Ka denne tolkning modsiges?
Lukas16 sir, at godsforvalteren skulle skaffe al gæld tilbagebetalt til
chefen
Men godsforvalteren foretrak at nedskrive olie og korn med 80% og 50%, så
ikke alt tilbagebetaltes, men tre personer blev medskyldige i bedraget.
Jesus siger klart "DET ER HELT OK"
Usselt mammon hører jo hjemme i et klart GivKejserHvadKejsersEr område, i
stil med en retssal, hvor biblen intet har at gøre (andet end at den måske
kan inspirere dommere til mildhed)
Gerningsretfærdighed ville være, hvis Jesus kastede med sten og smagsdomme
mod Lundin,HitlerGodsforvalter,olie&korn-skyldnerne,Dig,Mig.
Men det er jo påskemiraklets ide, at vi alle er tilgivet, vel at mærke i det
GivGudHvadGudsEr område, som jo er det eneste som Jesus og evangelierne
nogensinde beskæftiger sig med. .
Måske vi får gråd og tænders gnidsel pr samvittighedsnag,
fordi vor mor lærte os selvpinsel af sådan art.(fx ved at misforstå
tingene, eller selv være plaget)
Jesus bakker aldrig samvittighedsnag op (kun Paulus kommer ind på skrøbelig
samvittighed fx vedr valg af offerkød).
Intet i evangelierne bør tolkes gerningsretfærdigt, og intet sætter Jesu
venner over fjender..
Luthers har ret i at sige
"Gode gerninger gør ikke en mand god - men en mand , der er god, gør gode
gerninger",
ALTSÅ DEN GODE MORAL KOMMER INDEFRA,
fx hvis troen er til stede
- Mener du, at der er egoisme, fejlfortolkning eller andet kritisabelt i
denne tolkning af lignelsen?
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com