Hvad er politik og hvad er kristendom?
Fra : Rømer

Dato : 11-06-03 11:35

Jeg så følgende udsagn i d.a.netmisbrug:
Ubegrænset ytringsfrithed giver dig ikke ret til at poste politik i
kristendomsgruppen!

Og det er jo formodentlig nok rigtigt, men hvornår er noget politik - og jeg
mener ikke partipolitik, skønt det jo heller ikker altid er lige nemt at
definere - og hvornår er det kristendom: hvis jeg nu kommer med udsagnet,
at man skal give til de fattige, accepterer jeg så ikke samtidig at vi har
et fattigdomsproblem - og er det ikke samtidig en politisk udtalelse, der
understreger, at det sociale sikkerhedsnet i DK ikke er tilstrækkeligt?
Skal min hjælp til nødstedte udstrækkes så vidt, at jeg accepterer en vis
udstrækning af misbrug for ikke at afskære nogen fra nødvendig hjælp - og
vil ikke dette være et politisk signal imod øget kontrol og indskrænkninger
i den offentlige hjælp?
Kan (kristen) næstekærlighed praktiseres uden at indeholde politiske

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-06-03 12:47

Rømer fupkonto@hotmail.dk skrev dette:

> [...]
> nu kommer med udsagnet, at man skal give til de fattige, accepterer
> jeg så ikke samtidig at vi har et fattigdomsproblem - og er det

Din udtalelse isoleret set som du her har givet den udtryksform er der
bestemt heller ikke noget galt i, men hvis det så er det eneste
"kristne" der er i indlæget, og de resterende 90% drejer sig om hvad
politikere skal, bør, må, ikke må, for at forbedre problemet, godt og
grundigt krydret med negative udsagn om andre befolkningsgrupper og
religiøse retninger, da er du på vildspor i denne gruppe.

Går indlæget mere i retning af hvad kan vi som enkeltpersoner, som
kristne enkeltpersoner, og som kirker og trossamfund kan gøre, og
hvilket medmenneskeligt kristent medansvar vi har, for at forbedre
livet for de fattige og svage i samfundet, er vi igen på vej mod den
rette kurs for denne gruppe.

Altså afhænger det i høj grad af hvad hovedbudskabet og formålet med
en post er, og der findes masser af grænsetilfælde der vil være
overlappende.

[ ... ]
> Kan (kristen) næstekærlighed praktiseres uden at
> indeholde politiske signaler?

ja, men det er mega-svært i praksis

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Rømer

Dato : 11-06-03 14:33

Jeg forstår udmærket, at skæg og snot skal holdes hver for sig -
Men netop i accepten af, at der i det kristne budskab er et pålæg om være
retfærdig, hjælpe den svage osv., ligger der jo et politisk signal. Og jeg
kan kun være enig med dig i, at det er mega-svært i praksis at udøve
næstekærlighed uden at sende politiske signaler. Kan jeg hjælpe en flygtning
i nød uden at tage politisk stilling til berettigelsen af betegnelsen
flygtning? Måske, - hvis jeg hjælper fordi et menneske er i nød, uden hensyn
til egen evt. fortjeneste (positiv eller negativ) - ikke fordi jeg er det
pålagt, eller har en politisk bagtanke, men fordi det er det rigtige - alle
andre grundlag end det rent medmenneskelige skal fjernes. Det er vel i
praksis umuligt. Det kræver i hvert fald megen træning.

Derfor bør en diskussion nærmere være en diskussion om, hvad der er det
gode, hvad der det rigtige - i kristen forstand - snarere end tage
udgangspunkt i hvilke politiske kvababbelser, man kan have. Så kan hver
enkelt med sig selv gøre op, om man føler sig kristen først og politisk
næst eller omvendt. Og i sine diskussioner tage udgangspunkt deri i den
korrekte gruppe.
På den måde kan man godt tage udgangspunkt i en politisk overvejelse - fx.
ovennævnte omkring flygtningespørgsmålet - men det bør være som anledning
til en overvejelse af kristenbudskabets krav om næstekærlighed ubetingethed.
Diskussionens afsæt bør altså være kristen grund.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-06-03 14:40

> [...]

> rigtige - alle andre grundlag end det rent medmenneskelige skal
> fjernes. Det er vel i praksis umuligt. Det kræver i hvert fald

Det kræver temmelig megen træning, men er bestemt ikke umulig.

> [...]
> først og politisk næst eller omvendt. Og i sine diskussioner tage
> udgangspunkt deri i den korrekte gruppe.

Jeg tror minsandten at du forstår min pointe!

> [...]
> det bør være som anledning til en overvejelse af kristenbudskabets
> krav om næstekærlighed ubetingethed. Diskussionens afsæt bør altså

Netop!

Hvis denne gruppe var modereret (hvad den ikke er) ville du være en
aldeles glimrende moderator ud fra hvad du ovenstående har givet
udtryk for!

Fra : Bo Warming

Dato : 11-06-03 13:38

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message

> ja, men det er mega-svært i praksis

" Only one thing is impossible for God: to find any sense in any copyright
law on the planet. . Mark Twain

Og ligeledes er det mega-gude-svært at blive enige om en fortolkning af
dk.usenet.dk fundatser om OT.
Og at tankelæse sig ind på Falcks OT-exegese - det er umuligt.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-06-03 15:40

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]
> Og at tankelæse sig ind på Falcks OT-exegese - det er umuligt.

Slet ikke, - det er såre enkelt: hold politik og fremmedad ude af
gruppen og koncentrer dine indlæg direkte om kristendom - for det kan
du godt.

Vi tales ved fredag

- der lige om snart tager ud i campingvognen
og dér vil nyde det gode sommervejr!

Fra : Niels Peter

Dato : 11-06-03 16:32

Bo Warming wrote:

> Og at tankelæse sig ind på Falcks OT-exegese - det er umuligt.

Så vidt jeg kan se, er du den eneste herinde, der synes, det er svært.

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-06-03 17:56

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Så vidt jeg kan se, er du den eneste herinde, der synes, det er
> svært.

Godt at se at jeg dog trods alt ikke står helt så alene som min kære
ven Bo Warming gerne vil have det til at se ud som!

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 11-06-03 21:20

Rømer wrote:
> Jeg så følgende udsagn i d.a.netmisbrug:
> Ubegrænset ytringsfrithed giver dig ikke ret til at poste politik i
> kristendomsgruppen!

Der skal man næsten vide hvad der klages over. For naturligvis kan noget være
totalt off topic.

Men det kan naturligvis også være nogen som er uenige i et udsagn, og derfor
forsøget at gøre det usagt ved at erklære det for off topic.

--
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog