Tændrørshætte-gejl til miniputten
Fra : Morten

Dato : 12-06-03 19:52

Hej NG

Sad lige og surfede på THansens hjemmeside. Min DiBlasi fortjener jo lidt
gejl, så jeg ville lige se hvad de havde, blot for at blive lidt inspireret.
Jeg fald over en tændrørshætte med lys. Sådan én ville være fed på
DiBlasi'en pga. cylinderen åbne og lodrette placering under sadlen. Nogen
der ved om de kan købes andre steder og evt. i andre farver en rød? Blå al.
grøn ville være cool! Det ville jo dejligt at spare lidt porto.

Jeg så for at stykke tid siden en udsendelse om customisering af Harley'er.
Her var der en der havde et blåt "neon"rør (neon er en gas, der afgiver rødt
lys, derfor ikke et noenrør) et stykke af vejen i stedet for ledningen. Hold
da ferie en fed effekt ! Nu var der jo også to cyller, det hjælper jo lidt
på imponatoreffekten.

En sidste ting. Miniputten har jo som andre nyere knallerter CDI-tænding. Er
det almindeligt at de tænder flere gange pr. omgang (så tråden vedr. CDI til
ældre knallerter). Det ville jo være lidt ærgeligt om den også gjorde det
her, så ryger der jo lidt af gejlet over det...

I øvrigt, nogen der kan anbefale et blinklysrelæ til 12v vekselstrøm? Jeg er
lidt irriteret over at mit blinklys først lyser første gang ca. 1 sek. efter
jeg har vippet knappen...

Mvh
Morten

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 12-06-03 21:52

> [...]
al.
> grøn ville være cool! Det ville jo dejligt at spare lidt porto.

Lad være med at købe T-Hansen's tændrørshætte med lys i.

Den fungerer ad knold, lyset lyser sjældent ordentligt, det kommer lige i
perioder, og går ud hvis man er under ~6000 rpm.

Dertil kommer, at det ikke kan holde ordentligt gang i tændingen, min FS-1
fik tændingsudsættere da jeg monterede tændrørshætten med lys i.

Desuden er kvaliteten (synes jeg), pretty lousy, noget billigt plastik-pis.

Jeg smed min NGK 1kOhm tændrørshætte på igen - og tændingsudsætterne
forsvandt.

// Troels

Fra : Morten

Dato : 13-06-03 08:00

> Lad være med at købe T-Hansen's tændrørshætte med lys i.

Også derfor jeg spurgte til andet sted hvor man kunne få den, så jeg kunne
bedømme kvaliteten inden jeg købte.

> Den fungerer ad knold, lyset lyser sjældent ordentligt, det kommer lige i
> perioder, og går ud hvis man er under ~6000 rpm.

Ja, det er jo det der er ideen med lyset. Det ser fedt ud at det glimter i
takt til omdrejnigerne på motoren mens man holder ved rødt lys eller ved en
jernbaneoverskæring om aftenen. Når først man kører er der grunden cyllens
placering ikke en kat der ser det.

> Dertil kommer, at det ikke kan holde ordentligt gang i tændingen, min FS-1
> fik tændingsudsættere da jeg monterede tændrørshætten med lys i.

Tja, det kan jo også skyldes at der rent faktisk er dårlig forbindelse i
hætten. Da jeg havde min maxi huggede en spade af en klassekammerat
tændrørshætten - han blev lidt overrasket da jeg blot skruede "det tykke" af
tændrøret og satte kablet direkte på og kom efter ham ;) Men hætten var
selvfølgelig smidt et eller andet sted.
Nå, den efterfølgende hætte jeg købte var for billig, der var løs
forbindelse i den og der blev købt en bedre.

> Desuden er kvaliteten (synes jeg), pretty lousy, noget billigt
plastik-pis.

Ja, man får hvad man betaler for, jeg vil da gerne lægge en hund eller
halvanden hvis den er ordentlig kvalitet og den ser fed ud.

Mvh
Morten

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 13-06-03 12:07

Morten wrote:

> [...]
> lys eller ved en jernbaneoverskæring om aftenen. Når først man kører
> er der grunden cyllens placering ikke en kat der ser det.

Mener du at du kan se at skidtet blinker når din motor står i tomgang? Hvis
den står i tomgang ved omkring 1500-1800rpm så blinker den altså mellem
25-30 gange i sekundet. Har "pæren" bare den mindste smule gløde-effekt i
sig så vil du bare se at den lyser...

Fra : Morten

Dato : 13-06-03 13:13

> Mener du at du kan se at skidtet blinker når din motor står i tomgang?
Hvis
> den står i tomgang ved omkring 1500-1800rpm så blinker den altså mellem
> 25-30 gange i sekundet.

Ja, det tænkte jeg ikke lige over. Jeg har ikke målt tomgangen, men at dømme
på lyden vil jeg gætte på den ligger i den lave ende. Jo lavere jo bedre
plejer jeg at sige, så den står så lavt den kan uden at gå i stå.
Fra fabrikken var den selvfølgelig justeret noget højt, så koblingen lige
akurat tog en anelse fat. Det kan ses på baghjulet når den står på fod.

> Har "pæren" bare den mindste smule gløde-effekt i
> sig så vil du bare se at den lyser...

Det tror jeg nu ikke den har. Jeg vil gætte på det er en glimlampe der
sidder i den, dvs. en pære med to elektroder og en gasart. Gasarten lyser
kun når der går strøm, så glimtene er meget kortvarige - samme længde som
gnisterne.

Mvh
Morten