Ovn-bagte frikadeller
Fra : Klaus Petersen

Dato : 11-06-03 17:30

Hej.

4 hurtige:

Skal fadet smøres?
Hvor varm skal temperaturen være?
Hvor længe skal frikadellerne have i ovnen?
Er opskriften anderledes til ovn bagte frikadeller i fht. alm. frikadeller ?

Klaus-

Fra : Padmé Amidala

Dato : 11-06-03 17:58

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> wrote in message
> Hej.
>
> 4 hurtige:
>
> Skal fadet smøres?

Hvad med at lave dem på et stykke bagepapir, hvis ikke, så ja brug fedtstof

> Hvor varm skal temperaturen være?

ca 200 grader

> Hvor længe skal frikadellerne have i ovnen?

ca en halv time

> Er opskriften anderledes til ovn bagte frikadeller i fht. alm. frikadeller
?

nej, du kan sagtens bruge den samme

> Klaus-

VH
Padmé Amidala

Fra : 5230

Dato : 11-06-03 18:04

Hej..

Har tit tænkt på at prøve dette ,for at droppe alt det margarine på panden.

Skal de vendes når de er inde i ovnen ??

Håber ikke det var et åndsvagt spørgsmål..

Bente

Fra : Klaus Petersen

Dato : 11-06-03 18:11

> Skal de vendes når de er inde i ovnen ??
>
> Håber ikke det var et åndsvagt spørgsmål..

Tjae... det synes jeg ikke, for det er jeg også i tvivl om.

Fra : Mads Toftum

Dato : 11-06-03 18:28

On Wed, 11 Jun 2003 19:04:19 +0200, 5230 <bente76@fjern> wrote:
> Hej..
>
> Har tit tænkt på at prøve dette ,for at droppe alt det margarine på panden.
>
> Skal de vendes når de er inde i ovnen ??

Det kan nok variere lidt efter ovn, placering og hvad man bager dem i.
Jeg ville kigge til dem undervejs og så vende efter 2/3 tid hvis der
ser ud til at være for stor forskel.

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall

Fra : Klaus Petersen

Dato : 11-06-03 19:36

> Det kan nok variere lidt efter ovn, placering og hvad man bager dem i.
> Jeg ville kigge til dem undervejs og så vende efter 2/3 tid hvis der
> ser ud til at være for stor forskel.

Ja det kan jeg så også bekræftige nu.

Jeg gav dem en 30 time v. 200 grader med varmeluft - ovenpå er de fine, men
nedenunder ser knap så godt ud, så næste gang vender jeg dem.

I øvrigt kan jeg varmt anbefales at lave dem på den måde, for de smager
akkurat lige så godt, synes jeg.

Fra : Klaus Petersen

Dato : 11-06-03 19:37

> Jeg gav dem en 30 time v. 200 grader med varmeluft - ovenpå er de fine,
men

30 minutter da

Fra : Nette

Dato : 11-06-03 23:22

"5230" skrev i en meddelelse
> Hej..
>
> Har tit tænkt på at prøve dette ,for at droppe alt det margarine på
panden.

Bare sådan af nysgerrighed. Hvad er biligst i strøm? Kogepladen eller ovnen?
Nogen der har et bud?
Jeg kan garanteret lave dem lige så fedtfri på min pande, som man kan i en
ovn.

Nette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-06-03 17:22

Nette wrote:

> Jeg kan garanteret lave dem lige så fedtfri på min pande, som man kan
> i en ovn.

Enig. Og så er det nok af relativ lille betydning om man steger
'deller' i lidt eller meget fedt. Normalt er frikadellefars ikke
sugende, hvorfor det udvendige fedt drypper af, når de tages af
panden.
Er man fedtforskrækket i forbindelse med frikadeller, bør
man nok koncentrere sig om fedtet i farsen. Altså ren skinkefars i
stedet for den normale. Desværre er deller IMHO bedst, når farsen
ikke er alt for mager.

vh
Jan

Fra : Klaus Petersen

Dato : 12-06-03 19:57

> Desværre er deller IMHO bedst, når farsen
> ikke er alt for mager.

Mjah.. men du skulle nu tage og prøve og lave dem i ovn hvis du ikke har
prøvet det.

Jeg har uden success prøvet at stege dem med meget lidt fedt. Det bliver de
bare tørre og kedelige af.

Fra : Nette

Dato : 12-06-03 20:45

"Klaus Petersen" skrev i en meddelelse news:bcaid7$8n5$1@sunsite.dk...
> Jeg har uden success prøvet at stege dem med meget lidt fedt. Det bliver
de
> bare tørre og kedelige af.

Jeg steger dem hver gang, helt uden fedt, på min teflonpande, eller hvad det
nu hedder, det der der er på panden og som gør at man ikke behøver at bruge
fedt på dem.
Alternativt kan man komme olie på et stykke køkkenrulle og så tørre det ud
på panden.

Begge metoder er afprøvet her mindst 100 gange uden at dunserne er blevet
tørre.
Måske skal du prøve og give dem lidt mindre tid? Ofte tror folk at
frikadeller skal være helt branke på panden, før de er færdige

Nette

Fra : Klaus Petersen

Dato : 12-06-03 21:28

> [...]
> fedt på dem.
> Alternativt kan man komme olie på et stykke køkkenrulle og så tørre det ud

Jeg vil da huske dit råd til næste gang jeg vil lave frikadeller :o]

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-03 07:32

Klaus Petersen wrote:

> Mjah.. men du skulle nu tage og prøve og lave dem i ovn hvis du ikke
> har prøvet det.

Har prøvet - og fundet dem ringere end når jeg steger dem på panden (i
fedtstof).

Min pointe var nu også mest den, at det mht. fedt i de færdige 'deller',
ikke betyder alverden om de er stegt på den ene eller anden måde. Det store
fedtbidrag kommer fra frikadellefarsen og ikke fra stegefedtet.

vh
Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-06-03 08:53

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse

> Min pointe var nu også mest den, at det mht. fedt i de
> færdige 'deller', ikke betyder alverden om de er stegt på
> den ene eller anden måde. Det store fedtbidrag kommer
> fra frikadellefarsen og ikke fra stegefedtet.

Du har ret.
Der er ligefrem lavet en undersøgelse, der bekræfter, at kød optager så lidt
fedtstof under stegning, at det er uden betydning, om man steger i lidt i
eller meget fedtstof.

Og frikadeller bliver faktisk bedst, hvis de steges i masser af fedtstof.

Og vil man stege på pande uden at bruge margarine, så brug en kombination af
smør og olie.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-06-03 08:50

"5230" <bente76@"fjern"mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har tit tænkt på at prøve dette ,for at droppe alt det margarine på
panden.

Friturestegte frikadeller er noget af det bedste!
Den stærke varme medfører, at frikadellen lukkes med det samme. Frikadellen
bliver dejligt brun og sprød udvendig - mens al saft og kraft bliver inde i
frikadellen i stedet for at sive ud under stegningen.

Prøv engang.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-06-03 21:38

[Lisbeth Jacobsen | Sat, 14 Jun 2003 09:49:51 +0200]

> [...]
>bliver dejligt brun og sprød udvendig - mens al saft og kraft bliver inde i
>frikadellen i stedet for at sive ud under stegningen.

Du har enestående ret - tror at jeg vil lave en ordentlig portion engang
i næste uge, til når jeg ikke har tid til aftensmad.

Dog laver jeg ofte den fejl, at jeg både vil have massere af sprød
skorpe og samtidig have dem ganske små ... og resultatet er naturligvis
at de bliver lidt tørre :)

Nå, i næste uge bliver de store og saftige - og friturestegte!

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-06-03 22:33

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Dog laver jeg ofte den fejl, at jeg både vil have massere af sprød
> skorpe og samtidig have dem ganske små ... og resultatet er naturligvis
> at de bliver lidt tørre :)

Min erfaring er, at de er bedst, hvis de er lidt større end valnødder - men
gerne et hak større endnu. *S*

Børn er i øvrigt ret vilde med de runde, sprøde frikadelle-kugler.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-06-03 23:10

[Lisbeth Jacobsen | Sat, 14 Jun 2003 23:32:51 +0200]

>Min erfaring er, at de er bedst, hvis de er lidt større end valnødder - men
>gerne et hak større endnu. *S*

Hmmm, så er det ikke det... Måske min fejl er at bruge for magert kød -
må hellere eksperimenterer lidt og "genopdage" den gode frikadelle!

>Børn er i øvrigt ret vilde med de runde, sprøde frikadelle-kugler.

Ikke hér i huset

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-06-03 23:29

> Hmmm, så er det ikke det... Måske min fejl er at bruge for magert kød -
> må hellere eksperimenterer lidt og "genopdage" den gode frikadelle!

Jeg plejer at bruge magert kød - dog ikke det mest magre, men heller ikke
det fede. Tror det er den med 12% fedt.

Du kunne prøve at komme en sjat piskefløde i farsen. Min erfaring er, at
frikadellerne bliver bedst, hvis man rører farsen godt og grundigt - så
optager den også mere væske. Og de smager nu engang bedst, hvis de ikke er
for tørre.

Den skal selvfølgelig også have tilpas med salt, godt med peber og en god
del finthakket løg.

Men ikke alt for meget mel.

Om en måneds tid får jeg englændere på besøg. De forventer at få
frikadell's, så jeg skal vist i gang med at træne frikadelle-hånden. Det er
længe siden jeg sidst har lavet nogle. *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-06-03 15:32

[Lisbeth Jacobsen | Sun, 15 Jun 2003 00:29:09 +0200]

:
:
>Men ikke alt for meget mel.

Og det er på nøjagtig samme måde som jeg plejer at lave dem... MEN jeg
er måske lidt kynisk når jeg "rører" farsen på min foodprocessor (den
langsomme indstilling) da jeg måske får hakket kødet lidt for meget og
det er det der giver den smuldrende effekt?

Vil prøve igen, og så enten håndrøre farsen eller "nøjes" med dejkrogene
på min håndmikser - så tak for din hjælp indtil videre; jeg melder
tilbage med resultatet :)

>Om en måneds tid får jeg englændere på besøg. De forventer at få
>frikadell's, så jeg skal vist i gang med at træne frikadelle-hånden.

Hehe, ja det kan jeg snildt forestille mig :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 17:22

> Vil prøve igen, og så enten håndrøre farsen eller "nøjes" med dejkrogene
> på min håndmikser - så tak for din hjælp indtil videre; jeg melder
> tilbage med resultatet :)

Jeg tror faktisk det er bedst at håndrøre! Så har man (eller udvikler man
med tiden) fornemmelsen af, hvor meget væde etc. Farsen skal have. og jeg
gør det med en grydeske.

Jeg gør det også af dovenskab.... gider ikke bøvlet med at gøre
fodprocessoren ren for fars. Synes det gemmer sig langt ind i krogene.

Nogle hævder, at farsen gerne skal stå en time inden dellerne steges. Det
gør jeg dog sjældent - af tidnød.

Eller er det af mangel på praktisk sans? *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Felix

Dato : 15-06-03 18:35

On Sun, 15 Jun 2003 18:21:43 +0200, Lisbeth Jacobsen wrote:

>Jeg tror faktisk det er bedst at håndrøre! Så har man (eller udvikler man
>med tiden) fornemmelsen af, hvor meget væde etc. Farsen skal have. og jeg
>gør det med en grydeske.

Det samme gør jeg, for det giver nogle saftige og 'løse' deller.
Den maskinødelagte fars giver deller der minder om de
fabriksfremstillede kanonkugler.

>Nogle hævder, at farsen gerne skal stå en time inden dellerne steges. Det
>gør jeg dog sjældent - af tidnød.
>Eller er det af mangel på praktisk sans? *S*

Det bestemmer du selv.

Et af formålene med at lade dejen hvile er, at give tid til at
mel og salt danner gluten.

Det er det seje netværk som du sikkert kender fra brød, specielt
langtidshævet brød.

Hviletiden giver mere faste og svampede frikadeller.
Men mange kan bedre lide deller der er grove og løse i
konsistensen, hvorfor de foreslår at der bruges mindre mel end
'normalt' og undlader hviletiden. Men alle kneb gælder i
frikadellekrigen. Forskellige krydderier er gode våben.

Så det er *din* afgørelse, hvad der er bedst. Prøv de forskellige
kombinationer, og døm selv. Tænk også på, hvordan dellerne skal
bruges.

m. v. h.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 18:55

"Felix" <Felix@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Så det er *din* afgørelse, hvad der er bedst. Prøv de forskellige
> kombinationer, og døm selv. Tænk også på, hvordan dellerne skal
> bruges.

Altså... når de skal bruges til at imponerer englænderne, skal de jo være de
ypperste frikadeller man kan servere! Så vil intet mindre end luksusdeller
være godt nok.

Og jeg er oppe mod en hård omgang, for de taler stadig om de frikka-dell's
jeg serverede for dem for to år siden. De fik dem varme den ene dag. Med nye
kartofler og stuvet spidskål. Og kolde i sammenklappede rugbrød (sammen med
dansk øl) dagen efter som madpakke, da de kørte mod Skagen.

Men jeg husker sgutte, hvordan jeg lavede dem dengang.

Tror jeg vil prøve at give tid til at dellefarsen får lov at hvile.

Mvh. Lisbeth

Fra : Felix

Dato : 15-06-03 20:31

On Sun, 15 Jun 2003 19:55:14 +0200, Lisbeth Jacobsen wrote:

>Altså... når de skal bruges til at imponerer englænderne, skal de jo være de
>ypperste frikadeller man kan servere! Så vil intet mindre end luksusdeller
>være godt nok.

Hvis du har boet -blot kort tid- i england, så vil du vide, at
det *ikke* er vanskligt at imponere dem (suk).

> [...]
>kartofler og stuvet spidskål. Og kolde i sammenklappede rugbrød (sammen med
>dansk øl) dagen efter som madpakke, da de kørte mod Skagen.

(det er da en lækker kombination). Så *skal* du lave dem som
plejer: Håndrørt og stegt straks i rigeligt fedtstof, som er lige
dele af smør og margerine. Skal det være det ypperste, så steg et
par strimler bacon i fedtstoffet ved svag varme, før du steger
frikadellerne. Baconstrimlerne bruges som pynt på madderne dagen
efter.

Brug rigeligt med finthakkede løg i farsen, krydt med så lidt
karry at det netop *ikke* kan smages (max. en halv strøget teske
pr. 500 gr. kød), brug havsalt i stedet for det almindelige
raffinerede, brug grøntsagsvand (f.eks. fra kartoflerne) eller
suppe som vædske.

Prøv først selv at lave frikadellerne efter den opskrift du
finder passende. Laver du for mange kan de jo fryses ned til
dovne tider.

M. h.t. krydderier, så er det vigtigt at de ikke smager igennem.
Det kaldes begrænsningens kunst. Gennem årene har jeg haft held
med (ét af følgende af gangen): Allehånde, karry, det 3. krydderi
(= Knoooor Aromat), *et* enkelt blad løvstikke eller lidt
chilli-souse. Men altså så lidt at det ikke kan smages medmindre
man véd det er i.

>Tror jeg vil prøve at give tid til at dellefarsen får lov at hvile.

Så ser du næppe englænderne igen. Men det er fint nok hvis
dellerne skal bruges til forloren skildpadde. Det *kan* også
bruges til madpakker. Men din fremgangsmåde er bedre.

Rugbrøds-madder bliver extra lækre, hvis der kommes en stribe af
en teske sovs på delleskiverne, sammen med noget surt (asie,
rødbede, rødkål) - husk havsalt. Men det kræver nok kniv og
gaffel.

m. v. h.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 21:54

"Felix" <Felix@nowhere.com> skrev i en meddelelse
news:tmdpev8d9ejsmk7ok9pgcfs0vovihfuj94@4ax.com... om kunsten at røre og
stege frikadeller

Uha da for en masse gode tips!
Tusinde tak.

Der var masse at afprøve inden invasionen *S*

TAK!

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-06-03 21:04

[Lisbeth Jacobsen | Sun, 15 Jun 2003 19:55:14 +0200]

>Altså... når de skal bruges til at imponerer englænderne, skal de jo være de
>ypperste frikadeller man kan servere! Så vil intet mindre end luksusdeller
>være godt nok.

Min farmor, der lavede de mest berømte frikadeller, brugte som kød halvt
kalv & flæsk, samt halv hjemmehakket svinemørbrad.

Måske det var på tide at købe ½ gris (og 1/4 kalv) og hakke sit kød
selv?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 21:56

> Min farmor, der lavede de mest berømte frikadeller, brugte som kød halvt
> kalv & flæsk, samt halv hjemmehakket svinemørbrad.

Det lyder godt nok luksuriøst!
Måske man skulle hakke kød næsten gang mor får besøg. Hun har en hakker...
det har jeg ikke.

> Måske det var på tide at købe ½ gris (og 1/4 kalv) og hakke sit kød
> selv?

Der er ikke plads... har bestilt et halvt lam *S*
Men lammedeller er da heller ikke tosset!

Mvh. Lisbeth

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 16-06-03 08:42

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er ikke plads... har bestilt et halvt lam *S*
> Men lammedeller er da heller ikke tosset!

Slet ikke hvis du kommer lidt hvidløg og finthakket feta i

Mvh Mads

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-06-03 21:01

[Lisbeth Jacobsen | Sun, 15 Jun 2003 18:21:43 +0200]

>Jeg tror faktisk det er bedst at håndrøre! Så har man (eller udvikler man
>med tiden) fornemmelsen af, hvor meget væde etc. Farsen skal have. og jeg
>gør det med en grydeske.

Selvom det ikke er hvad jeg plejer at gøre, tilslutter jeg mig alligevel
helt og aldeles. I fremtiden bliver mine frikadeller KUN håndrørt!

>Jeg gør det også af dovenskab.... gider ikke bøvlet med at gøre
>fodprocessoren ren for fars. Synes det gemmer sig langt ind i krogene.

Naah, direkte i opvaskemaskinen med dyret!

>Nogle hævder, at farsen gerne skal stå en time inden dellerne steges. Det
>gør jeg dog sjældent - af tidnød.

Ditto; måske er det et levn fra den tid hvor man havde brug for at
strække kødet mere - man tilsatte mere mel/vand, og der var derfor brug
for at vandet blev ordentligt optaget af farsen?

>Eller er det af mangel på praktisk sans? *S*

Utålmodighed, er også et gæt? :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-06-03 21:45

> [...]

>optager den også mere væske. Og de smager nu engang bedst, hvis de ikke er

Jeps, for slet ikke at tale om fornøjelsen - jeg synes at farsen når den
er rørt med piskefløde næsten er smuk :)

Tak fordi du gav mig et "spark"; hvor var det hyggeligt at lave
håndrørte frokadeller igen - jeg er noget blevet for meget et
foodprocessormenneske.

>Den skal selvfølgelig også have tilpas med salt, godt med peber og en god
>del finthakket løg.

Jeps! men... hvad med æg? jeg synes at mine deller blev en anelse for
"luftige", men jeg brugte kun ét æg til 500 g. kød...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Ninna Sørensen

Dato : 12-06-03 11:48

Hej Klaus

> 4 hurtige:

> Skal fadet smøres?
Du behøver ikke at smøre fadet

> Hvor varm skal temperaturen være?
hvis det er varmluft så er det bare 200 grader

> Hvor længe skal frikadellerne have i ovnen?
hvis det er varmluft så skal de bare have mellem 30-40 min, alt efter hvor
store de er.

> Er opskriften anderledes til ovn bagte frikadeller i fht. alm. frikadeller
?
Nej, men du kan evt. prøve nogle bulgur frikadeller, de er bare mums..

Ninna