Rust på støbejernsrist.
Fra : Lisa

Dato : 14-06-03 14:16

Vi har arvet to grill med støbejernsriste til det hus vi har købt, men den
tidligere ejer har ladet ristene stå ude vinteren over, så du nu er dækket
af et tyndt lag rust.
Hvordan kommer vi af med rusten på en forsvarlig måde, så der stadig kan
laves mad på ristene, og hvad skal evt. dække dem med/pensle dem med, så det
ikke så nemt opstår i løbet af sommeren igen?
Mvh Lisa

Fra : Mars

Dato : 14-06-03 15:15

Hvis du vil af med rusten 100% skal du nok sandblæse dem, og så derefter
smøre dem i madolie hver gang de er blevet brugt/gjort ren, og så tage dem
ind efter brug !

MS

Fra : Jernladyen

Dato : 14-06-03 16:02

"Lisa" skrev d. 14-06-03 14:16 dette indlæg :
> [...]
> Mvh Lisa

> Du kan også lægge dem i petroleum for at fjerne rusten. Derefter
vaskes de grundigt i opvaskesæbe og smøres ind i madolie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-06-03 07:30

Lisa wrote:

> [...]
> laves mad på ristene, og hvad skal evt. dække dem med/pensle dem med, så det
> ikke så nemt opstår i løbet af sommeren igen?

Varm dem op (fuld blus på grillen) og bank rusten af.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 16-06-03 19:35

Lisa wrote:
> [...]
> laves mad på ristene, og hvad skal evt. dække dem med/pensle dem med, så det
> ikke så nemt opstår i løbet af sommeren igen?

Jeg plejer at børste vores grillriste af med en stålbørste efter at de
er varmet op i bålet/på grillen.

--
Mvh.
Klaus Eriksen