"Cacao-flis"
Fra : neets

Dato : 13-06-03 21:49

Nogen der her erfaringer med denne slags flis?

Alt jeg ved er, at det skulle være pænere at se på i længden, end
"alm.flis" - samt det vil smelte sammen til en lidt hård sammenhængende
overflade...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-03 22:34

On 13 Jun 2003 20:49:12 GMT, neets <neets@ho.me> wrote:

>Nogen der her erfaringer med denne slags flis?

En smule.

>Alt jeg ved er, at det skulle være pænere at se på i længden, end
>"alm.flis" - samt det vil smelte sammen til en lidt hård sammenhængende
>overflade...

Kakaoflis har den fordel at det klistrer sammen når det bliver fugtigt.
Det kan kortvarigt komme til at se muldent ud, men det forsvinder igen.
Pga. denne sammenklistring kan man nøjes med et tyndere lag.

Jeg har brugt det i krukker, hvor jeg syntes det er bedre til at holde
ukrudtet væk end alm. barkflis. Det giver mig dog to problemer: Hundene
æder flisen lige når det kommer i, sikkert fordi det dufter så godt at
kakao. Det passerer dog næsten uomsat gennem vovserne, det må kradse
fordærdeligt når det kommer ud

Det andet problem er fuglene som gladeligt kradser flisen ud af
krukkerne. De leder nok efter smådyr deri. I almindelig flis ser man
ikke disse fuglekradsninger i særlig stor stil, sikkert fordi det er så
store stykker at fuglene ikke kan smide rundt med det som det passer dem
(bilder jeg mig selv ind i hvert fald).

http://www.gartneriet.dk

Fra : neets

Dato : 14-06-03 11:24

Jamen tak for svaret - det må jeg prøve!

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 16-06-03 19:37

neets wrote:
> [...]
>
> Alt jeg ved er, at det skulle være pænere at se på i længden, end
> "alm.flis" - samt det vil smelte sammen til en lidt hård sammenhængende

Jeg har prøvet at bruge cacao-flis, men gik væk fra det da den sødlige
duft tiltræk den iberiske skovsnegl (dræbersneglen).

--
Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : neets

Dato : 17-06-03 14:51

Klaus Eriksen wrote:
> Jeg har prøvet at bruge cacao-flis, men gik væk fra det da den sødlige
> duft tiltræk den iberiske skovsnegl (dræbersneglen).

Ja, jeg tror også jeg må have fat i noget bark istedet for.

Jeg var i 2 byggemarkeder i weekend'en - ingen steder havde de det!

I går ringede jeg så først til Silvan. Ahvaffornoget spurgte den venlige
dame, cacaoflis...hva' er det for noget?

Nå, jeg ringede til at andet byggemarked - gartneren kendte heller ikke
cacaoflis - så nu gider jeg ikke lede mere!

Fra : Finn H.

Dato : 17-06-03 17:04

"neets" <neets@ho.me> skrev i en meddelelse
> Nå, jeg ringede til at andet byggemarked - gartneren kendte heller ikke
> cacaoflis - så nu gider jeg ikke lede mere!

Grønne danmark planteskoler har det.

Finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-03 17:23

On Tue, 17 Jun 2003 18:03:41 +0200, "Finn H." <jerseycowdk@yahoo.dk>
wrote:

>Grønne danmark planteskoler har det.

Dog ikke alle Grønne Danmark-planteskoler.

http://www.gartneriet.dk