V sync
Fra : CyberDyne

Dato : 14-06-03 00:47

Hvad er det lige funktionen V sync gør når man slår den til i spil ?

Fra : SickBoy

Dato : 14-06-03 03:28

"CyberDyne" <dont@spam.com> wrote in message
> Hvad er det lige funktionen V sync gør når man slår den til i spil ?

Uden at være ekspert på området vil jeg påstå at funktionen mere eller
mindre låser din refresh rate i spil til din opdateringshastighed på din
skærm.
F.eks. vil du max kunne få 60 fps (frames pr second) hvis du kører 60 MHz på
din skærm.
Min erfaring er at hvis man slår det fra kan man få flere fps, men jeg kan
ikke se fordelen i at have 99 fps når skærmen alligevel ikke opdaterer mere
en f.eks. 60 gange i sekundet. Ud over det synes jeg at det forringer
billedkvaliteten. For mig at se ser det ud som om billedet nærmest bliver
"revet over" på en mærkelig måde hvis det ikke er slået til.

Brian

Fra : CeeJay

Dato : 14-06-03 07:48

> Uden at være ekspert på området vil jeg påstå at funktionen mere eller
> mindre låser din refresh rate i spil til din opdateringshastighed på din
> skærm.

V-sync gør at grafikkortet sender et nyt billede til skærmen hver gang
skærmen har tegnet det den var igang med.
En skærm viser et billede oppe fra og ned linievis når den når bunden og
skal til toppen er der et kort tidsrum hvor den ikke tegner noget nyt .. og
der sender grafikkortet så det nye billede og venter så på at skærmen har
fået tegnet det nye færdigt.

Det låser som sagt FPS til skærmens refreshrate.
Fordelen er at man ikke ser den revne linie der kan forkomme hvis billedet
bevæger sig hurtigt og der derfor er større forskel på den næste billede som
skærmen skal tegne. Den vil nemlig begynde at tegne det så snart den
modtager det .. ligegyldigt hvor på skærmen strålen er nået til og ikke kun
er slukket og i det sorte område som med v-sync.

Ulempen med V-sync er at spil kører hurtigere og mere flydende uden fordi
der ingen max er på FPS.

> Min erfaring er at hvis man slår det fra kan man få flere fps, men jeg kan
> ikke se fordelen i at have 99 fps når skærmen alligevel ikke opdaterer
mere
> en f.eks. 60 gange i sekundet.

To halve billeder som skærmen når at tegne (f.eks hvis man har 120fps på en
60hz skærm) vil give en mere flydende fornemmelse af bevægelse. TV'er bruger
lidt det samme hvor de viser 25FPS med 50hz .. de viser bare først de ulige
linier (altså linie 1, 3, 5, 7 osv) og derefter de lige - Det kaldes
Interlace når det gøres på den måde.

Desuden hæver det minimums FPS en anelse fordi grafikkortet laver noget hele
tiden istedet for at vente på at det bliver dets tur.

> Ud over det synes jeg at det forringer
> billedkvaliteten. For mig at se ser det ud som om billedet nærmest bliver
> "revet over" på en mærkelig måde hvis det ikke er slået til.

Det gør det.
Men effekten er størst ved lave refreshrates som 60 hz (det er lettere at se
en reven line når du har 1/60 af et sekund til at se den i end hvis du har
1/100), og ved lave FPS (fordi forskellen i 2 efterfølgende billeder vil
være mindre hvis grafikkortet har nået at tegne det næste rigtigt hurtigt.
Det vil også være mest tydeligt når FPS er nogenlunde den samme som skærmens
refreshrate da de revne linier vil så forkomme på omtrent det samme sted og
derfor være meget nemmere at opdage for øjet.
Ellers er effekten normalt spredt tilfældigt ud over hele skærmen.

Jeg synes at det føles bedst med refreshraten på skærmen sat godt op og med
v-sync slået fra.

Husk iøvrigt ALDRIG at køre med 60hz på skærmen ! .. Det giver trætte øjne
og hovedpine.
Kør i mindst 85hz og gerne mere .. selv kører jeg min desktop i 100hz og
spil i enten 100 eller 120hz.
Så kan man bruge computeren langt længere uden at blive træt i hovedet og
øjenene.
Det hjælper også lidt hvis man ændrer windows vinduebaggrund der normalt er
blændende hvid til en off-white , lettere mælkefarvet hvid .. det er
behagligere for øjenene på længere sigt.

Det er let at sætte refreshraten for desktoppen men det er sværere på WinXP
at sætte den op i spil.
Man skal buge en af de værktøjer der findes på nettet til at fixe dette
WinXP problem.
Selv bruger jeg Rivatuner ( find det på www.guru3d.com ) Det er godt til det
... samt til at tune mange andre ting ved Geforce og Radeon kort

Mvh
CeeJay