At erkende eller ikke erkende?
Fra : Emil Jensen

Dato : 12-06-03 22:58

Idag blev jeg stoppet af politiet, de skrev en kvittering til mig fordi jeg
havde overtrådt hastighedsbegænsningen i bil. De forklarede at jeg ville
modtage en girokort med posten...
Til sidst inden betjenten overrakte mig kvitteringen, spurgte han mig om jeg
ville erkende at jeg havde kørt hurtigere end tilladt? Jeg spurgte om det
gjorde nogen forskel om jeg svarede ja eller nej... Betjenten begyndte at
forklare at jeg ville stadig modtage girokortet, det var noget med hvis
sagen skulle gå videre, ville det få betydning om jeg havde erkendt eller
ej?

Er der en som kan forklare hvorfor en betjent spørger om man vil erkende en
forseelse, og hvordan man står ved et nej eller et ja?

For at forebygge lamme kommentarer, vil jeg blot bemærke at jeg selvfølgelig
betaler ved kasse et, når girokortet fra politiet ankommer...

Jeg har lige et side-spørgsmål: Er det ligemeget hvor mange fartbøder man
får, eller er der ekstra straf ved gentagne færdselsovertrædelser over en
periode?

Mvh

Emil

Fra : bem

Dato : 12-06-03 23:32

Emil Jensen wrote:

> Er der en som kan forklare hvorfor en betjent spørger om man vil
> erkende en forseelse, og hvordan man står ved et nej eller et ja?

Fordi der er et felt han skal krydse af på rapporten, hvor han markerer om
du erkender eller ej Og det felt er der, fordi det selvfølgelig har
betydning for en evt. senere retssag, om du har erkendt forseelsen da du
blev standset eller om du hele tiden har nægtet. Jeg vil nu nok mene, at det
har marginal betydning i hastighedssager - man dømmes jo næsten uanset hvad,
fordi politiet altid vil have gode beviser i disse sager.

/Bo

Fra : Jesper Brock

Dato : 16-06-03 18:22

> [...]
> forklare at jeg ville stadig modtage girokortet, det var noget med hvis
> sagen skulle gå videre, ville det få betydning om jeg havde erkendt eller

Jeg er for nylig blevet snuppet udenfor Ikast af en betjent med en laser...
hans purgte også om jeg kunne erkende og jeg spurgte hvad jeg fik ud af at
svare nej... (ja, sådan er jeg *GG*)

Jeg fik det svar, at hvis jeg erkendte, fik jeg girokortet og så var det ude
af verden... hvorimod jeg kunne se frem til en tur i retten, hvis jeg
nægtede... nu vidste jeg jo godt, at jeg kørte 74, hvor jeg kun måtte køre
50 (lige ved "indkørslen" til Ikast), så jeg valgte bare at betale...

Venlig hilsen

Jesper
Flashlight-Gruppen.dk

"Jura er sjovest, når vi kommer til ekstremerne"

Fra : Jakob Stocholm

Dato : 18-06-03 09:15

> Er der en som kan forklare hvorfor en betjent spørger om man vil erkende
en
> forseelse, og hvordan man står ved et nej eller et ja?

Det du har været udsat for, er en udenretslig afgørelse. Kravene er, at det
er en bøde sag, man erkender og er villig til at betale bøden. Derfor
spørger politiet om man erkender eller ej. Nægter man forholdet, ender sagen
i byretten, hvor en dommer tager stilling til sagen. (dette kan ikke betale
sig, hvilket en anden ligeliedes har kommenteret)

> Jeg har lige et side-spørgsmål: Er det ligemeget hvor mange fartbøder man
> får, eller er der ekstra straf ved gentagne færdselsovertrædelser over en
> periode?
Så vidt jeg har kunnet finde, får man ikke større bøder i gentagelses
tilfælde ved overtrædelse af FL § 41-43. Fart.

/Jakob