Tror Grosbøll på kønsorganer?
Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-03 09:49

Tror Grosbøll på kønsorganer?

_For at vække opsigt_ er Taarbæk-præsten gudelig med pikant vrængen af
gud-ord, men det svarer til, at man kan være erotisk berigende over en
telefon - sex er mellem ørerne. Men behøver ikke tro på genital-gnidning
for at tro på sex, og man behøver ikke "tro på skaber-Gud" for at være en
perfekt præst for en kristen menighed.

Men man kan ophidse folk, der gerne vil ophidses, hvis man taler
vanetænkningen midt imod.

Oscar Wilde var æstetiker , og berørte måske aldrig andre kønsorganer end
egne og sin kones (de gange de lavede børn og iøvrigt nød hinanden). Han
væmmes ved homosexualitet i sine skrifter, indtil han (året før retssagen)
ser at omgang med aristokratiske provokatører, der omgikkes rige
trækkerdreng-alfonser, var vejen til litterært gennembrud - at vække opsigt.

"I enhver mands personlighed , rager interessen for erotik op som en kæmpe
bjergtinde. Nietzsche

"For lovers in the real and strong meaning of the term, the satisfaction of
sexual desire is inessential. It is merely a symbol. Nietzsche

"Metafysik er at finde dårlige grunde til det vi tror på pr instinkt F H
Bradley 1846-1924

"Selv vi erkendende af idag, vi gudløse antimetafysikere, tager stadigvæk
vores ild fra den brand. Nietzsche

"Metaphysical speculations have very little reference at all to the phycisal
facts of real life. Society-pige i OscarWilde-lystspil

"Now the faith in God is dead, the question arises once more, Who speaks" .
My answer taken from biology, not metaphysics, is "the _gregarious _
instinct speaks.

"Kunsten - og ikke moralen - er fremstillet som menneskets egentlige
metafysiske virksomhed. Nietzsche

"Naturen behøver kunstnere, ligesom hun behøver filosoffer - til et
metafysisk mål: at forklare sig selv. Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Vidal

Dato : 14-06-03 13:50

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> _For at vække opsigt_ er Taarbæk-præsten gudelig

Behøver du at poste hver eneste tanke, du får?
Har du ikke et kritisk filter et eller andet sted?
Behøver vi virkelig at vide, du har gjort dig de
tanker her?

Jeg er ikke ude efter om det OT eller ej, men
hvad nytte er det indlæg til? Er det en bestemt
reaktion, du vil fremme, eller hvad?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-06-03 14:05

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Behøver du at poste hver eneste tanke, du får?
> Har du ikke et kritisk filter et eller andet sted?

Svaret må vist være et rungende "NEJ!"

Så vidt jeg forstår på Bo, så er det udtryk for selvundertrykkelse og/eller
"slavemoral" (jvf. Nietzsche) hvis man ikke gør alt, hvad man bare lige har
lyst til...Herunder tænker og skriver alt, hvad man lige har lyst til...

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels Peter

Dato : 14-06-03 21:09

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> og/eller "slavemoral" (jvf. Nietzsche) hvis man ikke gør alt, hvad
> man bare lige har lyst til...Herunder tænker og skriver alt, hvad man

Men pudsigt nok ser det for mig ud, som om det store idol Nietzsche
havde for vane at tænke alt grundigt igennem, inden han lod nogen læse
det ...

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-06-03 21:28

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Men pudsigt nok ser det for mig ud, som om det store idol Nietzsche
> havde for vane at tænke alt grundigt igennem,

Med det resultat at det hele blev endnu mere nonsens end det var i
forvejen.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Niels Peter

Dato : 14-06-03 21:34

Andreas Falck wrote:

> Med det resultat at det hele blev endnu mere nonsens end det var i
> forvejen.

Der findes nonsens med kvalitet og almindeligt nonsens. Førstnævnte kan
ofte være ret interessant ...

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-06-03 21:51

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Der findes nonsens med kvalitet og almindeligt nonsens. Førstnævnte
> kan ofte være ret interessant ...

Jeps, - ikke spor uenig!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-06-03 00:20

Niels Peter wrote:

> Der findes nonsens med kvalitet og almindeligt nonsens. Førstnævnte
> kan ofte være ret interessant ...

Nietzsche var en fremragende analytiker og kritiker. At kalde hans
produktion nonsens (om end med kvalitet) er dårskab.

At jeg selv er brændende uenig med manden er en helt anden sag. Men klog
og interessant er han nu. Og kristne har meget at takke ham for.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-06-03 00:30

Kevin Edelvang ingenspam@mig.invalid skrev dette:

>[ ... ]
> Nietzsche [ ... ]
> Og kristne har meget at takke ham for.

Nå!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-06-03 09:47

Andreas Falck wrote:

> Nå!

Det er altid sundt med kritik. Selv for Guds udvalgte.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-06-03 10:17

Kevin Edelvang ingenspam@mig.invalid skrev dette:

> Det er altid sundt med kritik. Selv for Guds udvalgte.

Seriøs og saglig kritik er altid sundt - især for Guds udvalgte!

Fra : Bo Warming

Dato : 15-06-03 00:50

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Men pudsigt nok ser det for mig ud, som om det store idol Nietzsche
> havde for vane at tænke alt grundigt igennem, inden han lod nogen læse
> det ...

Internettet er til spontanitet,( som Nietzsche gik meget ind for.)
Og Nietzsche modsagde sig selv og havde uorden i sine facts, nu og da,
selvom der var en langvarig og omstændelig proces med at sekretær renskrev
og bogtrykker med blytyper lavede sats
Hvis jeg syns jeg har skrevet en logisk, god sammenhæng som er ny, og den er
forståelig, så poster jeg den i håb om modsigelse.
Som nævnt før, anser jeg Nietzsche for kristen, selvom han lader 1. en
sindsyg person i "Den muntre videnskab" 2. fortælleren i "Zarathustra" sige
"Gud er død".
Hans analyse af kristne grundholdninger bør berige enhver - der er ikke tale
om destruktiv modsigelse.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-06-03 03:55

> [...]
sige
> "Gud er død".
> Hans analyse af kristne grundholdninger bør berige enhver - der er ikke

I det sidste vil jeg så absolut give dig ret: Vi skal som kristne passe på
at vi ikke bare selv forfalder til et hjernedødt "farisæerstadie", hvor vi
holder hinanden nede i sygelig hadsk Jantelovsressentiment i stedet for
virkelig at være "overmenneskelige" nok til VIRKELIG at tilgive og elske
hinanden. Og give hinanden plads.

En helt anden ting er at Nietzsche ved siden af denne ret sobre
Kristendomskritik forfalder til at hade alt, hvad der hedder objektive
moralbegreber. Det mener jeg så er en fejl. Hvorfor hade kærlighed?

Som apostlen Johannes angiveligt havde som motto: "Børnlille: Elsk
hinanden!"

Kærlighed forpligter. Kan man føle sig voldtaget af egne følelser, for det
gør Nietzsche vist? Kærlighed gør Nietzsche paranoid, for han kan ikke greje
denne følelse intellektuelt, men insisterer på at ville føle hvad han
intellektuelt VIL?

Er det ikke bare tomhed at reducere sig selv til et "viljesvæsen" uden
følelse? Hyperrationalisering?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 15-06-03 04:41

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Kristendomskritik forfalder til at hade alt, hvad der hedder objektive
> moralbegreber. Det mener jeg så er en fejl. Hvorfor hade kærlighed?

Nietzsche skriver, lissom NT og GT, at kærligheden "skjuler en mangfoldighed
af synder" og gør skade i VISSE SITUATIONER
- han har noget bedre på hjerte. Nemlig en ægte bæredygtig moral, der KOMMER
INDEFRA

"She told herself that she had no morality - and I thought she had. Just
like myself, a more severe morality than anybody!. Nietzsche

Talrige genier har valgt ensomhed og der er på ingen måde tegn på at
Nietzsche, som havde mange nære venner, var mere kærlighedsløs eller ensom
end normalt når man vil udrette noget stort.

APJ's beskrivelse af Nietzsche som aparte er uden forbindelse med
virkeligheden, både hvad angår skrift og liv, hos denne kristne
digterfilosof

Det er kendetegn for den usenettere at skabe en sag ved at skære emnet til
og fravælge hvad ikke passer. Det mener jeg der bliver tale om når APJ
konstruerer fjendebilleder ud af den blå luft.