CDI til ældre knallerter (was: CDI til Yam~
Fra : H-J M

Dato : 10-06-03 16:52

Som dem der fulgte med i tråden nok kan huske mislykkedes mit forsøg med min
maxi vs. en mega fire..
Fik en ny model idag.. denne er HELT anderledes.. det eneste der var magen
til var størrelsen og så at de to ledninger er blå og hvide.. Den gamle jeg
havde var også af mærket Atom Tænding.. den nye er en Mega Fire!
Denne monterede jeg på stellet med noget kølepasta fra computer verdenen
(det man smører på ex. cpu'er før profilen monteres..)
Før jeg monterede den på stellet lagde jeg den bare på motoren og bare en
tur hvor jeg startede den og køre 50 (!!!) m var den allerede varmere end at
jeg kunne røre ved den..
Jeg smækkede så den på stellet med den medfølgende skrue igennem et hul jeg
havde boret (et lille et der sagtens kan spartles ud senere..) på 3mm..
Og nu spinder den fandme :)

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-06-03 17:02

> [...]
jeg
> havde boret (et lille et der sagtens kan spartles ud senere..) på 3mm..

Har det givet noget? Og erstatter de så platiner? Kan man justere tændingen?
Hvordan fungerer det egentlig? Hvad koster det? Kan jeg smide det på min
Yamaha FS-1? (den skal ALTID ha' justeret platinerne...!

// Troels

Fra : H-J M

Dato : 10-06-03 21:41

"Troels [around 9000]" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan fungerer det egentlig? Hvad koster det? Kan jeg smide det på min
> Yamaha FS-1? (den skal ALTID ha' justeret platinerne...!

Det har givet noget ja! Udover en renere motorgang HELE tiden har det også
givet mig en løsning uden platin justering konstant.
Du skal bare pille kondensator og platin af ankerpladen og smide megafiren
på istedet for de to...
Hvis maskinens svinghjul drejer med uret skal strømspolens ledning forbindes
med blå fra Mega Firen
Lys spolen skal bare sættes normalt da den jo ikke har en skid at gøre med
selve gnisten på tændrøret..
Den Hvide ledning fra Mega Firen skal bare på stel.
Hvis maskinens svinghjul drejer mod uret skal du bare vende polerne.. dvs.
blå på stel og hvid på strømspolen
Jeg skulle give 225
Den kan smides på ALT med platin tænding. Så din Yamaha FS1 er også et
oplagt emne at smide en Mega-Fire på..

Mvh.
Hans-Jacob - Der overvejer at begynde og sælge de sataner

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-06-03 22:28

> [...]
> blå på stel og hvid på strømspolen
> Jeg skulle give 225
> Den kan smides på ALT med platin tænding. Så din Yamaha FS1 er også et

Køling? Kan du ikke tage et billede af tingesten, det ville være rart at
vide hvor stor sådan en fætter er? Hvordan køler man lige sådan en?

// Troels

Fra : H-J M

Dato : 11-06-03 06:35

> Køling? Kan du ikke tage et billede af tingesten, det ville være rart at
> vide hvor stor sådan en fætter er? Hvordan køler man lige sådan en?

Har ikke lige pt. et digicam hjemme. Men den er ca. på størrelse med et af
de der 50øres tyggegumier, shake, jenka og hvad de ellers hedder.. Farven på
den gamle var akkurat som shake men den nye er blevet lidt mere avanceret og
er sølvfarvet med 5 striber ovenpå der vist skal udgøre køleribber..
Du køler den ved feks. at gøre like me. Sætte den fast på stellet med noget
kølepasta (der er et hul til en skrue som også følger med.. et 3mm hul
passer til skruen) og så skrab malingen af under sådan at varmen bliver ledt
ordentligt over i stellet. samtidig med køler fartvinden den jo også.
Min blev MEGET varm da den lå på motorblokken og smeltede da den var sat
fast under svinghjulet.. men den klarer det vidst meget godt på stellet..

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 11-06-03 10:24

> [...]

> fast under svinghjulet.. men den klarer det vidst meget godt på stellet..

Okay, mine overvejelser var jo faktisk at sætte "den" under svinghjulet...

Skal sådan en fætter slet ikke justeres? Og hvordan ved den hvornår der skal
smutte en gnist?

// Troels

Fra : H-J M

Dato : 11-06-03 22:06

> Skal sådan en fætter slet ikke justeres? Og hvordan ved den hvornår der
skal
> smutte en gnist?

Min ankerplade røg bare HELT til den ene side.. Og jeg mener bestemt at den
gnister når tændspolen har max strøm "på lager"

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Holger Danske

Dato : 10-06-03 18:48

H-J M <zster87@hotmail.com> wrote:
> [...]
> hul jeg havde boret (et lille et der sagtens kan spartles ud
> senere..) på 3mm.. Og nu spinder den fandme :)

Tager du så bare kondensator og platiner af, og hvis ja, hvordan forbinder
du så strømspole og lysspole, og så videre, du ved alle de der åndsvage
ledningsspørgsmål !??

--
H.D. (sig) -- Kun døde fisk flyder med strømmen --
Kom ikke -- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : H-J M

Dato : 10-06-03 21:38

Fra : H-J M

Dato : 10-06-03 21:44

"H-J M" <zster87@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> selve gnisten på tændrøret..
> Den Hvide ledning fra Mega Firen skal bare på stel.
Og hvis svinghjulet drejer mod uret så skal blå på stel og hvid på
Strømspolen.. ;)

_OG_HUSK_NU_FOR_GUDS_SKYLD KØLING_
225 kr er jo alligevel mange penge at smide ud fordi man er for doven ;)

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-06-03 10:20

H-J M (zster87@hotmail.com) skrev følgende:
> [...]
> Strømspolen.. ;)
>

> _OG_HUSK_NU_FOR_GUDS_SKYLD KØLING_
> 225 kr er jo alligevel mange penge at smide ud fordi man er for doven

Men hvor får den impulsen fra? Altså hvordan ved den hvornår den skal
tænde?

--
Martin Petersen

Fjern "FJERN" ved privat svar...

Fra : H-J M

Dato : 11-06-03 22:05

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i en meddelelse
news:bc6s6e$429> Men hvor får den impulsen fra? Altså hvordan ved den
hvornår den skal
> tænde?

Når tændspolen har maksimal belastning.. i think.. Tændspolen er jo
tilpasset efter tændingen...

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Brian Nørrelund

Dato : 11-06-03 14:09

H-J M wrote:
> [...]
> Strømspolen.. ;)
>

> _OG_HUSK_NU_FOR_GUDS_SKYLD KØLING_
> 225 kr er jo alligevel mange penge at smide ud fordi man er for doven

Okay, hvor har du så købt den henne ?? Altså den forretning du har købt den
i.. Gerne navn, telefon nr. og adresse..
Jeg har selv prøvet at finde den, hvor jeg bor (Slagelse - Næstved) , men
desværre unden held.. Hvis nu, der hvor du har kødt den, ikke kører med post
ordre, og jeg stadig ikke har fundet nogen her inærheden, kunne vi så finde
ud af noget med at du køber den for mig, og sender den, og så overfører jeg
nogle penge til dig !!

--
Mvh.
Brian Nørrelund Andersen

Fra : H-J M

Dato : 11-06-03 22:09

"Brian Nørrelund" <Streamer@'removespamfilter'mail.dk> skrev i en meddelelse
> Okay, hvor har du så købt den henne ?? Altså den forretning du har købt
den
> i.. Gerne navn, telefon nr. og adresse..
De har ikke flere fik den sidste som blev byttet ved Importøren.. Så prøv
der! Har ikke navn osv.

> [...]
finde
> ud af noget med at du køber den for mig, og sender den, og så overfører

Har også spurgt mile vidt men ingen ved noget... Almas heroppe gav det
bedste svar.. men de havde desværre ikke noget..
jeg kan jo desværre ikke købe en da de ikke har nogle.. Alle mærker er jo
gået over til alm. cdi (græsslåmaskiner, buskryddere, hæksakse og motorsave
som den jo egentligt er lavet til)

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : The Tulip

Dato : 11-06-03 20:51

> Jeg smækkede så den på stellet med den medfølgende skrue igennem et hul
jeg
> havde boret (et lille et der sagtens kan spartles ud senere..) på 3mm..
> Og nu spinder den fandme :)

Det lader til at min makker havde ret da han konkluderede / testede sig frem
til at MegaFire var det eneste der kunne holde ..

Det er jo ligefør at jeg kunne overtales til at fast montere det megafire
som jeg fik af ham .. nu skal jeg jo så bare have lavet så jeg kan dreje
ankerpladen på Yamahaen .. men det er vist ikke så svært ..

er der nogen der har erfaringer med at stille tændingen med en
tændingspistol ? .. hvor meget skal en yamaha stå før top på en moderat
tunet knallert ?`..

~~Frank.,

Fra : Holger Danske

Dato : 11-06-03 20:56

The Tulip <dont.reply@email.dk> wrote:

> [...]
> megafire som jeg fik af ham .. nu skal jeg jo så bare have lavet så
> jeg kan dreje ankerpladen på Yamahaen .. men det er vist ikke så

Hvorfor vil du dog det ?

Det mener jeg ikke er nødvendigt, der skal jo sidde en føler på generator
hjulet, den kan man jo bare flytte rundt til det passer ( Mon ikke det er på
toppen af "svulsten", og så den anden føler præcis oven over ?), eller man
kan sætte den anden, der sidder på ankerpladen, så den kan rykkes en cm.
penge eller lignende, det er hvad jeg har tænlt mig at gøre, hvis jeg ellers
kan få fat i en Mega Fire, jeg har ledt med lys og lygte, men no way, ikke
her ved Næstved egnen, ved du hvor jeg kan købe dem ??

> er der nogen der har erfaringer med at stille tændingen med en
> tændingspistol ? .. hvor meget skal en yamaha stå før top på en
> moderat tunet knallert ?`..

1.8 mm før top, lovligt, så kan du jo sjusse dig frem derfra...

Fra : The Tulip

Dato : 12-06-03 19:21

> Hvorfor vil du dog det ?

Jeg har monteret det mega Fire .. men den tænder altså for langt oppe ..
ellers ville motoren ikke kunne køre baglæns .. !!!

> Det mener jeg ikke er nødvendigt, der skal jo sidde en føler på generator
> hjulet, den kan man jo bare flytte rundt til det passer

På et Mega Fire sidder der ikke en føler ( IKKE ) ., den tænder kun ud fra
den strøm der bliver induceret i fødespolen ..dvs ., det tænder 4 gange pr
omdrejning .. har jeg sjusset mig frem til ..

~~Frank .,

Fra : H-J M

Dato : 11-06-03 22:03

"The Tulip" <dont.reply@email.dk> skrev i en meddelelse
> Det er jo ligefør at jeg kunne overtales til at fast montere det megafire
> som jeg fik af ham .. nu skal jeg jo så bare have lavet så jeg kan dreje
> ankerpladen på Yamahaen .. men det er vist ikke så svært ..

Det tror jeg ik du behøver.. Knald den dog på på de tegninger osv. jeg har
skal man heller ikke dreje ankerpladen .....

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : The Tulip

Dato : 12-06-03 19:25

> Det tror jeg ik du behøver.. Knald den dog på på de tegninger osv. jeg har
> skal man heller ikke dreje ankerpladen .....

Sættet er monteret .. dog kun for testbrug .. men jeg bliver altså nødt til
at dreje ankerpladen .. for jeg tror at den tænder meget tæt på toppen .,
for ellers villle den vel ikke kunne køre baglænds ....

.., derfor mener jeg at den skal stilles ., og det eneste sted det kan lade
sig gøre er jo på ankerpladen .. med mindre man har en cdi box hvor man kan
stille det på ..

Frank .,
--
Sarkasme er blot endnu en del af vores kundeservice...

Fra : H-J M

Dato : 12-06-03 19:30

> [...]
> at dreje ankerpladen .. for jeg tror at den tænder meget tæt på toppen .,
> for ellers villle den vel ikke kunne køre baglænds ....

Prøv at byt om på ledningerne..
Min ville også køre baglæns da det var forkert monteret...

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : The Tulip

Dato : 13-06-03 14:55

> Prøv at byt om på ledningerne..
> Min ville også køre baglæns da det var forkert monteret...

Hvis ledningerne er byttet, så kan den godt køre ., men ikke særlig godt ..
det var nemlig omvendt første gang ..

~~Frank .,

Fra : H-J M

Dato : 13-06-03 19:42

> Hvis ledningerne er byttet, så kan den godt køre ., men ikke særlig godt
> det var nemlig omvendt første gang ..

Hmmm det kan godt være du skal have leget med at dreje ankerpladen..
Men jeg ved det ikke præcis på din knallert...

Fra : Holger Danske

Dato : 11-06-03 22:28

> [...]
> hul jeg havde boret (et lille et der sagtens kan spartles ud
> senere..) på 3mm.. Og nu spinder den fandme :)

Har fundet et sted hvor de kan købes på nettet, til små 22$ og det med
forsendelse, men da jeg ikke er i besiddelse af et Dankort, eller enden form
for betalingskort, kan jeg ikke selv købe den

Hvis der er andre der vil købe 1, kan jeg så ikke sætte penge ind på
vedkommendes konto, og så ordne det på den måde ??

http://m-and-d.com/cgi-bin/MDS/ST-440-065.html

Fra : Brian Nørrelund

Dato : 22-06-03 01:14

Hejza alle.

Jeg har været ude og købe en eletronisk-tænding...
Har taget et billede af den og manualen..

http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/elektronisk_taending.jpg

http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/elektronisk_taending_manual.jpg

Er det også sådan din ser ud H-J M ???

Mvh.
Brian Nørrelund Andersen
Automatikfagtekniker

Fra : H-J M

Dato : 22-06-03 23:32

> Er det også sådan din ser ud H-J M ???

Jeps det er præcis sådan en jeg fik da jeg fik den brune byttet.
Det er sådan en maxien kører med lige nu.

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Brian Nørrelund

Dato : 23-06-03 14:16

H-J M wrote:
> [...]
>
> Jeps det er præcis sådan en jeg fik da jeg fik den brune byttet.
> Det er sådan en maxien kører med lige nu.

Okay, det lyder rigtig godt.. Jeg montere min i næste uge, på min Yamaha !!

Fra : H-J M

Dato : 24-06-03 12:53

> Okay, det lyder rigtig godt.. Jeg montere min i næste uge, på min Yamaha
!!

Vend endelig tilbage med nyt info!

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Brian Nørrelund

Dato : 02-07-03 22:46

H-J M wrote:
> "Brian Nørrelund" <Streamer@'removespamfilter'mail.dk> skrev i en
> meddelelse news:3ef6fdb1$0$48913$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Vend endelig tilbage med nyt info!

Indtil videre har leg lavet en tænding med den elektoniske, og har haft sat
den på, men den kunne næsten ikke starte, og "pruttede" en del. Så jeg skal
lige have lavet nogle langhuler i min ankerplade, og så prøvet igen..
Og så skal jeg lige have fundet en der kan lave de langhuler !!
Såå indtil videre ser det ud til at skulle kunne virke !!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-07-03 22:49

Brian Nørrelund wrote:
> lige have lavet nogle langhuler i min ankerplade, og så prøvet igen..
> Og så skal jeg lige have fundet en der kan lave de langhuler !!

Hm, hvad er langhuler ... ?

// Hans, der ikke kender noget til langhuler :)
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Jante

Dato : 03-07-03 02:10

"Hans Joergensen" skrev:

> Hm, hvad er langhuler ... ?

Måske forløberen for en langdysse?

J.N.

Fra : Brian Nørrelund

Dato : 03-07-03 07:11

Hans Joergensen wrote:

> Hm, hvad er langhuler ... ?
>
> // Hans, der ikke kender noget til langhuler :)

Lang huler er en hul er måske er 10 mm i breden, men stadig er foreksempel 6
mm i højden.. Og så kan man skuppe anker pladen mod højrer eller venstre,
for at indstille tændningen !!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-07-03 08:45

Brian Nørrelund wrote:
> Lang huler er en hul er måske er 10 mm i breden, men stadig er foreksempel 6
> mm i højden.. Og så kan man skuppe anker pladen mod højrer eller venstre,
> for at indstille tændningen !!

Er det virkelig den korrekte tekniske betegnelse ? jeg husker godt
nok intet om det ord, på trods af at jeg fik 11 i teori dengang jeg
var til svendeprøve som mekaniker ;)

// Hans, der dog har glemt temmelig meget på 5 år ...
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-07-03 09:21

Hans Joergensen (haj@enterprise-server.dk) skrev følgende:

> Er det virkelig den korrekte tekniske betegnelse ? jeg husker godt
> nok intet om det ord, på trods af at jeg fik 11 i teori dengang jeg
> var til svendeprøve som mekaniker ;)

Jeg ville nok kalde det for et aflangt hul... Men hvad ved jeg. :)

> // Hans, der dog har glemt temmelig meget på 5 år ...

Skål!

--
Martin Petersen

Fjern "FJERN" ved privat svar...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-07-03 14:58

Martin Petersen wrote:
> Jeg ville nok kalde det for et aflangt hul... Men hvad ved jeg. :)

Det vil jeg også .. en langhule lyder mest som noget en tandlæge
kunne finde på at sige..

// Hans
--
Support the Demo Scene: http://se2k.dk
Scene Event 2003 - Dude you're getting a demo

Fra : H-J M

Dato : 03-07-03 11:38

> [...]

> Og så skal jeg lige have fundet en der kan lave de langhuler !!
> Såå indtil videre ser det ud til at skulle kunne virke !!

Ok! Brian! Så er jeg ikke den eneste der har været heldig med den..
BTW. pruttede min for første gang.. Mit ledningsnet er MEGET åbent.. Har dog
overvejet at give alle stik et skud krympeflex og siliconespray. Så i pis
regnvejr var jeg lige ude og prøve min neues udst. Og da efter en nedgasning
og jeg skulle til at give gas igen.. der pruttede den 3-4 gange. det løste
jeg dog ved lige at presse den længere ned i omdr. og så var der
ingenting... :)
Tillyke med dit vidunder :)

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Brian Nørrelund

Dato : 18-07-03 14:13

Hej

Så har jeg næsten prøvet alt med den elekroniske tænding, og den vil bare
ikke kører ordenligt. Eller rettere sagt, så kører den sådan nogenlunde
ordenligt, men den bliver alt får varm og tætter sig. Tændrøret er også en
sort af olie.. Har næsten opgivet nu !!

Fra : H-J M

Dato : 20-07-03 08:58

> [...]

> ordenligt, men den bliver alt får varm og tætter sig. Tændrøret er også en

Hmm mystisk! Min triller stadig. Dog har jeg lidt karburerings problemer men
intet brok fra tændingen

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Brian Nørrelund

Dato : 22-07-03 15:41

Okay, jaa så ved jeg sku ikke hvad jeg skal gøre.. Er din også en Yamaha 4
gear ??

Fra : Holger Danske

Dato : 23-06-03 22:47

Brian Nørrelund skrev i meddelelsen
> [...]
>Hejza alle.
>
>Jeg har været ude og købe en eletronisk-tænding...
>Har taget et billede af den og manualen..

Hvor købte du den henne Brian ??

Allan

Fra : Brian Nørrelund

Dato : 24-06-03 20:42

Holger Danske wrote:
> Brian Nørrelund skrev i meddelelsen
> <3ef4f4dd$0$48896$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/elektronisk_taending_manual.

> Hvor købte du den henne Brian ??

Jeg har købt den på denne adresse:

Werner Nielsens Maskinhandel
Smedegade 65
4200 Slagelse

Tlf: 58534464
Fax: 58534469

Fra : Duffi

Dato : 29-06-03 10:21

> Jeg har købt den på denne adresse:
>
> Werner Nielsens Maskinhandel
> Smedegade 65
> 4200 Slagelse
>
> Tlf: 58534464
> Fax: 58534469

Hvor meget måtte du gi for den??

Fra : Brian Nørrelund

Dato : 29-06-03 23:26

Duffi wrote:

> Hvor meget måtte du gi for den??

Jeg skulle give 200 for den, hvis den var ny.. Men den så brugt ud, så jeg
fik ham ned på 100 kr..

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 01-07-03 00:13

> Jeg skulle give 200 for den, hvis den var ny.. Men den så brugt ud, så jeg
> fik ham ned på 100 kr..

.... jyde

// Troels

Fra : Brian Nørrelund

Dato : 01-07-03 10:17

Troels [around 9000] wrote:

> ... jyde
>
> // Troels

Du skal sku ikke kalde mig jyde, jeg bor sku på sjælland, for har gjordt det
hele mit liv.. Jeg har bare lært lidt af jyderne, og det kan sku betale sig
*g*