Lejebolig: Tilbage betaling af depositum
Fra : Lasse

Dato : 13-06-03 10:51

Hej!

Jeg er flyttet fra en lejlighed, hvor min lejekontrakt siger omkring
fraflyttelsen: "Istandsættelse skal ske af fagudannede moms registerede
håndværkere der bliver rekvirerede af udlejer.

Jeg har nu fået mit tilgodehavende tilbage fra mit depositum, men syntes der
er trukket rimelig meget i forhold til den synsreport jeg fik ved
fraflytning.

Kan jeg kræve at udlejer skal give mig en kopi af regningerne fra
håndværkerne? Det er vel det eneste rimelige, siden det er mine penge der er
blevet brugt. Men hvilken lov og § giver mig ret til dette?

Mvh,
- Lasse

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-06-03 11:05

"Lasse" <Lasse@ingen.dk> skrev:

> Jeg er flyttet fra en lejlighed, hvor min lejekontrakt siger
> omkring fraflyttelsen: "Istandsættelse skal ske af fagudannede
> moms registerede håndværkere der bliver rekvirerede af udlejer.

Det kan udlejer slet ikke kræve. Lejeren må selv istandsætte og det er
kun ting, der ikke er istandsæt som udlejer må sætte håndværkere til at
istandsætte.

> Kan jeg kræve at udlejer skal give mig en kopi af regningerne fra
> håndværkerne?

Naturligvis. Udlejer burde have givet dig kopier af regningerne sammen
med din endelige opgørelse.

> Det er vel det eneste rimelige, siden det er mine
> penge der er blevet brugt. Men hvilken lov og § giver mig ret til
> dette?

Der er vist ingen §§, der direkte kan bruges. Men udlejer skal
naturligvis kunne dokumentere, hvad dit depositum er blevet brugt til.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Niels Henriksen

Dato : 13-06-03 11:21

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Det kan udlejer slet ikke kræve. Lejeren må selv istandsætte og det er
> kun ting, der ikke er istandsæt som udlejer må sætte håndværkere til at
> istandsætte.

gælder det også almenyttige boliger? I min lejekontrakt står der at
boligforeningen overtager 1% af vedligeholdelsen pr måned man har boet der.

--
Niels

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-06-03 12:16

"Niels Henriksen" <niels@biggsfjern.dk> skrev:

> gælder det også almenyttige boliger?

Ja. Der må kun istandsættes noget, der ikke allerede er istandsat.

> I min lejekontrakt står der
> at boligforeningen overtager 1% af vedligeholdelsen pr måned man
> har boet der.

Ja boligforeningen skal overtage mindst 10% af udgiften til normal
istandsættelse i almene boliger årligt.

Den ordning du har er vedligeholdelse efter §26 i lov om leje af almene
boliger:
§ 26. Har udlejeren efter § 25, stk.1, truffet beslutning herom, sørger
lejeren for og afholder udgiften til at vedligeholde boligen indvendigt
med hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling i boperioden.

Stk. 2. Ved fraflytning af boligen gennemføres for lejerens regning en
normalistandsættelse, der omfatter nødvendig hvidtning, maling og
tapetsering af vægge og lofter samt rengøring. Udlejeren kan beslutte,
at lejeren i stedet betaler et af udlejeren fastsat hertil svarende
normalistandsættelsesbeløb. Udlejeren overtager i løbet af en periode
på højst 10 år fra lejerens overtagelse af lejligheden gradvis lejerens
udgift til normalistandsættelsen eller betaling af
normalistandsættelsesbeløbet. Ved fraflytning inden udløbet af den
fastsatte periode betaler lejeren kun den andel, som på det tidspunkt,
hvor lejemålet ophører, ikke er overtaget af udlejeren.

Bemærk "nødvendig hvidtning, maling og tapetsering.."

§26 kan ikke fraviges ved aftale.

Derudover gælder

§ 28. Udlejer kan bestemme, at visse vedligeholdelsesarbejder, der er
omfattet af § 26, stk. 1, skal udføres af udlejer.

Stk. 2. Udgiften til de i stk. 1 nævnte arbejder afholdes af udlejer.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010056229-REGL

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Niels Henriksen

Dato : 13-06-03 13:37

> Ja. Der må kun istandsættes noget, der ikke allerede er istandsat.

ok.. fint nok

--
Niels

Fra : Peter G C

Dato : 13-06-03 11:45

> Det kan udlejer slet ikke kræve. Lejeren må selv istandsætte og det er
> kun ting, der ikke er istandsæt som udlejer må sætte håndværkere til at
> istandsætte.

Det kan da aftales.....

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-06-03 12:19

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Det kan da aftales.....

Det er ikke ret meget i lejeforhold, der kan aftales.

Ved privat udlejning kan lejer kun aftale at overtage delvis indvendig
vedligeholdelse (maling mv.). Se lejelovens §22

§ 24. Reglerne i §§ 21-23 kan ikke ved aftale fraviges til skade for
lejeren, bortset fra aftale om, at lejeren overtager pligten til
vedligeholdelse.

En aftale om at lejeren foretager indvendig vedligeholdelse kan altså
ikke følges af en klausul om, at det skal udføres af håndværkere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 13-06-03 13:22

> [...]
>
> En aftale om at lejeren foretager indvendig vedligeholdelse kan altså
> ikke følges af en klausul om, at det skal udføres af håndværkere.

Det er altså ikke korrekt. Lejers forpligtelser forøges ikke ved den aftale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-06-03 13:30

> Det er altså ikke korrekt.

Jo det jeg skrev er korrekt.

> Lejers forpligtelser forøges ikke ved
> den aftale.

Øh jo i allerhøjeste grad. Du mener måske ikke det er en ekstra
forpligtelse, at forpligte sig til at anvende uddannede håndværkere?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-06-03 13:49

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i

[klip]

> [...]
>
> En aftale om at lejeren foretager indvendig vedligeholdelse kan altså
> ikke følges af en klausul om, at det skal udføres af håndværkere.

Uddrag af Karnov-noten (note 125) til lejelovens § 24:

"I forbindelse med aftale om, at lejeren overtager den indvendige
vedligeholdelse, kan det retsgyldigt bestemmes, at vedligeholdelsen skal
foretages af faguddannede håndværkere, jf. Skanderborg boligrets dom
1994-07-20 (BS 290/93) ref i GD 1994 38."

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Peter G C

Dato : 14-06-03 10:01

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Uddrag af Karnov-noten (note 125) til lejelovens § 24:

Ahhh - tak

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-06-03 11:22

> [...]

> vedligeholdelsen skal foretages af faguddannede håndværkere, jf.
> Skanderborg boligrets dom 1994-07-20 (BS 290/93) ref i GD 1994

Så må jeg jo give mig indtil videre. Et rimeligt spørgsmål vil dog være
om det reelt har været meningen med bestemmelsen?

Og fortsat må det jo antages, at det kun er ting, der ikke er blevet
vedligeholdt som udlejer rent faktisk kan kræve istandsat ved
fraflytning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 14-06-03 11:29

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
[klip]>

> Så må jeg jo give mig indtil videre. Et rimeligt spørgsmål vil dog være
> om det reelt har været meningen med bestemmelsen?

Det tør jeg ikke udtale mig om. Jeg har ikke haft lejeret (endnu) og ved
følgelig ikke det helt store om baggrunden for lejelovens bestemmelser.

> Og fortsat må det jo antages, at det kun er ting, der ikke er blevet
> vedligeholdt som udlejer rent faktisk kan kræve istandsat ved
> fraflytning.

Jeg har ikke læst dommen, så indholdet kender jeg ikke.

Måske er der nogen, der har haft lejeret, der kan supplere og forklare?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-06-03 13:34

"Lasse" <Lasse@ingen.dk> wrote in message
> [...]
der
> er trukket rimelig meget i forhold til den synsreport jeg fik ved

Boligforening eller privat udlejning ?

Boligforening: boligklagenævnet
Privat: boligretten

Sådan mener jeg klagevejen er.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Peter G C

Dato : 13-06-03 13:41

[klip]

> Boligforening eller privat udlejning ?
>
> Boligforening: boligklagenævnet
> Privat: boligretten

Også ved privat udlejning kan/skal man klage til boligklagenævnet.

/Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-06-03 13:50

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Også ved privat udlejning kan/skal man klage til boligklagenævnet.

Så er det beboerklagenævnet det hedder når det er boligforningerne.

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-03 15:24

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.196.47.206)