Tjener DU ikke "to herrer"?
Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-03 18:21

"Evangeliet(Lukas 16 , midte) siger at man ikke må tjene to herrer. Hele
verden siger det modsatte. Verden siger "til en vis grad" - hvilket er det
modsatte" (Søren Kierkegaard)

Den forstående, anti-dømmesyge, anti-gerningsretfærdige lignelses-mager,
Jesus, siger at "der kan siges pro et contra om ussel mammon" og den
mammon-bedrageriopfindsomme utro godsforvalter bliver bestemt ikke lovet en
evig, helvedes varmesmerte,
(som den rige mand i slutningen af Lukas16)

Men efter denne Z-agtige respekt for intuition og paradoks og jordelivets
forvirring, så siger Jesus pludselig, meget kategorisk, at VI MÅ IKKE TJENE
TO HERRER

Lidt ligesom Henrik Ibsen "ikke stykkevis og delt"
- vær hel, sats alt, spring ud på tusind favne vanddybde(og forlad bror,
søster, familie, følg mig, ene og alene...).

Men det med een-herre-kun er jo ligeså urealistisk et krav for de fleste,
som at afholde sig fra bagatelagtigt fiflen imod en afslappet arbejdsgiver,
der ikke overvåger . Vi er alle som den utro godsforvalter, mere eller
mindre.
Og vi får alle tilgivelse. Dvs vi er alle tændt på at tjene de ideelle
fordringer, og vi tjener af bekvemmelighedsgrunde også djævelen i ny og næ.
Hr.Falck er fx ret stridbar, selvom han gerne fremhæver Jesu ord om at man
ikke bør være stridbar.

Selvom Lukas ikke er så kort som Markus, så er han vist så
telegramstilsagtig, at vi ikke får entydige, klare svar. Eller kun det svar,
at også folk med skitzofrent splittet loyalitet , og dermed hang til "flere
herrer", vil også blive frelst.

Måske de ikke lider samvittighedsnagets gråd og tænders gnidsel, hvis de kan
tro, og pga tro kommer god moral indefra, og uden at ofre sig, bliver det
naturligt at følge fornuftige love, der ligesom sabat er TIL FOR MENNESKERS
SKYLD, og hvis vi forbedrerer og forkorter lovene , så bliver det nemt at
være en god mand der gør gode gerninger, spontant.

Ikke frelst ved tro, for vi er også frelst uden tro, men mere harmonisk og
vennesæl og ordholdende, fordi gennemtænkt tro og indsigt betyder at den
gode moral kommer automatisk, uden tvivl og besvær, spontant, ubesværet.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-06-03 20:07

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]
> [...]
> harmonisk og vennesæl og ordholdende, fordi gennemtænkt tro og
> indsigt betyder at den gode moral kommer automatisk, uden tvivl og

Sikke dog en omgang ugudeligt vrøvl du der fik liret af dig. Det er jo
i direktes trid modvind med hvad Jesus (og Bibelen i øvrigt) fortæller
om tro og frelse.

*Ingen* bliver frelst uden tro.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-03 21:20

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Sikke dog en omgang ugudeligt vrøvl du der fik liret af dig. Det er jo
> i direktes trid modvind med hvad Jesus (og Bibelen i øvrigt) fortæller

Lad nu vær at grave grøfter mellem os, dit stridbare gespenst

Måske du lægger noget andet i ordet tro end jeg
- jeg kan ikke tilstræbe tyrkertro på en hypotese, men den tilgrundliggende
følelse, der giver frelse her på jord, er måske det vi begge mener.

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-06-03 01:10

> Lad nu vær at grave grøfter mellem os, dit stridbare gespenst

*JEG* er ikke stridbar, når du bare bøjer dig for mine synspunkter!

> Måske du lægger noget andet i ordet tro end jeg

Det er ganske vist

> - jeg kan ikke tilstræbe tyrkertro på en hypotese, men den
> tilgrundliggende følelse, der giver frelse her på jord, er måske
> det vi begge mener.

Absolut nixen bixen nej da! - Frelse er ikke en følelse, men en reel
virkelighed, eller mangel på samme for dem der ikke frelses. Og frelse
har med noget andet at gøre end et eller andet med denne jord!