Hardware krav til kørsel af java fra Inter~
Fra : Niels P.

Dato : 13-06-03 22:21

Hej.

Vi har i vor organisation problemer med noget intranet i programmet
"iNotes", der kører langsom i forbindelse med hentning af e-mail.
Jeg hælder til at det er mailserveren og databasen, der ikke er konfigureret
optimalt, men jeg har i stedet mødt denne påstand:

>Alt er undersøgt, MEN det er java der afvikles på maskinen, altså ikke
sendes over nettet.
>Dette kan egentlig kun afvikles med en processor på ca 1500 Mhz eller
derover desværre

Hvilke processor- og RAM-krav stiller man til en fornuftig afvikling af java
fra Internettet?

--
Mvh.
Niels P.

(Email-address not valid)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-06-03 23:09

"Niels P." <nomail@nospam.dk> writes:

> [...]
> derover desværre
>
> Hvilke processor- og RAM-krav stiller man til en fornuftig afvikling af java

Det afhænger helt af hvad det afviklede javaprogram gør. Det lyder
som en applet, som skal køres.

Netscape 4 har en dårlig Java. Internet Explorer har en ældre java
som ikke er helt så dårlig, og som kan opgraderes til en ny java som
kører hæderligt.

Detaljer, tak.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Mikkel Heisterberg

Dato : 14-06-03 10:13

Når du siger iNotes går jeg ud fra at du mener webmail-klienten til
Lotus Domino serveren... Der anvendes ikke Java i iNotes hvilket netop
er ændringen fra den tidligere version af Lotus' webmail, men
udelukkende JavaScript (i store mængder). Den måde iNotes henter nye
mails fra serveren er via XML gennem XML islands.

Ang. performance er det en kendt sag at iNotes er hård for serveren men
sjældent for klienten - den omtalte 1500 MHz burde være mere end
rigeligt. Performance på Domino serveren burde jeres leverandør eller I
selv kunne afhjælpe. Om ikke andet findes der en række Notes/Domino huse
i Danmark (inkl. undertegnedes - www.it-inspiration.dk).

Mikkel Heisterberg,
It-Inspiration ApS

Fra : Peter Lind

Dato : 14-06-03 13:24

"Niels P." <nomail@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> optimalt, men jeg har i stedet mødt denne påstand:

> Hvilke processor- og RAM-krav stiller man til en fornuftig afvikling af

Øhh... Det kommer jo an på hvad programmet laver, og hvor hurtigt det skal
gøre det. Men hvis det drejer sig om applets, så kan alle maskiner hurtigere
end 200MHz og med mere end 64MB ram udføre dem i et tilfredsstillende tempo.
Dog tager det altid lang tid første gang man skal køre en applet i sin
browser - uanset maskinens størrelse.

Jeg har dog oplevet at flere websider har blokeret maskinen voldsomt, hvis
jeg har haft en Java1.4 installeret, imens de kører fint med en Java1.3.1
(Browser-plugin). Det drejer sig især om applets der kommunikerer meget over
nettet: homebanking, instant-messaging og nogle webmail-systemer.

Prøv at checke hvilken Java plugin, der bruges til browseren - måske skal
den være nyere, måske skal den være ældre...

Mvh
Peter Lind

Fra : Niels P.

Dato : 15-06-03 22:36

Hej igen.
Tak til Thorbjørn, Mikkel og Peter.

Beklager at jeg ikke havde undersøgt sagen grundigere.
Det var åbenbart JavaScript.

iNotes kræver kun IE 5.01 som min. krav, - og Microsofts officielle "system
requirements" til denne er jo meget beskedne:
Computer/Processor:
A 486 with a 66 megahertz (MHz) processor (Pentium processor recommended)

Memory:
For Windows 95 or Windows 98: 16 megabytes (MB) of random access memory
(RAM) minimum.

> [...]

>udelukkende JavaScript (i store mængder). Den måde iNotes henter nye
>mails fra serveren er via XML gennem XML islands.

FRA iNOTES HJÆLPESIDE:
Du skal have Internet Explorer (IE) 5.01 eller nyere for at bruge iNotes Web
Access.

FRA MICROSOFTS WEBSIDE:
Microsoft® Internet Explorer 5.01 Service Pack 1
Requirements
Computer/Processor
A 486 with a 66 megahertz (MHz) processor (Pentium processor recommended)
Memory
For Windows 95 or Windows 98: 16 megabytes (MB) of random access memory
(RAM) minimum. For Windows NT 4.0: 32 MB of RAM minimum, and you must be
running Service Pack 3 or higher. For Windows 2000: 64 MB of RAM minimum.

--
Mvh.
Niels P.

(Email-address not valid)