Sapphire Radeon 9100
Fra : OZ

Dato : 13-06-03 11:23

Ang. Sapphire Radeon 9100 - 128 MB DDR, så har jeg luret lidt på dette
kort, da jeg indtil nu kun har gjort brug af min OnBoard-grafic chip,
som er en Nvidia GeForce2 MX 100/200 men kun 64 MB ram af den
skildpaddeagtige slags.
Hos EDB-priser.dk kan jeg læse anbefalinger af kortet, som jo egentlig
er godt nok, hvis man som anmelderne er chip-nørder med Doom og
CounterStrike på reptilhjernen.
Men for os andre mere hverdagsbrugere, som anvender PC´en til det mere
seriøse som f.eks. børshandel og anderledes krævende grafikopgaver, så
kunne jeg da godt tænke mig at høre De herrer professorer i grafikkort,
om dette er det rigtige at vælge, når ikke det skal koste den halve
lystyacht i Rungsted Havn?
Til De herrers information, kan jeg oplyse, at min PC er en hjemmebygget
PC indeholdende en CPU på 1,6GHz, 384 MB SDram, grafikegenskaber som
beskrevet overnfor og det hele implementeret på et Gigabyte GA8 IDML-C
MotherBoard.
Mit operativsystem er Mr. Gates XP-home.

Ville der med ovenstående information kunne vælges et alternativ, som
jeg ville være bedre tjent med?

Med venlig hilsen.

OZ.

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 13-06-03 11:31

"OZ" <None@host.com> wrote in message

> [...]
> kunne jeg da godt tænke mig at høre De herrer professorer i grafikkort,
> om dette er det rigtige at vælge, når ikke det skal koste den halve

D.v.s. udelukkende 2D grafik - så ville jeg vælge et Matrox kort (G450 eller
G550). Disse har et rigtig godt 2D billede.

V.h.

Mads

Fra : OZ

Dato : 13-06-03 13:17

"Mads Holmer-Jensen" <m.holmer-jensen@fjernstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee9a7cc$0$7074$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> "OZ" <None@host.com> wrote in message

> D.v.s. udelukkende 2D grafik - så ville jeg vælge et Matrox kort (G450
eller
> G550). Disse har et rigtig godt 2D billede.

Ja, det er det vel. Altså 2D-grafik. Jeg har endnu ikke set nogle
3D-skærme.
Min har kun 2 dimensioner. Hvordan vil du skabe en 3. dimension?
Og så synes jeg da, at jeg har et pænt billede nu, men grafikkortet
synes at have ansat en skildpadde til at udføre jobbet.
Og hvad koster Matrox-kortet?
Hvor mange ram er der installeret på det?
Og hvor hurtigt arbejder det?
Er køleren aktiv eller passiv?

Med venlig hilsen

OZ

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 13-06-03 13:57

> Ja, det er det vel. Altså 2D-grafik. Jeg har endnu ikke set nogle
> 3D-skærme.
> Min har kun 2 dimensioner. Hvordan vil du skabe en 3. dimension?

Derfor kan _grafikken_ jo godt deles op i 3D og 2D.

> Og så synes jeg da, at jeg har et pænt billede nu, men grafikkortet
> synes at have ansat en skildpadde til at udføre jobbet.

Hvis du synes, at dit GF2 har et pænt billede, så kan du kun blive tilfreds
med et Matrox.

> Og hvad koster Matrox-kortet?
> Hvor mange ram er der installeret på det?
> Og hvor hurtigt arbejder det?
> Er køleren aktiv eller passiv?

Nu skrev du jo, at du så dygtigt havde fundet info om Radeon 9100 på
Edbpriser, så jeg tvivler på, at du ikke kan finde svarene på de spm. selv.
Den herre skal bare bruge "reptilhjernen"! Hvis den ikke helt er oppe i
omdrejninger i dag, så får du et tip her:

www.edbpriser.dk

Hardware --> Grafikkort --> Vælg Chipset og der finder du både Matrox G450
og G550.

V.h.

Mads

Fra : KH

Dato : 13-06-03 14:32

"Mads Holmer-Jensen" <m.holmer-jensen@fjernstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee9ca14$0$15385$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> "OZ" <None@host.com> wrote in message

> Derfor kan _grafikken_ jo godt deles op i 3D og 2D.

Det må du da gerne forklare en gammel sinke som mig, hvordan forskellen
defineres.

> Hvis du synes, at dit GF2 har et pænt billede, så kan du kun blive
tilfreds
> med et Matrox.

Fint nok, men er det hurtigere?

> [...]
> Den herre skal bare bruge "reptilhjernen"! Hvis den ikke helt er oppe
> omdrejninger i dag, så får du et tip her:

Vi takker, men er de herre klar over, hvilken funktion reptilhjernen
har, nu du selv bringer den yderligere i fokus?
Mit spørgsmål om valget af Radeon 9100 gik nu på, om det ville være at
skyde kolibrier med scud-missler, skønt jeg ønsker at være fremsynet.
Mit indblik i computerspil strækker sig til kabaler og hjerter fri.
Problemet med grafiken er på nuværende tidspunkt af den karakter, at jeg
får en stor hvid firkant uden indhold de steder, jeg har anvendt et
højreklik for at vælge eksempelvis en funktion. Så går der gerne en rum
tid, før skærmen er normal, hvis ikke jeg er nød til at opdatere
skærmen.
Ligeså sker der problemer, hvis jeg har mange (8 og opefter) vinduer
åbne.
Det tager syv lange og en aftenbøn, før der sker noget. Og jeg har meget
lidt tålmodighed, når det drejer sig om computere.

Jeg håber med min yderligere forklaring kan komme en løsning nærmere.
Jeg har dog taget dit forslag om Matrox til efterretning.

Med venlig hilsen

OZ

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 13-06-03 15:24

"KH" <KH@mitdomain.com> wrote in message

> Det må du da gerne forklare en gammel sinke som mig, hvordan forskellen
> defineres.

Hmm, generelt kan siges, at webbrowser (Internet Explorer f.eks.),
tekstbehandling, regneark m.m. er 2D. Spil a la Doom og CS er 3D = kræver
mere af grafikkortet.

> Fint nok, men er det hurtigere?

Til afvikling af 2D - ja! Til afvikling af 3D - nej! Derimod er
billedkvaliteten i 2D bedre, klarere, skarpere.

> Vi takker, men er de herre klar over, hvilken funktion reptilhjernen
> har, nu du selv bringer den yderligere i fokus?

Hehe - der var jeg lige hurtig nok. Må indrømme, at udtrykket giver bedre
mening i dit indledende spørgsmål.

> Mit spørgsmål om valget af Radeon 9100 gik nu på, om det ville være at
> skyde kolibrier med scud-missler, skønt jeg ønsker at være fremsynet.
> Mit indblik i computerspil strækker sig til kabaler og hjerter fri.

= 2D grafik.

> [...]
> Det tager syv lange og en aftenbøn, før der sker noget. Og jeg har meget
> lidt tålmodighed, når det drejer sig om computere.

Hmmm, så er det egentlig næppe et grafikkort problem (selvom du stadigvæk,
hvis du har en ordentlig skærm, vil få skarpere billede med Matrox), men
derimod et spørgsmål om systemressourcer. Da du bruger WinXP er 384MB RAM
nok i underkanten, og jeg vil anbefale 512MB. Hvor gammel er installationen?
Kan også være, at harddisken trænger til at blive defragmenteret.

V.h.

Mads

Fra : KH

Dato : 13-06-03 18:10

"Mads Holmer-Jensen" <m.holmer-jensen@fjernstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee9de87$0$15314$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
>
> Hmm, generelt kan siges, at webbrowser (Internet Explorer f.eks.),
> tekstbehandling, regneark m.m. er 2D. Spil a la Doom og CS er 3D =

Ok, så forstår jeg, hvad du mener.

> = 2D grafik.

Ok..

> [...]
installationen?
> Kan også være, at harddisken trænger til at blive defragmenteret.

Min skærm er en 15" Amitech TFT, som snart fylder 1 år.
Driveren til mit "grafikkort" Nvidia-chippen er også af sidste nye hit.
Jeg har forsøgt at upgradere til nyere, men det protesterer den mod.
Jeg har netop talt med en god bekendt, som skulle have lidt forstand på
emnet, og får at vide, at jeg nok har et pladsproblem i
registreringsdatabasen.
Hvordan rydder jeg op i den? (Hvis det altså er der, hunden ligger
begravet).
Måske kunne det være, at jeg skulle defragmentere HDD´en.
Men det har jeg på fornemmelsen, at det ikke ville hjælpe synderligt.
Jeg har tidligere analyseret og fået beskeden; "Det kan ikke betale sig
at defragmentere."
Og så må man vel stole på det.
Hvorom alting er, så takker jeg for foreløbige besvarelser på mit
indlæg.

Hav en god weekend!

Med venlig hilsen

OZ

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 13-06-03 22:02

> Hvordan rydder jeg op i den? (Hvis det altså er der, hunden ligger
> begravet).

Så kan du bruge Regcleaner:

http://www.webattack.com/get/regcleaner.shtml

Det er lige til at gå til.

> [...]
> Men det har jeg på fornemmelsen, at det ikke ville hjælpe synderligt.
> Jeg har tidligere analyseret og fået beskeden; "Det kan ikke betale sig

Ja, men hvis det er en måned siden sidste analyse, så kan du godt få en
anden besked nu.

> Hvorom alting er, så takker jeg for foreløbige besvarelser på mit
> indlæg.

Det var så lidt.

> Hav en god weekend!

Tak i lige måde.

V.h.

Mads

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 13-06-03 15:54

OZ wrote:
> [...]
> Mit operativsystem er Mr. Gates XP-home.
>
> Ville der med ovenstående information kunne vælges et alternativ, som

Jeg vil da godt lige give mit besyv med. Ud fra hvad der er blevet nævnt i
tråden begrænser spildelen af dit computerbrug sig til kabale og hjertefri,
så de store nye 3D spil som f.eks Doom III og Halflife 2 har nok ikke den
store interesse. Det der så må være interessant er 2D ydelsen, altså
almindelig surfning på nettet og den slags. Umiddelbart har jeg meget svært
ved at se hvordan et GF2 MX kan have svært ved at trække ovenstående. Mit
umiddelbare gæt må være at problemet ikke lige i selve hardwaren men snarere
ved opsætningen af den. Hvilken drivere etc der bruges. Jeg vil sætte en
del, på at det er et windows eller driver relateret problem der gør at du
oplever grafikken som sløv. 64 mb grafikram er alt rigeligt til 2D grafik.
Det kan selvfølgelig skyldes at en sådan intergreret løsning bruger din
primære hukommelse som arbejdslager i hvilket tilfælde du burde opleve en
forøgelse af hastigheden ved at skifte til et dedikeret grafikkort.

Jeg kan selv anbefale Sapphires kort, som havende en ganske udemærket 2D
kvalitet og hastighed. Bruges selv deres 9000Pro kort, 9000 ikke pro
versionen har den store fordel at den er kølet passivt fra producentens side
så man slipper for den infernalske larm en lille hidsig blæser kan give.

MVH
Carsten Steffensen