CSS quirks
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 13-06-03 23:23

Hej!

Jeg er ved at modernisere koden på mit site.
Jeg støder nu på et problem, med den nye kode vises teksten mindre i IE
end den gjorde før (opera og NS viser det som det skal.)

Der er brugt samme font-size i både den gamle og den nye side, så jeg
forstår det ikke?

Derudover er den nye side ikke centreret i hverken Opera eller Mozilla,
hvordan kan det være?

Ny side: http://ghashul.dk/indexx.php
Gammel side: http://ghashul.dk/

Håber der er nogen der kan hjælpe!

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-06-03 23:46

Stefan Bruhn <spamfilter@ghashul.dk> writes:

> Jeg er ved at modernisere koden på mit site.
> Jeg støder nu på et problem, med den nye kode vises teksten mindre i IE
> end den gjorde før (opera og NS viser det som det skal.)

Din <?xml ...>-erklæring sender IE i quirks mode. Drop den og brug
meta-tagget til at specificere tegnsættet. Det er den eneste måde at
få IE til at gå i standards mode. IE suger, hvis nogen var i tvivl.

> Der er brugt samme font-size i både den gamle og den nye side, så jeg
> forstår det ikke?

> Derudover er den nye side ikke centreret i hverken Opera eller Mozilla,
> hvordan kan det være?

Hvad har du gjort for at centrere den?
Jeg kan ikke se andet end text-align:center på body. Text-align centrerer
ikke blokke, kun tekst (deraf navnet).

Prøv at tilføje følgende CSS-regel:

.bigdiv {
margin:0px auto;
}

Det er den korrekte CSS-metode til at centrere en blok. (Behold dog
text-align:center, da ældre versioner af IE lader den virke på blokke
alligevel og forstår ikke auto-margener. Ældre versioner af IE suger
mere end nyere! :)

/L

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 14-06-03 10:31

On 14 Jun 2003 00:46:28 +0200, Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com>
wrote:

>Din <?xml ...>-erklæring sender IE i quirks mode. Drop den og brug
>meta-tagget til at specificere tegnsættet. Det er den eneste måde at
>få IE til at gå i standards mode. IE suger, hvis nogen var i tvivl.

Jeg troede egentligt at den var påkrævet til XHTML men det kan jeg se at
den ikke er... Selv hvis jeg udskifter hele doctype og <html xmlns="">
til bare '<html>' er det det samme.
Spørgsmålet er så om det er et problem.
Teksten var ulæseligt lille i min IE, men den var sat til textsize
'smaller' (i browseren). Da jeg ændrede det til 'medium' havde de den
størrelse jeg havde tiltænkt mig.
Hvad er default i IE? Var teksten læsbar?

>Hvad har du gjort for at centrere den?
>Jeg kan ikke se andet end text-align:center på body. Text-align centrerer
>ikke blokke, kun tekst (deraf navnet).

text-align:center var måden man gjorde det på sidst jeg rodede med CSS,
netop fordi det var det eneste IE fattede.

> [...]
>text-align:center, da ældre versioner af IE lader den virke på blokke
>alligevel og forstår ikke auto-margener. Ældre versioner af IE suger

Det var så det jeg ikke kendte, tak skal du have :)