| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Opladning af batteri vha påhængsmotor? Fra : Karen Stricker & Car~ | 
  Dato :  11-06-03 19:15 |  
  |  
 
            Hej
 Er det muligt at installere "strømudtag" på alle påhængsmotorer? (jeg
 har en 4takts motor:  http://www.honda-marine.com/mod5hp.htm) og hvad er
 priserne på "sådan noget"?
 Er der nogen der har erfaringer med denne form for opladning?
 Mvh
 Carsten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Claus Tersgov (11-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  11-06-03 20:42 |  
  |   
            
"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> skrev i en
 meddelelse news:3ee771b8$0
 > Er det muligt at installere "strømudtag" på alle påhængsmotorer? (jeg
 > har en 4takts motor:  http://www.honda-marine.com/mod5hp.htm) og hvad er
 > priserne på "sådan noget"?
 Din motor kan forsynes med et udtag, der kan ifølge honda kan yde max 38 watt
 og 3 amp. Det må give en spænding  på 12,6 volt og det er for lidt som
 ladespænding til en almindelig akumulator..
 > Er der nogen der har erfaringer med denne form for opladning?
 Ja, til store batterier større end 10-15 ah er det i princippet ubrugeligt, det
 kan hjælpe lidt til som vedligeholdesesladning, men som reel lader, nej.
 Problemet er, at i det øjeblik batteriet tilsluttes og skal lades, så falder
 spændingen, den er næppe stabil  på 14,4 v
 Læg i øvrigt mærke til, at  hondas tal sikkert er beregnet på fuld skrue.
 Det er og bliver ikke andet end  et 12v strømudtag til lanterner og lygter...
 Claus
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Claus Tersgov (11-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  11-06-03 20:48 |  
  |   
            
 "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bc80n4
 
 > Din motor kan forsynes med et udtag, der kan ifølge honda kan yde max 38 watt
 > og 3 amp. Det må give en spænding  på 12,6 volt og det er for lidt som
 > ladespænding til en almindelig akumulator..
 
 Hov, jeg glemte, at Honda skriver "Alternator", det er højest sandsynligt et
 vekselspændings udtag. Spændingen vil så stige lidt, når du ensretter den, men
 næppe nok til at du har en stabil ladespænding på  14,4 v og hvis du har, så er
 det sikkert basseret på fulde omdrejninger - eller tæt på.
 
 Så et almindeligt 60a batteri, der er tæt på fladt  kræver altså tyve timers
 motordrift ved fuld skrue, hvis man ellers antager, at du har den fornødne
 ladespænding til rådighed..
 
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Martin Rise Christen~ (11-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Rise Christen~ | 
  Dato :  11-06-03 21:58 |  
  |   
            
 "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bc8115$1f76$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bc80n4
 >
 > > Din motor kan forsynes med et udtag, der kan ifølge honda kan yde max 38
 watt
 > > og 3 amp. Det må give en spænding  på 12,6 volt og det er for lidt som
 > > ladespænding til en almindelig akumulator..
 >
 > Hov, jeg glemte, at Honda skriver "Alternator", det er højest sandsynligt
 et
 > vekselspændings udtag. Spændingen vil så stige lidt, når du ensretter den,
 men
 > næppe nok til at du har en stabil ladespænding på  14,4 v og hvis du har,
 så er
 > det sikkert basseret på fulde omdrejninger - eller tæt på.
 >
 > Så et almindeligt 60a batteri, der er tæt på fladt  kræver altså tyve
 timers
 > motordrift ved fuld skrue, hvis man ellers antager, at du har den fornødne
 > ladespænding til rådighed..
 >
 > Claus
 >
 Og Claus - du har jo selvfølgelig prøvet det i praksis siden du så
 kategorisk afviser det? Som jeg tidligere har skrevet brugte vi det hele
 sidste år, og det virkde perfekt - båden ligger for svaj, dvs. ingen
 landstrøm, og vi opladede batteriet derhjemme inden fyn rundt, og sejlede
 resten af sæsonen med log og lanterne med ladning via motoren, så det virker
 altså på mindre både med et 60Ah  12V batteri. (En ensretter er ikke jordens
 sværeste stykke elektronik at opdrive).
 
 Mvh,
 
 Martin Rise Christensen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Claus Tersgov (11-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  11-06-03 23:57 |  
  |   
            
 "Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse
 news:bc854u$j5n$1@sunsite.dk...
 
 > Og Claus - du har jo selvfølgelig prøvet det i praksis siden du så
 > kategorisk afviser det? Som jeg tidligere har skrevet brugte vi det hele
 > sidste år, og det virkde perfekt - båden ligger for svaj, dvs. ingen
 > landstrøm, og vi opladede batteriet derhjemme inden fyn rundt, og sejlede
 > resten af sæsonen med log og lanterne med ladning via motoren, så det virker
 > altså på mindre både med et 60Ah  12V batteri. (En ensretter er ikke jordens
 > sværeste stykke elektronik at opdrive).
 
 Jeg afviser det ikke kategorisk, jeg skrive blot, at det er en dårlig løsning,
 navnlig på en moderne båd. Måske er det tilstrækkeligt i en lille jolle.
 
 Og, ja, jeg har haft flere påhængsmotorer, der havde strømudtag, som var
 aldeles uegnede til ladning, ligesom jeg har haft fingrene i masser af motorer
 gennem årene. Hvis du ikke bruger strøm til andet end lanterne og den slags, så
 kan man klare sig igennem. Men som oplader til et batteri, der skal drive både
 gps, log lod radio, lanterner og lys og alt andet normalt udstyr på en båd,
 hvor forbruget er normalt, så er det en ringe løsning. Og hvis batteriet kører
 helt fladt, så er der næppe knald nok til,  at du kan lade batteriet op uden en
 ordentlig lader.
 
 Har man kun et begrænset forbrug er det måske ok, men det afhænger af ens
 forbrugsmønster. Er forbruget småt og for det meste mens motoren kører, så
 udligner det hinanden, da spændingen tilforbrugsstedet temmelig sikkert kommer
 fra strømudtaget, fordi den er højest. Men er forbruget størst, hvor motoren
 ikke kører og hvor man belaster batteriet, så er det, at man har problemet.
 
 Men det er da nemt at regne ud, man skal da bare tælle sit forbrug sammen og så
 sammenholde det med den maksimale ydelse, strømudtaget kan levere.. Det er blot
 at gange og dividere..
 
 Problemet er bare, at *mange* strømudtag ikke kan levere den stabile spænding
 på 14,4v, der skal til for at lade. Det er meget nemt at måle, men det skal
 gøre på et halvfladt batteri, ikke et opladet, fordi det tager ikke imod strøm.
 Målingen skal ske på selve batteriet.
 
 Jeg har i  adskillige år rodet med både og motorer og hvad dertil hører, og jeg
 har mange gange målt  på strømudtag, der havde een spænding ubelastet og en
 ganske lavere belastet, og i det øjeblik spændingen på batteriet er ligmed
 eller større end den spænding strømudtaget kan levere, så bliver der *ikke*
 ladet.
 
 Måske kan de allernyeste motorer, fordi teknikken er blevet bedre, men det er
 næppe reglen for de fleste små påhængemotorer..
 
 At det virker i dit ene tilfælde, er jo ikke ensbetydende med, at det virker på
 alle motorer. Fordi din motor ikke oser, så er det jo heller ikke ensbetydende
 med, at andre motorer heller ikke oser...
 
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Martin Sorensen[2840~ (12-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sorensen[2840~ | 
  Dato :  12-06-03 08:42 |  
  |   
            Jeg undrer mig ofte over hvorfor man så sjældent ser solpaneler nævnt som
 alternativ. Hvis man har båden liggende for svaj burde de da i hvert fald
 sørge for at batteriet altid var toppet op - om det er nok til at klare
 dagligt brug ved jeg ikke?
 
 Er de bare for dyre?
 
 mvh
 
 Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Fly (11-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Fly | 
  Dato :  11-06-03 22:37 |  
  |  
 
            Til Claus:
 Du er uden tvivl dygtig til det teoretiske, og jeg mener også at jeg kan
 være med på det meste... Nogle gange kan jeg da bare tvivle på om du
 nogensinde får prøvet noget af det i praksis?!?
 F.eks. er der påtrykt nogle data på mit strømudtag, og det holder slet ikke
 med virkeligheden, så ta' da en gang i mellem at sætte et par ledninger til
 og hiv multimeteret eller scopet op af lommen og se hvrdan det virker i
 praksis    
Og her er så en kopi af det svar jeg selv skrev om et lignende spørgsmål i
 slutningen af marts:
 ------------------------------
 Hejsa!
 Selvfølgelig kan det lade sig gøre - bruger det selv af og til!
 Som Fredy skriver i sit svar, så er det et spørgsmål om at få ensrettet den
 spænding motoren giver. Dette er nemlig typisk vekselstrøm, og det spiller
 ikke liiiige så godt sammen med en akkumulator. En ensretter kan du enten
 selv lodde sammen af 4 kraftige dioder (koster under 20,- kr. i alt) eller
 købe en færdig fyr til ca. 30-35 kr. Den færdige måske endda klar til at
 sætte spadestik på direkte.
 En færdig "diodebro" sluger en smule af spændingen, så min erfaring er at
 med min motor bliver der ladet meget minimalt eller slet intet ved tomgang
 eller lave omdrejninger. Omvendt får jeg 2-3 ampere ved fuld riv, og det er
 trods alt cirka det halve af hvad jeg lader med på landstrøm. Så det er da
 bedre end ingenting.
 Spændingen på min motor ligger i tomgang på 12-12,5 volt på "udgangen" af
 diodebroen og det giver som sagt ikke den vilde ladestrøm. Ved fuld riv får
 jeg op til 17 volt - stadig på "udgangen" af diodebroen. Det er lige i
 overkanten til en 13,8 V akkumulator, men med disse omdrejninger kan jeg
 heller ikke holde ud til at høre på motoren.
 Det kan lade sig gøre at bygge en spændingsregulator, men det kræver lidt
 snilde med en loddekolbe. Vil du bruge flere penge kan du købe dig en billig
 lader til bilbatteri - altså sådan en til 230V. Fra den kan du snuppe den
 smule elektronik der begrænser både spænding og ladestrøm - så beskytter du
 da akkumulatoren.
 Håber ikke at det var helt sort snak    
Og var det - så uddyber jeg gerne!
 --
 -Fly
 doktor_flyMONKEY@hotmail.com
 (Please remove the MONKEY)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Claus Tersgov (11-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  11-06-03 23:57 |  
  |   
            
 "Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3ee7a20a$0$5178
 
 > Til Claus:
 
 er besvaret i forrige indlæg
 
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           EA 2730 (12-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : EA 2730 | 
  Dato :  12-06-03 00:34 |  
  |   
            
Fly <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3ee7a20a$0$5178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Til Claus:
 > Du er uden tvivl dygtig til det teoretiske, og jeg mener også at jeg kan
 > være med på det meste... Nogle gange kan jeg da bare tvivle på om du
 > nogensinde får prøvet noget af det i praksis?!?
 >
 > F.eks. er der påtrykt nogle data på mit strømudtag, og det holder slet
 ikke
 > med virkeligheden, så ta' da en gang i mellem at sætte et par ledninger
 til
 > og hiv multimeteret eller scopet op af lommen og se hvrdan det virker i
 > praksis    
>
 > Og her er så en kopi af det svar jeg selv skrev om et lignende spørgsmål i
 > slutningen af marts:
 > ------------------------------
 > Hejsa!
 >
 > Selvfølgelig kan det lade sig gøre - bruger det selv af og til!
 >
 > Som Fredy skriver i sit svar, så er det et spørgsmål om at få ensrettet
 den
 > spænding motoren giver. Dette er nemlig typisk vekselstrøm, og det spiller
 > ikke liiiige så godt sammen med en akkumulator. En ensretter kan du enten
 > selv lodde sammen af 4 kraftige dioder (koster under 20,- kr. i alt) eller
 > købe en færdig fyr til ca. 30-35 kr. Den færdige måske endda klar til at
 > sætte spadestik på direkte.
 >
 > En færdig "diodebro" sluger en smule af spændingen, så min erfaring er at
 > med min motor bliver der ladet meget minimalt eller slet intet ved tomgang
 > eller lave omdrejninger. Omvendt får jeg 2-3 ampere ved fuld riv, og det
 er
 > trods alt cirka det halve af hvad jeg lader med på landstrøm. Så det er da
 > bedre end ingenting.
 >
 > Spændingen på min motor ligger i tomgang på 12-12,5 volt på "udgangen" af
 > diodebroen og det giver som sagt ikke den vilde ladestrøm. Ved fuld riv
 får
 > jeg op til 17 volt - stadig på "udgangen" af diodebroen. Det er lige i
 > overkanten til en 13,8 V akkumulator, men med disse omdrejninger kan jeg
 > heller ikke holde ud til at høre på motoren.
 Hvis du lægger en kondensator, på 2200µF/25Volt eller mere, over de 12,5 VDC
 (efter diodebroen), vil du opdage, at du hæver spændingen til ca.
 18V.(1,44x)
 Det gør du også når du sætter dit batteri på, men ladestrømmen giver et
 spændingsfald der er i forhold til batteriets ladetilstand og så er det
 svært at se.
 Hvis du bare lader dit batteri op, vil du se at ladespændingen langsomt
 stiger i takt med, at batteriet lades op.
 Når du når 12,8V kan du godt stoppe, for så kan dit batteri ikke holde på
 mere i længden.
 --
 Med sejlerhilsen
 Ejvind Andersen
 Fjern "xx"
 >
 > Det kan lade sig gøre at bygge en spændingsregulator, men det kræver lidt
 > snilde med en loddekolbe. Vil du bruge flere penge kan du købe dig en
 billig
 > lader til bilbatteri - altså sådan en til 230V. Fra den kan du snuppe den
 > smule elektronik der begrænser både spænding og ladestrøm - så beskytter
 du
 > da akkumulatoren.
 >
 > Håber ikke at det var helt sort snak    
> Og var det - så uddyber jeg gerne!
 >
 > --
 > -Fly
 > doktor_flyMONKEY@hotmail.com
 > (Please remove the MONKEY)
 >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            EA 2730 (12-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : EA 2730 | 
  Dato :  12-06-03 01:06 |  
  |   
            
EA 2730 <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:giPFa.2183$W5.1678@news.get2net.dk...
 >
 > Fly <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en
 > nyhedsmeddelelse:3ee7a20a$0$5178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > Til Claus:
 > > Du er uden tvivl dygtig til det teoretiske, og jeg mener også at jeg kan
 > > være med på det meste... Nogle gange kan jeg da bare tvivle på om du
 > > nogensinde får prøvet noget af det i praksis?!?
 > >
 > > F.eks. er der påtrykt nogle data på mit strømudtag, og det holder slet
 > ikke
 > > med virkeligheden, så ta' da en gang i mellem at sætte et par ledninger
 > til
 > > og hiv multimeteret eller scopet op af lommen og se hvrdan det virker i
 > > praksis    
> >
 > > Og her er så en kopi af det svar jeg selv skrev om et lignende spørgsmål
 i
 > > slutningen af marts:
 > > ------------------------------
 > > Hejsa!
 > >
 > > Selvfølgelig kan det lade sig gøre - bruger det selv af og til!
 > >
 > > Som Fredy skriver i sit svar, så er det et spørgsmål om at få ensrettet
 > den
 > > spænding motoren giver. Dette er nemlig typisk vekselstrøm, og det
 spiller
 > > ikke liiiige så godt sammen med en akkumulator. En ensretter kan du
 enten
 > > selv lodde sammen af 4 kraftige dioder (koster under 20,- kr. i alt)
 eller
 > > købe en færdig fyr til ca. 30-35 kr. Den færdige måske endda klar til at
 > > sætte spadestik på direkte.
 > >
 > > En færdig "diodebro" sluger en smule af spændingen, så min erfaring er
 at
 > > med min motor bliver der ladet meget minimalt eller slet intet ved
 tomgang
 > > eller lave omdrejninger. Omvendt får jeg 2-3 ampere ved fuld riv, og det
 > er
 > > trods alt cirka det halve af hvad jeg lader med på landstrøm. Så det er
 da
 > > bedre end ingenting.
 > >
 > > Spændingen på min motor ligger i tomgang på 12-12,5 volt på "udgangen"
 af
 > > diodebroen og det giver som sagt ikke den vilde ladestrøm. Ved fuld riv
 > får
 > > jeg op til 17 volt - stadig på "udgangen" af diodebroen. Det er lige i
 > > overkanten til en 13,8 V akkumulator, men med disse omdrejninger kan jeg
 > > heller ikke holde ud til at høre på motoren.
 >
 > Hvis du lægger en kondensator, på 2200µF/25Volt eller mere, over de 12,5
 VDC
 > (efter diodebroen), vil du opdage, at du hæver spændingen til ca.
 > 18V.(1,44x)
 > Det gør du også når du sætter dit batteri på, men ladestrømmen giver et
 > spændingsfald der er i forhold til batteriets ladetilstand og så er det
 > svært at se.
 > Hvis du bare lader dit batteri op, vil du se at ladespændingen langsomt
 > stiger i takt med, at batteriet lades op.
 > Når du når 12,8V kan du godt stoppe, for så kan dit batteri ikke holde på
 > mere i længden.
 > --
 > Med sejlerhilsen
 > Ejvind Andersen
 > Fjern "xx"
 Ups!
 Jeg glemte lige at skrive, at der skal en modstand på 4Ohm/40Watt efter
 diodebroen, for ikke at ødelægge strømudtaget på motoren.
 --
 Med sejlerhilsen
 Ejvind Andersen
 Fjern "xx"
 >
 > >
 > > Det kan lade sig gøre at bygge en spændingsregulator, men det kræver
 lidt
 > > snilde med en loddekolbe. Vil du bruge flere penge kan du købe dig en
 > billig
 > > lader til bilbatteri - altså sådan en til 230V. Fra den kan du snuppe
 den
 > > smule elektronik der begrænser både spænding og ladestrøm - så beskytter
 > du
 > > da akkumulatoren.
 > >
 > > Håber ikke at det var helt sort snak    
> > Og var det - så uddyber jeg gerne!
 > >
 > > --
 > > -Fly
 > > doktor_flyMONKEY@hotmail.com
 > > (Please remove the MONKEY)
 > >
 > >
 > >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Rasmussen (13-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Rasmussen | 
  Dato :  13-06-03 00:32 |  
  |  
 
            Hej Carsten
 Nu ved jeg ikke hvor gammel din motor er, jeg købte en 5Kh Honda i 2001, og
 den var med 3A generator som standard
 -- 
 Med venlig hilsen
 Jan Rasmussen
 "Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> skrev i en
 meddelelse news:3ee771b8$0$24654$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Er det muligt at installere "strømudtag" på alle påhængsmotorer? (jeg
 > har en 4takts motor:  http://www.honda-marine.com/mod5hp.htm) og hvad er
 > priserne på "sådan noget"?
 >
 > Er der nogen der har erfaringer med denne form for opladning?
 >
 >
 > Mvh
 > Carsten
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Karen Stricker & Car~ (13-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karen Stricker & Car~ | 
  Dato :  13-06-03 13:03 |  
  |  
 
            Hejsa
 Hmmm jeg ved ikke hvor gammel den er...blev købt sammen med en Boheme båd
 for et par år siden. Jeg kan fortælle at den ligner den inde på deres
 hjemmeside på en prik... Hvordan ser sådan en generator ud?
 Mvh
 Carsten
 > Hej Carsten
 >
 > Nu ved jeg ikke hvor gammel din motor er, jeg købte en 5Kh Honda i 2001,
 og
 > den var med 3A generator som standard
 > -- 
 > Med venlig hilsen
 > Jan Rasmussen
 >
 > "Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> skrev i en
 > meddelelse news:3ee771b8$0$24654$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Hej
 > >
 > > Er det muligt at installere "strømudtag" på alle påhængsmotorer? (jeg
 > > har en 4takts motor:  http://www.honda-marine.com/mod5hp.htm) og hvad er
 > > priserne på "sådan noget"?
 > >
 > > Er der nogen der har erfaringer med denne form for opladning?
 > >
 > >
 > > Mvh
 > > Carsten
 > >
 > >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jan Rasmussen (16-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Rasmussen | 
  Dato :  16-06-03 16:14 |  
  |  
 
            På Honda, er der anbrugt et strøm ud tag modsat hvor du sætter benzin
 slangen på, er der ikke et sådan udtag, er der nok ikke indbygget generator
 -- 
 Med venlig hilsen
 Jan Rasmussen
 "Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> skrev i en
 meddelelse news:3ee9bd92$0$24649$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hejsa
 >
 > Hmmm jeg ved ikke hvor gammel den er...blev købt sammen med en Boheme båd
 > for et par år siden. Jeg kan fortælle at den ligner den inde på deres
 > hjemmeside på en prik... Hvordan ser sådan en generator ud?
 >
 >
 >
 > Mvh
 > Carsten
 >
 >
 > > Hej Carsten
 > >
 > > Nu ved jeg ikke hvor gammel din motor er, jeg købte en 5Kh Honda i 2001,
 > og
 > > den var med 3A generator som standard
 > > -- 
 > > Med venlig hilsen
 > > Jan Rasmussen
 > >
 > > "Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> skrev i en
 > > meddelelse news:3ee771b8$0$24654$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > > Hej
 > > >
 > > > Er det muligt at installere "strømudtag" på alle påhængsmotorer? (jeg
 > > > har en 4takts motor:  http://www.honda-marine.com/mod5hp.htm) og hvad
 er
 > > > priserne på "sådan noget"?
 > > >
 > > > Er der nogen der har erfaringer med denne form for opladning?
 > > >
 > > >
 > > > Mvh
 > > > Carsten
 > > >
 > > >
 > >
 > >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Hansen (16-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Hansen | 
  Dato :  16-06-03 19:14 |  
  |  
 
            On Wed, 11 Jun 2003 20:15:18 +0200, "Karen Stricker & Carsten Axelsen"
 <strixelsen@get2net.dk> wrote:
 >Hej
 >
 >Er det muligt at installere "strømudtag" på alle påhængsmotorer? (jeg
 >har en 4takts motor:  http://www.honda-marine.com/mod5hp.htm) og hvad er
 >priserne på "sådan noget"?
 >
 >Er der nogen der har erfaringer med denne form for opladning?
 Kan man bruge et 12v mc-batteri?
 Det fylder jo lidt mindre   
Batteriet skal kun starte motoren og så ellers trække et ekkolod
 Jeg har en 6 hk Mariner med elstart og strømudtag/lader
 M.v.h.
 Kim Hansen
 Fyn
 Suzuki XF 650 Freewind
 Suzuki DR 250 S
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |