AppleWorks: Er det noget værd?
Fra : Anders Jakobsen

Dato : 29-03-01 22:40

Jeg overvejer at gå 100% X, når jeg får det købt. Det eneste, som vil blive
et problem for mig er min Officepakke. Jeg bruger 98 og vil ikke gå tilbage
til 2001 og så vil jeg få et problem...

Jeg har derfor overvejet AW, især efter jeg opdagede den meget lave pris
(kr. 750). Spørgsmålet er om hvordan det holder i forhold til 98? Jeg kender
godt problemet med inkompatipateten (jaja jeg staver som en brækket arm) med
office, men ud over det? Vil redigeringen af pdf dokumenter kunne foretages
direkte i wordprocessoren under X?

Anders

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-01 23:40

Anders Jakobsen <newton@os.dk> wrote:

> Vil redigeringen af pdf dokumenter kunne foretages
> direkte i wordprocessoren under X?

Nej, i al fald ikke af AW. Men AW kan importere .PDF som grafik, og
gemme som .PDF (via Preview).

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-01 05:13

Hej Anders

AppleWorks 6/6.1 er ikke så godt som fx. Word 98! Hvis du skal have en
AppleWorks, så skal det være en ClarisWorks/AppleWorks 5 Office. Den er
væsentlig bedre og hurtigere, og den er langt mere kompatibel end ver. 6/6.1.

Jeg har lige installeret den seneste opdatering til ver. 6.1US, og jeg må sige,
at der er lovende takter i den. Samtidig lover de, at der vil komme en fuldt
X-kompatibel version. Den nyeste opd. 6.1 indeholder allerede en stor del af
resourcerne til X-versionen. Både hastighed og funktionalitet i 6.1 er bedre,
men den er stadig noget ustabil, hvis den ikke får oceaner af RAM - +60mb.

Med hensyn til at arbejde med PDF direkte i AWKS, så er svaret - nej! - det kan
man ikke. - Og det er en af de store svagheder ved AWKS 6/6.1, at den
konverteringsmuligheder er langt ringere end AWKS 5. Fx er det meste af hele
XTND systemet fjernet, og det selvom, der i 6.1 opd. ligger både en del nyere
XTND oversættere til både OS X og til Classic OS. Så hvis du vil bruge den,
skal du alligevel ud og investere i en MacLinkPlus X-ver., når den engang
kommer.

Der har i lang tid gået rygter om, at StarOffice vil komme til Mac - både til
Classic OS og til OS X, men jeg har ikke hørt nyt herom. Hvis StarOffice kommer
i en brugbar X-version, vil jeg faktisk anbefale den, - og så er den jo gratis.
Og jeg véd, at der er flere X-versioner af forskellige TB programmer på vej, og
de første vil formentlig dukke op i løbet af ca. et halvt års tid. - Jeg kan
bl.a. nævne et program som Writer PRO, StevePerfect X, ShuffleWorx, Style,
TextWorks X m.fl.. - Alle er dog på engelsk.

mvh. Erik Richard

Anders Jakobsen wrote:

> [...]
> office, men ud over det? Vil redigeringen af pdf dokumenter kunne foretages

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : David Blangstrup

Dato : 30-03-01 08:05

On Thu, 29 Mar 2001 23:39:38 +0200, Anders Jakobsen wrote
(in message <B6E97837.4C68%newton@os.dk>):

> [...]
> office, men ud over det? Vil redigeringen af pdf dokumenter kunne foretages

Jeg synes, at AppleWorks er meget nemmere at gå til end Word, og jeg har
Office 2001, men bruger aldrig andet end AppleWorks, og jeg skriver hver dag.
Jeg sidder nu i X og bruger AppleWorks 6.1, og den er stabil og sej, og det
er en fryd at skrive i. I MacOS9.1 behøver jeg overhovedet ikke at pille ved
den tildelte mængde ram, den kører klippestabilt. Men hvis du er vant til
Word, såŠ jeg personligt synes bare det er klodset og hammer irriterende at
bruge. AppleWorks er integreret på en helt anden og bedre måde end Word er
det; skal jeg lave en tegning (paint) i AppleWorks er det nemt, det kan slet
ikke lade sig gøre i Word; og i stedet for at have clippings der fylder en
halv harddisk, henter (den nye) AppleWorks dem ned fra nettet i en ruf. Jeg
synes, AppleWorks er et fremragende program, og 6. rocks! På Apples
hjemmeside har de pillet opdateren (6.1) til X ned, og skriver, at de snart
vil komme med en ny, forbedret. Jeg har nu ikke haft nogen problemer, hverken
i 9.1 eller X.
AppleWorks kan åbne Word og Excel nuŠ skriver de, jeg har ikke prøvet.

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-01 19:45

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> AppleWorks kan åbne Word og Excel nuŠ skriver de, jeg har ikke prøvet.

det passer skam, der følger en carboniseret MLP med, dog kun CW, AW,
WOrd og Excel filtre (+grafik), men det rækker også for de fleste

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 31-03-01 09:34

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> det passer skam, der følger en carboniseret MLP med, dog kun CW, AW,
> WOrd og Excel filtre (+grafik), men det rækker også for de fleste

Hvorledes går det den anden vej. Kan en office pc læse det man laver i
appleworks. Hvis ja gælder det også dokumenter med megen formatering,
grafik etc. Hvis ikke er det jo ikke meget værd (med mindre man skriver
breve til sig selv

Hygge

Jakob H K

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 31-03-01 10:00

Jakob Højer Kristensen skrev:

> [...]
> appleworks. Hvis ja gælder det også dokumenter med megen formatering,
> grafik etc. Hvis ikke er det jo ikke meget værd (med mindre man skriver

Jeg ville gerne selv vide det og hvis dette citat fra Apples hjemmeside
http://www.apple.com/appleworks/macosx/ er rigtigt, så skulle det kunne
skrive word dokumenter:

"New in the latest version of AppleWorks, you can share your documents with
friends and colleagues who use Microsoft Word and Excel. AppleWorks even
reads and writes Word and Excel 2001 documents."

Håber så at det også gælder Word for Windows.

Findes AppleWorks i en dansk version. kun med dansk ordbog eller ingen af
delene?

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-03-01 10:09

> [...]

> Håber så at det også gælder Word for Windows.
>
> Findes AppleWorks i en dansk version. kun med dansk ordbog eller ingen af

Med MacLinkPlus kan man i hvert fald gemme AppleWorks dokumenter som
Word for Windows, så en "Office-PC" kan godt læse dem. Men vær opmærksom
på at det er mac'en der er "sprogtalentet" her. Du skal altså gemme
mac'ens dokumenter "som" fx. "Word for Windows".

Hvis du har ting med meget grafik, er jeg ikke helt så sikker. Det
kræver eksperimenter. Stiller mig gerne til rådighed. (Har AppleWorks
5.04 ...)

v.h.

Martin Petersen

Fra : David Blangstrup

Dato : 31-03-01 10:22

On Sat, 31 Mar 2001 11:08:40 +0200, Martin Petersen wrote
(in message <1er4s3w.4yn05ag73ry0N%martinmarius@petersen.mail.dk>):

> [...]
>
> Hvis du har ting med meget grafik, er jeg ikke helt så sikker. Det
> kræver eksperimenter. Stiller mig gerne til rådighed. (Har AppleWorks

Og nu er der kommet en updater, AppleWorks 6.1.2 ‹ hvis jeg bare kunne finde
ud af, hvad den har updated! Apple skriver ikke noget ‹ så vidt jeg kan se.
Anybody?

Fra : Hammerhead

Dato : 31-03-01 09:57

> [...]

> office, men ud over det? Vil redigeringen af pdf dokumenter kunne foretages

AW overvejer jeg selv meget kraftigt, da jeg bruger MS Office 98. Det er
en god programpakke, men fejlfri er den langt fra. Og Office 2001 er
ikke bedre!

--
- Peter - titancity.com

Wintel users: All your base are belong to uX