Arvelovgivning
Fra : Frank Allan Rasmusse~

Dato : 12-06-03 19:45

Hej

Et spørgsmål vedr. arv:

Kvinde A har 2 børn, 1 (A) født uden for ægteskab med anden mand og 1 (B)
inden for ægteskab

Hendes mand, far til barn inden for ægteskabet, dør og hun sidder i uskiftet
bo.

Hvordan er arvfordelingen ved hendes død?

Min påstand er at B skal have 50% af arven efter faderen, moderen får den
anden halvdel.
Når moderen dør skal boet deles i 2 lige store dele.

Så fordelingen af boet er A:37,5% og B 62,5%.

Tager jeg fejl?

Mvh
Frank

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-03 20:12

"Frank Allan Rasmussen" <far@nal-net.dk> wrote in message
> [...]
> anden halvdel.
> Når moderen dør skal boet deles i 2 lige store dele.
>
> Så fordelingen af boet er A:37,5% og B 62,5%.

Når længstlevende dør efter at have siddet i uskiftet bo, skal der ikke
beregnes arv til hende efter førstafdøde.

Når længstlevende dør, deles boet i 2 boslodder.
Arv efter førstafdøde: Da længstlevende ikke skal have arv, har førstafdøde
kun 1 legal arving, nemlig sit barn B. Dvs. får hele arven efter sin far.

Arv efter længstlevende: Førstafdøde skal ikke have arv efter længstlevende.
Dvs. længstlevende har 2 legale arvinger, nemlig sine børn A og B. De får
derfor halvdelen hver.

Ialt får B 75 % og A 25%.

Har jeg ret, tager du fejl

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Peter G C

Dato : 12-06-03 20:29

In news:3ee8cfa3$0$7066$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
L. Hansen <ll_akoSNABELAstofanet.dk> typed:

[klip]

> Har jeg ret, tager du fejl

Du har ret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonas Hansen

Dato : 12-06-03 22:46

"L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> wrote:

<klip>
> Ialt får B 75 % og A 25%.

Enig

Mvh