/ Forside / Karriere / Penge / Andet penge / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet penge
#NavnPoint
Nordsted1 3802
ans 3266
Bille1948 3022
refi 2235
dova 2160
alka 1580
o.v.n. 1270
katekismus 1260
transor 1235
10  jakjoe 1088
dækningsafgift?
Fra : Jakob Griffel \(slet~


Dato : 14-06-03 16:20

Hej!

Min udlejer (jeg lejer en garage af ham) har netop varslet forhøjelse af
lejen med henvisning til "Dækningsafgift" på ejendommen. Den var i 2002 på 0
kr. og bliver i år 33.511 kr.
- Hvad er dækningsafgift for noget ??! Er det noget kommunen har fundet på
for at få penge i kassen..?

Kan nogen forklare nærmere hvad man (kommunen) bruger den til at dække?

Hilsen Jakob



 
 
Erik G. Christensen (14-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 14-06-03 16:26

"Jakob Griffel (slet GNLPFTH)" wrote:
> Min udlejer (jeg lejer en garage af ham) har netop varslet forhøjelse af
> lejen med henvisning til "Dækningsafgift" på ejendommen. Den var i 2002 på 0
> kr. og bliver i år 33.511 kr.
> - Hvad er dækningsafgift for noget ??! Er det noget kommunen har fundet på
> for at få penge i kassen..?

Specielt hjemlet i lovgivning, så der er nok ikke meget at gøre,
dog, tjeck spildevandsafgift, og hvad der ellers opkræves.

Så skriv hvad der står på opkrævning fra kommunen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Jakob Griffel \(slet~ (14-06-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Griffel \(slet~


Dato : 14-06-03 16:48

> Specielt hjemlet i lovgivning, så der er nok ikke meget at gøre,
> dog, tjeck spildevandsafgift, og hvad der ellers opkræves.

Ja, der har været en sag om noget spildevandsafgift her i kommunen, så det
kan være den "dækker" over det.
Meget passende navn må man sige... Ellers er det nu en meget vag betegnelse,
synes jeg. Det kan jo være hvad som helst!

> Så skriv hvad der står på opkrævning fra kommunen.

Jeg ved ikke konkret hvad der står i opkrævningen fra kommunen. I
specifikationen til lejeforhøjelsen står der bare beløbene fra sidste år og
dem fra i år. De er alle ens, bortset fra denne dækningsafgift, der sidste
år var nul kroner....

Hilsen Jakob



Peder Porse (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 15-06-03 13:57

Dækningsafgift er af afgift, en kommunalbestyrelse KAN beslutte at opkræve.

Afgiften opkræves groft sagt af bygningsværdien - forskellen på
ejendomsværdi og grundværdi - og har hjemmel i den kommunale
ejendomsskattelov. (lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme)

SVJH kan der maksimalt opkræves 10 promille af den ansatte
dækningsafgiftspligtige forskelsværdi.

Det må derfor være en meget begrænset stigning han varsler, når du
oplyser at have lejet en garage.

De indkomne midler indgår i kommunens driftsbudget som andre
skatter/affifter.

De fleste større kommuner opkræver dækningsafgift, og den kommune,
ejendommen er beliggende i kan altså have beslutte at opkræve
dækningsafgift fra og med 1/1 2003.

pp




Jakob Griffel (slet GNLPFTH) wrote:
> Hej!
>
> Min udlejer (jeg lejer en garage af ham) har netop varslet forhøjelse af
> lejen med henvisning til "Dækningsafgift" på ejendommen. Den var i 2002 på 0
> kr. og bliver i år 33.511 kr.
>

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge
DK-8660 Skanderborg
Tlf 86577305 og 21407355
www.pederporse.dk - nu med side om skoven
Venstrefolk har det rigtig dejligt


Erik G. Christensen (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 15-06-03 16:10

Peder Porse wrote:

Som Peder skriver, giv os alle oplysninger du er i besiddelse
af, der er noget galt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Jakob Griffel \(slet~ (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Griffel \(slet~


Dato : 16-06-03 08:29

> Det må derfor være en meget begrænset stigning han varsler, når du
> oplyser at have lejet en garage.

Det er den da osse. Det svarer til ca. 25 kr. om måneden pr. 1.9. Nu betaler
jeg 300 kr./md.
Jeg synes bare det er ved at blive lidt dyrt med en garage til 325 kr.
provinsen (Haderslev). Der er jo hverken lys, gulvvarme eller udsigt...


> De fleste større kommuner opkræver dækningsafgift, og den kommune,
> ejendommen er beliggende i kan altså have beslutte at opkræve
> dækningsafgift fra og med 1/1 2003.

Ja, det har den nok gjort pr. 1.1.
Så undrer det mig bare, at det først gik op for udlejeren (et advokatfirma)
så sent. Jeg fik besked om stigningen den 28. maj....?!
Jeg ved godt, at vi nu er på vej over i en anden gruppe, men
Erhvervslejelovens §10 stk. 4 siger:

"Lejeforhøjelsen kan gennemføres med 3 måneders varsel. Lejeforhøjelsen kan
dog kræves med virkning fra det tidspunkt, udgiften er pålagt ejendommen,
hvis kravet om lejeforhøjelse fremsættes senest 5 måneder efter dette
tidspunkt."

- Så skriver vi da 1.5. eller hvad?

En måned fra eller til (gange 25 kr.) er måske ikke det store, men
princippet i, at der den 1.9. kommer en efterregning helt tilbage fra den
1.1. er lidt langt ude, synes jeg. Stigningen kunne jo have været meget
større hvis det nu havde været en lejlighed.


Kommunens opkrævede dækningsbidrag kan jeg jo ikke gøre noget ved, men så
har jeg i det mindste en at være sur på, når lejen til min penthouse-garage
stiger...

Hilsen Jakob




J. Nielsen (16-06-2003)
Kommentar
Fra : J. Nielsen


Dato : 16-06-03 23:35

Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote in message news:<3EEC6D20.1090807@pederporse.dk>...

> SVJH kan der maksimalt opkræves 10 promille af den ansatte
> dækningsafgiftspligtige forskelsværdi.

Det bør måske lige nævnes, at der alene svares dækningsafgift af den
del af den afgiftspligtige forskelsværdi, der overstiger kr. 50.000,-.
Og ja, det er højst 10 promille.


Mvh.

J. Nielsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste