Folk der vil have OS X - læs dette.
Fra : Hammerhead

Dato : 29-03-01 19:54

Jep, OS X er greeeat, nyt, flot og lækkert.

Men du bør vide dette før du kaster dig ud i det nye system, fuld tid:

http://www.tela.bc.ca/macosx/

En ganske komplet fortegnelse over OS X's fejl og mangler - so far...

--
- Peter - titancity.com

Wintel users: All your base are belong to uX

Fra : Gunnar Holse

Dato : 29-03-01 20:26

"Hammerhead" <root@NOSPAM.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.tela.bc.ca/macosx/
>
> En ganske komplet fortegnelse over OS X's fejl og mangler - so far...

Det er jo beta-ware for fuld udblæsning!? Der var ingen grund til at
forhaste sig med udgivelsen hvis formålet var at vinde mindshare over XP.
For rygtet spredes i PC-verdenen at "Apple's nye OS er noget juks", og det
er vel egentlig lidt synd når det lover godt. DJ Hammerhead har for en gangs
skyld helt ret - vent.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 29-03-01 20:40

On Thu, 29 Mar 2001 21:25:52 +0200, Gunnar Holse wrote
(in message <6ZLw6.1897$84.279005@news010.worldonline.dk>):

> Det er jo beta-ware for fuld udblÊsning!? Der var ingen grund til at
> forhaste sig med udgivelsen hvis formÂlet var at vinde mindshare over XP.
> For rygtet spredes i PC-verdenen at "Apple's nye OS er noget juks", og det
> er vel egentlig lidt synd nÂr det lover godt. DJ Hammerhead har for en gangs
> skyld helt ret - vent.

Jah jah men der er jeg dybt uenig.Mac verdens rygte er lousy og bliver ikke
bedre så Apple gjorde det eneste rigtige og kom med en release nu selvom den
måske er lidt for buggy (læs.. fanatikerne).Men det at det kom med det nu
vidste de potientialet og jeg er ret sikker på at MS har fået lidt sved på
panden.... ;)

Carsten

Fra : David Blangstrup

Dato : 30-03-01 08:01

On Thu, 29 Mar 2001 21:39:53 +0200, Carsten Matzon wrote
(in message <01HW.B6E95C290010E29010B043D0@sunsite.auc.dk>):

> [...]
> vidste de potientialet og jeg er ret sikker på at MS har fået lidt sved på

Jeg giver dig ret, Carsten. De hyler og skriger på mac nyhedsgrupperne, det
gør de altid, så snart der sker noget nyt, hvis jeg var apple programmør gad
jeg ikke læse den slags reaktioner på genialt arbejde. X rocks!

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-01 19:46

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> Jeg giver dig ret, Carsten. De hyler og skriger på mac nyhedsgrupperne, det
> gør de altid, så snart der sker noget nyt.

jaaa, hvem husker ikke alle katastrofe beretningerne om 9.1 opdateringen
for et par måneder siden - De viste sig at være vrøvl.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 31-03-01 14:05

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> jaaa, hvem husker ikke alle katastrofe beretningerne om 9.1 opdateringen
> for et par måneder siden - De viste sig at være vrøvl.

Hele X debatten minder mig nu ganske meget om da vi gik fra system 6 til
7. Der blev hylet op at nu kørte man multi-finder hele tiden, det grimme
3d look med alle farverne, det var for tungt osv!

Eller da Dos folket ikke var hoppet på Windows vognen endnu, mente at
musen var for useriøs og for børn!

Det varer nok ikke længe førend at X er det eneste rigtige og at det er
det OS man forbinder med en Mac.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Karl Antz

Dato : 31-03-01 14:59

> [...]
> musen var for useriøs og for børn!
>
> Det varer nok ikke længe førend at X er det eneste rigtige og at det er

Jeg fik min her til morgen - havde bestilt den gennem nogen venner fra
Apple-shoppen i Scerige for at få min 30-Dollar-rabat fra beta'en

Nå, men på med bæstet. Var først nød til at slukke for min ekstra skærm
- den hænger på en Voodoo 3. Men da installeringen så var gået igang og
jeg tændte for den igen, gik selv det uden problemer

OK - jeg har kraftig hardware: G4/450MP med 640MB RAM - og jeg HAR
opdateret firmwaren uden at miste noget RAM.

Installeringen tog ca 15 minutter på en dertil indkøbt harddisk - IBM
30GB 7200, 1 partition med 7GB indeholdende et rent Mac OS 9.1, resten
på den anden.

Har ikke afprøvet netværksforbindelserne lokalt endnu.

Har sat Classic til at starte ved opstart.

Afprøvede programmer fra Classic: Suppen og mailprogrammet MacSoup,
Photoshop, Word 2001. Sidstnævnte startede forøvrigt VÆSENTLIGT
hurtigere end det plejer at gøre fra min OS 9.1-harddisk.

Gået på nettet med IE - buggy - og OmniWeb - særdeles fin bortset fra at
den i al fald hos mig ikke vil lege med Jyske Netbank.

Leget lidt rundt i systemet, ændret indstillinger af hjertens lyst osv.

Problemer: foreløbig ikke de seriøse. Bassen i Soundsticks vil ikke, men
det kommer forhåbentlig med næste update. Ekstraskærmen mister efter en
til alle røde farvetoner, så det ser aldeles rædderligt ud - men som
sagt er Voodoo 3/2000-kortet ikke understøttet.

Nåja-ting: er blevet nævnt mere end rigeligt. Og her tænker jeg ikke på
manglende hardware-understøttelse, som for de fleste producenters
vedkommende er lovet at skulle komme, men på ting som hastighed. Også på
min maskine hakker et vidue lidt når dets størrelse forandres. Til
gengæld ka' vinduerne forskydes aldeles problemløse og særdeles hurtige.

Må jeg her igen citere Michael:

> Hele X debatten minder mig nu ganske meget om da vi gik fra system 6 til
> 7. Der blev hylet op at nu kørte man multi-finder hele tiden, det grimme
> 3d look med alle farverne, det var for tungt osv!

Meget kort tid efter System 7 kom der en 7-Tuner som hjalp gevaldigt på
det) Og hvorfor skulle det ikke osse dennegang gå sådan ...

Pluspunkter:
* Tro det eller lad være: dokken! Jeg har lavet mapper til de filer og
programmer jeg hele tiden bruger, som jeg har fyldt med de relevante
henvisninger. Metoden er ikke væsensforskellig fra min ææælskede
Apple-menu - men dokken er stabil! Og jeg har trænet i 9.1 gennem
DropDrawer's procesmappe som jeg havde lagt ved underste skærmkant: det
er vitterlig ret nemt bare lige at gå ned til skærmens underkant for at
aktivere dokken - faktisk er det bevægelsesteknisk nemmere end vejen
over æblet i menulinien.
* Spaltevisning i Finder-vinduer - det perfekte overblik over hele
harddisken. Hvis nu bare en eller anden kunne programmere et lille
program, så man kunne flytte filer fra en mappe til en anden på et andet
eller på samme niveau, så vi havde en erstatning for Popup-Folders
* Shelf'en eller hvad vi nu skal kalde det i Finder-vinduer - den
øverste del af vinduet, hvor man kan lægge nærmest hvad man vil

Forøvrigt er netværksstrukturen indrettet så viselig nu at den kan gå en
enden vej hvis den ene ikke fungerer. At forstå sådan: Hvis du til
Internet har Airport som første prioritet, bliver den forsøgt først. Går
den ikke, faldes der til 2. prioritet, feks Ethernet. Og går den heller
ikke falder den så tilbage til PPP via telefon. Smart!!!

Foreløbigt indtryk: lækkert!

Alene det at jeg kan have alle de programmer jeg jævnthen bruger kørende
samtidig, uden at skulle tænke på RAM-problemer ... (jaja, jeg ved godt
jeg har meget, men jeg behøver vitterlig ikke slukke noget program, for
når det ikke bruges aktivt pages det jo bare ud på disken)

Lissåsnart VirtualPC er udkommet til OS X, bliver det mit hovedsystem.
PC-spil vil jeg stadig ikke kunne spille på min computer, men bortset
fra dem: INGENSOMHELST hindring for at bruge MacOS-, Unix- og
Windows-programmer på en og samme maskine. Og når man som jeg er nød til
at arbejde med i hvert fald de to af disse platforme, så er det bare
pragtfuldt!

Vil man køre med livrem og seler - og det kan der være god grund til
hvis man er afhængig af maskineriet - så skal man vente med at bruge OS
X som hovedsystem til efter sommeren eller når ens arbejdsprogrammer er
carboniserede eller chokoladiserede. Men hvis man har mulighed for at
installere OS X på en ekstra partition eller disk, synes jeg man rologt
kan gøre det - lege lidt med det, vænne sig til det og nyde det. For det
mener jeg i al fald: det er en nydelse at arbejde med, selv med de
børnesygdomme som jeg i forvejen havde regnet med det ville have. Og de
er faktsik væsentligt mindre end hvad jeg havde frygtet

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : David Blangstrup

Dato : 31-03-01 16:20

On Sat, 31 Mar 2001 15:59:10 +0200, Karl Antz wrote
(in message <1er53xi.1h7z0jc14hn1lgN%karlantz@isa.dknet.dk>):

> [...]
> børnesygdomme som jeg i forvejen havde regnet med det ville have. Og de
> er faktsik væsentligt mindre end hvad jeg havde frygtet

Og det går hurtigere uden Classic tændt.

Fra : karl

Dato : 31-03-01 16:22

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Har ikke afprøvet netværksforbindelserne lokalt endnu.

.... bare et lille PS: betværket fungerer osse pletfrit

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 31-03-01 23:22

Jeg synes næsten at det er på tide, at jeg giver mit syn på sagen: Mac
OS X. Til dem der er trætte af den evindelig brok over Mac'en, Apple,
religions fanatikere og andet, prøv engang at læse med alligevel, det er
ik' så ring' endda.

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Jeg fik min her til morgen - havde bestilt den gennem nogen venner fra
> Apple-shoppen i Scerige for at få min 30-Dollar-rabat fra beta'en

Jeg fik det "gratis" gennem en ordning med Apple, ordningen gør bl.a. at
man får adgang til beta software, men også endelige udgivelser, hvilket
vel basalt set gør den udemærket, omend en smule dyr efter min mening.

> Nå, men på med bæstet. Var først nød til at slukke for min ekstra skærm
> - den hænger på en Voodoo 3. Men da installeringen så var gået igang og
> jeg tændte for den igen, gik selv det uden problemer

Ikke helt så smertefrit her. Den endelige release (også kendt som build
4K78) ville ganske enkelt ikke installeres. Installationsprogrammet gik
ned med en brag, sort skærm, en fejlkode samt en venlig hjælpetekst som
bad mig trykke på knappen "any". Det kan ikke ligefrem kaldes en god
start. Heldigvis har jeg også en anden "build 4k78", det er den som blev
kaldt "Release Candidate 1", pudsigt nok blev den forfremmet til Golden
Master, og i sidste ende til samme stykke software som Apple frigav,
sådan siger historien i hvert tilfælde. Jeg kan dog fortælle en anden,
RC1 installere fint (igen), og er derfor den jeg p.t. køre på.

> [...]
>
> Installeringen tog ca 15 minutter på en dertil indkøbt harddisk - IBM
> 30GB 7200, 1 partition med 7GB indeholdende et rent Mac OS 9.1, resten

Med RC1 udgaven havde jeg samme oplevelse som dig, i med CD-svinet,
dobbelt klik, bla.bla.bla, genstart, kør. Nemmeste Unix til dato,
hvilket må tiltale selv den væste nørd, som har rodet med rc filer,
mount points og x servere for at få lortet til at starte.

> Har ikke afprøvet netværksforbindelserne lokalt endnu.

Har ikke noget lokalnet, derfor ingen mening om dette.

> Har sat Classic til at starte ved opstart.

Samme her, virkeligt et sted hvor man oplever fordelen ved ordentlig
multitasking, men også stedet hvor man oplever, at Apple stadig har et
job at gøre. Hvis man starter et tungt program, Classic et pragt
eksempel, er der ikke meget opfattelses evne tilbage til f.eks. opfange
museklik, eneste undtagelse er hvis man klikker på Finder eller
desktoppen. Sammenligningen med andre Unix'er vil sikkert ikke give
meget mening for ret mange, men på dette punkt er OS X det dårligste jeg
endnu har set. Sammenlignet med Windows, selv pre-2000, så er der også
meget at ønske, det er ganske enkelt ikke godt nok. Som et lyspunkt skal
det dog siges, at sammenligner jeg med OS 9, så er det kun et spørgsmål
om, hvor mange gange man skal sparke OS 9 mens det ligger ned

> Afprøvede programmer fra Classic: Suppen og mailprogrammet MacSoup,
> Photoshop, Word 2001. Sidstnævnte startede forøvrigt VÆSENTLIGT
> hurtigere end det plejer at gøre fra min OS 9.1-harddisk.

Classic, tror jeg, bliver den eneste grund til, at Apple kan overleve
denne release. Det lyder voldsomt, men hvor mange mennesker gider købe
et OS, hvor langt de fleste af deres programmer ganske enkelt ikke
findes til? Med Classic, som dette er blevet, mener jeg ikke, der er
noget grundlag for at holde sig tilbage med dette argument. Der er ikke
meget andet at sige til det end, bruger du programmer som er afhængige
af udvidelser, kontrol paneler eller andre system hacks, så vent til
disse er 1) Karboniserede eller 2) firmaet bag siger god for at køre dem
i Classic, vel at mærke _med_ deres udvidelser. Start altid KUN med
Apple Standard sættet + de af firma godkendte udvidelser, allerhelst
helt uden udvidelser (dette kan Classic sættes op til). Classic med de
gammeldags system hacks holder bare ikke, men uden, så er min vurdering
at det er en fuld OS 9.1 indeni OS X. Virkeligt et smukt stykke
software.

Jamen hvad med hastigheden? Tjo, jeg synes ting går langsommer, men ikke
på en katastrofal måde, men finder du at samtlige dine primær programmer
skal køre i Classic, så drop OS X, det er så ikke andet end
nyhedsværdien.

> Gået på nettet med IE - buggy - og OmniWeb - særdeles fin bortset fra at
> den i al fald hos mig ikke vil lege med Jyske Netbank.

IE som følger med i en beta version, er efter min mening ganske
udemærket, eller rettere, det skaber ikke flere problemer for mig i OS
X, end det har gjort under tidligere mac os'er. Dermed også sagt at jeg
helst ikke vil bruge IE, den browser har aldrig fået en stjerne hos mig.
Omni Web er jo også en mulighed, men den bæger for meget præg af at være
lavet af Next'ies, og falder heller ikke i min smag. iCab som er min
foretrukne er desværre decidret ustabil i sin carbon inkarnation, så alt
min browsing foregår i....Classic.

> Leget lidt rundt i systemet, ændret indstillinger af hjertens lyst osv.

Jow jow, det er da meget sjovt, men ærligt talt, System Preferences er
uoverskuelig, prøv engang at forestille dig hvad der sker, når du engang
får installeret 10 ekstra paneler deri. Der burder oprettes nogle
grupper deri, f.eks. System Administration, System Settings og Network.

> [...]
> til alle røde farvetoner, så det ser aldeles rædderligt ud - men som
> sagt er Voodoo 3/2000-kortet ikke understøttet.

Jeg finder det seriøst, at mit Voodoo 3 kort ikke virker, det samme med
mit SCSI kort, brænder og scanner. Dette er dog ikke Apples skyld, men
de respektive leverandøres, alle nogle som ellers er endog særdeles mac
venlige. Stor forståelse går dog til disse leverandøre, for hvad har
incitamentet været for at lave drivere? Intet andet end "dette bliver
stort", "se mig efterabe Windows' minimeringsfunktion" og "vi frigiver
tilgengæld en gratis beta version, ligeså god som det vi ellers ville
have frigivet". Den type udtalelser holder ikke, slet ikke når alle kan
se, at det er ren løgn samme øjeblik de kommer ud af munden på taleren.
Så den indtil videre manglende support for hardware, samt den manglende
software vil jeg alligevel kaster over på Apple, sammen med bemærkningen
"Ærlighed betaler sig".

Intet er tilgengæld så skidt, så det ikke er bare lidt godt. Vi har nu
meget forsinket, men endeligt fået et nyt moderne Mac OS, så jeg er slet
ikke i tvivl om at hardware- og softwareunderstøttelsen kommer i fuld
firspring, bare vi slipper for flere løgnhistorier og pyntede sandheder.
Alt andet lige er jeg ret fortrytsningsfuld på dette område.

> [...]
> min maskine hakker et vidue lidt når dets størrelse forandres. Til
> gengæld ka' vinduerne forskydes aldeles problemløse og særdeles hurtige.

Det er ting som dette, der ganske enkelt ikke må slippe ud. Netop den
vindues resizeing giver indtrykket af, at dette er public beta 2, denne
gang til fuld pris. Det er mig simpelthen en gåde, hvordan noget sådan
kan slippe igennem en QA (Test-) afdeling. Svaret er nok lidt det samme
som Peter Gersmann har nævnt flere gange, Apple havde brug for at
frigive noget, og det skulle fanme være NU! Sammenhænget mellem "dårlig"
QA og ovenstånde fakta om løgnhistorier falder efter min mening ud til
fordel for at frigive nu, istedet for flere udsættelser og sceneshows
uden indhold. Jeg kan godt leve med, at visse ting ikke er, som de skal
være, sålænge der er flere ting, som netop _er_ som de skal være.

> Må jeg her igen citere Michael:

> Meget kort tid efter System 7 kom der en 7-Tuner som hjalp gevaldigt på
> det) Og hvorfor skulle det ikke osse dennegang gå sådan ...

Vi tager Michael med igen for fuldendtheden skyld. Jeg var ikke med i
overgangen mellem 6 og 7, men jeg kan levende forestille mig, hvordan
der er blevet set på den slags "nymodens skidt som bare kræver
maskinkraft". Det samme tænker jeg om nogle af elementerne der udgør OS
X. Hvad faen skal jeg med blinkende knapper, afspillende minimerede
quicktime film og en allestedsnærværende dock? Hvor er mine pop-up
vinduer, æbel-menu og program skifter menu? Jeg er træt af
det....nu....men finder det egentligt også ret naturligt at have alt
samlet ét sted. Jeg havde dog gerne set alle de gamle features
fortsætte, men igen, dette ville sikkert have krævet mere tid og dermed
"sjove historier" fra Apples side, derfor kan jeg godt leve uden.

> [...]
> er vitterlig ret nemt bare lige at gå ned til skærmens underkant for at
> aktivere dokken - faktisk er det bevægelsesteknisk nemmere end vejen

Ja! Den er slet ikke så slem endda. Efter nu at have brugt den i over et
år, så må konklusionen fra min side blive, at dette er den bedste udgave
hidtil. Jeg ville dog gerne se muligheden for _flere_ docks, hvilket
ville åbne for at jeg mere selv kunne bestemme, hvad skulle opholde sig
hvor.

> [...]
> program, så man kunne flytte filer fra en mappe til en anden på et andet
> eller på samme niveau, så vi havde en erstatning for Popup-Folders

Helt klart en rar ting, igen jeg ville dog foretrække en mere "Windows
Explore"-agtig mulighed, dvs. hvor jeg kunne se noget ala List view i en
spalte, og mapper i en anden.

> * Shelf'en eller hvad vi nu skal kalde det i Finder-vinduer - den
> øverste del af vinduet, hvor man kan lægge nærmest hvad man vil

Simpelthen alletiders, specielt når den indstilles på kun at vise tekst.
Det giver mig lidt af min æææælskede pop-up vindues funktion.

> [...]
> den ikke, faldes der til 2. prioritet, feks Ethernet. Og går den heller
> ikke falder den så tilbage til PPP via telefon. Smart!!!

Tja det er vel godt nok for nogle, men helt ærligt, hvor mange skifter
rundt mellem netværkslokaliteter så ofte, så dette er nødvendigt, så
hellere den gammelkendte Location Manager.

> Foreløbigt indtryk: lækkert!

Her mere, hmmm ok, men der er stadig mangler, dog er dette væsentligt
bedre end at høre flere udsættelser.

> [...]
> jeg har meget, men jeg behøver vitterlig ikke slukke noget program, for
> når det ikke bruges aktivt pages det jo bare ud på disken)

Dette er intet andet en catch-up med konkurrenterne. Ikke engang "bedre
sent end aldrig" kan gøre det ud for denne tidligere mangle i Mac OS.
Jeg nægter at række armene i vejret og råbe JUHUU over noget så
elementært. Det samme gælder iøvrigt multitaskingen, det var sgu på tide
at man også kunne det på en mac.

> [...]
> Windows-programmer på en og samme maskine. Og når man som jeg er nød til
> at arbejde med i hvert fald de to af disse platforme, så er det bare

VirtualPC ser jeg stadig ikke som andet end et program til nød. Du har
dog en god pointe, hvor ellers kan man få råd for alle sine nødstilfælde
end på en macintosh? Ingen! Simpelthen ingen platform er så kompatible
som en macintosh med Mac OS X på. For mig er det et stort gældes moment,
primært da jeg ikke længere sætter nogen platform højere end andre, men
her kan jeg bruge dem alle, dog for VPC's vedkommende med en usandsynlig
alvorlig hastigheds bet, men jeg _KAN_!

> [...]
> børnesygdomme som jeg i forvejen havde regnet med det ville have. Og de
> er faktsik væsentligt mindre end hvad jeg havde frygtet

Hold Mac OS X ude af alt, hvad der har med produktion at gøre. Denne
platfom er ikke klar til det endnu. Selve OS'et vil jeg dog mene faktisk
er klar, men som "almindelig" bruge vil man alt for ofte finde sig selv
i Classic, og selvom Classic et "smukt stykke software", så er det rent
faktisk også til nød situationer. Disse nødsituationer opstår i
øjeblikket alt for ofte (Written with MacSOUP in Classic), indtil netop
de programmer _du_ bruger mest, er karboniserede eller ren cocoa.

Angående børnsygdomme så mener jeg ikke, at der er nogle grundliggende
fejl, dvs. ikke nogen som sætter en kæp i hjulet for den såkaldt
almindelige bruger. Der er dog for mit vedkommende nogle ting, som kan
sætte mine nerver på spidsen. Den Java del Apple ved flere lejligheder
har fremhævet er ringe, intet mindre end ringe. Kompilerende er langsom,
fortolkeren minder om en skindød perserkat og bugs'ne er til at få øje
på. Så er der lige den detalje, at dette vil rage langt de fleste en
drøvtygget høstblomst, hvilket også er i orden for mig, men er en ting
som får nørden i mmig til at spekulere over, hvad er der mon ellers
galt.

Skal jeg købe OS X? (Spændingen stiger (-:)

Tja, hvis du har en G4 med 192 mb ram som minimum og ikke planlægger at
købe ny mac indenfor det næste halve år. Jeg har talt med flere G3
brugere (well ca. 4), og de mener at OS X er langsommer til decidret
katastofalt langsomt, jeg har tilgengæld også læst her i gruppen, at
flere (ca. nogle stykker) G3 brugere mener det er OK, så spørg dig selv
om du er hastigheds idiot. Hvis du er det, så vil du sikket bande
højlydt over simple ting, som vitterligt er langsommere, men er dine
programmer karbon eller cocoa klare, så kan du spare en mængde
genstarter, ventetider (modal dialoger skulle forbydes) og fustrationeer
over indholdet af din system mappe. Er du G4 ejer, så vil du stadig
opleve hastighedsnedgang, primært ved brug af Finderen, den er ikke så
hurtig som den gamle. Du vil derimod få nogle ting som du bare ikke har
nu, herunder dock'en, muligheden for at køre flere programmer ordentligt
på samme tid, ingen operativ system crashes og stadig have stort set
alle din nuværende programmer ved hånden. Det er faktisk hurtigere, at
genstarte Classic end det er at genstarte hele maskinen.

Se det var jo en lang historie, men tog også halvanden time at skrive

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Karl Antz

Dato : 01-04-01 15:17

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Jeg fik det "gratis" gennem en ordning med Apple, ordningen gør bl.a. at
> man får adgang til beta software, men også endelige udgivelser, hvilket
> vel basalt set gør den udemærket, omend en smule dyr efter min mening.

trods alt - heldige asen

> [...]
> hvilket må tiltale selv den væste nørd, som har rodet med rc filer,
> mount points og x servere for at få lortet til at starte.

Jo, brugervenlighedsprincippet holdes stadig i hævd

> Har ikke noget lokalnet, derfor ingen mening om dette.

I mellemtiden har jeg afprøvet det - og det fungerer hurtigere og mere
smertefrit endunder 9.1. Pluspunkt!

> [...]
> eksempel, er der ikke meget opfattelses evne tilbage til f.eks. opfange
> museklik, eneste undtagelse er hvis man klikker på Finder eller

Enig - men jeg har på den anden side særdeles hurtigt vænnet mig til
simpelthen ikke at quitte programmer. Foreløbig har det ikke ført til
nogen problemer.

> Classic, tror jeg, bliver den eneste grund til, at Apple kan overleve
> denne release. (...)

... hvilket jo er en logisk følge af hele Carbon-politikken som kom sig
af at Apple ikke kunne få udviklerne til at opgive deres samlede basale
koderinger i programmerne Overgangen er på denne måde endnu mere
glidende, hvilket allerede overgangen fra 68K til PPC viste var en
nødvendighed hvis man ville holde på kunderne.

> [...]
> gammeldags system hacks holder bare ikke, men uden, så er min vurdering
> at det er en fuld OS 9.1 indeni OS X. Virkeligt et smukt stykke

Jeg sætter efterhånden og ganske stille og fredelig udvidelser ind i det
indkorporerede 9.1 som jeg får brug for det. Får det Classic til at gå
ned ved jeg hvem synderen er. Indtil nu har jeg ikke haft problemer -
men jeg har fået Palm Desktop (dog uden HotSync, da jeg ingen Palm har)
samt min USB-scanner til at virke uden problemer i Classic

> [...]
> på en katastrofal måde, men finder du at samtlige dine primær programmer
> skal køre i Classic, så drop OS X, det er så ikke andet end

På det punkt er jag nok lidt uenig med dig - de Classic-programmer jeg
har afprøvet kører faktisk en anelse hurtige unter OS X, hvilket ikke er
så underligt da meget af det underliggende systemarbeide neyop køres
ikke af 9.1 men af X.

> [...]
> X, end det har gjort under tidligere mac os'er. Dermed også sagt at jeg
> helst ikke vil bruge IE, den browser har aldrig fået en stjerne hos mig.

I 9.1 bruger jeg den konstant - af mangel på bedre.

> Omni Web er jo også en mulighed, men den bæger for meget præg af at være
> lavet af Next'ies, og falder heller ikke i min smag.

Sikkert en udpræget smagssag - jeg faldt pladask for Omniweb, bortset
fra manglende ting som Flash og som saht JyskeNetbank (som jeg dog har
skrevet til - OmniWeb siger nemlig at det er en Javascript-fejl, og det
skal nok passe.

> [...]
> får installeret 10 ekstra paneler deri. Der burder oprettes nogle
> grupper deri, f.eks. System Administration, System Settings og Network.

Hvad angår oprettelsen af grupper synes jeg det ville være en vældig god
ide. Hvad angår overskueligheden har jeg til gengæld altid regnet
Control Panels-folderen for en ynk og en katastrofe - og finder at
System Preferences allerede uden grupper er væsentlig nemmere at gå til.
At grupperne så vil lette sagen yderligere er en anden sag.

> [...]
> mit SCSI kort, brænder og scanner. Dette er dog ikke Apples skyld, men
> de respektive leverandøres, alle nogle som ellers er endog særdeles mac

Lige præcist med hensyn til Voodoo er der jo den beklagelige lille
detalje at Nvidia kun har købt hardware-teknologien, men ikke
software-udviklerne. Så medmindre der er nogle behjertede
(Linux-?)frivillige, ser det sort ud;-(

> [...]
> Så den indtil videre manglende support for hardware, samt den manglende
> software vil jeg alligevel kaster over på Apple, sammen med bemærkningen

Her synes jeg at du er lidt vel skarp - Apple frigav netop Betaversionen
for at animere udviklere til at gå til biddet. Men det er en
nuanceforskel - og som du selv siger:
> [...]
> overgangen mellem 6 og 7, men jeg kan levende forestille mig, hvordan
> der er blevet set på den slags "nymodens skidt som bare kræver

7.0 var selv for denne tid laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangsom. Med
7-Tuneren skete der noget, og med 7.1 kørte det rigtig pænt.

Og det er efter min mening uundgåeligt når det drejer sig om ny
sosftware. Desværre lever vi ikke i den bedste af alle verdener - det
fandt vist allerede Voltaire ud af - og det er værre idag , da alle
har Internet-forbindelse. Correct me if I am wrong, men der gik såvidt
jeg husker mange måneder til 7-tuneren dukkede op. OS X har været på
dage i en uge, og alle )inkl. mig råber og skriger op. Apple kan ikke
tillade sig at vente i månedsvis - og det ved de såmen godt sev ...

> [...]
> hidtil. Jeg ville dog gerne se muligheden for _flere_ docks, hvilket
> ville åbne for at jeg mere selv kunne bestemme, hvad skulle opholde sig

Findes allerede i diverse shareware-programmer, feks DropDrawers som jeg
selv sværher til

> Simpelthen alletiders, specielt når den indstilles på kun at vise tekst.
> Det giver mig lidt af min æææælskede pop-up vindues funktion.

Er'ed ikke bare dejligt:))))))))))

> [...]
> rundt mellem netværkslokaliteter så ofte, så dette er nødvendigt, så
> hellere den gammelkendte Location Manager.

Derfor er det da alligeveæ godt at den er der for dem der har brug for
den

> Dette er intet andet en catch-up med konkurrenterne.

Ja - men det ændrer da ikke ved at det er en lise nedelig at kunne bruge
det

> VirtualPC ser jeg stadig ikke som andet end et program til nød. Du har
> dog en god pointe, hvor ellers kan man få råd for alle sine nødstilfælde
> end på en macintosh?

Kommer an på hvad du skal bruge VPC til. Jeg redigerer og oversætter
computerhæfter om Windows-programmer. Dvs jeg er nød til at have disse
programmer kørende i forskellige versioner og på forskellige sprog. På
PC har jeg opgivet at køre alt dette på en maskine - ting kolliderer med
hinanden på de værste måder. På min Mac derimod kan jeg installere et
antal af forskellige PC-opsætninger der kun begrænses af mion
harddisk-plads. Og med den RAM jeg har kan jeg køre op til fire
forskellige PC'er samtidig.
Nej - hvis jeg testede spil, kunne det ikke lade sig gøre. Men da jeg
har at gøre med Officeprogrammer, programmering og simple
grafikprogrammer, kører det i en hastighed som ikke giver mig nogen som
helst problemer. Plus at alle mine PC'ere kan omkonfigureres uden de
store problemer - jeg tager en ren backup-diskimage, installerer det
eller de relvante programmer og kører lås. Bagefter sletter jeg de
virtuelle plade, og til næste opgave har jeg igen en jomfruelig PC, hvis
registry ikke er blevet skudt sønder og sammen adf alle de nu ikke
længere relevante programmer.

> Hold Mac OS X ude af alt, hvad der har med produktion at gøre. Denne
> platfom er ikke klar til det endnu.

Til almindelige oversættelsesopgaver med Word 2001 fungerer det ellers
bravurøst

> Angående børnsygdomme så mener jeg ikke, at der er nogle grundliggende
> fejl, dvs. ikke nogen som sætter en kæp i hjulet for den såkaldt
> almindelige bruger.

Enig.

> [...]
> har fremhævet er ringe, intet mindre end ringe. Kompilerende er langsom,
> fortolkeren minder om en skindød perserkat og bugs'ne er til at få øje

Heldigvis kan dette stadig forbedres - og forhåbentlig får det en anden
udvikling end Java under 9.1

> [...]
> katastofalt langsomt, jeg har tilgengæld også læst her i gruppen, at
> flere (ca. nogle stykker) G3 brugere mener det er OK, så spørg dig selv

Tjaehh - der er dem der siger at det kører jævnt godt under en G3. Jeg
selv vil nok installere det på min 300MHz iBook, åsså skal jeg nok give
mit besyv med

Herligt at kunne diskutere stille og roligt om både fordele og ulemper
uden at man straks tror at verden styrter i grus eller at paradis
endelig er nået)))))))))))

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-04-01 16:28

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

[Skuffe overload klip væk]

> Herligt at kunne diskutere stille og roligt om både fordele og ulemper
> uden at man straks tror at verden styrter i grus eller at paradis
> endelig er nået)))))))))))

Helt sikkert. Lige til din brug af VirtualPC, så må jeg indrømme, at til
dit formål har jeg også svært ved at se noget bedre, med mindre
selvfølgelig du spænderede penge på en Windows maskine med en
harddiskskuffe (med indhold) som C: drev. Dette ville dog blive en noget
større økonomisk udskrivning end VPC, samt fysisk pladsforbrug.

Fra : Hammerhead

Dato : 31-03-01 18:50

> Det varer nok ikke længe førend at X er det eneste rigtige og at det er
> det OS man forbinder med en Mac.

Tja... men det blive vel først når OS X er af så god kvalitet, at Apple
selv tør smide det på Mac'erne - til sommer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-01 20:47

> Det varer nok ikke længe førend at X er det eneste rigtige og at det er
> det OS man forbinder med en Mac.

ditto, i dag var jeg inde hos Officeline for at købe Mac OS X, men
desværre havde de udsolgt indtil engang i næste uge.

Tilgængæld fik jeg tid til at "lege" med Mac OS X (ikke beta'en) på en
G4 med den store 22"TFT - Wau.