/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Snorkel
Fra : Andre


Dato : 13-06-03 16:19

Jeg er begyndt at snorkeldykke lidt, og har derfor købt en måske for billig
snorkel til 50 kr. i en sportsforretning. Nogle gange kan jeg ikke få den
pustet tør, er der mig som ikke kan finde ud af det, eller kan det være
snorkelen som simpelthen er for billig ?

Jeg ved jo godt at jeg burde have købt den i en dykkershop, men det nåede
jeg altså ikke, og 50 kr. er jo ingen herregård.



 
 
Henning (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 13-06-03 17:27

On Fri, 13 Jun 2003 17:19:02 +0200, "Andre" <andre21@ofir.dk> wrote:

>Jeg er begyndt at snorkeldykke lidt, og har derfor købt en måske for billig
>snorkel til 50 kr. i en sportsforretning. Nogle gange kan jeg ikke få den
>pustet tør, er der mig som ikke kan finde ud af det, eller kan det være
>snorkelen som simpelthen er for billig ?
>
>Jeg ved jo godt at jeg burde have købt den i en dykkershop, men det nåede
>jeg altså ikke, og 50 kr. er jo ingen herregård.

Er der ventil i bunden? Ellers er det en lang vej at puste den tør!



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Andre (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Andre


Dato : 13-06-03 17:31

Nej, det er der ikke.

> Er der ventil i bunden? Ellers er det en lang vej at puste den tør!




Jonas Lüttichau (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 13-06-03 18:32

Andre wrote:
> Nej, det er der ikke.

Så prøv at tilte dit hoved så din snorkel er vandret, på den måde løber
vandet næsten ud af sig selv og du skal ikke bruge ret meget puste energi
til at få alt vandet ud.

En snorkel er et plastikrør med en sut i enden, om den koster 50 eller 250
så er designet ikke meget forskelligt.

mvh

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk



Morten Dall (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Dall


Dato : 16-06-03 14:27

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@FJERNMIGmagnetix.dk> skrev i en meddelelse
news:rQnGa.18355$Jp3.756945@news010.worldonline.dk...
>
> En snorkel er et plastikrør med en sut i enden, om den koster 50 eller 250
> så er designet ikke meget forskelligt.

ikke helt, jeg har prøvet snorkler (uden ventil og som er købt i et dykker
center) hvor diameteren er mindre i "mundstyk halsen" end diameteren i
røret, det gør det ikke umuglig at tømme dem, men det gør det ret svart i
forhold til en hvor det bare er et lige rør hvor diameteren er ens over det
hele,
så desigenet kan godt have betydning for hvor let den er at tømme.

mvh Morten Dall



Henrik Manley (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 16-06-03 16:23

> ikke helt, jeg har prøvet snorkler (uden ventil og som er købt i et dykker
> center) hvor diameteren er mindre i "mundstyk halsen" end diameteren i
> røret, det gør det ikke umuglig at tømme dem, men det gør det ret svart i
> forhold til en hvor det bare er et lige rør hvor diameteren er ens over
det
> hele,
> så desigenet kan godt have betydning for hvor let den er at tømme.

Som UV-rugby spiller brugere jeg snorkle med stor diameter i røret for at
minske åndemodstanden og mundstykket har noget mindre lysning end røret. Det
giver ingen problemer med at tømme snorklen. Det er sikkert bare et
spørgsmål om teknik.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk



Morten Dall (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Dall


Dato : 16-06-03 19:41


"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
news:UV81qsBNDHA.3644@gud.bends.dk...

> Som UV-rugby spiller brugere jeg snorkle med stor diameter i røret for at
> minske åndemodstanden og mundstykket har noget mindre lysning end røret.
Det
> giver ingen problemer med at tømme snorklen. Det er sikkert bare et
> spørgsmål om teknik.

ja, jeg kan kun give dig ret, i at det er et spørgsmål om teknik, men har
jeg har en snorkel med samme diameter helevejen op, så kan de nye i min
UV-Rugby klub hurtig lære at tømme den, men hvis de får en af dem vi har
hvor røret er tykker, sådanne som du beskriver, så har de meget svært ved at
lære det.

så hvis man som begynder, skal ud og købe så kan man vel lige så godt købe
en med et godt desigen.

og så ville jeg personlig da også købe en med ventil

mvh Morten Dall



Henrik Manley (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 16-06-03 16:19

> Så prøv at tilte dit hoved så din snorkel er vandret, på den måde løber
> vandet næsten ud af sig selv og du skal ikke bruge ret meget puste energi
> til at få alt vandet ud.
>

Eller endnu nemmere: pust luft i snorklen lige før du bryder overfladen.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk



Jens M (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens M


Dato : 13-06-03 19:11

Når du skal tømme en snorkel skal du puste ud i et kraftig stød, jo
karftigere jo bedre. En god metode er lukke for åbningen i mundstykket med
tungen,derefter sætter du "tryk på" så fjerner du tungen fra åbningen og så
vil snorklen tømmes helt uanset pris og udforming.


Hilsen Jens M.

"Andre" <andre21@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee9eb19$0$13193$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg er begyndt at snorkeldykke lidt, og har derfor købt en måske for
billig
> snorkel til 50 kr. i en sportsforretning. Nogle gange kan jeg ikke få den
> pustet tør, er der mig som ikke kan finde ud af det, eller kan det være
> snorkelen som simpelthen er for billig ?
>
> Jeg ved jo godt at jeg burde have købt den i en dykkershop, men det nåede
> jeg altså ikke, og 50 kr. er jo ingen herregård.
>
>



C. H. Engelbrecht (13-06-2003)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 13-06-03 23:05

En anden måde at tømme snorklen på er at tømme den mens den stadig er under
vandet lige før man bryder overfladen (fungerer selvsagt bedst ved
snorkeldykning). Hvis man får kalibreret slutningen af sit snorkeldyk
ordentligt forbliver snorklen helt tør når den bryder fri af overfladen.

Men bortset fra det sker det gerne at der ligegyldigt hvad man gør bliver en
lille sjat vand tilbage i bunden af snorklen. Pisseirriterende med al den
slubren, men samtidig kan man sagtens vænne sig til at trække vejret hen
over den. En ventilsnorkel eliminerer rent faktisk vandet i bunden, så jeg
kan kun anbefale ventiler.

Men ellers er en snorkel en snorkel, så behold bare den du har. Medmindre
den bliver utæt eller diameteren er for lille er det som regel kun et
spørgsmål om den rette teknik og øvelse. Jeg kender adskillige dykkere der
stadig bruger den samme snorkel som de startede med (ok, måske nummer
to...).


"Jens M" <djmikkelsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3eea13cd$0$32476$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Når du skal tømme en snorkel skal du puste ud i et kraftig stød, jo
> karftigere jo bedre. En god metode er lukke for åbningen i mundstykket med
> tungen,derefter sætter du "tryk på" så fjerner du tungen fra åbningen og

> vil snorklen tømmes helt uanset pris og udforming.
>
>
> Hilsen Jens M.
>
> "Andre" <andre21@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ee9eb19$0$13193$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Jeg er begyndt at snorkeldykke lidt, og har derfor købt en måske for
> billig
> > snorkel til 50 kr. i en sportsforretning. Nogle gange kan jeg ikke få
den
> > pustet tør, er der mig som ikke kan finde ud af det, eller kan det være
> > snorkelen som simpelthen er for billig ?
> >
> > Jeg ved jo godt at jeg burde have købt den i en dykkershop, men det
nåede
> > jeg altså ikke, og 50 kr. er jo ingen herregård.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste