Trykprøvning - til en lavere prise end For~
Fra : krd@interlan.dk

Dato : 13-06-03 20:11

Jeg har tidligere set omtalt et trykprøvningscenter der trykprøver til
fornuftige priser - hvem ?
Er der nogen der kan hjælpe ?

Mvh. Kenneth

Fra : Allan Pettersson

Dato : 13-06-03 20:21

Prøv at gå ind på ders hjemmeside der er en pris liste

Fra : krd@interlan.dk

Dato : 13-06-03 21:55

Øhh hvilken hjemmeside er det

Fra : J.B. Martin

Dato : 14-06-03 11:30

<krd@interlan.dk> wrote in message
> Jeg har tidligere set omtalt et trykprøvningscenter der trykprøver til
> fornuftige priser - hvem ?
> Er der nogen der kan hjælpe ?
>
> Mvh. Kenneth

I sportsdykkeren (februar 2003, side 6) er der en helsides reklame fra et
firma der hedder Lotek A/S, som tilbyder trykprøvning af 1 til 15 L flasker
til 195 excl. moms. De trykprøver en gang om måneden og opsamler flasker i
Silkeborg og Sønderborg. Adr. er Rønsdam 10, 6400 Sønderborg, tlf.
70135200, mail: info@gd-gruppen.dk

Besynderligt er det Force Dantest der kontrollerer alle flasker, og står for
godkendelse eller kassering af flaskerne.

Du skal være klar over at Force har nedsat deres priser, og ændret deres
rabat system. Som Københavner betyder det at det ikke kunne betale sig for
mig at sende min flasker helt til fyn da de skulle trykprøves i foråret, da
transport omkostningerne ville have overstiget besparelsen ved Lotek's
lavere pris.

Force's hjemmeside er www.force.dk men det har ikke lykkedes mig at finde
frem til deres priser for trykprøvning, da min explorer ikke vil vise deres
menu frem.

- J.B.

Fra : Mads Madsen

Dato : 15-06-03 13:48

J.B. Martin wrote:
> <krd@interlan.dk> wrote in message
> Du skal være klar over at Force har nedsat deres priser, og ændret
> deres rabat system.

Prisen hos Force er 250 kr inkl. moms. Prisen er nu uafhængig af hvor mange
flasker man kommer med.

Mvh,
Mads Madsen

Fra : cb

Dato : 15-06-03 18:38

Der er intet besynderligt i at Force Dantest kontrollerer alle flasker hos
Lotek. Dette sker da Lotek ikke er et godkendt organ og derfor ikke har lov
til at godkende/kassere/stemple flasker. Der findes dog steder i Danmark der
er godkendt organ, jeg kender ikke alle men i Nordjylland har vi CF i
Thisted og Hovedværksted Aalborg.

Nu er det oprindelige spørgsmål ang. fornuftige priser, jeg dykker ikke selv
men mener at trykprøvningen (periodisk eftersyn som det retteligt hedder)
nærmere skulle vurderes ud fra hvad får jeg for pengene. Hvis et firma kan
trykprøve 400 flasker på en dag og et andet kan trykprøve 50 på en dag hvad
er så bedst? I sidste ende laves dette tjek af udstyret for din (brugerens)
skyld ikke for Loteks, Forces eller andres. Så tænk jer godt om inden i
vælger ud fra prisen.....

Hilsen CB.

Fra : Michael Hansen

Dato : 16-06-03 07:55

Hej Claus

"Så tænk jer godt om inden i vælger ud fra prisen....."

Du mener altså ikke en godkendt trykprøvning er en godkendt
trykprøvning alle steder..? Eller hvordan skal det tolkes?

/Michael

Fra : cb

Dato : 16-06-03 15:33

Selve trykprøvningen skal nok være det samme. Men hvor lang tid skal man
bruge for at vurdere en flaske? Nogle gange skal der fjernes maling for at
vurdere udvendige skader det tager også tid (hvis man gør det). Tøring af
flasken: flere steder blæser man ned i flasken i få minutter og så mener man
at den er tør!!!!! Et andet sted blæser man varm luft ned i flasken i 20
minutter. Hvad er bedst......Det kan kun den enkelte vurdere
Hvis man skal trykprøve 400 flasker på en dag hvor lang tid har man så til
hver???? 7½ time = 450 minuter dvs. lidt mere end et minut pr. flaske. På
denne tid skal man undersøge flasken indvendig og udvendig, fylde den med
vand, montere slanger til TP, trykprøve, holde tryk i en vis tid, fjerne
slanger, tømme flaskerne for vand, banke stempel ind i den, tørre den,
registrere serienummer. Kan du gøre det på et minut så er du god.
Så tænk over hvem i vælger......men så igen det er jo bare en flaske

se evt. denne side:
http://www.dykcen.dk/html%20sider/info/gode%20tips/Spraengt%20flaske.html

Hilsen Claus

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-06-03 15:50

> [...]
> registrere serienummer. Kan du gøre det på et minut så er du god.
> Så tænk over hvem i vælger......men så igen det er jo bare en flaske

For 400 gang 130 kr kan man jo have en del mænd igang med arbejdet, det har
altid været ågerpriser vi som sportsdykkere har betalt for få trykprøver
vores flasker. Det tager ikke mere end højst 1/2 time for 8 flasker hos
Force (har stået og ventet imns de prøvede) og det skulle de have 2400 kr
for. Det er en meget høj timeløn.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : cb

Dato : 16-06-03 16:29

8 på ½ time giver også "kun" 120 i løbet af 7½ time. Jeg ved fra et
dykkerblad at Lotek skulle kunne trykprøve 400 på en dag. Lige meget hvor
mange mand der er på opgaven så tager det lige lang tid at lave 8 flasker.

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-06-03 16:28

> 8 på ½ time giver også "kun" 120 i løbet af 7½ time. Jeg ved fra et
> dykkerblad at Lotek skulle kunne trykprøve 400 på en dag. Lige meget hvor
> mange mand der er på opgaven så tager det lige lang tid at lave 8 flasker.

Nu arbejde jeg jo med produktion så jeg ved at der går 24 timer på en dag
når man køre stærkt. Du ved jo heller ikke hvor mange prøve bænke de har. En
prøve bænk tager typisk 8-16 flasker ad gangen.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Rune Henssel

Dato : 16-06-03 17:07

Den med de 2 tons som dykker centeret skriver holder ikke helt.

check http://www.combro.co.uk/nigelh/diver/tank.html for en beregning af hvor meget energi der er lagret i en fyldt trykflaske.

--
Mvh.

Rune Henssel
diver@fjerndette.henssel.dk
CMAS**

SPAM beskyttelse: remove "fjerndette." before replying

Fra : Per Siebeneicher

Dato : 16-06-03 20:21

Ved "sprængning"af en 15 L.flaske frigives:

Energi : 200*15*450 J. = 1.350.000 J. = 1,35 MJ.
Gas : 200* 15 = 3000 L luft.
Der udvikles ikke varme.

Ved en sprængning af 2 ton dynamit (dynamex)frigives:

Energi : 4,500 MJ/kg * 2000 kg = 9000 MJ.
Gas : 890 L./kg. * 2000 kg = 1.780.000 L Gas.
Der sker samtidig en betydelig varmeudvikling.

Trykflasker er i princippet designet til at "flække", istedet for at
sprænge(fragmentere).

Så sammenligningen er helt i skoven.

mvh Per.

Fra : cb

Dato : 17-06-03 22:43

Men vil du have den på ryggen?????

Hilsen Claus

Fra : cb

Dato : 15-06-03 18:25

Hvis du er medlem af en dykkerklub og i kan skrabe minimum 6 flasker sammen
så prøv Hovedværksted Aalborg tlf.: 98196258. De er et godkendt organ dvs.
de kan selv godkende flaskerne og/eller kassere dem uden Forces medvirken.

Fra : Per Boye

Dato : 16-06-03 06:26

krd@interlan.dk wrote:
> Jeg har tidligere set omtalt et trykprøvningscenter der trykprøver til
> fornuftige priser - hvem ?
> Er der nogen der kan hjælpe ?
>
> Mvh. Kenneth

130kr pr flaske + moms (man skal så selv afmontere ventilen)

Beredskabsstyrelsen Nordjylland
Simons Bakke 25
7700 Thisted
Telefon nr: 96177200