Naboens træ er til ulempe!
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 14-06-03 07:50

Hej.
I min nabos have står der et ca. 10 meter højt egetræ.
Det står ca. 1 meter fra fælles skel, både når det gælder ind mod min have
samt ud mod offentlig vej.
Mere end en tredjedel af kronen hænger ind over min have samt den del af min
hæk der er skellet mod offentlig vej, og som i følge tinglysningen skal være
"ubrudt hegn".
Mine problemer er:
Megen skygge i min have pga. den store krone.
Mine havemøbler på terrassen er hele sommeren igennem fedtede pga. nedfald
fra træet.
Min hæk er på en strækning af et par meter, meget "trykket" af træet. Den er
markant lavere og løvet er yderst tyndt. Samtidig er hækkens blade fedtede
og klæbrige pga. nedfald fra træet.
Jeg har talt med naboen om det for et par år siden og hans holdning var at
jeg bare kunne fjerne de grene der ragede ind over min grund!
Hvad kan/skal jeg gøre?
Erik

Fra : HC

Dato : 14-06-03 08:30

> [...]
> Jeg har talt med naboen om det for et par år siden og hans holdning var at
> jeg bare kunne fjerne de grene der ragede ind over min grund!

Som han selv siger: fjern de grene der rager ind over din grund, så er
problemet løst i første omgeng.
Ellers prøv at snakke med ham igen det er jo et par år siden i snakkede om
træet sidst.

Mvh Hans

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 14-06-03 10:04

"HC" <h@ns.dk> wrote in message
> [...]
> problemet løst i første omgeng.
> Ellers prøv at snakke med ham igen det er jo et par år siden i snakkede

Jo, det er godt nok. Men det er grene med en diameter på omkring 10 - 15 cm
som man ikke bare tager med en grensaks. Og problemet med nedfaldet fra
træet vil ikke være løst idet vi ligger på østsiden af træet.
Selvfølgelig skal jeg snakke med ham igen, men det ville være rart at vide i
forvejen hvad gældende lov og ret siger. Jeg har kigget i hegnsloven, men
kan ikke finde noget der lige passer.
Erik

Fra : Kispus

Dato : 15-06-03 09:13

> [...]
> problemet løst i første omgeng.
> Ellers prøv at snakke med ham igen det er jo et par år siden i snakkede

Jo,jo, det er da meget godt, at han kan fjerne det der rager ind
over han grund, men som han siger, det er også mod offenlig vej,
så hvis han klipper det, vil det nok ikke se særligt harmonisk ud.
Foreslå naboen, hvis I ellers kan tale sammen, at træet udtøndes,
det vil da hjælpe lidt på det og træet beholder sit pæne udseende.
Træer og buske er ikke omhandlet af hegnsloven, med mindre
de er anbragt side om side og således udgør et "hegn"
John

Fra : Jernladyen

Dato : 14-06-03 11:46

"Erik M. Nielsen" skrev d. 14-06-03 07:50 dette indlæg :
> [...]
> Hvad kan/skal jeg gøre?
> Erik
>
>Du kan jo også vælge at give ham lidt af hans egen skuffe, hvis han
stadig ikke vil gøre noget. Plant en masse mælkebøtter og skvalderkål
lige op ad hækken ind til ham. Når han så brokker sig over, at de rykker
ind til ham (sker sikkert året efter), så sig til ham, at han bare kan
fjerne det ukrudt, der hopper ind til ham. Du kan jo også (hvis du er
meget slem) give "dine" grene ufortyndet Roundup. Det burde fjerne hele
problemet. Men det er KUN, hvis i ikke kan enes i forvejen. Det vil
udløse en nabokrig, hvis den ikke er udløst.

http://www.kandu.dk/

Fra : Frederiksen

Dato : 15-06-03 08:58

> [...]
> problemet. Men det er KUN, hvis i ikke kan enes i forvejen. Det vil
> udløse en nabokrig, hvis den ikke er udløst.

Det koster ham et nyt træ i samme størrelse, så det råd kan nemt gå hen og
bliver vanvittigt dyrt - uden at løse problemet.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-03 11:52

On Sat, 14 Jun 2003 08:49:50 +0200, "Erik M. Nielsen"
<genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> wrote:

>Hvad kan/skal jeg gøre?
>Erik

spørgsmålet kan formentlig besvares i dk.videnskab.jura - hvis du ikke
vil nøjes med bare at skære de grene ned, som er inde over din grund.

KS

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-06-03 12:32

kelds wrote:
> [...]

Der er ingen hjælp at hente i hegnsloven.
Citat fra "Hegn og Godt Naboskab":
"Enkeltstående træer hører ikke ind under hegnsloven. Hvis man ønsker
at klage over, at naboens enkeltstående træer skygger, eller at grenene
vokser ind over ens grund eller lignende, kan man lægge sag an ved den
lokale underret."

Du må tale med naboen....
Tænd op i grillen, røde bøffer, rødvin, kolde bajere i køleskabet....
Inviter naboen ind når generne er mest synlige....
Det er min erfarin at naboer faktisk er fornuftige mennesker, der godt
kan se et problem fra flere sider, hvis det bliver præsenteret
ordentligt

'Nabokrigen' med skvalderkål o.l. kan jeg ikke anbefale.
Gode naboer er et dagligt gratis gode som man skal værne om....

Carsten
(hvis naboer formelig 'dyrker' skvalderkål, og rødvin er en udmærket
'undskyldning' for at være sammen )

Fra : edob

Dato : 14-06-03 15:00

Jeg kender problemet fra naboens 15 meter høje birketræ. Vi bor også øst
for træet og må døje med alt nedfaldet over vores indkørsel.

Naboen har på samme måde lagt ansvaret fra sig ved at sige at vi blot kan
save de grene af som rækker ind over skel (birken er plantet en meter fra
skel).

Jeg synes det er for "billigt" at lægge problemet fra sig. Det burde da
være ejeren af træet som generer der må tage slæbet og holde sit træ
passende beskåret. Det er for nemt at sige at det kan vi ordne for ham !!!

Vi har ingen løsning på problemet, men heller ingen "nabokrig".

Venlig hilsen, Frank

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-06-03 22:40

edob <frankhan@mail.dk> skrev i en
> [...]
> passende beskåret. Det er for nemt at sige at det kan vi ordne for ham !!!
>
> Vi har ingen løsning på problemet, men heller ingen "nabokrig".

Du har ret: almindelig sund fornuft siger at man selvfølgelig selv fjerner
hvad der måtte hænge over til naboen, og hvis man generer med voldsom
skygning, da beskærer eller fjerner giganttræet, som ikke hører hjemme i
villahaver: dem kan man nyde ved at gå en tur i skoven. Men denne sunde
fornuft går ikke igen i lovgivningen, her er der ikke nogen hjælp at hente.
Den sunde fornuft er heller ikke selvtægt, især ikke den med roundup. Det
vil man kunne blive straffet for. I visse tilfælde vil man nok kunne komme
dertil, at det vil være pengene værd.

Der er dog hjælp at hente i dette tilfælde, hvor man med rette kan se at
hækken lider derved. Hvis en snak om dette ikke hjælper, kan naboen blive
pålagt at betale for hegnssyn samt at få fjernet et antal grene. Naboens
grene må heller ikke være til fare, samt genere forventelig færdsel, f.eks.
høje biler i indkørsler.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frederiksen

Dato : 15-06-03 09:03

> Megen skygge i min have pga. den store krone.

Nu er det jo en eg, som normalt ikke er særlig tæt. Vores egetræer på hhv 5
og 6 meter giver ikke specialt meget skygge - man kan i hvert fald ikke
sidde under dem i fuld skygge.

> [...]
er
> markant lavere og løvet er yderst tyndt. Samtidig er hækkens blade fedtede

Spul den over et par gange i løbet af sommeren - eller bed naboen om det. En
anledning til lidt fælles hygge?

> Hvad kan/skal jeg gøre?

Du kan ikke gøre ret meget, hvis naboen er glad for sit træ. Det er hans, og
hverken hegnslov eller andet kan forpligte ham til at fjerne det, så det
eneste du kan gøre, er at få det bedste ud af det.

Mvh Maria

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-06-03 07:19

"Erik M. Nielsen" wrote:

> [...]
> I min nabos have står der et ca. 10 meter højt egetræ.
> jeg bare kunne fjerne de grene der ragede ind over min grund!

Jeg synes du skal leve med det.
Det tager en hulens masse år for et egetræ at blive 10m så jeg ville være
lykkelig hvis jeg havde et i nærhede og forsigtig med at hakke i det.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin