Cocktails - og pH
Fra : Bo Warming

Dato : 10-06-03 21:18

Rigtige mænd er til køleskabsafkølet vodka med _lidt_ is
- men rigtigt spændende er de dyre russiske og polske jo ikke,
så tilsæt en anelse luxux-spirituosa fx Enkelt eller Boonekamp eller
Chartreuse/Strega likør

Med en lidt sej, dominant smags-tilsætning er det selvfølgelig OK at bruge
billigste vodka (eller ulovlig alkohol - hospitals etc.)

I det hele taget kan man vist altid bruge billige sager, hvis man alligevel
blander.(undtagelser ? )

I årevis troede jeg at Manhattan SKULLE være med mørk Martini-vermouth og
Tullamore Dew/Canadian Club og angustura bitter - men mindst en af
hovedingredienserne kan sagtens være discount.

Bailey og Dimble-karamellikør bløder smagen i enhver cocktail
(så pigen narres)
men de udfælder KLUMPET OG ULÆKKERT
hvis Cointreau, Martini eller andet der blot er lidt surt,
får fløde-proteinerne til at klæbe til hinanden.

Surheds-grad (pH) er kritisk ved disse mejerigtige blødgøringsmidler, lissom
ved sauce/mayonaisse med æg - så er det nemmere med Pernod, når det skal
være uklart.
Bruges ikke vodka, men hvid rom i blandingen med flødestadset, så sker ikke
så let udfældning.

Pernod-NoilleyPrat-GrapeTonic-is er en god "grøn elevator".

Skal man ikke have drukket MANGE flasker pernod før man finder det monotont
og behøver de frankofiles raffinerede (svagpisser-varianter) "Ricard" og
andre pasticher?

Da jeg fra kemi-laboratoriet smuglede 96% alkohol(eller den påstået farlige
benzen-holdige "100%" altså 99,99%) og udblødte anisfrø, artemissia,
lakridsrod, isop og fennikel, fik jeg en bedre pernod end den parisiske, som
vist er den eneste, der kan købes i Kbhv (?)
--
Tequila fandtes engang i en flaske med en DØD larve - hvorfor har de ikke
gensplejset en art der kan være LEVENDE i så svag sprut?

Visse vinhandlere skaffer 60% eller 96% finsprit hjem, men det er sært at
det skal være så meget dyrere i drift end discontvodka.

Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com

Fra : Anders

Dato : 10-06-03 23:23

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tequila fandtes engang i en flaske med en DØD larve - hvorfor har de ikke
> gensplejset en art der kan være LEVENDE i så svag sprut?

Der har aldrig været larver i tequila.
Men der eksisterer mescal med en død larve som markedsføringsmekanisme.

Anders

Fra : Jimmy

Dato : 12-06-03 13:59

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> wrote in message

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Der har aldrig været larver i tequila.

Hvordan er der så kommet en larve/orm i mine to flasker tequila, som aldrig
har været åbnet?

Mvh
Jimmy

Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-03 17:09

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> ikke

> Hvordan er der så kommet en larve/orm i mine to flasker tequila, som

Jeg har nu erfaret, at det er en anden latinamerikansk specialitet ,
som typisk benytter algarve-kaktus og da denne indeholder en stor larve,
brugte man denne som dekoration (sandsynligvis efter at have mumificeret
den, så ikke spritten gør den skrumpen,)

Det var ikke alm. body tequila der var ulækker-larve-tequila - udover måske
et enkelt nyt mærke som du har været heldig at få fat i. Hvad hedder
mærket?.. Godt konversationsemne til min vinhandler, der er inderlig træt af
min konversation.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 11-06-03 23:15

> [...]
> lakridsrod, isop og fennikel, fik jeg en bedre pernod end den
parisiske, som
> vist er den eneste, der kan købes i Kbhv (?)

Mener at P.V. Glob i sin brændevin og bjesk bog gør opmærksom på at
der (normalt) ikke skal bruges sprit på mere end 40% til udtræk af
diverse urter, da der ellers er risiko for at uønskede stoffer bliver
trukket med ud i bjesken.
mvh
Jørgen

Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-03 11:52

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> wrote in message

> [...]
> der (normalt) ikke skal bruges sprit på mere end 40% til udtræk af
> diverse urter, da der ellers er risiko for at uønskede stoffer bliver

Måske det er klogt vedr bitter, bjesk, porsesnaps, perikonsnaps og lignende

Men da der ikke var anisolie i handelen i de dage, og anisfrø var dyre, så
gav det bedre udtrækning af denne skønne sag med ca 96% alkohol

Jeg fandt intet uønsket i den pernod-opskrifts resultat
Fagfolk som akademikeren Glob , elsker at advare og udråbe det som de selv
tilfældigvis er faldet over til DET bedste

Kører du Ford, er andre biler umoralske:

"Det vi lettest lykkes i - vor forfængelighed, vil at netop det skal gælde
som det vanskeligste.
Det er oprindelsen til mangen moral".Nietzsche