planter og vildt
Fra : berbeck

Dato : 13-06-03 21:50

Ønskes: forslag til planter, som ikke spises af harer og råvildt, eller som
kan tåle jævnlig afgnavning.
Der skal laves nogle bede i en indkørsel i Skælskørområdet. Jorden er god,
men vandstanden ofte faretruende høj og risiko for havgus, så det er nogle
skrappe krav.
Ejeren synes ikke om mit forslag om havtorn og der er i forvejen masser af
"hybenroser", så det dur ikke. Jeg har tænkt på japansk kvæde, men ved ikke,
om den kan tåle de betingelser. Og der må jo også godt være mere end én
slags planter.

Hilsen Else.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-06-03 22:52

berbeck wrote:

> [...]
> om den kan tåle de betingelser. Og der må jo også godt være mere end én

hyld

ellers se dette link
http://da.wikipedia.org/w/wiki.phtml?search=l%E6hegn

Fra : Mari

Dato : 13-06-03 23:02

"berbeck" <nn@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ønskes: forslag til planter, som ikke spises af harer og råvildt, eller
som
> kan tåle jævnlig afgnavning.

Jeg bor, hvor der også er masser af gus - men fra tidl. mose.
Jeg har held med Rododendron (dværg), Azalea (hårdføre), Hortensia,
Hibiscus, lyng, geranium, kæmpestenbræk, hosta og daglilje.
Og selvfølgelig anemoner, scilla, vintergæk og erantis....... det er jo i
indkørslen vi ser dem - om foråret.
Langs skel har jeg plantet storbladet buksbom, dem med spættede blade.

Mine planter er nemme at formere - f.eks. buksbom klippes en 15-20 cm.
"førsteårsgren" i midten af august. Den stikkes i jorden, så mindst 10 cm.
er under jorden. Vandes indtil frosten sætter ind. Voila..... næste år er
der friske skud på den.

http://www.dueplant.dk/plantebase/dan-bot/drhodo/drhodoad.html

http://www.hobbyhaven.dk/goderaad/surbund.html

/Mari

Fra : Peter Mortensen

Dato : 15-06-03 02:05

> [...]
>om den kan tåle de betingelser. Og der må jo også godt være mere end én

Jeg er også plaget af rådyr. Jeg har observeret følgende:

Gruppe 1. Røres aldrig af rådyr:

Hyld
Ribes (solbær, blodribs)
Poppel (balsam -og sandsynligvis de fleste andre)
Røn (Pyrenæisk- ;alias selje- alias bornholmsk)
Robinie
Guldregn

Gruppe 2. Spises i begrænset omfang
Pil (grå-, bånd-)
Tjørn
Fyr (alm. bjerg-), gran (blå-). (fejes af bukke)
Syren
Brombær
Roser (hunde-, hyben-)

Gruppe 3. Får altid kappet toppen af rådyr:

Birk
Elm
Ahorn

Jeg har ikke erfaringer nok til at kunne udtale mig om: eg, bøg, æble,
hassel, pære, blomme.

Alle løvtræer/buske i gruppe 1 og gruppe 2 er meget hårdføre. Pil og
poppel kan stå på meget fugtig grund eller ligefrem i vand.
Undtagelser: robinie ***skal*** have læ for at trives.

Poppel er muligvis for voldsom, men kan uden problemer skæres ned med
jævne mellemrum.

Roser er en lækkerbidsken for rådyr, men de vokser så hurtigt at det
som regel ikke er noget problem.

Hvis det ikke ligefrem lokker flere rådyr til kan man plante elm som
"afledning". Rådyr foretrækker elm og ask. Elmeløv er meget
næringsrigt og har førhen været anvendt til løvhø til kreaturer. Der
er desuden udgåningsgaranti på elm!

"In the beginning the universe was created. This
has made a lot of people very angry." --D. Adams
--

Regards,
Peter Mortensen

Peter Mortensen, E-mail: NukeSPAMMERSpmortensen@forskning.dk
Software Engineer, M.Sc.E.E. 65 97 39 39 / 23 34 29 88.
Bioinformatics Application developer
<http://mortensenforskn.homepage.dk/> and maybe
<http://radio.weblogs.com/0106961/>
DKK 26600 (US$ 3800) charge to accept unsolicited commercial messages.
Echelon illegal secret conspiracy corruption bribe return commission.