Honda CB750 K7 - vurdering af pris
Fra : Martin Buhelt

Dato : 12-06-03 10:39

Hej,

Jeg håber, at dette er den rigtige gruppe - ellers må I lige vise mig på
rette vej

Jeg har en Honda CB750 K7 fra 1977, som jeg skal have solgt - kone, børn og
hus tager simpelt hen for meget af min tid nu - desværre.

Den starter og kører fint, omend den rasler noget i tomgang, hvilket vist er
ret normalt. Km-tælleren viser omkring 70.000, - hvad der skal stå foran ved
jeg ikke Jeg har selv jørt omkring 10-15kkm på den siden 1990, hvor jeg
købte den.

Den er ikke synet. Så vidt jeg kan vurdere, skal der en ny potte på, og
monteres sidespejle for at den kan synes, men det er muligt at der er andet?

Den er rimelig original, men der mangler dog lidt for at den er helt
original. Kromen er visse steder præget af tidens tand.

Min egen vurdering er, at den skulle være 25.000 værd synet, og 20.000
usynet. Er det helt ved siden af?

Hvor er det smartest at sætte den til salg? Jeg overvejer selv Den Blå Avis
og dk.privat.market.motorcykel.

Jeg har lagt et billede af den på http://www.buhelt.dk/honda.jpg

/Martin

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-06-03 11:09

> Jeg har en Honda CB750 K7 fra 1977
> Min egen vurdering er, at den skulle være 25.000 værd synet, og 20.000
> usynet. Er det helt ved siden af?

Hej Martin

Jeg tror prisen lige skal et par tusind ned for at du får den solgt inden
for rimelig tid. Det kan sikkert godt lade sig gøre at sælge den til 25000kr
synet, men det vil tage dig mange måneder. Husk jo mere du pudser, jo mere
får du for den. Prisen pr pudsetime er godt givet ud.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Ken Madsen

Dato : 12-06-03 12:22

"Martin Buhelt" <mb@nospam.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Hvor er det smartest at sætte den til salg? Jeg overvejer selv Den Blå
> [...]

Hej Martin,

Du kan også bruge http://www.motorscout.dk

Helt gratis!

Mvh Ken Madsen - Moto Guzzi v35 Imola

Fra : Brian Sørup

Dato : 12-06-03 13:22

"Martin Buhelt" <mb@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> original. Kromen er visse steder præget af tidens tand.
>
> Min egen vurdering er, at den skulle være 25.000 værd synet,

Tag et kig her : http://dfm.nathue.dk/yougotit
Cyklen på billederne kan købes for 17500,-
--
Brian Sørup
Hvis man kører med lysets hastighed og blænder op - hvad sker

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-06-03 15:44

> [...]

> hus tager simpelt hen for meget af min tid nu - desværre.
> Min egen vurdering er, at den skulle være 25.000 værd synet, og 20.000

Kan man virkelig få 25.000 for en motorcykel fra '77?
25K var vel nyprisen i '77... For 25K kan man få en 20 år nyere GS500E.
Nå, ignorer mig, jeg aner ikke et klap om motorcykelpriser.

Rittig

Fra : Brian Sørup

Dato : 12-06-03 15:49

> "Martin Buhelt" <mb@nospam.dk> skrev i en meddelelse

solgt - kone, børn
> og
>
> Kan man virkelig få 25.000 for en motorcykel fra '77?
> 25K var vel nyprisen i '77...

Nyprisen i 1975 var 21.422,- iflg. MC-Revyen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 12-06-03 17:26

> [...]
GS500E.
> Nå, ignorer mig, jeg aner ikke et klap om motorcykelpriser.

De gamle CB-modeller 750-900-1100, holder vist prisen temmelig godt, det
må være noget nostalgi-antik-syndrom der spiller ind. Desuden kører de
jo også i al evighed, hvis de bliver holdt godt.

...men ignorer venligst hvis det behager, jeg ved heller ikke så meget om
det emne.

Kenneth S

Fra : Armand

Dato : 12-06-03 23:19

Kenneth Sørensen <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en

> De gamle CB-modeller 750-900-1100, holder vist prisen temmelig godt, det
> må være noget nostalgi-antik-syndrom der spiller ind. Desuden kører de
> jo også i al evighed, hvis de bliver holdt godt.

Når du nævner dé motorstørrelser sammen, lyder det som de 16-ventilede (Bol
d'Or), og de er på ingen måde så uopslidelige som de oprindelige
8-ventilede, som K7'eren hører til!
Men det er rigtigt at der er meget kult i såvel de helt gamle "første
superbike's", som Bol d'Orene.
Og til Rittigs oplysning så sælges (=forsøges solgt?) helt originale tidlige
8-ventilere til ganske horrible priser

--
Armand.

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 14-06-03 01:09

> Når du nævner dé motorstørrelser sammen, lyder det som de 16-ventilede
(Bol
> d'Or), og de er på ingen måde så uopslidelige som de oprindelige
> 8-ventilede, som K7'eren hører til!
-snip-
> --
> Armand.

Jah, det var de 16 ventilede jeg tænkte på, jeg synes sq de stadigvæk
kører ganske meget i det danske motorcykelmiljø, uden nævneværdige
problemer. Min første MC, en CB750F '84, kører da oxo i bedste velgående
den dag i dag, uden den mindste motorrenovering (..men det kommer jo nok
en dag). At de 8-ventilede skulle være så meget bedre end de
16-ventilede, stiller jeg mig lidt overraskende overfor, så vidt vides
har de da ikke rigtig de voldsomme svagheder, men du ved sikkert bedre,
Armand (..og det var ikke engang sarkastisk), så fortæl gerne.

mvh
Kenneth S

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-06-03 09:09

"Kenneth Sørensen" wrote:

> [...]
> har de da ikke rigtig de voldsomme svagheder, men du ved sikkert bedre,
> Armand (..og det var ikke engang sarkastisk), så fortæl gerne.

Nu er jeg godt nok ikke Armand, men jeg vil som tidligere ejer af tre cb750
8 ventilet komme med min erfaring. De vil gerne bruge olie. De rasler fra
deres bundkæder, som jeg vil betegne som fejlkonstrueret. Et tredie problem
jeg ved de har er at deres topsmøring ofte svigter. Det har jeg set
adskillige eksempler på. Så om de er bedre ved jeg ikke.

Ib Jakobsen

Fra : Martin Buhelt

Dato : 16-06-03 10:34

> [...]
> jeg ved de har er at deres topsmøring ofte svigter. Det har jeg set
> adskillige eksempler på. Så om de er bedre ved jeg ikke.

Det er rigtigt, at det kan rasle ret meget - min K7'er gør i hvert fald. Det
lyder grimt, men det har tilsyneladende ikke nogen negativ effekt iøvrigt

Mht. til olieforbrug synes jeg nu ikke at min K7'er har et specielt stort
forbrug, og jeg har heller ikke oplevet problemer med topsmøringen. Mon ikke
at kørestilen kan have en vis indflydelse på disse ting

/Martin

Fra : Armand

Dato : 16-06-03 12:47

> [...]

Hva' fa'en - Skal du bryde min monopol?? )

Det kræver måske også lige en præcisering af at jeg ikke(!) har ejet en
CB750'er!

> .........jeg har [heller] ikke oplevet problemer med topsmøringen. Mon
ikke
> at kørestilen kan have en vis indflydelse på disse ting

Det er min opfattelse at problemerne med topstykket ligger begravet i to
ting:

CB750'eren var ved sin fremkomst en helt anden konstruktion end alt
hidtidigt, specielt derved at den havde overliggende knastaksel.
En overliggende knastaksel vil som øverstliggende smørepunkt, oftest være
den der lider under et givent manglende olietryk, hvorved at alle
forekommende årsager til manglende olietryk vil medføre ødelagte knastlejer.
Tidligere engelske motorer der havde stødstænger og til måske ligefrem
rulningslejrede krumtappe kræver langtfra det samme olietryk, hvorfor der
ikke var de samme problemer med disse.
I tilgift vár CB'erne solide og olietætte, hvorfor dé motorskader der opstod
sikkert kunne blive blæst op til fem døde høns af de misundelige og
forstokkede ejere af motorcykelmærker der (skulle det vise sig) var på vej
ud af markedet :-/

Dé problemer jeg har set omkring emnet har været relateret til fejlagtig
montering af topstykket, hvorved de indstøbte oliekanaler er blevet stoppet
til med flydende pakninger. Eller at urenheder (fra adskillesen) i
oliesystemet
har stoppet de fine dyser (som sidder imellem cylinder og topstykke for at
skabe modtryk i smøresystemet). Knastlejerne er ikke deciderede tryklejer og
derfor så "utætte" at al olie ville søge den vej igennem systemet hvis ikke
at man "blokerede" med omtalte dyser; men total tilstopning og deraf
manglende smøring kan knastakslen ikke tåle!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-06-03 23:36

Armand wrote:

> Martin Buhelt <mb@nospam.dk> skrev i en

> Hva' fa'en - Skal du bryde min monopol?? )

Jeps.

> [...]
> oliesystemet
> har stoppet de fine dyser (som sidder imellem cylinder og topstykke for at

Jeg har på den ene møjsommeligt renset alle smørekanaler. Faktisk passer et
rensesæt til et luftgevær ind i alle smørekanaler. Men ser man på det, så er det
en tåbelig metode til at holde olietryk i bunden. Et myg der falder med ned ved
oliepåfyldning, og man mister smøringen til den ene del af knasten.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 16-06-03 23:52

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> [...]

med
> ned ved oliepåfyldning, og man mister smøringen til den ene del af

Mnjaarrh :-/
Bliver ikke også topstykket smurt af filtreret olie? :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-06-03 00:26

Armand wrote:

> med
> knasten.
>
> Mnjaarrh :-/
> Bliver ikke også topstykket smurt af filtreret olie? :-/

Jeg må ind og se i bogen. Men jeg mener den kører med sidestrømsfilter. Den har
i hvertfald tørsump. Og jeg har set gammel toppakning, som var skrabet ned i
krumtapshus ende i dyserne.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 14-06-03 10:21

> [...]
> jeg mig lidt overraskende overfor, så vidt vides har de da ikke rigtig de

Mnjaeh :-/
Som om jeg ikke havde nok i at holde Suzuki-ejere for døren. Skulle jeg nu
også lægge mig ud med Bol d'Or-folket?

- Jeg mener nu at ihvertfald 900'eren altid har haft noget med olieforbrug
:-/

- Den 750'er der har huseret i min bekendskabskreds, skulle have renoveret
topstykke allerede ved 50.000 (eller før) (var selv med bagpå på den tur
hvor den brændte sin første ventil!), hvorefter det af én eller anden grund
gik hen og blev en 15.000 km's forseelse at renovere ventiler/sæder

- Den kammerat der hjælper mig med beslutningerne omkring Peugeot'ens videre
skæbne, har p.t. en 1100 inde for at skifte toppakning for anden gang.
Selvom Bol d'Orene efterhånden har holdt sig i live i mange år klarer de
tilsyneladende ikke at ældes som de gamle 8-ventilede :-/

Men opfattelsen af de 8-ventiledes holdbarhed skal også ses i et historisk
lys: I forhold til samtidens sammenlignelige modeller á hovedsagligt engelsk
produktion
:-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-06-03 14:50

Armand wrote:

> [...]
> lys: I forhold til samtidens sammenlignelige modeller á hovedsagligt engelsk

Hvis man har billedet af en typisk engelsk fabrik fra ca. 1970 med hovedaksler
under loftet og gamle drejebænke med fladremme kontra den japanske præcision på
nethinden, så har man nok svaret. Jeg mindes krumtappen på min CB750F2 var
opgivet med tusinde dels nøjagtighed. For sjov skyld lånte jeg et mikrometermål
med 1/1000mm. Det passede sgu.

Ib Jakobsen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 15-06-03 01:31

> [...]
> nethinden, så har man nok svaret. Jeg mindes krumtappen på min CB750F2 var
> opgivet med tusinde dels nøjagtighed. For sjov skyld lånte jeg et

Det med bedre tolerancer kontra de engelske passer jo også for de tyske
produktioner, for som vi bl.a. lærer i skolen - i historie - så blev
Tyskland (især) og Japan jo sønderbombede så de måtte købe nye
maskiner/starte igen helt fra bunden, og så bl.a. af den grund automatisk
endte med bedre fabrikater. Men også desuden opbygningen i Japan og
Vest-Tyskland til det optimale i kampen mellem kommunismen og kapitalismen.
Men England stagnerede desuden også af andre grunde (imod automatisering).

Gert Thorgersen

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-03 22:00

> og
>
> Kan man virkelig få 25.000 for en motorcykel fra '77?
> 25K var vel nyprisen i '77... For 25K kan man få en 20 år nyere GS500E.

Sammenligne en Honda med en Suzuki... tsk tsk tsk

Mvh
Allan
(der prøvekørte en GS500 fra '97 med 10K km på klokken - før han købte en
CB1100 fra '82 med 40K på klokken...)

Fra : Richard

Dato : 12-06-03 22:38

Allan wrote:
> Sammenligne en Honda med en Suzuki... tsk tsk tsk

> (der prøvekørte en GS500 fra '97 med 10K km på klokken - før han købte en
> CB1100 fra '82 med 40K på klokken...)

Den må du vist hellere forklare de tungnemme, Allan: De tror jo nok, det
blot var fordi 82 + 40 er mere end 97 + 10

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Martin Buhelt

Dato : 13-06-03 10:36

Mange tak for de gode kommentarer.

Jeg er enig i at prisen måske kan forekomme høj for en så gammel maskine,
men så vidt jeg ved er der netop lidt "kult" i bl.a. K7'eren. Målet med mit
spørgsmål var at finde et prisleje, som både jeg og en køber kan være
tilfreds med - og ikke annoncere den til en "latterlig" pris.

Jeg skal nok lidt ned i pris, og jeg regner med at sælge den usynet, idet
jeg regner med at finde en køber, som vil sætte den fuldstændigt i stand -
og så vil det være lidt spild af min tid og penge at sætte "det første og
bedste" på for at få den synet. Måske tager jeg fejl - men det er der jo så
råd for

Endnu en gang tak for hjælpen
/Martin

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-06-03 14:41

> [...]
> bedste" på for at få den synet. Måske tager jeg fejl - men det er der jo

En ting ved jeg dog: Det er langt lettere at sælge en NYSYNET gammel
motorcykel, end en USYNET gammel motorcykel. Så det kan sikekrt godt betale
sig at lave det der er nødvendigt for at få den synet.
Købere kan godt blive nervøse ved udsigten til måske at skulle bruge hele
eller halve år på at fremskaffe de for syn nødvendige dele (bremseskiver,
eger, lejer, paraboler osv.).

Rittig

Fra : Martin Buhelt

Dato : 16-06-03 10:29

> [...]
> eller halve år på at fremskaffe de for syn nødvendige dele (bremseskiver,

Generelt er jeg helt enig i dine betragtninger - specielt hvis man regner
med at sælge den til en førstegangskøber, som skal ud og køre for en
relativt overkommelig pris.

Dog tror jeg, at K7'eren har så tilpas meget "klassikerstatus", at den vil
kunne interessere en med sans for dette - og som ikke ser problemer i at få
den synet.

Som sagt kan jeg tage fejl - det vil tiden jo vise. Men så kan jeg ændre
opfattelse på det tidspunkt

Endelig må jeg erkende, at jeg ikke har den fornødne tid til at gøre den
klar til syn, og hvis jeg skulle have et værksted til det, så tror jeg at
det ville blive en ret dårlig forretning for mig.

/Martin