-record for VaporWare in mente, er det ikke helt
> klart ud fra ovenstående, hvornår Windows kom frem.

Ja, jeg har heller ikke set nogen computer med Widnows før i 1986. - Men
der er alligevel noget om, at den blev annonceret i '83, men trukket
tilbage igen. Og såvidt jeg har kunnet få oplyst skyldtes det, at Apple fik
nedlagt et fogedforbud mod den, da de mente, det var et plagiat af deres
Apple II GUI interface. Der var så mange forviklinger og modsigelser på det
tidspunkt mellem flere firmaer, der arbejdede med noget lign. som både
Apple og M$. - Men fakta er, at M$ trak den tilbage, før den kom til alm.
kommerciel salg.

> Jeg erindrer at have brugt en meget tidlig version engang i '86.

Som sagt, så var det også mit første bekendtskab med Windows. Jeg
formidlede på ca. samme tidspunkt en del computersalg af det nu hedengangne
computermærke MultiTech - især modellerne 720 og 720E. - ingen af dem havde
Windows, - kun DOS.

En af mine venner, der er ret skrap til DOS og andre slige sjove ting
lavede faktisk et GUI interface til en hel del 720 og 720E maskiner, som
blev brugt rundt om i landet af en del præster, der 'var med på noderne'. -
Når jeg ser tilbage på, hvad han lavede, så er der en hel del, der kan
minde om OS X's kolonneopbygning og mappestruktur. Det er faktisk lige så
tankevækkende, at flere af de gamle 720-maskiner stadig bruges med den
Gamle DanTekst II TB program af netop de samme præster...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 15-06-03 09:54

> Nævn bare _ÉN_ ting hvor Apple har 'kopieret' fx. Windows?

Copy/ Paste af filer (?)

- Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-03 16:31

Hej Jørgen

- Det kunne man allerede i System 6.08 med udv. 'Copy to Ciipboard' og i
7.0 var det std.., - da var der ikke engang noget, der hed Windows...

Jørgen Tietze wrote:

> Copy/ Paste af filer (?)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 15-06-03 21:56

> - Det kunne man allerede i System 6.08 med udv. 'Copy to Ciipboard' og i
> 7.0 var det std.., - da var der ikke engang noget, der hed Windows...

Præcis hvordan ville du kopiere en *fil* (ikke navnet) vha. menuerne?
("Duplicate" gælds ikke - Vi snakker kopiere en fil fra et sted til
et andet. I Windows har det kunnet lade sig gøre siden Win95 ved at
vælge Copy på en markeret fil og så skifte fokus til et andet vinude og
vælge Paste.

Først med OS X kan det lade sig gøre og kun via Ctrl-klik/højreklik på
filen.

(Her kunne jeg have skrevet noget bevinget om det med at læse det der
står i et indlæg før man svarer, men det vil jeg absolut undlade

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Michael Holm

Dato : 15-06-03 22:08

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> vælge Paste.
>
> Først med OS X kan det lade sig gøre og kun via Ctrl-klik/højreklik på

du behøver da ikke højre klikke, det er hurtigere med "æble c" og
herefter "æble v" hvor du lyster
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-06-03 20:35

Michael Holm <michael.holmREMOVE@Removeanthro.ku.dk> wrote:

> du behøver da ikke højre klikke, det er hurtigere med "æble c" og
> herefter "æble v" hvor du lyster

Det var sa.... Den variant havde jeg ikke prøvet - stærkt!

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-03 03:37

Hej Thomas

Det kan du med Drag&Drop Manager Extension, der kom lige før System 7.01
opdateringen kom, og hvor den er med, men ikke installeres. Det bliver først
fuldt integreret med System 7.1.0....

- Og du holder blot ALT-tasten nedemens du trækker filen til et andet sted...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-06-03 20:35

> - Og du holder blot ALT-tasten nedemens du trækker filen til et andet sted...

Snyyyyyyyyyyd! Det gælds altså ikke når musen også skal bruges

Jvf Michaels svar med at Cmd-c og v kan bruges, så er det fuldstændigt
lig med funktionen i Windows. I OS 9 og tidl. vil Cmd-c på en fil kun
kopiere filnavnet og ikke filen selv.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-06-03 02:04

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Snyyyyyyyyyyd! Det gælds altså ikke når musen også skal bruges

Det swagde du da ikke noget om, den ikke måtte..

> Jvf Michaels svar med at Cmd-c og v kan bruges, så er det fuldstændigt
> lig med funktionen i Windows. I OS 9 og tidl. vil Cmd-c på en fil kun
> kopiere filnavnet og ikke filen selv.

At COM+C/V kun kopierer indsætter filnavn i System 7 - 9.2.2, det véd jeg godt...
Men der er nu alligevel en funktion i min OS 9, der hedder 'Copy File'... -
Den funktion havde jeg også allerede i System 7.1.3.... - Jeg bruger nemlig James
W. Walkers OtherMenu til en masse ting, og det har jeg gjort siden første final
release 1.0, - og den nuværende ver., der kun er fuldt testet til og med OS 8.1
virker fantastisk på selv 9.2.2, - så jeg har altid haft den funktion - næsten
da..

mvh. Erik richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 18-06-03 22:41

> Jeg bruger nemlig James
> W. Walkers OtherMenu til en masse ting

Snyyyyyyyd! Tredjeparts software

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-03 03:07

Hej Thomas

Nok så, - men lavet på foranledning og anmodning fra Apple..

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-03 07:58

ttvegaard@yahoo.dk (Thomas Tvegaard) writes:

> Først med OS X kan det lade sig gøre og kun via Ctrl-klik/højreklik på
> filen.

Eftersom man alligevel kun kan aktivere menuerne med musen, er
forskellen vel beskeden.

(Folk der roder med Ctrl-F2 eller lignede må give mig ret i at det er
ubrugeligt :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 15-06-03 12:22

> [...]
> plejer TV2 nu ikke at være blege for at nævne tingene ved deres rette navn.
> - Reklamer er jo just ikke forbudt på den station!

Måske det var dig som skulle læse på lektien.

http://www.avland.co.uk/sony/rdrgx7/

Nu synes jeg faktisk du skylder mig en undskyldning.

> [...]
> Kig dig dog om og se alle de "eksperter", der starter den ene PC flop - øh
> shop efter den anden og i løbet af ganske kort tid går ned igen med et

Og? Man kan sagtens være PC ekspert uden at være en god købmand, faktisk
så vil jeg mene gode købmandskundskaber er vigtigere, desværre, i en
computerbutik for 99% af kunderne kigger først på pris og så på kvalitet
og service.

> Nævn bare _ÉN_ ting hvor Apple har 'kopieret' fx. Windows?

Nu taler vi PC og ikke kun Windows, der er nemlig mere end Windows i PC
verdenen. Her er et par eksempler. PCI standarden, Ethernet og de andre
har også leveret nogle stykker.

Faktisk så synes jeg det er fuldstændigt ligegyldigt hvem der har
opfundet hvad, hvilket også er årsagen til jeg ikke uddybede hvor musen
kommer fra, det vigtigste er at der udvikles noget godt og at flest
muligt har glæde af det.

> Så læs dog for f... MS's hjemmeside!

MS er ikke alle PC brugere, det er blot et stort software firma der på
ingen måde repræsentere hvad der f.eks. kommer ud af min mund.

> Sjovt nok har jeg aldrig hørt det fra en Mac bruger, - derimod har jeg hørt
> det fra en PC freak, der endog indrømmede, at det var en genial
> opfindelse..))

Nej, men det har jeg. Tilgengæld har jeg aldrig hørt en PC bruger påstå
det var en PC opfindelse, så sådan er der så meget.

> Det må stå helt for din egen regning!

Jeg synes ellers du passer meget godt ind i den kasse

> Jeg kan garantere dig for, at Jesper er betydelig mere seriøs end du er. -
> Det siger jeg selv om det ikke altid er, at Jesper og jeg er enige om
> forskellige ting!

Basseret på hvad? Hvor godt er det lige du kender mig?

> Hvor meget - eller rettere, hvor lidt - véd du om Mac - og om PC'ere for den
> sags skyld også?

Jeg ved ikke specielt meget om Mac, er kun lejlighedsvis bruger,
tilgengæld ved jeg meget om PC da jeg har tjent mine penge som
udvikler/supporter/netadmin de sidste 10+ år hvilket primært har
omfattet PC'ere.

Men jeg bruger også Mac's og har ligeledes haft fingrene nede i en lang
række andre platforme siden jeg købte min første computer i 1983, det
omfatter bl.a. NeXT, AS-400, VAX, AtariST, Unix, Amiga...

> Suk!

Hvor meget ved du egentlig? Foreløbig kan jeg jo kun konstatere du slår
alle PC folk over en kam, og ikke gør dig den ulejlighed at tjekke facts
inden du sviner folk til

Mvh

Bruno

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-06-03 14:01

iddqdATworldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> og ikke gør dig den ulejlighed at tjekke facts
> inden du sviner folk til

Alle grupper har en eller flere af denne type. Her i dk.edb.mac hedder
han Erik. Bær over med ham (jeg tror ikke han mener det så slemt som det
lyder), eller forbered dig på en alen lang tråd, som ender i... intet!

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-03 02:56

> Måske det var dig som skulle læse på lektien.
>
> http://www.avland.co.uk/sony/rdrgx7/
>
> Nu synes jeg faktisk du skylder mig en undskyldning.

Nej, det ved den... jeg ikke gør... Du kan stadig kun _overføre_ et digitalt
signal _via_ et FW system. Det er ikke FW, der bruges i optagelsen. - Det ville
jo svare til, at du kan putte et digitalt signal fra en CD afspiller med digitalt
udgang direkte i en forstærker, der ikke har indbyggede D/A convertere, - tænk
dig dog om!

> [...]
> så vil jeg mene gode købmandskundskaber er vigtigere, desværre, i en
> computerbutik for 99% af kunderne kigger først på pris og så på kvalitet

Det tror jeg ikke, vi kan blive uenige om. Men sagen er jo bare, at der er så
mange, der kalder sig for eksperter uden at være det på noget som helst - andet
end godt til at bruge mund...

> Nu taler vi PC og ikke kun Windows, der er nemlig mere end Windows i PC
> verdenen. Her er et par eksempler. PCI standarden, Ethernet og de andre
> har også leveret nogle stykker.

Det er jo ikke det rent hardwaremæssige, der kommer mest il udtryk i Jespers opr.
indlæg, det må du da indrømme...? - Og hvem der har opfundet PCI? - hm, det er
vist flere, der kan gøre krav på det... men Apple var rent faktisk blandt de
første til at udnytte det. Detsamme gælder for Ethernet. - Det var rent faktisk
std. i selv den første PowerMac, der kom i 1993!

> [...]
> opfundet hvad, hvilket også er årsagen til jeg ikke uddybede hvor musen
> kommer fra, det vigtigste er at der udvikles noget godt og at flest

Og så er vi der igen.... - Men jeg vil dog give dig noget ret i, at _hvem_
ikke er så vigtig som _hvordan_.

> MS er ikke alle PC brugere, det er blot et stort software firma der på
> ingen måde repræsentere hvad der f.eks. kommer ud af min mund.

M$ er et monsterfirma, der forsøger på at sætte sig på alt! Og jeg siger gud ske
tak for, at flere og flere får øjenene op for det og skirter Windows ud med en
eller anden form for Linux/Unix eller sågar går over til Mac.

> [...]
>
> Jeg synes ellers du passer meget godt ind i den kasse

> Basseret på hvad? Hvor godt er det lige du kender mig?

Nå, det er da ikke første gang, du blander dig i en debat - heller ikke her i
gruppen, - og så følger jeg faktisk med i en del andre grupper - også uden at
skrive noget i dem..

> [...]
> tilgengæld ved jeg meget om PC da jeg har tjent mine penge som
> udvikler/supporter/netadmin de sidste 10+ år hvilket primært har

Hm, så undrer det mig faktisk, at du skriver som du gør. Køb dig en større Mac og
lær den at kende _helt_ til bunds, så tror jeg, der er mange ting, du bedre vil
kunne forstå omkring Apple og Apples produkter, - og især når såkaldte eksperter
udtaler sig om noget, de så åbenly ikke kender en dyt til!

> [...]
>
> Hvor meget ved du egentlig? Foreløbig kan jeg jo kun konstatere du slår
> alle PC folk over en kam, og ikke gør dig den ulejlighed at tjekke facts

Tja, jeg véd temmelig meget om både Mac og PC. Jerg er med i flere
udviklingsprojekter - dog mest på Mac nu, men har også tidligere været en del med
på PC fronten. Jeg arbejder bl.a. prof med test og udvikling af software til
handicapbrug. - Har også tidligere taget en del ud som system-mand, men pga. en
blodprop har jeg måttet stoppe det meste af den slags arbejde. - Så jo, jeg tror
nok, jeg véd temmelig meget om temmelig mange computerting.

Et område, hvor jeg dog rent praktisk ikke bruger computere er netop
videoområdet, da jeg selv er synshandicappet, men det behøver dog ikke at betyde,
at jeg ikke ved noget om de forskellige hardware- og softwaremæssige dele.
Desuden er jeg temmelig meget interesseret i elektronik generelt set, og ikke
mindst, hvad det kan bruges til...

Og jeg vil endda vove at påstå, at jeg på visse områder _er_ ekspert - især
klassiske Mac systemer, - men jeg véd også, at på andre områder er min viden
meget lille - for ikke at sige nærmest lig nul. - Det gælder bl.a. på
netværksområdet.

- Og jeg er ihvertfald så meget 'ekspert', at jeg kan skelne mellem en æge
ekspert og en fup-ekspert, der bare skal blære sig!

mvh. Erik Richard

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 16-06-03 14:17

> [...]
> udgang direkte i en forstærker, der ikke har indbyggede D/A convertere, - tænk

Min pointe er jo netop at den pågældende Sony DVD afspiller/optager har
et firewire interface, altså kan slutte kameraet direkte til DVD
optageren og overføre det man har optaget ned på en skive for optageren
sørge for etablering af det nødvendige menusystem m.m.

Hvorfor checker du dog ikke facts, i stedet for at dumme dig gang på gang.

> Det er jo ikke det rent hardwaremæssige, der kommer mest il udtryk i Jespers opr.
> indlæg, det må du da indrømme...?

Det at lægge en videooptagelse på DVD handler da meget om hardware.

> [...]
> første til at udnytte det. Detsamme gælder for Ethernet. - Det var rent faktisk
> std. i selv den første PowerMac, der kom i 1993!

Hvilket er en del senere end det kom til PC'erne, men som nævnt så synes
jeg ikke den diskussion er interresant.

> [...]
> tak for, at flere og flere får øjenene op for det og skirter Windows ud med en
> eller anden form for Linux/Unix eller sågar går over til Mac.

Uanset hvilket slags firma Mirosoft er, så kan jeg ikke se det giver
grundlag for at påstå alle PC eksperter er ens.

> Nå, det er da ikke første gang, du blander dig i en debat - heller ikke her i
> gruppen, - og så følger jeg faktisk med i en del andre grupper - også uden at
> skrive noget i dem..

Jamen det er da fint, men jeg kan stadig ikke se hvordan du udfra det
kan vurdere min seriøsitet eller mangel på samme.

> [...]
> kunne forstå omkring Apple og Apples produkter, - og især når såkaldte eksperter
> udtaler sig om noget, de så åbenly ikke kender en dyt til!

Nu roder du mig sammen med den såkaldte ekspert fra TV, og hvad med at
feje for egen dør inden du kritisere mig. Jeg har ikke udtalt mig om de
finere detaljer om Mac's, men blot konstateret at det som indlæget
handler om er noget andet end det Jesper basere sit opstød på. Pointen
er jo netop at familien danmark nu kan få deres videooptagelser på DVD,
og det uden at skulle bruge hverken PC eller Mac.

> [...]
> Desuden er jeg temmelig meget interesseret i elektronik generelt set, og ikke

Det betyder åbenbart nok til at du ikke har læst om den DVD maskine jeg
har omtalt, så der er ihvertfald ting du ikke ved noget om - men ikke er
bleg for at hævde du ved noget om alligevel for ellers havde du vil ikke
fortsat med at hævde jeg tager fejl.

EOD (Fordi jeg gider ikke blive ved med at gentage mig selv)

Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-03 15:52

...Bruno

"iddqd@worldonline.dk" wrote:

> [...]
> optageren og overføre det man har optaget ned på en skive for optageren
> sørge for etablering af det nødvendige menusystem m.m.

Firewire er ikke og bliver aldrig nogen optageform eller standard. FW er en
overførselsnorm på linie med SCSI, USB, parallel og seriel! - Kan du da ikke få det
ind i knolden!

Og for at et FW signal skal kunne optages skal der enten et softwareprogram til eller
en hardware _converter_ - på linie med en konventionel D/A konverter - til at
_transformere_ signalet. - Signaletskal da for h... ikke 'emuleres' - bevar mig vel!

> Hvorfor checker du dog ikke facts, i stedet for at dumme dig gang på gang.

Jeg synes tværtimod, du skulle tage og lære noget om elektronik, før du lukker sådan
noget bavl ud. Det er sgu ikke så sært, at Mac folk reagerer på de såkaldte 'PC
eksperter'!

> Det at lægge en videooptagelse på DVD handler da meget om hardware.

Hvad forskel gør det, om det 'softwaremæssige' er lagt ind i en fast chip? - ikke en
pind! - Det er stadig et 'program' i den forstand, der styrer optagelserne.

> Hvilket er en del senere end det kom til PC'erne, men som nævnt så synes
> jeg ikke den diskussion er interresant.

Nu må du godt nok stoppe! - Hvornår og i hvilke x86 eller for den sags skyld i 80xxx
processor baserede computere har du haft og set Ethernet som standard? - Det har du
_ALDRIG_, da det simpelthen aldrig har været std.! - Du har kunnet bestille det som
ekstra udstyr - ja!, men selv i en Appple II kunne du få Ethernet mod merpris...!!

> Uanset hvilket slags firma Mirosoft er, så kan jeg ikke se det giver
> grundlag for at påstå alle PC eksperter er ens.

Det har du med al tydelighed og særdeles grundig lige selv gjort! - Du hører jo selv
til en af dem, der kalder sig ekspert, uden at være det, når du kan komme med så
tåbelige og uvedende udtalelser omkring digital overførsel! CRAB!

> [...]
> er jo netop at familien danmark nu kan få deres videooptagelser på DVD,
> og det uden at skulle bruge hverken PC eller Mac.

Sludder og vrøvl! - Pointen er, at en _IT ekspert_ udtaler sig om digital video/DVD
teknik! - og det på en måde, der jo med al tydelighed viser, at han intet kendskab har
til det han udtaler sig om, når han påstår det er 'nyt', hvor et firma har kørt med
den teknik i mere end 3 år nu!

> [...]
> har omtalt, så der er ihvertfald ting du ikke ved noget om - men ikke er
> bleg for at hævde du ved noget om alligevel for ellers havde du vil ikke

Jeg _HAR_ læst om den - og andre lign. typer både på forsøgsbasis og efterhånden også
på realitetsviveau.

Men at du så hårdnakket påstår, at man optager med FW, - det fatter jeg stadig ikke.
FW er og bliver en overførselsstd. på linie med SCSI og USB og ikke en pind andet!

> EOD (Fordi jeg gider ikke blive ved med at gentage mig selv)

Nej, _DU_ gider ikke. Du gider ikke indrømme, at du hbåde har udtalt dig om noget, du
så åbenbart ikke véd en kæft om, og samtidig skyder du andre i skoene, at de véd
noget. - For h.... og du kalder dig for 'ekspert'. - Jeg er dælme glad for, at du ikke
er ansat i mit firma, for så var du forlængst fyret for uduelighed...:(((! - PLONK!!

mvh. Eriok Richard

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 16-06-03 19:00

Jeg havde egentlig besluttet mig på ikke at bruge mere tid i denne tråd,
men jeg synes nu alligevel det er blevet for broget til jeg bare vil se
den anden vej.

> [...]
> overførselsnorm på linie med SCSI, USB, parallel og seriel! - Kan du da ikke få det

Jeg har aldrig påstået at firewire er en optageform, min pointe er og
har hele tiden været at "IT-eksperten" taler om det at man nu kan
forbinde sit videokamera med en DVD-afspiller/optager og så få sin film
ned på DVD.

Måske du vil være rar at udpege hvor jeg har sagt noget andet.

> [...]
> _transformere_ signalet. - Signaletskal da for h... ikke 'emuleres' - bevar mig vel!

Jamen selvfølgelig skal der noget til for at signalet fra kameraet kan
proppes ned på DVD'en, det er jo netop det nye at man ikke længere skal
bruge Mac/PC eller noget produktionsudstyr fra AV branchen og i stedet
kan gøre det hjemme i stuen.

Igen vær rar at udpeg hvor jeg har påstået der ikke skal være noget som
styre processen.

> Hvad forskel gør det, om det 'softwaremæssige' er lagt ind i en fast chip? - ikke en
> pind! - Det er stadig et 'program' i den forstand, der styrer optagelserne.

Selvfølgelig, men det ændre ikke på at hardware i daglig tale er
elektronik og software er det som man fylder ind i computerne via
CD/DVD/Disketter...

> [...]
> ekstra udstyr - ja!, men selv i en Appple II kunne du få Ethernet mod merpris...!!

Måske du aldrig har forstået pointen med hvad en PC er, det er en kasse
med en række moduler i som der sædvanligvis er forberedt til at kunne
udvides efter brugerens behov og pengepung. Uanset om man kunne købe
PC'er med ethernet adaptere monteret ved levering eller ej, og det kunne
man, så ændre det ikke på at det var tilgængeligt til PC platformen.

> [...]
> tåbelige og uvedende udtalelser omkring digital overførsel! CRAB!

Jeg har aldrig kaldt mig selv for ekspert, igen så synes jeg du skulle
komme med et citat.

> [...]
> til det han udtaler sig om, når han påstår det er 'nyt', hvor et firma har kørt med

Nu er "nyt" jo et meget relativt begreb, men selvfølgelig er firewire
ikke nyt for os der beskæftiger os med edb i det daglige. Vi er også
vant til at der er en rivende teknologisk udvikling, og vores opfattelse
af begrebet nyt er derfor noget anderledes end de flestes.

Men det er nyt at man kan gøre det hjemme i stuen, og hvis man ikke har
hørt om firewire før så er det også nyt hvilket det med garanti er for
de fleste danskere. Tilsvarende så vil jeg tro de fleste for fem år
siden mente at internettet var noget nyt, ikke fordi det lige var
opfundet (hvilket mange sikkert troede) og så

> Men at du så hårdnakket påstår, at man optager med FW, - det fatter jeg stadig ikke.
> FW er og bliver en overførselsstd. på linie med SCSI og USB og ikke en pind andet!

Jeg har ikke påstået man optager med firewire, og hvordan du har fået
den ide har jeg ingen anelse om blot så synes jeg du skulle tage og vise
os andre det.

> [...]
> er ansat i mit firma, for så var du forlængst fyret for uduelighed...:(((! - PLONK!!

Nu bliver det så spændede at se hvor effektivt dit PLONK er, jeg venter
ihvertfald spændt på at få at vide hvor jeg eksempelvis har påstået jeg
er ekspert.

Mvh

Bruno

Fra : Jens

Dato : 16-06-03 19:44

> ...Bruno > > "iddqd@worldonline.dk" wrote:
---snip---

> [...]
> - til at _transformere_ signalet. - Signaletskal da for h... ikke 'emuleres' -

Bruno gør - korrekt - opmærksom på, at man ved brug af et videokamera
med iLink (FireWire) og den meget omtalte DVD-optager med
FireWire-interface kan overføre sine optagelser fra kameraet til
DVD-optageren og derved skabe en DVD-skive med sine ferieminder på -
uden brug af en computer overhovedet.

Hvis du læser FireWire specifikationen, vil du opdage, at FireWire
faktisk er beregnet på at forbinde forskellige former for elektronik -
og ingen af enhederne behøver at være en computer.

Jens

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing? A: Top-posting. Q: What is the

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-06-03 20:17

On Mon, 16 Jun 2003 20:43:35 +0200, Jens wrote:

> Hvis du læser FireWire specifikationen, vil du opdage, at FireWire
> faktisk er beregnet på at forbinde forskellige former for elektronik -
> og ingen af enhederne behøver at være en computer.

Det er faktisk i enheder der ikke er en computer FireWire har en virkelig
fremtid.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-06-03 22:30

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> 'ekspert'. - Jeg er dælme glad for, at du ikke er ansat i mit firma,
> for så var du forlængst fyret for uduelighed...:(((! - PLONK!!

Hehe.... vi er sikkert flere, der ikke engang ville komme til
jobsamtale. Nu du selv bringer emnet op: Hvor mange ansatte har du
forresten?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-06-03 22:27

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hehe.... vi er sikkert flere, der ikke engang ville komme til
> jobsamtale. Nu du selv bringer emnet op: Hvor mange ansatte har du
> forresten?

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-06-03 09:48

in article 3EEDD978.D7ED449C@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 16/06/03 16:51:

> CRAB!

Er du sikker på du ikke mener 'CRAP'?
--
/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-06-03 14:23

Hej Peter

Ja!

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-06-03 15:45

Erik Richard Sørensen - kml.ers@mail1.stofanet.dk on 17/06/03 15:22 wrote:

> Ja!

Aha.

--
/peter

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-06-03 19:39

> [...]
> plejer TV2 nu ikke at være blege for at nævne tingene ved deres rette navn.
> - Reklamer er jo just ikke forbudt på den station!

MNJA... altså for lige at præcisere: Man kan få en DVD optager/afspiller
med FW indgang (via en bridge begribeligvis) men altså ikke der
samtidigt går til scart, så hut jeg ved.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-06-03 08:00

> [...]

> med den nye tingest fra Sony. Jeg tror ihvertfald hele pointen er at der
> ikke er tale om en computer, men noget som man har stående ved siden af

Nu har jeg gennemset klippet for 3. gang. Han taler om hvad man kan gøre
med et digitalt videokamera og ens egen computer.

> Hvis det er typisk for en PC ekspert, så er det typisk for en Mac bruger
> at slå alle PC eksperter i hartkorn

Nej det er typisk for en PC ekspert. En computer ekspert er noget andet
for de er ligeglade med om det hedder Windows, Linux eller Mac - her er
alle muligheder åbne. Man vælger det værktøj som er bedst egnet til
opgaven.

> Som om der ikke er inspiration begge veje, og fra helt andre steder. Og
> nu gider jeg slet ikke begynde at tale om hvem der opfandt musen

Apple opfandt ikke musen - det ved enhver seriøs Mac bruger - det gjorde
Xerox.

> Vås. Mere genneraliseren.

De er altså i gang med at kopiere konceptet.

> [...]
> at de ikke kan lade være med at genneralisere hele tiden.

> Det er muligt, nogle af dem er åbenbart heller ikke bange for at

Man bliver sgu da nødt til at generalisere, når manden i fuldt alvor
står og lukker lort ud. Han siger er FireWire er en ny standard - den er
flere år gammel. For PC brugere er den måske forholdsvis ny, men nu er
det jo ikke PC brugerne der skal vurdere hvornår noget er nyt.

Han siger at det en gang i fremtiden vil blive muligt at lave menuer på
sine DVD skiver - det har man også kunnet i flere år - endda særdeles
nemt med iDVD.

Tim Frank Andersen efterlader jo netop det indtryk at det er altsammen
noget man kan om måske et års tid (for så har Microsoft fået nosset sig
sammen og lavet noget der duer) i stedet for at vise en G4 med et Cinema
display lave en DVD film på 10 minutter.

Jeg synes har misbruger sin status som IT-ekspert. Enhver idiot kan da
stille sig frem og sige at noget er på trapperne, specielt når han med
garanti ved at Apple har kunne levere den løsning i flere år.

Når jeg rådgiver folk om IT (Mac), så er jeg meget påpasselig med at
fortælle folk at de IKKE uden videre kan benytte en netbank med mindre
de bruger Jyske, Lån og Spar eller VPC (som koster en sjat penge). Jeg
forklarer også at hvis de udveksler mange CD'ere med Windows brugere kan
det godt være lidt bøvlet og skal den bruges til et studium, så skal man
altså være temmelig hardcore for ikke at det bliver for besværligt.

Jeg ved da udemærket at der er masser af situationer, hvor Windows er
bedst og mest praktisk. Jeg kunne da aldrig drømme om at lokke folk til
at købe en Mac i disse tilfælde.

> Og du er seriøs.

Ja jeg synes at jeg er mere seriøs, da jeg ikke ville have været bleg
for at nævne mulighederne uanset producent.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 15-06-03 09:54

> Apple opfandt ikke musen - det ved enhver seriøs Mac bruger - det gjorde
> Xerox.

Så bliver historien lige sat lidt på plads. Jeg levede vist indtil for
nylig i den dogmatiske tro at det nok var Apple der havde lavet den
første mus - *røde ører*

Slashdot om den første mus:
<http://slashdot.org/articles/00/09/14/1158228.shtml>

- Jørgen

Fra : Christian Bech

Dato : 15-06-03 21:56

tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) skrev:

>Så bliver historien lige sat lidt på plads. Jeg levede vist indtil for
>nylig i den dogmatiske tro at det nok var Apple der havde lavet den
> [...]

Douglas Engelbart er i det hele taget værd at interessere sig for,
hvis man er glad for teknologihistorie:
http://www.bootstrap.org/engelbart/index.jsp

Hører du forresten ikke til på DAIMI? Hvordan er det lykkedes dig at
undgå Hypermedier?

--
Christian

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-06-03 23:00

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Jeg kunne dengang ikke forstå, hvorfor Thomas havde så røde ører, da
> han satte Taweret op og hvorfor det blev værre, da jeg gav kaffe.
> Samtidig virkede han utroligt lettet, da han gik.

Muh! Jeg har endnu ikke fået noget kaffe på katrinebjerg, udover fra
kaffeautomaten.

> Taweret var Thomas' tidligere tjenesteværktøj og en yderst bovlam 7200
> eller 7300.

You wish! Det var den mindste 7500 man overhovedet kunne forestille
sig. Når jeg tænker på, hvor mange timers video jeg har optaget på
den for studerende. Jeg har aldrig forstået, hvad de skulle anvende
det til. Jeg ville have givet hvad som helst for en SGI O2 på det
tidspunkt, den ville formodenligt havet været i stand til at optage
væsenligt mere video. Svjh var der vist kun 1 GB harddisk i taweret.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Christian Bech

Dato : 23-06-03 21:54

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> skrev:

>Muh! Jeg har endnu ikke fået noget kaffe på katrinebjerg, udover fra
>kaffeautomaten.

Utaknemmelige bæst. Jeg husker tydeligt, at jeg hentede kaffe til både
dig og Lasse tilbage i 1999. Jeg husker også, at du skævede temmeligt
meget til O2'eren. Jeg kan naturligvis ikke afvise, at Lasse drak din
kop. Det kunne ligne ham. Gad vide, om han stadig læser med her.

>You wish! Det var den mindste 7500 man overhovedet kunne forestille
>sig.

Den føltes også som noget, der kunne være tre gange inde i den
9600/350, jeg kom fra.

> Når jeg tænker på, hvor mange timers video jeg har optaget på
>den for studerende. Jeg har aldrig forstået, hvad de skulle anvende
>det til.

Overvejede I ikke at lade dem selv gøre det?

> Jeg ville have givet hvad som helst for en SGI O2 på det
>tidspunkt, den ville formodenligt havet været i stand til at optage
>væsenligt mere video. Svjh var der vist kun 1 GB harddisk i taweret.

Lige nøjagtig 1 GB, men hvad gør det, når den var sat pænt op med Word
5.1 og Netscape Navigator 4
--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-03 04:06

Hej Jesper

> [...]

> faktisk findes en løsning på det, som han mener kommer ude i fremtiden.
> iDVD har jo fungeret i snart et par år og det er endda nemt at bruge.

Ja, og hvad med "Firewire som 'ny' standard"? - Var det ikke i 1999, Apple
introducerede det?

> Det er typisk for en PC ekspert................

Jeg vil sige det med den australske komiker, Rolf Harris' udtryk "F******
Crab!, they don't know what's in"....

> [...]
> det så komme til Windows, så får alle PC brugere det til at lyde som om
> at de netop har opfundet elektriciteten.

Kan man forvente sig andet?

> Jeg har sågar hørt PC brugere påstå at Apple har kopieret Windows
> GUI.............. ak.

Ja, eller at Apple har 'hugget' System 7 fra Windows 3...)

> Mac folk er sgu ikke blege for at indrømme når noget er smart på en
> anden platform fx. multitasking.
>
> Useriøs ekspert er han.

Enig! - Det, der så er værre, er, at den gode ¨'Ole' burde have spurgt ham,
hvad så med Apple, - især da TV2 jo selv bruger en del Apple udstyr..)))))

mvh. Erik Richard

Fra : ct

Dato : 15-06-03 16:02

Ja, og hvad med "Firewire som 'ny' standard"? - Var det ikke i 1999, Apple
introducerede det?

Jeg kan også mindes at Firewire har eksisteret til PC i nogle år også
efterhånden, ved ikke hvorfor nogen tror det er nyt på den platform ??

/claus

Fra : ct

Dato : 15-06-03 16:09
Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-06-03 16:13

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Var den varm?

Skam-kaffe er noget man får når man skal skamme sig.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Christian Bech

Dato : 21-06-03 23:07

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> skrev:

>Skam-kaffe er noget man får når man skal skamme sig.

Jeg kan forstå, du husker Taweret.

Og at Lasse havde glemt, at man skulle bruge en skærm til en computer.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-06-03 08:14

> Jeg kan forstå, du husker Taweret.

Hvis historien er god, må du gerne dele.

> Og at Lasse havde glemt, at man skulle bruge en skærm til en computer.

Kommer da an på hvilken maskine det er. Vores rackserver klarer sig
fint med et serielt kabel.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 22-06-03 22:16

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

> [...]

Samtidig virkede han utroligt lettet, da han gik.

Taweret var Thomas' tidligere tjenesteværktøj og en yderst bovlam 7200
eller 7300. Heldigvis havde min kontormakker en O2'er, som var en
glimrende lille surf- og mailmaskine.

Taweret skaffede mig dog en fin 34. plads:
http://setiathome.ssl.berkeley.edu/cgi-bin/cgi?cmd=team_lookup&name=daimi

>Kommer da an på hvilken maskine det er. Vores rackserver klarer sig
>fint med et serielt kabel.

Det var det så ikke.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-06-03 22:59

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Taweret var Thomas' tidligere tjenesteværktøj og en yderst bovlam 7200
> eller 7300.

"Tjenesteværktøj"? Det lyder ikke rart. Var han ikke systemdims?

> Heldigvis havde min kontormakker en O2'er, som var en
> glimrende lille surf- og mailmaskine.

Og fin til at spille Quake på. Det kan jeg forstå du holdt dig for
fin til, men sådan er det jo tit. Ren teori og ingen praksis.

> Taweret skaffede mig dog en fin 34. plads:
> http://setiathome.ssl.berkeley.edu/cgi-bin/cgi?cmd=team_lookup&name=daimi

Den kan du godt være stolt af - en _HEL_ pakke. Du nævnte dog ikke at
der kun var 35 på listen og hvilket resultat nr 35 nåede. Hvorfor
satte du ikke O2'en til det?

> Det var det så ikke.

Åbenbart ikke. Det kan ellers anbefales - det gør ting nemmere i et
serverrum. Fx behøver man ikke være der og den slags ting.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 23-06-03 22:13

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>"Tjenesteværktøj"? Det lyder ikke rart. Var han ikke systemdims?

De skal vel også bruge en brevvægt.

>Og fin til at spille Quake på. Det kan jeg forstå du holdt dig for
>fin til, men sådan er det jo tit. Ren teori og ingen praksis.

For fin til? Det eneste jeg havde held til at installere var et i
øvrigt meget morsomt bilspil.

>Den kan du godt være stolt af - en _HEL_ pakke. Du nævnte dog ikke at
>der kun var 35 på listen og hvilket resultat nr 35 nåede. Hvorfor
>satte du ikke O2'en til det?

Du bør nok tage et kig mere på listen og se, om du kan lokalisere mit
AIM-login.

Jeg satte skam indtil flere O2'ere til det. rlogin er i det hele taget
en god parameter til at afgøre hvor hurtigt en datalog kan finde ud
af, hvorfor maskinen er blevet sløv.

>Åbenbart ikke. Det kan ellers anbefales - det gør ting nemmere i et
>serverrum. Fx behøver man ikke være der og den slags ting.

Jeg håber skam også, at Taweret nu lever i et rum uden vinduer.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-06-03 10:48

> De skal vel også bruge en brevvægt.

Han kan sidde på dem. Så sparer man også en kontorstol.

> For fin til? Det eneste jeg havde held til at installere var et i
> øvrigt meget morsomt bilspil.

Noget i stil med det her?

http://www.blizzard.com/blizzclassic/rnrdemo-pop.shtml

Radiobiler på bane.

> Du bør nok tage et kig mere på listen og se, om du kan lokalisere mit
> AIM-login.

Allerhøjest hvis din hemmelige identitet er Michael Glad. Der er ikke
andre umiddelbare kandidater synes jeg.

> Jeg satte skam indtil flere O2'ere til det. rlogin er i det hele taget
> en god parameter til at afgøre hvor hurtigt en datalog kan finde ud
> af, hvorfor maskinen er blevet sløv.

Man skal da spørge pænt først. Lærer man ikke pli og andre græske
bogstaver på DAIMI?

> Jeg håber skam også, at Taweret nu lever i et rum uden vinduer.

Under åben himmel måske endda?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 24-06-03 11:29

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>Han kan sidde på dem. Så sparer man også en kontorstol.

Dur ikke medmindre man er japaner. Det er en desktopmodel. Vi må
hellere benytte muligheden for at lære dig lidt historie:
http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=7500

Pudsigt nok har vi på vores kontor to gæstestole. En Mac 9600 og en
Dell 400 Mhz. Til min store irrritation er Dellen den mest behagelige
at sidde på.

>Noget i stil med det her?
>
>http://www.blizzard.com/blizzclassic/rnrdemo-pop.shtml
>
>Radiobiler på bane.

Muligvis. Den ser ike ud til at være sjov over 56K.

>Allerhøjest hvis din hemmelige identitet er Michael Glad. Der er ikke
>andre umiddelbare kandidater synes jeg.

Det ville være meget tæt på blasfemi at kalde sig Michael Glad her på
stedet.

>Man skal da spørge pænt først. Lærer man ikke pli og andre græske
>bogstaver på DAIMI?

Så er det jo ikke sjovt.

>Under åben himmel måske endda?

Sikkert ikke. Det er alt for dyrt at få skrottet den slags og der er
næppe håb for, at der er nogen, der stjæler den.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-06-03 12:04

> Dur ikke medmindre man er japaner. Det er en desktopmodel. Vi må
> hellere benytte muligheden for at lære dig lidt historie:
> http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=7500

Du misforstår. Jeg mente at han kunnet have sidde på brevene (eller
hvilke andre papirbunker man måtte have flydende omkring).

Vodden kan det være et Tåver, hvis den ligger ned?

Jeg tror iøvrigt at jeg har spillet Full Throttle på sådan en. Mange
gange! Det var der man slog swap til når man skulle køre Netscape
Gold og fra når man skulle spille igen.

> Pudsigt nok har vi på vores kontor to gæstestole. En Mac 9600 og en
> Dell 400 Mhz. Til min store irrritation er Dellen den mest behagelige
> at sidde på.

En interessant information som Dells salgsafdeling sikkert gerne vil
tilføje til Ergonomi-afsnittet.

> Muligvis. Den ser ike ud til at være sjov over 56K.

Afvent at den indlæser. Det er en Flash dims. Virker fint over modem.

Musikken vækker minder om fordums tid. Desværre ikke kun gode.

> Det ville være meget tæt på blasfemi at kalde sig Michael Glad her på
> stedet.

Er det så dig med slikposen?

> Så er det jo ikke sjovt.

Det er det heller ikke hvis man uforvarende bruger systemdimsens
maskine. Pli foretrækkes.

> Sikkert ikke. Det er alt for dyrt at få skrottet den slags og der er
> næppe håb for, at der er nogen, der stjæler den.

Tag et næsten nyt kabinet og put den ind i. Stil herefter kabinettet
synligt.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-06-03 09:41

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> .mac, kontekstuelle menuer.

Konceptet med at købe et mindre firma (evt. kun deres produkt) for
derefter at slagte udgaven til det konkurrerende operativ system?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-03 11:04

On Sun, 15 Jun 2003 10:40:54 +0200, Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Konceptet med at købe et mindre firma (evt. kun deres produkt) for
> derefter at slagte udgaven til det konkurrerende operativ system?

Bloatware? Stifinder? Et serverprodukt der kan bruges til større
virksomheder?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-03 16:28

Hej Thomas

Det er systemer, vi snakker om - ikke firmaer... - mig bekendt er
Windows ikke et firma.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-03 16:39

On Sun, 15 Jun 2003 17:27:46 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Det er systemer, vi snakker om - ikke firmaer... - mig bekendt er
> Windows ikke et firma.

Er Apple et system?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-06-03 22:29

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Hører du forresten ikke til på DAIMI? Hvordan er det lykkedes dig at
> undgå Hypermedier?

Rigtige dataloger tager ikke kurser hvor man skal bruge computere..

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 16-06-03 07:23

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Rigtige dataloger tager ikke kurser hvor man skal bruge computere..

Rigtige dataloger studerer filosofi!

- Jørgen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-03 08:02

tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) writes:

> Rigtige dataloger studerer filosofi!

Er "Gödel, Escher, Bach" pensum der? Det er en bog jeg har haft megen
glæde af... Især den dag jeg fandt den rigtige slutning :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-06-03 10:50

In dk.edb.mac, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Er "Gödel, Escher, Bach" pensum der? Det er en bog jeg har haft megen
> glæde af... Især den dag jeg fandt den rigtige slutning :)

Det kunne være man skulle finde den frem igen, når det nu viser sig at
man /kan/ finde den rigtige slutning. (;

   AHHH. Donuts. . . What can't they do. -- H. Simpson

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 16-06-03 21:17

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Er "Gödel, Escher, Bach" pensum der? Det er en bog jeg har haft megen
> glæde af... Især den dag jeg fandt den rigtige slutning :)

Hmm, kender den faktisk slet ikke - kunne være at man skulle kigge
nærmere på den. Jeg kan i stedet anbefale "Paradoxes" af R.M. Sainsbury
eller "Minds, Brains and Science" af John Searle - de er også
undeholdende godnatlæsning

- Jørgen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-03 22:11

> [...]

> nærmere på den. Jeg kan i stedet anbefale "Paradoxes" af R.M. Sainsbury
> eller "Minds, Brains and Science" af John Searle - de er også

Det lyder interessant. Christian, har du dem på hylden?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 16-06-03 22:21

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Det lyder interessant. Christian, har du dem på hylden?

Om ikke andet kan jeg da reklamere lidt for "Paradoxes"

"Synopsis
A paradox can be defined as an unacceptable conclusion derived by
apparently acceptable reasoning from apparently acceptable premises.
Unlike party puzzles or brain teasers, many paradoxes are serious in
that they raise serious philosophical problems, and are associated with
crises of thought and revolutionary advances."

"This is an excellent survey of the most important logical paradoxes,
which have troubled philosophers and logicians for millennia. It
provides very clear accounts of the Liar, the Sorites and others. A good
resource for students or those interested in the logical issues of
paradoxes."

Kilde:
http://makeashorterlink.com/?W277212F4

- Jørgen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-06-03 12:15

> [...]

> provides very clear accounts of the Liar, the Sorites and others. A good
> resource for students or those interested in the logical issues of

Så skal du sætte dig ind i Gödels arbejde (fx via Hofstadter). Han
rev tæppet væk under resten af matematikerne ved at vise at det var
muligt at lave "Jeg lyver" på matematisk.

Ud fra Amazons kortfattede referat af den anden bog, lyder det til at
det omhandler maskiners evne til at være bevidste, og hvorfor det ikke
kan lade sig gøre. Det snakker Hofstadter også om :) og det er på
pudsig vis også koblet til det ovenstående.

Apropos Escher, så er det noget Google gør i i dag. Gad vide om han
har føsdag.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 18-06-03 08:11

> [...]

> Ud fra Amazons kortfattede referat af den anden bog, lyder det til at
> det omhandler maskiners evne til at være bevidste, og hvorfor det ikke

Det lyder spændende - jeg synes altid det med selvreference har været
særligt interessant Jeg vil straks begive mig i kast med den.

- Searles bog handler blandt andet om det såkaldte "kinesiske rum"
argument, som (mener nogle) viser hvorfor maskiner ikke kan have nogle
genuine sproglige evner. Det hviler på en distinktion mellem syntaktisk
og semantisk forståelse - og så kan vi jo næsten gætte hvad det er for
en forståelse maskinen, qua formelt sprog, mangler .o)

- Jørgen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-06-03 12:43

> Det lyder spændende - jeg synes altid det med selvreference har været
> særligt interessant Jeg vil straks begive mig i kast med den.

Æh. Anbefalede du den inden du læste den?

> [...]
> og semantisk forståelse - og så kan vi jo næsten gætte hvad det er for
> en forståelse maskinen, qua formelt sprog, mangler .o)

Det er vist dybere end det. Men du resumerer bare når du er nået
igennem.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 18-06-03 16:41

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Æh. Anbefalede du den inden du læste den?

Nej nej, jeg vil give mig i kast med Hofstadter Det var bare det med
selvreferencen - Det snakker Searle ikke så meget om, det er mere
generelle overvejelser angående hvad der kræves for at kunne tale og
ikke mindst - at kunne forstå et sprog. Syntaks/ Semantik distinktionen
er kernen i hans argumentation mod kunstig intelligens.

Searle er skam pensum på første år .o)

- Jørgen

Fra : Christian Bech

Dato : 17-06-03 07:32

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>Det lyder interessant. Christian, har du dem på hylden?

Det da ved gud jeg ikke har!

Jeg har kun bøger til at stå af nostalgiske årsager. Til gengæld mener
jeg også at kunne huske, atjeg var begejstret for Hofstadter.

Den indgik fx også i en ph.d.-afhandling på Institut for
Litteraturhistorie, så den har været vidt omkring.

--
Christian

Fra : Christian Bech

Dato : 18-06-03 11:38

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> skrev:

>Rigtige dataloger tager ikke kurser hvor man skal bruge computere..

Kan de finde på at arbejde på HUM?
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-06-03 12:44

> Kan de finde på at arbejde på HUM?

Modstrid.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 18-06-03 22:14

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>Modstrid.

Der fik Thomas den.
--
Christian

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-06-03 23:06

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Der fik Thomas den.

Hvem? Jeg har intet med HUM at gøre.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-06-03 00:27

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> writes:

> Hvem? Jeg har intet med HUM at gøre.

Du tager vel ikke ind paa HUM blot for demonstrativt at undlade at
arbejde?

Det kunne du vel lige saa godt goere paa CWB's kontor, og saa er der
ogsaa institutkaffe.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 19-06-03 22:06

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>Du tager vel ikke ind paa HUM blot for demonstrativt at undlade at
>arbejde?

Vi er sluppet af med Thomas.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-06-03 08:14

> Vi er sluppet af med Thomas.

Ufatteligt saa effektivt det er at undlade at afloenne folk. Jeg
kender en der overvejede en konkursbegaering mod sit universitet af
samme grund.

Fra : Christian Bech

Dato : 19-06-03 22:14

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> skrev:

>Hvem? Jeg har intet med HUM at gøre.

Din skumle fortid er ikke glemt.
--
Christian

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-06-03 19:39

> [...]
> det.
>
> Det er fandme det sædvanelige pis fra disse PC brugere.

Hold dog op, mand!
Jeg er da fuldstændigt enig med dig i, at alle udsendelser om EDB burde
indeholde mindst 50% om Macintosh og at ingen burde have lov til at
nævne ord som "internet", "Mus", "FireWire", m.fl. uden at give mindst
en halv times fyldestgørende forklaring på fænomenernes opståen - og
naturligvis i den udgave der starter med "Der var engang en lille dreng
der hed Steve Jobs".
Desværre må vi indrette os under virkeligheden og det du refererer her
hører nok til noget af det mest seriøse jeg længe har hørt i den
elektroniske dagspresse.
Gud fri mig vel hvis vi skulle himle sådan op hvar gang speakerne
vrøvler om ting de ikke havde forstand på.

Jeg er nu godt nok enig med ham Bruno med den sjove email-adresse:
Lad dog være med at spilde tid på det!

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 15-06-03 23:35

Stig Leerbeck wrote:
> Jeg er nu godt nok enig med ham Bruno med den sjove email-adresse:

http://www.maccheats.com/oldgames/Doom.html

Der er mening med alt

Mvh

Bruno

Fra : teknik

Dato : 17-06-03 08:27

Det har man da kunne gøre i lige så mange år som man har kunnet på Apple..

Face it.. PCen har styringen..