Tip til at undgå tolden (amazon shopping)
Fra : Per Moreau

Dato : 12-06-03 15:42

Jeps, det virkede dælme det jeg gjorde.
Normalt snuppede tolden altid det jeg bestilte hos Amazon.com,
men nu prøvede jeg noget nyt.
Jeg bestilte en DVD hos Amazon til 99.95kr (omregnet)
som ellers koster 248kr her til lands (netpris hos bla Laserdisken)
Jeg prøvede så at vælge at den skulle pakkes ind som en gave, hvilket koster
en 20´er eller sårn.
Så pga dette havde Amazon sat kryds i Gift istedet for Merchandise.
Og for første gang undgik en af mine Amazon pakker tolden
Et lille tip til folk der finder en hamrende billig DVD hos Amazon
der ellers koster en bondegård andre steder på nettet.
Den er værd at overveje ik´ ?

Mvh
Per M.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 12-06-03 16:01

"Per Moreau" <gndsplitting@OHNOhotmail.com> wrote in message

> Den er værd at overveje ik´ ?

Jepper.. Især hvis det er dyre varer man køber (ikke kun film, men
generelt).
Medmindre det bare var en tilfældighed at den denne gang ikke blev snuppet i
tolden.
Kunne være man skulle prøve det næste gang.

Mvh. Lars

Fra : Per

Dato : 12-06-03 16:57

"Per Moreau" <gndsplitting@OHNOhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Et lille tip til folk der finder en hamrende billig DVD hos Amazon
> der ellers koster en bondegård andre steder på nettet.

Jeg har lige bestilt solbriller for 100 dollars. Hvad koster det at ryge i
told?

Fra : Morten Steen

Dato : 12-06-03 17:16

> Jeg har lige bestilt solbriller for 100 dollars. Hvad koster det at ryge i
> told?

Regn snildt med ca. 250,- kr.

Morten

Fra : Don G.

Dato : 12-06-03 18:37

"Per" <pzk@JEGHADERSPAMcrayon.dk> skrev...

> Jeg har lige bestilt solbriller for 100 dollars.
> Hvad koster det at ryge i told?

Jeg mener det er 25% moms + 1% told af den anslåede værdi af hele
forsendelsen (inkl. porto) + et gebyr på omkring 80kr. Der er nok nogen som
kan de præcise tal her i gruppen!?

Desuden har jeg aldrig brugt "gift wrap" metoden fordi et par kammerater
blev nappet alligevel... Jeg tror desværre det i højere grad beror på held.

Mvh. Don G.

<signature>
nerdiac . ['ner:diak] . n . übernerd; extreme nerd; nerd of nerds.
http://www.nerdiac.com
</signature>

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-06-03 20:55

Per Moreau skrev :
> [...]
> Et lille tip til folk der finder en hamrende billig DVD hos Amazon
> der ellers koster en bondegård andre steder på nettet.

Godt forsøgt, men jeg tror ikke at den holder altid.

Jeg mener der er en bagatelgrænse på ca 160 kr og at det er toldfrit
derunder.
Jeg bestiller således aldrig mere end en CD/DVD og har ikke betalt told
'længe'! (Sidste 5-6 indkøb over there).

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : ML-78

Dato : 12-06-03 21:00

> Jeg mener der er en bagatelgrænse på ca 160 kr og at det er toldfrit
> derunder.

Korrekt, men tolden er kun 3,5 % for DVD'er. Hvis det også skal være momsfrit,
skal man under 80 kr.

ML-78

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 13-06-03 08:08

"ML-78" skrev

> tolden er kun 3,5 % for DVD'er. Hvis det også skal være momsfrit,
> skal man under 80 kr.

Kommer man ikke altid til at betale fortoldningsgebyr, hvis der skal
betales told og/eller moms? I givet fald: hvor stort er gebyret pr.
forsendelse eller pr. enhed? Jeg har hidtil kun bestilt for under 80,-
kr. pr. forsendelse af samme grund - men hvis det ikke er voldsomt
dyrt kunne jeg jo overveje at bestille lidt større ting engang imellem...

Mvh. Erland

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-06-03 08:29

"Erland Stig Bredgaard" <nospam@erlands.dk> skrev i en meddelelse

> Kommer man ikke altid til at betale fortoldningsgebyr, hvis der skal
> betales told og/eller moms? I givet fald: hvor stort er gebyret pr.
> forsendelse eller pr. enhed?

Du skal betale 55kr i gebyr for fortoldning af én varegruppe. Blander du
flere sammen (f.eks. cd'er og dvd'er i samme pakke), så skal der betales
12,50kr oveni per ekstra varegruppe.

--
Jens Thomsen

"See you later, space cowboy..."

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 13-06-03 08:44

"Jens Thomsen" skrev

> Du skal betale 55kr i gebyr for fortoldning af én varegruppe.

Gælder det også, hvis værdien er under 160,- kr. (men over 80,- kr.), så
der kun skal betales moms?

Mvh. Erland

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-06-03 09:28

> Gælder det også, hvis værdien er under 160,- kr. (men over 80,- kr.), så
> der kun skal betales moms?

Ja. Det gælder for alle told- og afgiftsbehandlinger, som Post Danmark
foretager. Bagatelgrænsen for toldfri indførsel er i øvrigt på 165kr.

--
Jens Thomsen

"You can't really dust for vomit."

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 13-06-03 10:53

"Jens Thomsen" skrev

> Ja. Det gælder for alle told- og afgiftsbehandlinger, som Post Danmark
> foretager. Bagatelgrænsen for toldfri indførsel er i øvrigt på 165kr.

Tak for oplysningerne - nu blev jeg da lidt klogere

Mvh. Erland

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 12-06-03 21:21

Jeg vil foreslå for at være 100 % sikker på ikke at betale told og moms at bestille hos:

http://www.bensons-world.co.uk/

http://www1.cd-wow.com.hk/index.php

http://www.futureent.com/

Hilsen

Jørgen

Fra : Kevin

Dato : 15-06-03 12:54

d. 12/06/03 16:42 ytrede Per Moreau

> [...]
> Et lille tip til folk der finder en hamrende billig DVD hos Amazon
> der ellers koster en bondegård andre steder på nettet.

Egentlig ikke.!
Der er en meget god grund til at vi betaler told/moms, hvilket er meget
tydeligt hvis du ser på forskellene på eng/da sundhedsvæsen og skolevæsen.

I er med andre ord medvirkende til at undergrave sundhedsvæsenet, og udhule
min løn som sygeplejerske, men I får den samme kompetente gratis sygepleje
når I bliver indlagt, hvilket statistisk set sker før eller siden.

VH Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 15-06-03 15:10

"Kevin" <tikenospam@privat.dk> wrote in message

> [...]
> min løn som sygeplejerske, men I får den samme kompetente gratis sygepleje
> når I bliver indlagt, hvilket statistisk set sker før eller siden.

Så må jeg hellere lade være med at give et andet tip om hvordan man sparer
dansk told/moms:

Det er nemlig ikke smart at købe hos Amazon i Europa (f.eks. Amazon.co.uk).

De lægger nemlig altid dansk told og moms til de priser der står angivet ved
beskrivelsen af varerne (sker automatisk ved checkout). Derfor skal man ikke
tage priserne dér bogstaveligt.

Så selvom man normalt skal betale told/moms efter de takster som gælder i
det land hvor man køber varerne (i dette tilfælde England) så længe det er
inden for EU, så gælder det ikke hvis firmaet har en årlig omsætning på mere
end kr. 280.000 til Danmark. Da skal der betales dansk told/moms.

Så tippet er her at lade være med at købe hos Amazon.co.uk, men hellere hos
en mindre online forhandler i Europa (medmindre man meget gerne vil betale
mere end man behøver for ikke at undergrave sundhedsvæsenet), så man slipper
for de danske takster.

Og det er et 100% lovligt tip.

(Ups... nu kom jeg til det alligevel)

Mvh. Lars

Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-06-03 15:56

"Lars H. Pedersen" <fanofmusic_1@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3eec7e4d$0$24634$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
ved
> beskrivelsen af varerne (sker automatisk ved checkout). Derfor skal man

Ikke helt korrekt. Amazons europæiske afdelinger lægger ikke dansk moms
oveni. De lægger "bare" forskellen mellem den lokale, tilsvarende afgift og
den dansk moms på: Køber du dvd'er fra amazon.co.uk, så rundes der op fra
britisk VAT (17,5%) til dansk moms (25%). Ved køb af bøger får man dog lov
til at betale fulde 25% ekstra, fordi der ikke er moms på bøger i UK. Her er
det altså direkte dumt at anvende amazon.co.uk.

Der lægges ikke told oveni ved køb indenfor EU. De 3,5% toldafgift for
dvd'er skal kun betales ved import fra lande udenfor EU.

--
Jens Thomsen

"Classic films happen purely by accident"
- John Ford

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 15-06-03 16:02

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message

> [...]
er
> det altså direkte dumt at anvende amazon.co.uk.

Da jeg opdagede det var det også bøger jeg var på vej til at købe. Det lyder
logisk nok at det kun er forskellen som lægges til.

> Der lægges ikke told oveni ved køb indenfor EU. De 3,5% toldafgift for
> dvd'er skal kun betales ved import fra lande udenfor EU.

Ja. Det var en fejl.

Mvh. Lars

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-06-03 17:56

> Da jeg opdagede det var det også bøger jeg var på vej til at købe.
> Det lyder logisk nok at det kun er forskellen som lægges til.

Principielt set er det den engelske moms der trækkes fra og den danske
der lægges til. Slutresultatet er naturligvis det samme.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-06-03 17:54

Kevin <tikenospam@privat.dk> skrev:

> Egentlig ikke.!
> Der er en meget god grund til at vi betaler told/moms, hvilket er
> meget tydeligt hvis du ser på forskellene på eng/da sundhedsvæsen
> og skolevæsen.

Både det danske sundhedsvæsen og skolevæsen får ofte dumpekarakterer i
internationale undersøgelser. Den seneste undersøgelse af
sundhedsvæsenerne i Europa placerede Danmark i bunden sammen med
Portugal.

> I er med andre ord medvirkende til at undergrave sundhedsvæsenet,
> og udhule min løn som sygeplejerske,

Skal vi nu have den med sygeplejerskernes løn igen?

For at du ikke skal være i tvivl så har sygeplejerskerne en ganske god
løn af offentligt ansatte med en mellemlang videregående uddannelse og
sammenligneklig med andre faggrupper med en uddannelse af tilsvarende
længde.

Prøv i øvrigt at sammenlign med, hvad akademikere med en længere
videregående uddannelse bliver spist af med i kommunerne og amterne.

> men I får den samme
> kompetente gratis sygepleje når I bliver indlagt,

DK er et af de lande i Europa med den højeste brugerbetaling på
sundhedsområdet og det sammen med et skattetryk på 50% gør begrebet
gratis noget til grin.

FUT dk.politik

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kevin

Dato : 17-06-03 09:02

> Skal vi nu have den med sygeplejerskernes løn igen?
Pointen var ikke min løn, at man opfordrer til at undregrave det grundlag
det danske velfærdsystem hviler på, nemlig skatter og afgifter.

> Prøv i øvrigt at sammenlign med, hvad akademikere med en længere
> videregående uddannelse bliver spist af med i kommunerne og amterne.

ja men det har jeg gjort for længe siden, konklusionen er den samme.

> DK er et af de lande i Europa med den højeste brugerbetaling på
> sundhedsområdet og det sammen med et skattetryk på 50% gør begrebet
> gratis noget til grin.

Hvad mener du lige med det?

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-06-03 10:14

> Pointen var ikke min løn, at man opfordrer til at undregrave det
> grundlag det danske velfærdsystem hviler på, nemlig skatter og
> afgifter.

Man undergraver ingenting. At folk i større og større udstrækning
handler uden for landets grænser betyder bare, at systemet i DK ikke
fungerer. Hvis politikerne mener det er et problem så må de handle.

> ja men det har jeg gjort for længe siden, konklusionen er den
> samme.

Og hvad er din konklusion? Ved du hvad en akademiker, der er højere
uddannet end en sygeplejerske, bliver spist af med i kommunerne og
amterne? Når du har fundet ud af det så kan du hilse dine
sygeplejersker kolleger og sige, at de godt kan stoppe deres
formålsløse brokkeri. (Og tro mig mange, rigtigt mange, deler den
holdning, så I graver jeres egen grav om man så må sige)

> Hvad mener du lige med det?

Det jeg skriver. Danmark hører til de lande i Europa med den højeste
brugerbetaling på sundhedsområdet. Direkte via betalingen for medicin,
briller, tandlægebesøg, diverse speciallægebesøg osv.

Hvorfor fjernede du futten til en gruppe, hvor vi er mere on-topic end
her?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kevin

Dato : 17-06-03 10:26

d. 17/06/03 11:13 ytrede Morten Bjergstrøm

> Det jeg skriver. Danmark hører til de lande i Europa med den højeste
> brugerbetaling på sundhedsområdet. Direkte via betalingen for medicin,
> briller, tandlægebesøg, diverse speciallægebesøg osv.
Og sammenligningsgrundlaget i øvrigt er underordnet?
Vi bruger regnet ud på % af bnp langt mindre end både sv no og ho?
Men diskussionen handler ikke om mig og min faggruppe, men om at opfordre
andre til at unddrage sig betaling til et solidarisk system, for en films
skyld, det er ikke særlig næstekærligt.
vedkommende har sansynligvis ikke været alvorligt syg, endnu...

> Hvorfor fjernede du futten til en gruppe, hvor vi er mere on-topic end
> her?
Fordi jeg ikke er enig i at FUT er smart generelt, med mindre at den der
starter indlægget anmodes og følger anmodningen, andet opfatter jeg som
uhøfligt, men jeg kan godt se at det er blevet off topic, hvorfor jeg også
nu skriver det sidste indlæg i denne tråd.
Jeg er ikke interessert i at lukke op for dk.politik.
VH kevin

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : 3W

Dato : 17-06-03 04:40

> [...]
> min løn som sygeplejerske, men I får den samme kompetente gratis sygepleje
> når I bliver indlagt, hvilket statistisk set sker før eller siden.

Så tag et job på et privatsygehus.

Fra : Kevin

Dato : 17-06-03 09:06

d. 17/06/03 5:39 ytrede 3W

> Så tag et job på et privatsygehus.

ja eller bliv indlagt på et privathospital, som multitraumatiseret, eller
med appoplxi?

privathospitaler tager kun profitable patienter!

Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-06-03 10:15

> ja eller bliv indlagt på et privathospital, som
> multitraumatiseret, eller med appoplxi?
>
> privathospitaler tager kun profitable patienter!

Ja naturligvis. Har du bemærket, hvor mange, der har tegnet
sundhedsforsikringer? Det er der en god grund til.

--
Morten http://miljokemi.dk