Jødedom kontra kristendom
Fra : Claus Jungersen

Dato : 15-06-03 01:37

Hejsa NG'ere.

Jeg sidder og læser til studentereksamen, men har svært ved at skabe mig et
overblik!

Hvad er nogen af de store forskelle på kristendommen og jødedommen? Findes
der evt. en dansk side med oversigter og forklaringer til dette spørgsmål?

Hilsen
Claus Jungersen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-06-03 18:11

"Claus Jungersen" <clausREMOVEjungersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der evt. en dansk side med oversigter og forklaringer til dette spørgsmål?

Jeg ved ikke, om der findes en oversigt over det, men hvis du spørger
mig, så er den vigtigste del af forskellen således:
Kristne tror på Jesus Kristus som Messias, det gør jøderne ikke, de venter
stadig på Messias.
Jøderne lever efter moseloven, som givet i 2. Mosebog kap. 20, de kristne
lever efter de
belæringer, som Jesus gav dem - se NT.

Mvh.Bodil.

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 14-06-03 18:31

On Sat, 14 Jun 2003 19:11:01 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg ved ikke, om der findes en oversigt over det, men hvis du spørger
>mig, så er den vigtigste del af forskellen således:

Joda, det finnes oversikter om dette, men hvorfor gjøre arbeidet for
en som ikke gidder søke selv og att på til ikke har lest pensum og
derfor vil ta snarveien. Sist jeg var borte i en slik snarveigjenger,
var det en dansk lærerstudent som skulle ha seg en eksamen over helga.
Hva er det med danske studenter?

--
Yours, Knut

Web: http://knklaveh.hos.online.no (updated June 8 2003)
E-mail: NEVERSPAMheidelberg@operamail.com (remove "neverspam")

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 14-06-03 19:19

Scripsit Knut KlavenessHeidelberg:

> [...]
> derfor vil ta snarveien. Sist jeg var borte i en slik snarveigjenger,
> var det en dansk lærerstudent som skulle ha seg en eksamen over helga.

I dette tilfælde ser det ud til at de søger efter oplysninger om tilgængelig
litteratur og er forvænt med at folk med forstand på de dele gerne hjælper
med at finde den.

Faktisk er det her i Danmark så vildt at vi har folk ansat for offentlige
midler som har dette som profession.

De kaldes bibliotikarer, men sådan blødagtighed findes vel ikke i det
stålsatte Norge, vel?

--

Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 14-06-03 19:41

On Sat, 14 Jun 2003 20:18:56 +0200, "Lars Erik Bryld"
<larserik@dadlnet.invalid> wrote:

> [...]
>midler som har dette som profession.
>
>De kaldes bibliotikarer, men sådan blødagtighed findes vel ikke i det

For noen hundrer av år siden var det noen dansker oppom gamlelandet.
De rappa med seg alt som fantes av bibliotkarer, så vi må nok nøye oss
med å lese pensum.

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-06-03 21:38

Knut KlavenessHeidelberg heidelbergNOTinUSE@notINuseoperamail.com
skrev dette:

gamlelandet.
> De rappa med seg alt som fantes av bibliotkarer, så vi må nok nøye
> oss med å lese pensum.

Og dette skete kun for om muligt at formå broderfolket i nord til
atter at vende hjemme til familiearnen.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Vidal

Dato : 14-06-03 22:42

In news:3eeb6680$0$32476$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> typed:
> Scripsit Knut KlavenessHeidelberg:

[ Hva er det med danske studenter?]

> De kaldes bibliotikarer, men sådan blødagtighed findes vel ikke i det
> stålsatte Norge, vel?

LOL

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : jørgen

Dato : 14-06-03 19:20

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3eeb5725$0$24645$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> stadig på Messias.
> Jøderne lever efter moseloven, som givet i 2. Mosebog kap. 20, de kristne

Ja, man kan vel sige at essensen og målet i både jødedom og kristendom er
forholdet til Gud, og især hvordan det syndige menneske kan blive tilgivet
og retfærdiggjort overfor Gud.

Synden, det at vi mennesker er syndere ved fødsel, er noget jødedom og
kristendom har til fælles. Hvordan man så opnår tilgivelse er meget
forskelligt. Jøderne skulle overholde loven, en masse bud og forordninger.
Havde de syndet skulle de ofre et dyr for at opnå tilgivelse. Hele det
jødiske offersystem var meget omfattende. Til sammenligning er det kristne
"offersystem" enklere, offeret er nemlig Jesus som blev ofret en gang for
alle, på Golgata. Det er den kristnes offerlam, den kristnes tilflugt og
heri, i kristi blod, har man sin soning, sin tilgivelse.

I den gamle pagt (jødedommen) skulle blod udgydes for at der kunne opnås
tilgivelse. Dette princip gælder også i den nye pagt (kristendommen) for her
er det Jesus blod som en gang for alle har sonet den kristnes synder.

--
jørgen

"A good character is the best tombstone."
C.H.Spurgeon

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-06-03 20:38

"jørgen" <au_536@lite.dk> mælte sligt:

>Ja, man kan vel sige at essensen og målet i både jødedom og kristendom er
>forholdet til Gud, og især hvordan det syndige menneske kan blive tilgivet
>og retfærdiggjort overfor Gud.

Det er nok essensen i en paulinsk-luthersk kristendom, men det er altså ikke
essensen i jødedommen, der kun i ringe omfang beskæftiger sig med
retfærdiggørelse af syndige mennesker.

>Synden, det at vi mennesker er syndere ved fødsel, er noget jødedom og
>kristendom har til fælles. [...]

Arh... det er igen lige vel kristent. Jøderne mener nok, at mennesket har en
naturlig tilbøjelighed til at begå syndige handlinger, men dette gør det ikke
nødvendigvis til en "synder fra fødslen". Jødisk dogmatik regner det ikke for
umuligt at lade være med at synde. Således regnes f.eks. Benjamin i ortodoks
jødedom syndfri.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Og så ser det ud til at du svarer dig selv under flere forskellige
synonymer! Menså får du jo også det svar du helst vil høre."

Fra : Claus Jungersen

Dato : 15-06-03 04:26

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> stadig på Messias.
> Jøderne lever efter moseloven, som givet i 2. Mosebog kap. 20, de kristne

Vi har kun opgivet kun fået udleveret biblen i min klasse, samt en række
andre bøger om helt andre religioner.

Den viden jeg søger nu er altså ud over pensum - jeg mener bare det er
centralt at vide, hvis jeg kommer op i noget med kristendommen eller
jødedommen.

Vores lærer har desværre forvirret mig mere end gjort gavn, når dette
spørgsmål skulle opklares. Vi har to kristne i vores klasse, som er kender
deres bibel og kommer i kirken flere gange om ugen - selv de brokker sig
over at vores lærer har rodet rundt imellem kristendommen og jødedommen.

Hilsen
Claus Jungersen

Fra : Claus Jungersen

Dato : 15-06-03 04:29

> [...]
> deres bibel og kommer i kirken flere gange om ugen - selv de brokker sig
> over at vores lærer har rodet rundt imellem kristendommen og jødedommen.

Dette var et svar til Knut

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 14-06-03 19:52

On Sat, 14 Jun 2003 20:25:53 -0700, "Claus Jungersen"
<clausREMOVEjungersen@hotmail.com> wrote:

>Vi har kun opgivet kun fået udleveret biblen i min klasse, samt en række
>andre bøger om helt andre religioner.

Men dette blir jo bare verre og verre.

>Den viden jeg søger nu er altså ud over pensum - jeg mener bare det er
>centralt at vide, hvis jeg kommer op i noget med kristendommen eller
>jødedommen.

Men nå er det jo sommerferie snart, så hvorfor denne plutselige
travelhet med å finne ut mellom jødedom og kristendom, når det
allikevel er utenom pensum?

> [...]
>deres bibel og kommer i kirken flere gange om ugen - selv de brokker sig
>over at vores lærer har rodet rundt imellem kristendommen og jødedommen.

Nå detter jeg av pinnen ... klarer ikke læreren å holde tunga rett i
munnen? Kanskje vedkommende er en av de gjenfødte jødiske kristne?

Se her: høgskolen i Vestfold har en nyttig samling artikler og linker.
Kvaliteten varierer fra studentenes semesteroppgaver til lærerenes
artikler og mer akademiske essay. Her mener jeg å ha sett en og annen
artikkel som tar for seg nettopp det du spør etter. Bruk gjerne litt
tid på å utforske mangfoldet http://www-lu.hive.no/krl/ og lykke til
med eksamen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-06-03 22:03

> Vi har kun opgivet kun fået udleveret biblen i min klasse, samt en række
> andre bøger om helt andre religioner.

Nu skal du høre, Claus: Den Bibel du sidder med er delt i to: Det Gamle
Testamente sidder forrest og fylder vist lidt over halvdelen. Disse skrifter
er de (på trods af mindre redaktionsmæssige forskelligheder) de samme
skrifter som indgår i Jødernes Torah-ruller.
Ordet "Testamente" betyder her "pagt", da denne halvdel primært drejer sig
om dèn pagt, Moses og hebræerne indgik med Gud (Hebraisk navn "Yahwæh",
dansk "Jahve", latin "Iehovah") på Sinai Bjerg. Da hebræerne indgik denne
pagt med Gud, blev de _jøder_.
Hvis du for nylig har set den ganske fremragende Dreamworks-tegnefilm
"Prince of Egypt" om Moses, som blev sendt på DR to gange i Pinsen, vil du
genfinde denne historie i 2. Mosebogs første kapitler. Vi taler her om ca.
1200 år før Kristi Fødsel, mener nogle.

Imidlertid gik det ikke skidegodt for jøderne med at overholde de mange bud,
som stod i Moseloven, så nogle af deres egne profeter (Esajas, Ezekiel og en
masse andre, som også har deres respektive "bøger" som er del af Gamle
Testamente, se om du kan finde dem) fik ifølge deres eget udsagn nogle
visioner fra Gud om at Han ville sende en "Salvet" (at smøre folk med salve
var et helligt indvielsesritual for konger og præster dengang) og denne
"salvede" kaldes oprindeligt på hebraisk "Massiach" eller "Messias". Denne
"Messias" skulle samle Israel og føre folket tilbage til Gud. Disse visioner
fik de angiveligt omkring 600-tallet før Kristi Fødsel.

Så er det, du skal frem til Nye Testamente i anden halvdel af Bibelen: Den
handler i de første fire skrifter om en ikke helt tilfældig jødisk fyr, som
angiveligt hed Joshva og kom fra en lille by ved navn Nazareth. Han begyndte
efter at være døbt i Jordanfloden af en anden prædikant ved navn Johannes,
selv at prædike som "rabbi" (altså religiøs "Mester", en slags omrejsende
prædikant) rundt omkring i Judæa og mente selv at være denne "Lovede
Messias" ligesom andre - hans "elever" (på latin: "disciple") - også troede
Han var det.
Imidlertid er der en lille sproglig krølle: Nemlig at græsk på dèn tid var
moderne og udbredt internationalt sprog, lidt ligesom engelsk idag. Derfor
blev dette hebraiske "Messias" erstattet af det græske ord "Christos" som
betyder det samme, nemlig "Den Salvede". Fornavnet blev på græsk stavet
"Iæsus", på latin "Iesus", senere "Jesus", da man oprindeligt ikke havde
noget "J" på latin. (Hvis du har set tredje Indiana Jones-film, vil du
genkende problemet.)
Således navnet Jesus og titlen Kristus.

Jesus mente altså at Han var Messias/Kristus og prædikede omvendelse og
Rigets komme. Hans tilhængere mente endda også at Han udførte mirakler,
helbredte syge og oprejste døde.

Han lagde sig ud med datidens religiøse autoriteter, farisæerne, som var
selvbestaltede "skriftkloge" og hele præstestanden omkring Templet i
Jerusalem.
Han prædikede nogle ting, som de aldrig helt fattede (diskussioner som der
findes masser af i de fire Evangelier) og blev således anset for at være ret
ukonventionel. Da Jesus så i en ultimativ provokation kom ridende ind i
Jerusalem på et æsel - fuldstændig i henhold til nogle af de allerede
dengang gamle Messiasprofetier - i den jødiske Påske ca. år 30 fik de
skriftkloge og præsterne nok og besluttede sig for at få Ham "fjernet" med
Romernes hjælp, da Han ifølge deres opfattelse bespottede Gud ved at gøre
krav på denne Messiastitel. Det hedder sig nemlig i Gamle Testamente i det
første af de Ti Bud (2.Mosebog kapitel 20) at man ikke må dyrke andre guder,
og de mente at Jesus brød denne strenge regel.

Jesus vidste, hvor det bar henad og samledes med sine disciple til et sidste
måltid, Nadveren, hvor han gjorde sine disciple klart at Han skulle
forrådes. Her indstiftede Han en Ny Pagt ved symbolsk(!) at uddele sit eget
kød og blod. Samme aften havde een af hans disciple ved navn Judas
angiveligt fortalt de jødiske myndigheder, hvor de kunne finde Ham, og Han
blev pågrebet og næste dag stillet for den lokale romerske administrator
(Israel var besat af romerne) ved navn Pontius Pilatus, som fik Ham
korsfæstet.

Han døde og blev begravet, men ifølge hans tilhængeres -
disciplenes -overbevisning genopstod Han et par dage efter fra de døde og
opsøgte dem, for til sidst at fare til Himmels. En ny religion, nemlig
Kristendommen fødtes. De ortodokse jøder mente at Jesus bare var en
blasfemisk fupmager, mens hans kristne tilhængere troede at Han var Guds
Søn. Oldkirken opstod derefter, hvilket du kan læse om i Apostlenes
Gerninger, og det skete endda også at een af de jødiske skriftkloge ved navn
Saulus blev omvendt da Jesus angiveligt viste sig for ham i et syn, mens han
var på vej til Damaskus (i Syrien) for at fange og straffe de kristne der.

Denne Saulus skiftede nu navn til Paulus og blev een af de allervigtigste
personer i Oldkirken, da han brugte sin baggrund som skriftklog til at
sammensætte en kristen teologi (gudslære). Han rejste rundt til jøder i hele
Middelhavet og udbredte Kristendommen. Noget af den brevveksling, han førte
med de første menigheder, kan du finde i Det Ny Testamente.

Sammen med lederen af disciplene, Peter, endte han til sidst i Rom, hvor de
begge - ifølge legenden - blev ofre for Kejser Neros kristenforfølgelser
(men det sidste står ikke i Ny Testamente!)

> Den viden jeg søger nu er altså ud over pensum - jeg mener bare det er
> centralt at vide, hvis jeg kommer op i noget med kristendommen eller
> jødedommen.

Det er OVERHOVEDET ikke ud over pensum!

> [...]
> deres bibel og kommer i kirken flere gange om ugen - selv de brokker sig
> over at vores lærer har rodet rundt imellem kristendommen og jødedommen.

Tværtimod skal man NETOP helst lære forskellen på de to ting! Det korte af
det lange er at (vi) kristne tror at Messias ER kommet, men at jøderne
(altså dem der ikke blev kristne og stadig ikke er det) stadig venter på en
anden Messias, fordi de ikke mener at Jesus af Nazareth er
"Kristus"/"Messias".

Jeg håber, du kan bruge det. Hvis du har uddybende spørgsmål, skal du være
yderst velkommen!

Og held og lykke med eksamen - og huen, når du får den! ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : jørgen

Dato : 14-06-03 18:59

> [...]
> der evt. en dansk side med oversigter og forklaringer til dette spørgsmål?

Det er jo et stort emne. Men måske kan du finde hjælp i Hebræerbrevet hvor
forfatteren (muligvis Paulus) tager afsæt i jødedommens teori og praksis og
lærer om den nye pagt med Jesus som ypperstepræst.

Især kap 9 fortæller en del om jødedom kontra kristendom, det kan også være
et godt sted at samle sig nøgleord hvor du kan slå de enkelte ting op og
forklare deres betydning og sammenhæng :

"Præstetjenesten under den gamle pagt
Nu havde også den første pagt sine forskrifter for gudstjenesten og sin
jordiske helligdom. For der var indrettet et forreste rum, hvori lysestagen
og bordet og skuebrødene var; det kaldes det Hellige. Bag det andet forhæng
var det rum, som kaldes det Allerhelligste. Det indeholdt et
røgelsesofferalter af guld og pagtens ark, der var beslået med guld over det
hele; i den var der en guldkrukke med manna og Arons stav, som havde skudt
friske skud, og pagtens tavler. Og oven over arken var herlighedens keruber,
som overskyggede sonedækket; men det skal der ikke gås i enkeltheder med nu.

Således er dette indrettet, og i det forreste rum går præsterne til
stadighed ind, når de gør tjeneste; men i det andet rum går kun
ypperstepræsten ind og kun én gang om året og ikke uden at have blod med,
som han frembærer for sine egne og folkets uvidenhedssynder. Dermed giver
Helligånden til kende, at vejen til det Allerhelligste endnu ikke er åbnet,
så længe det forreste rum består. Dette er et billede på den nuværende tid:
Der frembæres gaver og ofre, som, hvad samvittigheden angår, ikke kan føre
den, som dyrker Gud, til målet. De er, ligesom mad og drikke og forskellige
renselser, kun jordiske forskrifter, gyldige indtil tiden for den rigtige
ordning.

Kristi offertjeneste for den nye pagt
Men Kristus er kommet som ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til.
Han er gået gennem det større og mere fuldkomne telt, som ikke er gjort med
hænder, det vil sige, som ikke hører denne skabte verden til; og ikke med
blod af bukke og kalve, men med sit eget blod, gik han én gang for alle ind
i det Allerhelligste og vandt evig forløsning. Når nu blodet af bukke og
tyre og asken af en ung ko ved at stænkes på mennesker, som er blevet urene,
helliger dem og gør dem rene i det ydre, så må Kristus, der i kraft af en
evig ånd frembar sig selv som et lydefrit offer til Gud, med sit blod langt
bedre kunne rense vor samvittighed fra døde gerninger, så vi kan tjene den
levende Gud.

Derfor er Kristus formidler af en ny pagt, for at de kaldede kan få den
evige arv, der er lovet, ved at han er død til forløsning fra
overtrædelserne under den første pagt. For hvor der er et testamente, er det
nødvendigt, at testators død godtgøres; et testamente får jo først betydning
ved dødsfald, da det ikke har nogen som helst virkning, så længe han, som
oprettede det, lever. Derfor blev heller ikke den første pagt indstiftet
uden blod. For da Moses havde læst alle budene i loven for hele folket, tog
han blodet af kalvene og bukkene tillige med vand og skarlagenrød uld og
isop og stænkede det både på bogen og på hele folket, idet han sagde: »Dette
er pagtens blod, den pagt, Gud har sluttet med jer.« Og på samme måde
stænkede han også blod på Åbenbaringsteltet og alle karrene, som bruges ved
gudstjenesten. Ja, efter loven bliver næsten alt renset med blod, og der
finder ingen tilgivelse sted, uden at der udgydes blod.

Det er altså nødvendigt, at efterligningerne af det, der er i himlene,
renses på denne måde, men de himmelske ting selv må renses ved bedre ofre
end disse. For Kristus gik ikke ind i en helligdom, som er gjort med hænder
og kun er en efterligning af den virkelige, men ind i selve himlen for nu at
træde frem for Guds ansigt til gavn for os; han gjorde det heller ikke for
at frembære sig selv mange gange, således som ypperstepræsten hvert år går
ind i helligdommen med blod, som ikke er hans eget, for så måtte han have
lidt mange gange, siden verden blev grundlagt. Men nu er han trådt frem én
gang for alle ved tidernes ende for at udslette synden ved sit offer. Og
ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes, sådan er
Kristus ofret én gang for at bære manges synder og vil anden gang komme til
syne, ikke for syndens skyld, men for at frelse dem, som venter på ham.

jørgen

Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-03 19:11

"Claus Jungersen" <clausREMOVEjungersen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> der evt. en dansk side med oversigter og forklaringer til dette spørgsmål?

Der er www-sider der forherligere jødesom og andre der forherligere
kristendom og Islam, men vigtigste forskel er
at kristendom er privat gudstro og
ikke lovreligion og
ikke gerningsretfærdig og
ikke intolerant og
ikke moraliserende

Jødedom er i modsætning til Islam ikke international - er for et udvalgt
folk.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-06-03 22:06

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

(Om kristendommen:)

> ikke moraliserende

Den er I ALLERHØJESTE GRAD moraliserende!

"Den Gyldne Regel" er jo netop grundlaget for al moral: "Gør mod andre, som
også I ønsker at der skal gøres mod jer"!

Og når Jesus siger: "Du SKAL elske din næste som dig selv!", så er det altså
ikke bare en "høflig anvisning", men en lodret ordre!

Anders Peter Johnsen

Fra : Claus Jungersen

Dato : 15-06-03 17:58

> [...]
> der evt. en dansk side med oversigter og forklaringer til dette spørgsmål?

Tak, for alle de fine svar. Var ikke klar over dette, ville afføde en sådan
spetakel! Men I har givet mig svar på mit spørgsmål, og det er jeg glad for!

Jeg betragter mig nu stadig som en god, selvstændig student. Jeg har på eget
initivativ søgt hjælp til at finde nogen oplysninger (og har også søgt
selv), som jeg selv vuderer er centrale for forståelsen af de to retninger.

Jeg har nu læst jeres indlæg, besøgt et par internet side, og lyttet til et
par radio-udseendelser fra P1's udseendelsesarkiv (Mennesker og Tro). Jeg
føler mig nu godt rustet på dette område, og husk: Jeg forlangte ikke noget,
eller tvang jer, og slet ikke til at skrive meterlange indlæg (men jeg er
utroligt glad for de meterlange indlæg!!).

Tak!!

Hilsen
Claus Jungersen