Falder ikke ordenligt ned i tomgang !
Fra : Morten Juel

Dato : 14-06-03 16:46

Så er xj'eren gjort klar til syn, den har fået skiftet forgaffelpakninger,
olie/filter, nye tændrør, nyt luftfilter, og så er kaburatorene blevet
renset, og jeg har chekket svømmerhøjde, og pillet flere kg skidt ud af
kaburatorene

Den startede også i første hug, men den er ikke så vild med at komme ned i
rpm når den først er oppe, den vil gerne hænge ved en 2-3K rpm, det skal
lige siges at jeg IKKE har pillet ved blandings skruerne, og har IKKE pillet
ved synkroniseringen med kaburatorene.
Den kommer dog ned i rpm efter lidt tid.

Jeg har givet den dieselstart, og ingen steder begynder den at stige i rpm
ved sprøjt..

Er det pilot skruerne der skal stilles ? eller tror i bare det er en
synkronisering ?

Piloterne vil jeg ikke røre ved så kommer den til mekker, det kan jeg ikke
finde ud af med 4 kaburatorer !

Morten --- http://StarChild.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i

Fra : wheeler

Dato : 14-06-03 17:34

"Morten Juel"

> Piloterne vil jeg ikke røre ved så kommer den til mekker, det kan jeg ikke
> finde ud af med 4 kaburatorer !

[KLIP]

Udover inv. i 4 urer, mener jeg også, at man for at kunne synkronisere
karbonaderne på en XJ'er (det gælder ihvertfald for "storesøsteren") skal
have adgang til et specialværtøj ...en form for tværakse, som stikkes gennem
alle fire karbonader!
--
Wheeler
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-06-03 19:16

> [...]
> karbonaderne på en XJ'er (det gælder ihvertfald for "storesøsteren")
> skal have adgang til et specialværtøj ...en form for tværakse, som

Ja, det skal man på Yamahas YICS motorer, hvilket bl.a. inkluderer min egen
XS400 Seca. Min manual beskriver et værktøj der skal benyttes for at
separere karburatorerne, så de ikke suger fra hinanden, hvilket skulle være
det specielle ved YICS. Jeg har bare aldrig kunnet finde ud af, hvor dette
værktøj skal stikkes ind, da der ikke er nogen kanaler der forbinder
karburatorerne.

Da jeg tjekkede synkroniseringen sidst, målte den også ens på begge
karburatorer, og der havde jeg blot tilsluttet de to vakuummålere på hver
deres indsugningsstuds som man normalt gør på andre motorer.

Sjovt nok er det kun 1 ud af de to manualer jeg har, der nævner det
værktøj..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Juel

Dato : 14-06-03 19:30

> Ja, det skal man på Yamahas YICS motorer, hvilket bl.a. inkluderer min
egen
> XS400 Seca.

hmm er en Xj YICS ?
Min haynes nævner intet om dette !

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-06-03 19:26

> hmm er en Xj YICS ?

Står der YICS på siden af motoren? Der gør der ihvertfald på den XJ600 model
jeg tænker på, men det er måske ikke lige din model..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-06-03 10:19

Hej Martin

Mortens Yamaha som er en 51J er ikke en YICS model, og kræver derfor kun et
synkroniseringsværktøj for at blive synkroniseret.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-06-03 17:57

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> wrote in message

> Er det pilot skruerne der skal stilles ? eller tror i bare det er en
> synkronisering ?

Falsk luft, måske ?

--
Tony

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-06-03 19:10

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> wrote in message

> Falsk luft, måske ?

Det burde det ikke være når han siger at han har prøvet at sprøjte med lidt
dieselstarter rundt omkring ?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Morten Juel

Dato : 14-06-03 19:28

> Det burde det ikke være når han siger at han har prøvet at sprøjte med
lidt
> dieselstarter rundt omkring ?

nej vel

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-06-03 19:24

Anders Houmark wrote:

> Det burde det ikke være når han siger at han har prøvet at sprøjte
> med lidt dieselstarter rundt omkring ?

Sorry - jeg aner ikke hvad "dieselstarter" er

Men det ved jeg så nu.

--
Tony

Fra : Morten Juel

Dato : 14-06-03 19:35

> Sorry - jeg aner ikke hvad "dieselstarter" er
>
> Men det ved jeg så nu.

Det er noget man også bruger hvis man har lidt svært ved at starte, så
sprøjter man det i luftindsugningen

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 14-06-03 19:10

Hej

Jeg har haft samme Problem på min cykel !! men det forsvandt igen efter et
par ugers kørsel

Mvh Søren

Fra : Morten Juel

Dato : 14-06-03 19:29

> Jeg har haft samme Problem på min cykel !! men det forsvandt igen efter
et
> par ugers kørsel

det lyder ski da spænnende !

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-06-03 19:39

> Så er xj'eren gjort klar til syn
> Den startede også i første hug, men den er ikke så vild med at komme
> ned i rpm når den først er oppe, den vil gerne hænge ved en 2-3K rpm,

Præcis det samme gør min Seca også i øjeblikket. Jeg er ret overbevist om at
det er blandingsskruerne der er årsagen. Sidst jeg fik karburatorerne
justeret på værksted kørte den fint, men der er blevet ændret en masse på
cyklen siden, og jeg har også været nødt til at skrue lidt på
blandingsskruerne, så den ikke er optimal mere.

> det skal lige siges at jeg IKKE har pillet ved blandings skruerne, og
> har IKKE pillet ved synkroniseringen med kaburatorene.
> Den kommer dog ned i rpm efter lidt tid.

Min er også noget ustabil på den måde, at den ændrer sig meget i tomgang om
den er varm eller ej. Når den er halvkold (kørt ca. 1km), så holder den
tomgangen fint på det den skal, men efterhånden som den bliver varmere, så
stiger tomgangen også. Er den rigtigt varm, hvilket den blev i forbindelse
med Store Bededags køreturen her i Aalborg, så stiger tomgangen til omkring
3000rpm, og falder ikke før cyklen bliver koldere.

Tomgangen kan også falde 3-400rpm når jeg tænder bremselyset, og stige igen,
når jeg slipper bremsen. Der skal altså ikke meget til for at flytte den.
Måske skal den have lidt federe blanding i tomgang.

> Jeg har givet den dieselstart, og ingen steder begynder den at stige
> i rpm ved sprøjt..

Nej, det gør min heller ikke.

> Er det pilot skruerne der skal stilles ? eller tror i bare det er en
> synkronisering ?

Ja, jeg ville sige pilot/blandingsskruerne.

> Piloterne vil jeg ikke røre ved så kommer den til mekker, det kan jeg
> ikke finde ud af med 4 kaburatorer !

Jeg synes også det er svært nok med 2 karburatorer..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Juel

Dato : 14-06-03 19:59

> [...]
> cyklen siden, og jeg har også været nødt til at skrue lidt på
> blandingsskruerne, så den ikke er optimal mere.

Ok ;o/

> [...]
omkring
> 3000rpm, og falder ikke før cyklen bliver koldere.

Århh det må være irriterende !!

> Ja, jeg ville sige pilot/blandingsskruerne.

ok, så må vi se om den skal til mekker eller ej !

> Jeg synes også det er svært nok med 2 karburatorer..

Hehe

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-06-03 20:09

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> hvilket den blev i forbindelse med Store Bededags køreturen her i
> Aalborg, så stiger tomgangen til omkring 3000rpm, og falder ikke før

Min fars XS 400 Seca (Det er jo Morten Juels gamle) har samme problem med at
gassen på den (indimellem) heller ikke vil falde helt ned igen. Lidt slækken
på koblingen får den ned igen - og den bliver dernede selv om jeg tager
koblingen igen.

Den er ligeledes ret følsom over for om den er kold eller varm. Den kan godt
finde på at gå i stå hvis man ikke giver den en smule choker når den er
kold. Tilgengæld ligger den fint på 1200 rpm når den er varm.

> Tomgangen kan også falde 3-400rpm når jeg tænder bremselyset, og
> stige igen, når jeg slipper bremsen.

Det problem har jeg ikke erfaret på min fars.

--
Tony

Fra : Shsj

Dato : 14-06-03 21:06

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message

> [...]
slækken
> på koblingen får den ned igen - og den bliver dernede selv om jeg tager

Hej.
Min GS 750 opfører sig på eksakt samme facon som ovenstående
Hvad kan det koste at lade et værksted justere karburatorerne?

VH.
Shsj

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-06-03 21:14

> Min GS 750 opfører sig på eksakt samme facon som ovenstående
> Hvad kan det koste at lade et værksted justere karburatorerne?

Du skal regne med ca. 1000,- hvis de skal skille karburatorerne ad f.eks.
for at skifte dyserne eller flytte nålen. Skal de blot skrue på
blandingsskrue og tomgangsskrue, så kan det ikke være så dyrt. På min egen
er jeg ret sikker på at nålen og hoveddysen er rigtig, så det er blot
luftskruen det drejer sig om.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 15-06-03 00:57

Shsj wrote:

> Min GS 750 opfører sig på eksakt samme facon som ovenstående
> Hvad kan det koste at lade et værksted justere karburatorerne?

Tjah ... Omtalte XSer har faktisk lige været til en generel motorjustering
samt skift at et par pakninger og diverse hos Fisker MC her i København. Det
kunne tyde på at de ikke har gjort deres arbejde godt nok... Men nu har jeg
heller ikke den store fidus til dem længere, så hvis jeg kan skyde skylden
på dem så passer det mig fint

--
Tony

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-06-03 15:32

> [...]
> arbejde godt nok... Men nu har jeg heller ikke den store fidus til
> dem længere, så hvis jeg kan skyde skylden på dem så passer det mig

Nu har jeg fået en tid til at få mine karburatorer finjusteret
(blandeskruer+synkronisering) på et værksted. Så må vi se om det hjælper på
problemet. Det håber jeg da på. Så skal jeg nok lige melde tilbage hvorvidt
det har hjulpet.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ivan Bartholin Niels~

Dato : 14-06-03 22:10

> [...]
pillet
> ved synkroniseringen med kaburatorene.
> Den kommer dog ned i rpm efter lidt tid.

Hej

Nu ved jeg godt at min gamle Honda CB500F er fra en svunden tid, men den har
haft samme symptomer. På den var problemer den mekaniske mekanik som ved
hjælp af centrifugalkraft avancerer tændingen i takt med øgningen af
motorens omdrejninger. Denne mekanik fik en rensning og smøring, og så
fungerede det helt ok. Jeg opdagede årsagen da jeg havde tændingsdækslet af
for at justere tændingen. Jeg kunne se at nogle svingklodser ikke kom retur
straks når omdrejningstallet faldt.

Jeg ved dog ikke om denne simple for for mekanik i moderne motorcykler er
afløst af noget smart elektronik.

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500F 1975

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-06-03 22:38

> [...]
> med øgningen af motorens omdrejninger.
> Jeg ved dog ikke om denne simple for for mekanik i moderne
> motorcykler er afløst af noget smart elektronik.

Jo, det klarer min CDI enhed helt automatisk, og det kan man ikke ændre på,
så det tror jeg såmænd virker som det skal.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 15-06-03 00:34

Morten Juel <mp@stofanet.invalid> skrev i en

> [...]
> ved sprøjt..
>
> Er det pilot skruerne der skal stilles ? eller tror i bare det er en

Hængende choker??

Ellers er det nok i luftskruerne at der skal trimmes :-/

Hvis ikke at det er noget mekanisk slid á hængende gasspjæld :-/
Prøv at gi' karbunaderne et spark med en støvlehæl og se om rpm'erne falder
derefter :-/

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 15-06-03 00:47

> Hængende choker??

Hmm de er jo mekaniske, og bliver tvunget sammen.. men jeg skal da lige lure
om en af dem er hoppet ud af sin skinne

> Ellers er det nok i luftskruerne at der skal trimmes :-/

Ja sikkert, nu hvor alt skidtet er kommet ud af dem

> Hvis ikke at det er noget mekanisk slid á hængende gasspjæld :-/
> Prøv at gi' karbunaderne et spark med en støvlehæl og se om rpm'erne
falder
> derefter :-/

Tror jeg ikke, jeg chekkede både dem og membranspjældene da jeg havde
kaburatorene ude ! ;o/

Fra : hms

Dato : 15-06-03 09:46

Hej.

Det med at motoren ikke kommer ned i omdrejninger kunne også være hvis
tændingen er af den type med svingklodser, hvor der sidder 2 små fjedre,
som skal trække tændingspladen tilbage når gassen tages af. Kander ikke
lige din xj men dette problem er der ofte på lidt ældre Kawasaki. Hvis
du har denne type tænding kan du jo prøve at skrue dækslet af og trykke
pladen tilbage mens den løber for hurtig i tomgang og se om det hjælper.

m.v.h.
hms

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-06-03 10:04

> Den startede også i første hug, men den er ikke så vild med at komme ned i
> rpm når den først er oppe, den vil gerne hænge ved en 2-3K rpm

Hej Morten

Generelt siger man at hvis den er for langsom til at falde tilbage til
tomgang er blandingen for mager. På min XJ'er var tomgangsblandingen alt for
fed. Den kørte således: Hvis man gassede op tom motoren ikke umiddelbart
omdrejninger samme sekund. Den var ligesom lidt forsinket, og den virkede
ikke særlig villig til at tage omdrejningerne. Når man så slap gassen igen
faldt den ned til 3000rpm hvor den hang lidt, for at falde videre til en
urolig tomgang ved 1500 rpm eller gå helt i stå Lorte MC!

Jeg vil anbefale dig at skifte svømmehusnålene. De bliver hårde og slidte
med tiden, og dine er 15 år gamle. De koster ca. 40kr stk. i MC nøglen, så
det er et greb i lommen i forhold til mekanikker tider. Desuden vil jeg
undersøge om dine svømmere er utætte ved at lægge dem i sprit. Før du sender
den til mekanikker vil jeg pille CO skruerne ud. Start med at sprøjte WD40 i
hvert hul. Især de to yderste kan sætte sig voldsomt fast. Hvis du sender
din XJ'er til mekanikker for at få justeret CO skruer og du aflevere en MC
hvor de sidder fast, kommer du måske også til at betale for de timer det
tager at få dem løsnet. Det kan du lige så godt gøre selv. Noter hver skrues
indstilling ved at markere kærvstillingen og skrue den ind til den lige
netop går i bund. Skriv det ned hvor mange omgange den kan skrues ind, så du
kan finde det samme punkt igen. Pil CO skruerne ud, og se dem grundigt efter
for slid. Er der slid, så køb 4 nye eller køb et helt andet
karburatorbatteri hos en hugger, alt efter hvad der er billigst.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-06-03 01:04

Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en

> [...]
> faldt den ned til 3000rpm hvor den hang lidt, for at falde videre til en
> urolig tomgang ved 1500 rpm eller gå helt i stå Lorte MC!

Det var netop det samme problem jeg havde på min Honda CB750 - altså de
nævnte 3.000 RPM og 1.500 RPM - da jeg monterede Weber DCOE karburatorer fra
RussColins i USA. Efter megen lang tid vistedet sig at firmaet havde boret
et "tomgangshul" of fra 0,50 mm til 0,70 mm, og derfor derfor virkerede mine
omdysninger, for at få dyset korrekt til danske forhold, først efter at jeg
efter et par år opdagede denne ikkemeddelteændring.

Den fik for fed blanding når jeg gassede ned og denne overskydende benzin
satte sig på indersiderne i indsugningskanalerne hvorfra den så fulgte med
luften senere og resulterede i de 3.000 RPM indtil den var opbrugt.

Efter at have opdaget ændringen og dyset med den viden kom den til at gå
helt fantastisk godt.

Gert Thorgersen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-06-03 07:37

> [...]
jeg
> efter et par år opdagede denne ikkemeddelteændring.

Hej Gert

Vi er enige. Wow Det var nemlig lige meget hvordan jeg justerede CO
skruen, så gik den ikke godt. Min konklusion (efter jeg solgte Yamahaen) var
at jeg skulle skifte Pilot dyserne, dem til tomgangen, til et nummer eller
to mindre.

Fra : Richard

Dato : 15-06-03 22:21

Morten Juel wrote:
> [...]
> olie/filter, nye tændrør, nyt luftfilter, og så er kaburatorene blevet
> renset, og jeg har chekket svømmerhøjde, og pillet flere kg skidt ud af

Indsugningsgummierne kunne meget vel være utætte, enten fordi de
efterhånden er blevet kværnede eller bare ikke er monteret omhyggeligt.
(Hvad er sandsynligheden for, at dit dieselsprøjt lige rammer
utætheden...

Min Veffer havde samme unode, der forsvandt efter indsugningsgummierne
var blevet skiftet. Der var synlige tegn på voldtægt indvendig i et par
af dem, formentlig fra den for-forrige ejers side (han eksperimenterede
vist en del med dysning, larmepotte o.lign). Gummiribberne var delvis
væk og små gummiflager var knebet af.

Husk at gummierne fås uoriginale hos fx MC Nøgle-forhandlere, og det er
altså lettere at skifte først som sidst ind indmaden i karb'erne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : viffer8811

Dato : 18-06-03 20:57

Til jer der selv justerer vacum og ikke har værktøjet til yamahaen, har
jeg fået et tip fra byens lokalele mekker: istedet for det voldsomt dyre
special værktøj kan der bruges en 10 mm. stålstang der stikkes igennem
blokken ved indsugningsgummiet. Den tillader ikke lige så meget luft
igennem systemet men lukker af mellem kanalerne som den skal. Det kan
være noget besværligt at få den igennem første gang pga koksaflejringer,
så jeg fik lavet en rund børste af kobber hos byens lokale værktøjsmager
for en halvtredser som lige tager det værste. Derefter fedter man
stålstangen godt ind i motorolie og trykker den ind til den rammer
skruen i modsatte side.

Viffer.

http://www.kandu.dk/