Indsamling
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-06-03 16:09

Ærede jurister og andre med viden udi de juridiske spidsfindigheder.

Hvordan fortolkes reglerne for indsamlinger egentlig?
Historien er denne:

Et plejecenter vi gerne anskaffe en bus til eget brug - og evt.
udlån/-leje til andre centre i kommunen.
Man beslutter så at foretage en husstandsindsamling i kommunen ved at
stemme dørklokker i et nøje fastsat tidsrum en bestemt dag.

Beskeden til indsamlerne lyder noget i retning af: "vi har fået lov
til at samle ind ved personlig henvendelse i dette tidsrum. Vi må
opfordre til at støtte sagen, vi må evt. få sat beløb på, og vi må
senere rykke for beløbet, hvis det ikke kommer, men vi må ikke modtage
pengene".

Sedlen, der lægges hvis ingen træffes, siger følgende:
"Solvang samler ind.
Ældrecentret Solvang har brug for netop _din_ hjælp, så beboerne kan
komme ud at køre i en helt ny bus.
Bussen er reklamefinancieret, men indretningen med lift o.l. skal
klares ved indsamlinger og fondsmidler.
Prisen for dette er ca. 135.000 kr.

Vi håber, I vil hjælpe os med at nå dette beløb.
På forhånd tak.

Beløb, store som små, kan indbetales følgende steder:
(3 kontonumre i 3 pengeinstitutter)

Gerne inden den 25. juni.
Venlig hilsen
Solvangs Vennekreds".

Er denne indsamling tilladt, hvor beboerne er noteret i CPR for ikke
at modtage reklamer eller deltage i videnskabelige undersøgelser?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Peter G C

Dato : 15-06-03 08:21

In news:bcfkrv.3vvmh39.1@kajsvenningsen.dk,
Kaj Svenningsen <news@kajsvenningsen.dk> typed:

[klip]

> Er denne indsamling tilladt, hvor beboerne er noteret i CPR for ikke
> at modtage reklamer eller deltage i videnskabelige undersøgelser?

Indsamlingen som sådan er slet ikke tilladt. I kan slet ikke gennemføre
indsamlingen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 15-06-03 09:53

Peter G C <pgc@fjerndettenospam.dk> wrote:
> [...]
>
> [klip]

> Indsamlingen som sådan er slet ikke tilladt. I kan slet ikke gennemføre

Det var dog et totalt ubrugeligt svar. Prøv at begrunde svaret, som
fundatsen kræver det.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Peter G C

Dato : 15-06-03 11:59

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det var dog et totalt ubrugeligt svar. Prøv at begrunde svaret, som
> fundatsen kræver det.

Se Maris svar i samme tråd og LBK nr 623 af 15/09/1986 § 2.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-06-03 23:54

Peter G C skrev:

>Indsamlingen som sådan er slet ikke tilladt. I kan slet ikke gennemføre
>indsamlingen.

Underligt.
Begrænsningerne mht. tider og ikke at måtte modtage beløbene ved døren
skulle ellers fremgå af politiets tilladelse.

Fra : Mari

Dato : 15-06-03 10:39

"Kaj Svenningsen" <news@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse
> Ærede jurister og andre med viden udi de juridiske spidsfindigheder.

Smuk tanke - men den falder desværre sammen med andre tanker
- som er mindre smukke. F.eks. pyramideindsamlinger. Derfor er det
ikke nemt at få tilladelser til offentlige indsamlinger. Typisk slutter
interessenterne sig sammen i en størreforening (generalforsamling og
vedtægter), idet man her har en ansvarlig bestyrelse - der er
regnskabspligtige over for tilsynsmyndighederne.
Herefter er der mulighed for at foreningen fremsender anmeldelse til
politiet om indsamling - og når denne er godkendt kan indsamlingen ske
på de forudsatte betingelser.
Men med en formaliseret støtteforening er der mulighed for at søge
mere bredt blandt fondsmidler - (tips/lotto). Og der kan laves
støttekampagner
og artikler i aviser og blade - så folk "frivilligt" kan indbetale bidrag.

Men........ når man giver en gave - så påfører man også institutionen
en omkostning til "gavens" drift. Har I sikret jer, at der vil kunne skaffes
midler hertil - ellers er I jo lige vidt.

Prøv at se om denne blanket giver mening i jeres tilfælde:

http://www.politi.dk/Blanketter/P_702-01_Anmeldelse_om_indsamling.pdf

Bekendtgørelse af lov om offentlige indsamlinger

LBK nr 623 af 15/09/1986 (Gældende)

Bekendtgørelse af lov om offentlige indsamlinger

Herved bekendtgøres lov nr. 287 af 9. juni 1971 om offentlige indsamlinger
med de ændringer, der følger af lov nr. 502 af 26. november 1980.

§ 1. En offentlig indsamling skal anmeldes til politiet, inden den
iværksættes.

Stk. 2. En indsamling er offentlig, såfremt opfordring til at yde bidrag
rettes til andre end personer, der er indbyderne personlig bekendte, eller
som har særlig tilknytning til de personer eller institutioner, til hvis
fordel indsamlingen sker.

§ 2. Offentlig gade- og husindsamling ved personlig eller telefonisk
henvendelse må ikke finde sted. Det samme gælder indsamling ved anvendelse
af kædebreve.

§ 3. Justitsministeren fastsætter regler om fremgangsmåden ved offentlige
indsamlinger og om den kontrol, som skal udøves med anvendelsen af de
indsamlede midler.

§ 4. Indsamling til støtte for politiske partier er ikke omfattet af loven.
Offentlig gade- og husindsamling til dette formål må dog ikke finde sted.

§ 5. Loven gælder ikke for:

a.. 1) Indsamlinger af brugte ting af ringe værdi.
b.. 2) Indsamlinger, der udelukkende finder sted ved indendørs
gudstjenester eller møder, og som forestås af vedkommende kirkesamfund eller
mødearrangør.
c.. 3) Indsamlinger gennem dagblade til almenkendte, velgørende
institutioner, såfremt der af det indsamlende blad gives kvittering til
bidragyderne gennem offentliggørelse af bidragslister og der fra de
modtagende institutioner gives kvittering, som offentliggøres af bladet.
§ 6. Overtrædelse af § 1, stk. 1, § 2 og § 4, 2. pkt., straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.

Stk. 2. I forskrifter, der udfærdiges i medfør af § 3, kan der fastsættes
straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.

§ 7. Loven træder i kraft den 1. januar 1972.

Stk. 2. Lov nr. 178 af 16. maj 1934 om offentlige indsamlinger ophæves.

Stk. 3. Foreninger m.v., som i en længere årrække med justitsministeriets
tilladelse har afholdt offentlig gade- eller husindsamling, kan, uanset
bestemmelsen i § 2, 1. pkt., en gang om året foretage sådan indsamling til
det formål og i samme form og udstrækning, hvortil tilladelse senest har
været givet. Justitsministeren fastsætter, hvilke foreninger m.v. der er
omfattet af reglen i 1. pkt.

Stk. 4. Uanset bestemmelsen i § 2, 1. pkt., kan Dansk Flygtningehjælp en
gang om året foretage offentlig gade- og husindsamling til det formål og i
samme form og udstrækning, hvortil tilladelse senest har været meddelt.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-06-03 00:06

Mari skrev:

>Smuk tanke - men den falder desværre sammen med andre tanker
>- som er mindre smukke. F.eks. pyramideindsamlinger. Derfor er det
>ikke nemt at få tilladelser til offentlige indsamlinger. Typisk slutter

Politiets tilladelse er givet, så vidt jeg er informeret.

>Herefter er der mulighed for at foreningen fremsender anmeldelse til
>politiet om indsamling - og når denne er godkendt kan indsamlingen ske
>på de forudsatte betingelser.

Betingelserne (som jeg kender dem) var det med ikke at modtage
midlerne under selve besøget, men kun ved indsættelse i bank, og
tidsbegrænsningen.

>Prøv at se om denne blanket giver mening i jeres tilfælde:
>
>http://www.politi.dk/Blanketter/P_702-01_Anmeldelse_om_indsamling.pdf

Ansøgning er indsendt og tilladelse givet (så vidt jeg ved).

>Bekendtgørelse af lov om offentlige indsamlinger
>
>LBK nr 623 af 15/09/1986 (Gældende)

Men det siger jo ikke noget om, om politiets tilladelse giver lov til
at reklamere for sagen uanset notat i CPR (Robinsonlisten)?

Mit spørgsmål går jo på, om denne indsamling ikke kommer i konflikt
med dette notat.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 21-06-03 12:14

Kaj Svenningsen skrev:

>Ærede jurister og andre med viden udi de juridiske spidsfindigheder.
>
>Hvordan fortolkes reglerne for indsamlinger egentlig?
>Historien er denne:
(...)
>Er denne indsamling tilladt, hvor beboerne er noteret i CPR for ikke
>at modtage reklamer eller deltage i videnskabelige undersøgelser?

Kan der ikke svares på, om CPR-registrering beskytter mod
indsamlinger?