Loud pipes ...
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-06-03 10:18

F*** s*** l*** Aprilia. I aftes knækkede udstødningen helt oppe hvor den
er boltet på topstykket... Jeg hørte det først da jeg kom af motorvejen
og hold kæft hvor en larm selv sådan en 1cylindret kan lave med helt fri
udblæsning ...

Er det generelt at "larmpotter" faktisk ikke høres af chaufføren ved
"god fart" og det kun er for tilskuernes skyld ...

/A

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 13-06-03 11:48

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> writes:

> Er det generelt at "larmpotter" faktisk ikke høres af chaufføren ved
> "god fart" og det kun er for tilskuernes skyld ...

Hmmm... Jeg synes nu godt man kan høre det som chafut.
Jeg kan ihvertfald sagtens på MZen...

--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøørst time you traai de

Fra : Moller

Dato : 13-06-03 12:44

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm... Jeg synes nu godt man kan høre det som chafut.
> Jeg kan ihvertfald sagtens på MZen...

Køre du så med hele potten, eller kun monteret forrør :)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 13-06-03 12:55

"Moller" <news@molnit.com> writes:

> "Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse

> Køre du så med hele potten, eller kun monteret forrør :)

Hehe, egentlig med hele potten, men den er så gennemtæret at jeg lige så
godt kunne lade være. Vi var dog i gang i går aftes med at save en
effektpotte fra en KX500 i stykker. Så skal den jo nok på, kombineret
med min nye 30mm lyddæmper. Er sgu noget spændt på at høre den bagefter...

Men så er den også sådan rigtig køre/fotoklar.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 13-06-03 11:53

> Er det generelt at "larmpotter" faktisk ikke høres af chaufføren ved
> "god fart" og det kun er for tilskuernes skyld ...

Pga. Doppler effekten kan jeg ikke høre min potte

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-06-03 13:10

http://www.systime.dk/cd/orbit/Film/walter.fendt/physdk/doppler.htm

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 13-06-03 12:03

"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en meddelelse

> Pga. Doppler effekten kan jeg ikke høre min potte

Samme her.. :)

--
Mvh Thomas Buus
GSXR 250

Fra : Soren Lindholt

Dato : 13-06-03 13:08

Henrik Steen Larsen <slet.hsl.@code12.dk> wrote in article
<bccaf0$2eq3$1@news.cybercity.dk>...

> Pga. Doppler effekten kan jeg ikke høre min potte

??? Mener du ikke "pga. lydens relativt lave hastighed"
--
Soren
http://motortosse.dk

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 13-06-03 14:13

"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse

> ??? Mener du ikke "pga. lydens relativt lave hastighed"

Nul.. Dopplereffekten. Du kender den fra abulanceudrykninger. Det lyder
"underligt" når de passere dig, ikke?

--
Mvh Thomas Buus
GSXR 250

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-06-03 14:18

> Nul.. Dopplereffekten. Du kender den fra abulanceudrykninger. Det
> lyder "underligt" når de passere dig, ikke?

Dobblereffekten og lydens hastighed er to sider af samme sag. Når man ikke
bevæger sig i forhold til lydkilden kan man nok bare ikke kalde det
dobblereffekt.

Skal man køre så stærkt at lyden ikke når op til ørerne, skal man jo køre
>Mach1, og det er nok de færreste mc'er der kan klare.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 13-06-03 23:28

> Skal man køre så stærkt at lyden ikke når op til ørerne, skal man jo køre

Netop - og min CBR er også blevet skamtunet igennem vinteren. F.eks. ny
knastkæde, renset luftfilter og frisk olie... Jeg har dog ikke sat ekstra
klistermærker på - det ville blive for vildt. Så deeet...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-06-03 23:54

> Netop - og min CBR er også blevet skamtunet igennem vinteren. F.eks.
> ny knastkæde, renset luftfilter og frisk olie... Jeg har dog ikke sat
> ekstra klistermærker på - det ville blive for vildt. Så deeet...

Nu husker du også at velsigne benzinen hver gang du hælder noget nyt på?
Når de kigger efter noget på båndene fra overvågningskameraerne ser de dig
stå og lave ritualer foran motorcyklen mens den tanker.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 14-06-03 00:10

> Nu husker du også at velsigne benzinen hver gang du hælder noget nyt på?
> Når de kigger efter noget på båndene fra overvågningskameraerne ser de dig
> stå og lave ritualer foran motorcyklen mens den tanker.

Ha ha ha - dog ikke. Hvis det giver 5 heste mere på toppen gør jeg det dog
gerne

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 15-06-03 22:51

Henrik Steen Larsen wrote:

> Ha ha ha - dog ikke. Hvis det giver 5 heste mere på toppen gør jeg
> det dog gerne

Kan man ikke få hallal benzin ?
Så er det ligesom gjort på forhånd
Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

Fra : Christian Knudsen

Dato : 15-06-03 23:22

"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man ikke få hallal benzin ?
> Så er det ligesom gjort på forhånd
> mvh
> --

*LOL*

mvmch
christian - der vil prøve at finde hallal benzin næste gang han tanker :))

Fra : Jens Arnfast

Dato : 13-06-03 14:05

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
> [...]
> er boltet på topstykket... Jeg hørte det først da jeg kom af motorvejen
> og hold kæft hvor en larm selv sådan en 1cylindret kan lave med helt fri

Lyder som en gang jeg kørte Århus->Kbh - da jeg startede knallerten
efter et tankstop lød den som en traktor. Det var en muffe til det ene
forrør som var skramlet af - så den blev lidt utæt i udstødningen

> Er det generelt at "larmpotter" faktisk ikke høres af chaufføren ved
> "god fart" og det kun er for tilskuernes skyld ...

Tjae.. min kammerats gsx600f monteret med lazer-larmepotte bliver først
overdøvet af vindstøj ved ca. 160km/t - jeg er ved at blive sindssyg
hvergang jeg kører på den, men det hjælper nu altid med et sæt
ørepropper

--
-jens
XJ600

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-06-03 14:31

> Lyder som en gang jeg kørte Århus->Kbh - da jeg startede knallerten
> efter et tankstop lød den som en traktor. Det var en muffe til det ene
> forrør som var skramlet af - så den blev lidt utæt i udstødningen

Så på en Xj'er hører man det også først når man kommer ned i fart ...

For at føje spot til skade opdagede jeg at mine hjullejer også havde det
skidt da jeg pillede udstødningen af. De er ellers fra feb. sidste år så
det er vinter og ikke alderdom der har taget livet af dem igen. Jeg var
så lige inden i BikeShoppen i viborg for at få dem til at presse et par
nye i (Det kan mit værksted ikke klare endu) og det stod en og pudsede
en spritny sølvgrå XJ600 der lige var klargjort til en kunde... Jeg var
godt nok tæt på at tage den og bede ham klargøre en mere ... Jeg har kun
prøvet en tidligere model men det kunne nemt blive min næste maskine,
men må hellere få prøvet nogle ture. Hvad er pt. en realistisk rente for
et mc lån ?

Ja stakkels medtrafikanter ...

/A

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-06-03 16:59

> [...]

> er boltet på topstykket... Jeg hørte det først da jeg kom af motorvejen
> og hold kæft hvor en larm selv sådan en 1cylindret kan lave med helt fri

Åja. Min allerførste motorcykel - en XT600Z, lavede samme nummer lidt
nord for Gøteborg, på vej til Oslo. F**k, hvor den larmede. Men det
så ret sjovt ud med det blå lys (i takt med omdrejningerne) rundt om
udstødningsrøret

Skynd dig at få det lavet, ellers når det at blive ekstra dyrt pga at
studsen mere eller mindre svejser sig fast deroppe.

--Kai

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-06-03 23:18

> Skynd dig at få det lavet, ellers når det at blive ekstra dyrt pga at
> studsen mere eller mindre svejser sig fast deroppe.

Jo tak - det gik en stor del af idag med... (incl at skifte nogle
hjullejer) Jeg blev dog lige afbrudt af en vaskemaskinen sagde underligt
og måtte have nye kul...

Men hvad skulle svejse sig fast ?
Enden af udstødninger er et extra rør der sidder uden på røret fra
udstødningen. omkring dette er så en "omløber" hvorigennem 2 bolte
holder det fast på topstykket. Udstødningen var knækket lige derunder.
Jeg er desuden nødt til at have en pakning i for at den er tæt - Det
skyldes sikkert at jeg på et tidspunkt har kørt med en "løs" udstødning
da den ene bolt raslede ud.

Jeg var nu mere nervøs for at den skulle kommer til at køre for magert
de sidste 100km hjem igår. Heldigvis havde jeg en extra udstødning så
den er klar igen. Godt nok er indmaden løs iden så den rasler men den er
da brugbar hvis alternavitet var at være "groundet".