Simpel sprog-parser i java
Fra : Peter Lind

Dato : 12-06-03 19:38

Hejsa

Jeg sidder her i sommervarmen og har fået den syge ide at jeg vil lave mit
eget programmerings-sprog, lidt i stil med basic, bare sådan for sjov.
Men jeg kan se at der allerede er skrevet en masse parsere, interpretere og
compilere til forskellige typer sprog, og også i java.
Og så var det jo at jeg tænkte, at der måske var nogen derude, der havde en
ganske simpel lille parser-ting liggende, til at forstå et ganske simpelt
lille sprog - måske noget fra en skoleopgave.
Det ville være lidt rarere at have noget at starte med, der rent faktisk
virkede, så kan jeg altid smide det ud, når jeg engang har forstået det her
kompiler-halløj til bunds.

Nogle forslag til simple sprog implementeret med java-interpretere ?

mvh
Peter Lind

Fra : Rico Wind

Dato : 12-06-03 20:44

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
her
> kompiler-halløj til bunds.
>
> Nogle forslag til simple sprog implementeret med java-interpretere ?

Kan varmt anbefale bogen:
Programming language processors in Java
ISBN# 0-130-25786-9
Den fortæller helt fra bunden hvordan man opbygger en kompiler, lige fra
scanner og parser, over syntaktisk og kontextuel analyse, til kode
generering.
Selv om du ikke køber bogen, kan du hente noget kode fra dens hjemmeside,
som du finder på:
http://www.dcs.gla.ac.uk/~daw/books/PLPJ/

/rw

Fra : Søren Mors

Dato : 12-06-03 21:07

Peter Lind wrote:
> [...]
> kompiler-halløj til bunds.
>
> Nogle forslag til simple sprog implementeret med java-interpretere ?

Der findes en java parser generator, der efter sigende skulle være
udmærket. Den virker på den måde at du beskriver dit sprog for den, og
den genererer så en parser til dig. Se:
http://www.experimentalstuff.com/Technologies/JavaCC/

Søren Mors

Fra : Morten

Dato : 16-06-03 10:10

Du kan med fordel læse flg. papir om parserskrivning i Java:
http://www.dina.dk/~sestoft/programmering/parsernotes.pdf

Mvh Morten