X11 start programmer
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-06-03 22:36

Hej!

Jeg har installeret X11 og har via apt-get installeret Knode den sidste
del af installeringen i xterm ser således ud:

Klip start-----

Sætter pcre-shlibs (3.9-2) op...
Sætter openssl097-shlibs (0.9.7a-2) op...
Sætter kdelibs3-ssl-shlibs (3.1.1-6) op...
Sætter lesstif-shlibs (0.93.36-3) op...
Sætter kdebase3-ssl-shlibs (3.1.1-6) op...
Sætter kdelibs3-ssl (3.1.1-6) op...
Sætter kdebase3-ssl (3.1.1-6) op...

Sætter kdenetwork3-base (3.1.1-4) op...
Sætter kdenetwork3-common (3.1.1-4) op...
Sætter knode (3.1.1-4) op...
[Henry-Lerche-Madsens-computer:/Users/lerche]lerche#

klip slut----

Installeringen ser for mig ud til at være vellykket, men hvad skal der
skrives for at starte knode op ??

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 12-06-03 22:50

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Installeringen ser for mig ud til at være vellykket, men hvad skal der
> skrives for at starte knode op ??

Faktisk skriver du bare knode i X11-terminalen og trykker enter, og så
skulle det køre. Vær opmærksom på, at det tager lidt tid for knode at
loade.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-06-03 13:16

Lars Kristian Sørensen wrote:

> Faktisk skriver du bare knode i X11-terminalen og trykker enter, og så
> skulle det køre. Vær opmærksom på, at det tager lidt tid for knode at
> loade.

Ok jeg kan starte knode hvis jeg går root (su) desværre crasher
programmet men det kan jo have flere årsager.. så i stedet prøver jeg
med kword og her får jeg følgende besked:

[Henry-Lerche-Madsens-computer] lerche% su
Password:
[Henry-Lerche-Madsens-computer:/Users/lerche] lerche# kword
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: No protocol specified

kword: cannot connect to X server :0.0
[Henry-Lerche-Madsens-computer:/Users/lerche] lerche#

Hvad kan det skyldes ??

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-06-03 14:24

> [...]

> Xlib: No protocol specified
>
> kword: cannot connect to X server :0.0
> [Henry-Lerche-Madsens-computer:/Users/lerche] lerche#

* At du skriver ovenstående i terminal.app, og ikke i en xterm i X11?
* At du ikke skriver et & efter din kommando?

Du behøver i øvrigt ikke su'e for at starte det, du kan bare bruge
sudo i stedet:

    % sudo kword &

Så skal du skrive dit adminpassword, og så kører det.

   "Only by counting could humans demonstrate
   their independence of computers."

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-06-03 15:10

Jonas Voss wrote:

> * At du skriver ovenstående i terminal.app, og ikke i en xterm i X11?

Hmm det mener jeg at jeg gør rigtigt, jeg bruger det vindue som åbner
når jeg trykker på X11 iconet i programmer

> * At du ikke skriver et & efter din kommando?

Det har du ret i det gør jeg ikke, men det hjælper tilsyneladende ikke.

> Du behøver i øvrigt ikke su'e for at starte det, du kan bare bruge
> sudo i stedet:
>
>     % sudo kword &
>
> Så skal du skrive dit adminpassword, og så kører det.

Hvis jeg skriver % sudo kword & så kommer der godt nok en password: dims
op men når jeg skriver så vises passwordet og det er da mærkeligt ikke ?

Derfor prøver jeg at logge ind som su og derefter skrive % kword &

så er der et problem som jeg ikke ved hvad er.
se evt. her hvor hele forløbet er.

http://hjem.get2net.dk/henry/x11.jpg

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-06-03 15:50

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Det har du ret i det gør jeg ikke, men det hjælper tilsyneladende ikke.

Sorry, my bad. Der skal ikke et & efter. Jeg ville nok fjerne billedet
fra nettet igen, da dit password er blottet.

> Derfor prøver jeg at logge ind som su og derefter skrive % kword &

Noget tyder på noget rettighedsfnidder. Jeg kan desværre ikke
gennemskue hvilke former for rettighedsfnidder det kan være.

"Great things are afoot!"

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-06-03 16:05

Jonas Voss wrote:

> [...]
>
> Noget tyder på noget rettighedsfnidder. Jeg kan desværre ikke
> gennemskue hvilke former for rettighedsfnidder det kan være.

jeg er nok også lidt forvirret, det er lettere i Linux da alt der i forvejen
kører i X.
Men jeg har nu prøvet følgende...

Jeg startede et normalt terminalvindue op og loggede ind som root. Så skrev
jeg startx og der åbner et xterm. I dette skriver jeg så # knode & og se
så lige hvad der skete http://hjem.get2net.dk/henry/Billede 2.pdf

Men hvad kører knode på nu ? X11 er ikke aktiveret, er det Fink, som jeg
også har installeret der kører knode nu ??
--
See yea....
Henry Lerche Madsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-06-03 11:20

Henry Lerche Madsen wrote:

> jeg er nok også lidt forvirret, det er lettere i Linux da alt der i
> forvejen kører i X.

Det plejer nu også at køre ganske fortrinligt i OS X. Dette er f.eks.
skrevet fra Knode som jeg netop har installeret med apt-get. Det virkede med
det samme.

> Jeg startede et normalt terminalvindue op og loggede ind som root. Så
> skrev jeg startx og der åbner et xterm. I dette skriver jeg så # knode &
> [...]

Det går over min forstand hvorfor du skal afvikle X som root. Her skal jeg
kun bruge root-rettigheder når jeg vil installere noget nyt software med
apt-get.

> Men hvad kører knode på nu ? X11 er ikke aktiveret, er det Fink, som jeg
> også har installeret der kører knode nu ??

Ja, det er djævlemig et godt spørgsmål. Jeg har lige prøvet at gøre som du
beskriver ovenfor (dog uden root-tingene, som jeg stadig ikke forstår du
bliver nødt til), og ved at følge ikonet der blot hedder 'X' i dock'en
finder jeg frem til at det er /usr/X11R6/bin/X den starter. Noget kunne
tyde på at du nu er gået uden om den wrapper Apple har skrevet til X11.

Det er i hvert fald ikke Fink der kører Knode, Fink er kun en packet
manager.

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-06-03 19:11

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Du behøver i øvrigt ikke su'e for at starte det, du kan bare bruge
> sudo i stedet:

Hvorfor skal man være sudo'er for at afvike programmer?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 15-06-03 12:23

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hvorfor skal man være sudo'er for at afvike programmer?

Ja, det lyder da rimelig sort...

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-06-03 17:13

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Ja, det lyder da rimelig sort...

Enig, men da det nu var den eneste måde Henrik kunne afvikle nogle X11
ting på henviste jed til at han ikke behøvede at su'e for at gøre det,
men blot kunne bruge sudo i stedet.

Ikke nogen reel løsning på problemet.

Jeg kan stadig ikke finde ud af hvad Henrik har gjort ved sin
installation siden den opfører sig sådan som den gør. Jeg rodede lidt
med nogle af KDE-tingene i går, og fik alt hvad jeg rørte ved til at
køre, selvom KNode oftest skulle starte to gange før den ville starte.

    <http://verture.net/g4/kde/>

Nogen der kan forklare hvorfor den ikke kan prebinde KNode første gang?

- In /dev/null no one can hear you scream -