salg af tobak til børn
Fra : Jens Nielsen

Dato : 13-06-03 16:42

ved i om det er ulovligt at sælge tobak til børn under 15 år??

mvh
jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-06-03 17:26

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> writes:

> ved i om det er ulovligt at sælge tobak til børn under 15 år??

Det er det.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 13-06-03 17:33

Martin Schultz <di020172@brok.diku.dk> wrote:

> Det er det.

Og hvilket lovgrundlag baserer du lige det på?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-06-03 17:43

"Martin Schultz" <di020172@brok.diku.dk> wrote in message
[klip]>
> Det er det.

Idet vi befinder os i dk.videnskab.jura, går jeg ud fra, at du - i stedet
for at ignorere denne forespørgsel - naturligvis fremkommer med det
relevante hjemmelsgrundlag for dit udsagn.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-06-03 17:52

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> writes:

> [...]
> for at ignorere denne forespørgsel - naturligvis fremkommer med det
> relevante hjemmelsgrundlag for dit udsagn.

Det var en fejl. Der skulle have stået at det ikke er ulovligt. Jeg kan ikke
henvise til en lov der siger det er tilladt men jeg kan der i mod ikke
finde nogen lov der regulere det og dermed siger at det er forbudt.

Martin

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-06-03 18:01

"Martin Schultz" <di020172@brok.diku.dk> wrote in message
[klip]>
> Det var en fejl. Der skulle have stået at det ikke er ulovligt.

O.k. Det var en ganske anden snak

> Jeg kan ikke
> henvise til en lov der siger det er tilladt

Nej, den slags love laver man som regel heller ikke.

> men jeg kan der i mod ikke
> finde nogen lov der regulere det og dermed siger at det er forbudt.

Og i forlængelse af, hvad jeg netop skrev, så er det klare, klare
udgangspunkt i relation til myndighedsudøvelse over for os borgere, at alt,
hvad der ikke udtrykkeligt er forbudt, er tilladt.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Thore

Dato : 13-06-03 21:13

On Fri, 13 Jun 2003 19:01:27 +0200, "Karina og Christian"
<vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote:

> [...]
>udgangspunkt i relation til myndighedsudøvelse over for os borgere, at alt,
>hvad der ikke udtrykkeligt er forbudt, er tilladt.

Hvilket giver hjemmel til at skære mængden af love ned til 1/4:

"Alt, hvad der ikke udtrykkeligt og uomtvisteligt er tilladt, er
forbudt..."

Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 60SX 1997 - Adria Unica 502 LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 14-06-03 14:06

"Thore" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> Hvilket giver hjemmel til at skære mængden af love ned til 1/4:
>
> "Alt, hvad der ikke udtrykkeligt og uomtvisteligt er tilladt, er
> forbudt..."

Det har man allerede gjort (vel i en ca. 150 år) indenfor "det
offentlige". Det kaldes legalitetsprincippet og gælder for al
myndighedsudøvelse.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-06-03 17:47

Martin Schultz <di020172@brok.diku.dk> writes:

> Det er det.

Undskyld der manglede lige et ord der. Der skulle have stået det er det ikke.

Martin

Fra : sune vuorela

Dato : 13-06-03 17:27

En der kalder sig "Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev:

>ved i om det er ulovligt at sælge tobak til børn under 15 år??

Det er det ikke - men flere politikere snakker om at ændre reglerne
sådan at man skal være mindst xx år gammel for at købe tobak.

--
Sune

Fra : Henning

Dato : 13-06-03 17:29

On Fri, 13 Jun 2003 17:42:17 +0200, "Jens Nielsen"
<jensnielsen@mail.tele.dk> wrote:

>ved i om det er ulovligt at sælge tobak til børn under 15 år??

Det er det ikke (endnu), kun alkohol.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk