Selvstændig erhvervsdrivende og fradrag
Fra : Jimmy

Dato : 12-06-03 17:19

Hej

Denne tråd er oprettet i håbet om at kunne få svar på et erhvervsmæssigt
spørgsmål uden at Erik skal sabotere den.
Jeg skal forsøge at forklare problemstillingen så tydeligt som muligt.

-----
Hvis man er selvstændig erhvervsdrivende og således ikke er SU-/lønmodtager
ved siden af, anvender man ikke sit hovedkort, hvor der er et skattefrit
fradrag.

Spørgsmålet er så, om man overhovedet anvender dette fradrag til noget?

-----

Mvh
Jimmy

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 12-06-03 17:35

"Jimmy" skrev:

> Spørgsmålet er så, om man overhovedet anvender dette fradrag til
noget?

Du spørger om du som selvstændig har de samme fradrag som en
lønmodtager?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Jimmy

Dato : 12-06-03 17:40

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> wrote in message

> noget?
>
> Du spørger om du som selvstændig har de samme fradrag som en
> lønmodtager?

Jeg har modtaget et skattekort fra Told & Skat, hvor der står, at jeg har et
fradrag på x tusinde kr.
Hvis jeg var lønmodtager ville jeg give det til min arbejdsgiver og derved
få x tusinde kroner udbetalt skattefrit, og betale skat af resten.

Nu er jeg udelukkende selvstændig og anvender ikke dette fradrag.

Spørgsmålet er: Kan jeg anvende dette fradrag til noget, når jeg udelukkende
er selvstændig?

Mvh
Jimmy

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 12-06-03 17:58

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message
> Nu er jeg udelukkende selvstændig og anvender ikke dette fradrag.

Det er da ualmindeligt dumt ikke at udnytte fradraget.

> Spørgsmålet er: Kan jeg anvende dette fradrag til noget, når jeg
udelukkende
> er selvstændig?

Ja, selvfølgeligt, dit personfradrag kan trækkes fra i dit overskud inden
der skal beregnes skat.

Det tab du har lidt ved ikke at medregne dit fradrag svarer cirka til at 3
forskellige revisorer kunne have gennemgået dit regnskab.

--
Anders Vind Ebbesen
www.headbanger.dk - Spinning synth-pop, EBM, industrial, electronica, dub,

Fra : Jimmy

Dato : 12-06-03 17:59

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message
> [...]
> udelukkende
>
> Ja, selvfølgeligt, dit personfradrag kan trækkes fra i dit overskud inden

Ok - fint.
Hvis det er korrekt er det det svar jeg har arbejdet så hårdt på at få.

> Det tab du har lidt ved ikke at medregne dit fradrag svarer cirka til at 3
> forskellige revisorer kunne have gennemgået dit regnskab.

Det har du absolut ingen anelse om.

/Jimmy

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 12-06-03 21:49

> "Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message
>
> Det har du absolut ingen anelse om.

Jo, for dit personfradrag er på cirka 30K, hvilket betyder cirka 15K i
skatteværdi, og du kan fint få en revisor til at gennemgå dit regnskab for
5K.

Så det har jeg rent faktisk en anelse om.

Dine indlæg kan generelt opfattes som uhøflige, og i nogle tilfælde direkte
flabede.

Fra : Jimmy

Dato : 12-06-03 21:52

> [...]
> 5K.
>
> Så det har jeg rent faktisk en anelse om.

Nej det har du ikke.
Jeg har ikke skrevet noget om at jeg har lidt et tab.
Jeg har ikke skrevet noget om at der ikke er en revisor, som ordner mine
regnskaber.

Jeg har spurgt af generel nysgerrighed, hvilket du har totalt fejlfortolket.

> Dine indlæg kan generelt opfattes som uhøflige, og i nogle tilfælde
direkte
> flabede.

Du kan tolke hvad som helst ind i dem, hvilket jeg har indtryk af at du
plejer at gøre på forhånd.
Når du har gjort det, ja, så bliver jeg uhøflig.

Du ser mig ikke snakkes uhøfligt til de folk der skriver sagligt herinde,
f.eks. Kenn Gerdes, MAndersen, Jonathan Stein m.fl.

/Jimmy

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-06-03 00:03

Jimmy wrote:

> Du ser mig ikke snakkes uhøfligt til de folk der skriver sagligt herinde,
> f.eks. Kenn Gerdes, MAndersen, Jonathan Stein m.fl.

Men Erik G. C. han skal ha' ska han.

tsk tsk tsk tsk. sig mig lige, hvor lang tid har du "læst med" i denne
gruppe?

Erik er nok en af de skribenter herinde, der svarer til Bertel Lund
Hansen i dk.forbruger.
De er skarppe og skrappe. Nogen kan li' faconen andre kan ik'. Men når
alt kommer til alt, så ved de to noget vi andre skal slå op eller skal
bruge tid på lige at finde ud af.
Hatten af for det.

Min ærlige og uforbeholdne mening: Når Erik skriver noget, så lyt godt
efter.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-06-03 17:56

On Thu, 12 Jun 2003 22:52:26 +0200, "Jimmy"
<nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote:

>Jeg har spurgt af generel nysgerrighed, hvilket du har totalt fejlfortolket.

Det er vi åbenbart flere der har....

>direkte
>
>Du kan tolke hvad som helst ind i dem, hvilket jeg har indtryk af at du
>plejer at gøre på forhånd.
>Når du har gjort det, ja, så bliver jeg uhøflig.

Du er ikke kun uhøflig, du er direkte flabet og ubehagelig.
Den måde du skriver på er ikke befordrende for en
konstruktiv debat.
Lær at udtryke dig tydeligt i positive vendinger. Du vil
opdage at du får langt bedre response.
Hvis du får svar som du ikke mener er anvendelige så ignorer
dem helt i stedet for at fare op.

/Knud

Fra : Jimmy

Dato : 13-06-03 18:07

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in message

> Det er vi åbenbart flere der har....

Jeg forstår ikke, hvordan et simpelt klart formuleret sprøgsmål pludseligt
betyder at jeg har lidt tab.
Prøv at læse første indlæg i denne tråd igen.

> Du er ikke kun uhøflig, du er direkte flabet og ubehagelig.

Hmm der gentog du jo lige den anden.

> Den måde du skriver på er ikke befordrende for en
> konstruktiv debat.

Lad os lige komme tilbage til sporet.
Erik gik ind og saboterede min tråd, hvilket han har gjort adskillige gange
før.
Dette er så generende, at han får det at vide.

Skimmer du blot de andre indlæg får du naturligvis et skævt indtryk af
situationen.
Læs det i sin helhed og det vil se anderledes ud.

Der er flere måder at gøre tingene på.

Mvh
Jimmy

Fra : David T. Metz

Dato : 01-07-03 14:34

Jimmy skriblede:
> Nej det har du ikke.
> Jeg har ikke skrevet noget om at jeg har lidt et tab.

Det vil også blive ret svært - da skattevæsnet automatisk fradrager dit
personfradrag ved udregningen af din skat. Man kun "lide et tab" hvis man
ikke tjener penge overhovedet eller ikke nok til fuld udnyttelse af
personfradraget (skete for min kæreste i 2002).

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-03 23:32

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> www.headbanger.dk - Spinning synth-pop, EBM, industrial, electronica, dub,
> chill-out around the clock - No commercials, wuhu!

Som selvstændig, med hovedindkomst fra egen virksomhed får man ikke noget
skattekort. Man forskudsregistreres som alle andre, men i stedet for et
skattekort får man 10 giro-indbetalingskort for indbetaling af den
forskudsregistrerede skat à 10 rater (juli og december ingen opkrævning).

Forskudssregistreringen tager udgangspunkt i foregående års
overskud/underskud, samt skattemæssige fradrag beregnet fra det foregående
års udvidede selvangivelse bilagt virksomhedens skattemæssige regnskab (ikke
driftsregnskab).

Er der yderligere skattepligtige indtægter fra andre kilder, selvangives de
blot i den udvidede selvangivelse.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 12-06-03 18:21

"Jimmy" skrev:

> Spørgsmålet er: Kan jeg anvende dette fradrag til noget, når jeg
udelukkende
> er selvstændig?

Uanset om du er lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende skal du
betale det samme i skat ved ens indkomster. Som lønmodtager har du en
månedlig trækprocent og et månedligt fradrag. Som selvstændig
erhvervsdrivende modtager du 10 girokort som dækker den skat du skal
betale. Det fradrag som lønmodtagerne har via deres skattekort får du
som selvstændig over de 10 girokort. Du kan bare ikke se fradraget på
girokortene.

Så som selvstændig skal du ikke bruge fradraget på dit skattekort til
noget. Du burde i stedet have modtaget girokort til brug for
skattebetaling.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Jimmy

Dato : 12-06-03 18:27

> [...]
>
> Så som selvstændig skal du ikke bruge fradraget på dit skattekort til
> noget. Du burde i stedet have modtaget girokort til brug for

OK - tak for et brugbart svar.

Jeg har nu ikke modtaget nogle skattekort, men betaler altid skat to gange
om året.
Til december, hvor jeg betaler en foreløbig skat og til juli, hvor jeg
betaler hele skatten for det foregående år minus det jeg betalte i december.

Skal man selv tilmelde sig de 10 girokort?
Er der en fordel i at betale skat løbende, hvis man godt selv kan holde styr
på at lægge skatten til side i løbet af året?

Mvh
Jimmy

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 12-06-03 18:39

"Jimmy" skrev:

> Skal man selv tilmelde sig de 10 girokort?

Det burde ske automatisk.

Er du momsregistreret?
Modtager du udvidet selvangivelse og servicebrev?

> Er der en fordel i at betale skat løbende, hvis man godt selv kan
holde styr
> på at lægge skatten til side i løbet af året?

Spørgsmålet er af hypotetisk karakter. Hvis du er registreret som
selvstændig hos kommunen slipper du ikke for girokortene.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Jimmy

Dato : 12-06-03 18:51

> Det burde ske automatisk.
>
> Er du momsregistreret?

Ja - har været det i fire år.¨

> Modtager du udvidet selvangivelse og servicebrev?

Udvidet selvangivelse, ja.
Servicebrev siger mig ikke noget.

> holde styr
>
> Spørgsmålet er af hypotetisk karakter. Hvis du er registreret som
> selvstændig hos kommunen slipper du ikke for girokortene.

Mærkeligt, da jeg *ved* de har mig registereret som erhvervsdrivende, men
får ingen girokort.
Har fået 10 AM-bidragskort, men ikke skattegirokort.

Mvh
Jimmy

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-06-03 21:15

On Thu, 12 Jun 2003 19:50:37 +0200, "Jimmy"

>Ja - har været det i fire år.¨

Har du så haft lønmodtagerindkomst eller SU ved siden af i
de 2001 ?

>Udvidet selvangivelse, ja.
>Servicebrev siger mig ikke noget.

Kommer sammen med selvangivelsen og indeholder oplysninger
der svarer til lønmodtagernes fortrykte selvangivelse.

I øvrigt vil jeg lige sige at du var noget urimelig i
forrige tråd. Det varede en del tid at få identificeret hvad
det egentlig var du spugte om, og det er jo ikke hverken
Eriks eller andres skyld at du ikke fik tydeliggjort hvad
det var for et svar du egentlig søgte.
Nogle gange lykkes det ikke første gang, men så prøver man
igen - vel og mærke formuleret på en måde så din irritation
ikke skinner så tydeligt igennem, for så er der mange der
ikke gider svare selv om de ved det.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Jimmy

Dato : 12-06-03 21:27

> Har du så haft lønmodtagerindkomst eller SU ved siden af i
> de 2001 ?

Ja i 2001 og 2002 har jeg.
Der gav det god mening at anvende mit personfradrag.
I 2003 har jeg ikke haft SU/lønmodtagerindkomst og får det sandsynligvis
heller ikke.

Det er her det bliver interessant for mig da jeg ikke rigtigt kan se noget
sted jeg kan anvende personfradraget.
Men ifølge Kenn kan jeg nu forstå, at det blot modregnes den skat jeg svarer
af mine indtægter.

> Kommer sammen med selvangivelsen og indeholder oplysninger
> der svarer til lønmodtagernes fortrykte selvangivelse.

Hmm kan ikke huske om jeg fik et sådant.
Sendte blot alt til revisoren.

> I øvrigt vil jeg lige sige at du var noget urimelig i
> forrige tråd.

OK...

> Det varede en del tid at få identificeret hvad
> det egentlig var du spugte om

Det kan jeg slet ikke se.
Det kan godt være jeg tog det for givet at alle vidste hvad jeg talte om,
men de ekstra informationer jeg gav var blot omformuleringer af det jeg
allerede havde skrevet.

> og det er jo ikke hverken
> Eriks eller andres skyld at du ikke fik tydeliggjort hvad
> det var for et svar du egentlig søgte.

Bestemt ikke, men jeg mener nu alligevel der var informationer nok. (Nu kan
vi så diskutere til døde om jeg er i stand til at vurdere dette, når jeg
ikke kender svaret på spørgsmålet )

Det skal jo ikke ses som en enlig hændelse, idet Erik op til flere gange har
saboteret mine tråde.

> Nogle gange lykkes det ikke første gang, men så prøver man
> igen - vel og mærke formuleret på en måde så din irritation
> ikke skinner så tydeligt igennem, for så er der mange der
> ikke gider svare selv om de ved det.

Jeg er enig i ovenstående afsnit, men min irritation skyldtes udelukkende,
at Erik ikke havde en hensigt om at hjæpe men blot høre sig selv snakke og
dreje tråden.

Isoleret set var det forkert af mig at reagere som jeg gjorde, samlet set
mener jeg stadig det var berettiget.

Tak for hjælpen til dig og Kenn.

Mvh
Jimmy

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-06-03 18:01

On Thu, 12 Jun 2003 22:26:45 +0200, "Jimmy"

>Ja i 2001 og 2002 har jeg.

Der har du forklaringen på at du har modtaget et sådan
skattekort og ikke nogen indbetalingskort. Du er registreret
som værende lønmodtager med selvstændigt bi-erhverv.

>Der gav det god mening at anvende mit personfradrag.
>I 2003 har jeg ikke haft SU/lønmodtagerindkomst og får det sandsynligvis
>heller ikke.

Men det er først i 2003 og T&S har ikke nogen forudsætning
for at gætte det når de i 2002 udskriver forskudsopgørelsen

/Knud

Fra : MAndersen

Dato : 12-06-03 21:22

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse

> Det burde ske automatisk.
>
> Er du momsregistreret?
> Modtager du udvidet selvangivelse og servicebrev?

> holde styr

Jeg er også selvstændig men får altså ikke automatisk 1 eller 10 girokort.
Jeg kan hvert år til december se hvad resultatet ca. bliver, og indbetaler
den forventede skat inden nytår.

mvh
MAndersen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-06-03 21:34

MAndersen wrote:

> Jeg er også selvstændig men får altså ikke automatisk 1 eller 10 girokort.
> Jeg kan hvert år til december se hvad resultatet ca. bliver, og indbetaler
> den forventede skat inden nytår.

Hvor længe har du været selvstændig? Forskudsopgørelsen bliver jo lavet på
grundlag af et par år gamle tal - men hvis de tal indeholder indtægt fra
selvstændig virksomhed, burde der helt automatisk komme en stak girokort
baseret på en fremskrivning af tidligere års resultater.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : MAndersen

Dato : 12-06-03 22:20

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> selvstændig virksomhed, burde der helt automatisk komme en stak girokort
> baseret på en fremskrivning af tidligere års resultater.

Jeg startede i 2001, så det kan selvfølgelig være fordi der ikke har været
noget at bygge et reelt forskud på. Jeg har ikke fået girokort for i år, men
regnskabet har jeg også først fået retur fra revisoren i dag, og en kopi er
sendt til skattekontoret.
Det kan måske tænkes at der kommer girokort til næste år?

mvh
MAndersen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-06-03 22:22

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan måske tænkes at der kommer girokort til næste år?

Du kan også tilmelde dig betalingsservice.

Så trækker T&S ganske automatisk det registrerede beløb.

Det virker fremragende.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-06-03 23:23

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> Hvor længe har du været selvstændig?

Jeg har f.eks. været moms-registreret siden 1995, men har først for 2003
modtaget de famøse girokort. Indtægten er steget trinvist gennem årerne
og det er åbenbart først nu, at de T&S synes det er højt nok til at de
vil sende girokort. Hvad deres grænse er, ved jeg ikke. Der har hele
tiden været lønindtægt ved siden af - måske det har en betydning.

Hilsen
Uffe

Fra : David T. Metz

Dato : 01-07-03 14:50

Kenn Gerdes skriblede:

> Spørgsmålet er af hypotetisk karakter. Hvis du er registreret som
> selvstændig hos kommunen slipper du ikke for girokortene.

Jo i starten gør man, hvis man ikke selv aktivt ændrer sin
forskudsopgørelse. Forskudsopgørelsen baseres som udgangspunkt på
indkomsten to år tidligere (dvs. 2003-forskudsopgørelsen er baseret på
2001-indkomsten) Hvis man altså starter som selvstændig i 2003 vil det
først fremgå af forskudsopgørelsen for 2005, medmindre man selv gør noget
aktivt for at ændre den. Det skyldes helt banalt at når forskudsopgørelsen
udsendes i efteråret har skatteforvaltningen kun oplysninger fra det
foregående år.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 01-07-03 18:25

"David T. Metz" skrev:

> Jo i starten gør man, hvis man ikke selv aktivt ændrer sin
> forskudsopgørelse.

Ikke i den kommune jeg bor i. Der udsender skatteforvaltningen en ny
forskudsopgørelse hvor man så pænt bliver bedt om at oplyse sin
forventede virksomhedsindkomst. Men jeg vil da ikke udelukke at det kan
ske anderledes i andre kommuner.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 18:48

Kenn Gerdes wrote:

> [...]
> forskudsopgørelse hvor man så pænt bliver bedt om at oplyse sin
> forventede virksomhedsindkomst. Men jeg vil da ikke udelukke at det kan

Skifter fra kommune og år,
afhænger vist lidt af, hvor meget tid de har.

Men er efterhånden sjælden.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-06-03 19:29

Jimmy wrote:

Jeg har forstået din uvilje, så det teknologiske resultat er vist
killfilter.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-06-03 20:16

"Erik G. Christensen" wrote:

> Jeg har forstået din uvilje, så det teknologiske resultat er vist
> killfilter.

Vil du venligst iværksætte det samme ?

Fra : Jimmy

Dato : 14-06-03 02:42

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
> [...]

I mangel af kommunikationsevner er killfilter absolut er let udvej.

> Vil du venligst iværksætte det samme ?

Det er ikke noget jeg føler behov for.
Jeg kommenterer aldrig dine tråde, undlader du at lede mine på vildspor og
henvise til revisorer ser jeg ikke fremtidige problemer.

Mvh
Jimmy

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-06-03 03:54

Jimmy wrote:

> [...]
> Jeg kommenterer aldrig dine tråde, undlader du at lede mine på vildspor og
> henvise til revisorer ser jeg ikke fremtidige problemer.

Nej, det er da også rigtigt,
at den der ber om hjælp alene stiller krav til andre

Det er da bare mig der har misforstået den del af usenet.

Fra : Jimmy

Dato : 14-06-03 10:39

> Nej, det er da også rigtigt,
> at den der ber om hjælp alene stiller krav til andre
>
> Det er da bare mig der har misforstået den del af usenet.

Få fine prioriteter i orden.
Killfile, som du jo påstod du havde gjort.

Læs evt. første indlæg i denne tråd, hvor jeg specifikt beder om at du ikke
går ind og yder sabotage, som du gjorde i den anden.
Den anden tråd er nu fint velegnet til din mudderkastning, og denne har
indtil du kom på banen været holdt på et sagligt plan.

Hvis du har yderligere behov for at svine mig til kan du gøre det på min
email.

/Jimmy

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-06-03 18:00

Jimmy wrote:

> Hvis du har yderligere behov for at svine mig til kan du gøre det på min
> email.

Nej, du har det helt ret, blot forstår jeg ikke hvordan et svar på et
diffust spørgsmål kan være at svine til,
men du har selv valgt,
så EOD.

Fra : Jimmy

Dato : 14-06-03 20:28

> Nej, du har det helt ret, blot forstår jeg ikke hvordan et svar på et
> diffust spørgsmål kan være at svine til,

Dit svar svinede mig ikke til.
Det gjorde du i de efterfølgende tråde.

> men du har selv valgt,
> så EOD.

Ja det siger du jo jævnligt.
Lær at bruge dit killfilter, som du skrev.

/Jimmy

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-06-03 13:40

"Erik G. Christensen" wrote:

> Nej, det er da også rigtigt,
> at den der ber om hjælp alene stiller krav til andre
>
> Det er da bare mig der har misforstået den del af usenet.

Ja, det har du misforstået.

Usenet er stedet hvor man kan få gratis hjælp af fagfolk, der skal lægge
arbejds og fritidsliv ind i at forstå selv de mest uforståelige
spørgsmål
Fagmandens socialeliv skal også gerne involveres. Der er jo ingen grund
til at leve livet, når man kan hjælpe utaknemmelige skribenter, der
forventer at man springer på det mindste pip.
Søvn, nej da....hvad fanden bilder man sig da ind at sove, når en bruger
af nyhedsgrupperne har brug for hjælp. Man skal da være på 24*7.
Er det ikke?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-06-03 14:25

Carsten Riis wrote:

> Ja, det har du misforstået.

Sorry..

> [...]
> Søvn, nej da....hvad fanden bilder man sig da ind at sove, når en bruger
> af nyhedsgrupperne har brug for hjælp. Man skal da være på 24*7.

Skulle jeg forbryde mig, seriøst, mod den forventning, vil alle naturligvis
hjælpe mig tilbage på sporet ?

Selvom jeg mener, at din viden om skattesystemet har mangler ?
Sorry, ku' et' la' være.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-03 01:47

"Erik G. Christensen" wrote:

> Sorry..

Se du er ved at forstå det.....

Selv om du beder pænt om at du ikke nok må få et liv ved siden af
usenet, så kan du jo godt se, at det er urimeligt af dig, at du
formaster dig til at spørge om fri fra din hovedbeskæftigelse: Besvare
indlæg på usenet.

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-03 22:55

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
>Man skal da være på 24*7.
>

> --
> Med venlig hilsen Carsten Riis
> Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
> http://www.bloddonor.dk

Nej - 25*7 - du har glemt at tage frokostpausen med.)

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Niels Henriksen

Dato : 14-06-03 18:11

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fradrag.
>
> Spørgsmålet er så, om man overhovedet anvender dette fradrag til noget?

Du kan vel ansætte dig i dit firma og derved bruge det fradrag?

--
Niels Henriksen
www.bigtiger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-03 23:02

"Niels Henriksen" <niels@[FJERN]biggs.dk> skrev i en meddelelse

> --
> Niels Henriksen
> www.bigtiger.dk

Da kun hvis firmaet drives i selskabsform.

I modsat fald indgår det da bare som en post på den udvidede, personlige
selvangivelse, hvoer man i øvrigt er B-skatteyder. Dette indebærer, at i
stedet for skattekort får man blot 10 indbetalingskort på den månedlige à
conto skat i henhold til en sædvanlig forskudsregistrering, hvori der også
er indregnet over- eller underskud af egen virksomhed. Faktisk præcis som
jeg skrev det for mindre end 14 dage siden (svjh).

Mvh
Karsten Jensen

Fra : David T. Metz

Dato : 01-07-03 14:44

Jimmy skriblede:
> [...]
> der er et skattefrit fradrag.
>
> Spørgsmålet er så, om man overhovedet anvender dette fradrag til

"Dette fradrag" er resultatet af en række forskellige fradrag, som er
opgivet på din forskudsopgørelse (prøv at finde den frem og se efter). Hvis
du ikke har renteudgifter og lønmodtagerfradrag o.lign. så er det nok kun
dit personfradrag det drejer sig om. Dette personfradrag gælder al
indkomst - ikke kun lønindkomst. Derfor bruger du dit fradrag - du kan ikke
undgå det faktisk ...

Teknisk set er fradraget beregnet ud fra din forskudsopgivne indkomsts
størrelse og type. Herudfra beregner man hvor meget du skal betale i skat i
løbet af hele året og kan så fastsætte hvad det giver pr måned. Hvis du så
fx kun har lønidkomst kan man regne ud hvor stor trækprocent og fradrag
skal være for at det kommer til at gå op ved årets udgang. Som regel sætter
man trækprocenten så det ikke betyder det store om din indkomst svinger
lidt og ud fra det må man så sætte et passende fradrag for at få den rette
skatteindbetaling. Har du derimod ingen lønindkomst overhovedet vil
(skatteværdien af) dit personfradrag i stedet blive trukket fra de
b-skatterater du skal betale.

Et godt råd er tale med skattefovaltningen i din kommune for at ændre din
forskudsopgørelse - den er ikke retvisende, for så ville du ikke have et
hovedkort, når du reelt ikke har løn-/stipendie indkomst. Hvis du gør det
vil du få et nyt skattekort uden hovedkort og en række girokort med
b-skatterater og en anden med arbejdsmarkedsbidragsrater.