Venstresving i lyskryds - spørgsmål!
Fra : Andrew

Dato : 11-06-03 14:53

Hejsa

Jeg har et spørgsmål ang. venstresving i lyskryds.
Mit spørgsmål går i al sin enkelthed ud på om følgende er "lovligt" eller
anses for "uforsvarlig kørsel":

Man holder for rødt lys i venstresving-banen som den forreste. I
ligeud-banen overfor en (modkørende) er dannet en lang kø. Istedet for at
vente mit ude i krydset til hele rækken er kørt forbi eller de modkørende
for rødt (ligesom man normalt gør når man kører i bil), accelererer jeg så
jeg laver mit venstresving hurtigt inden den forreste i de modkørendes
ligeudbane er kommet rigtigt igang. Betragtes dette som hasarderet kørsel?
Min motorcykel er lille og let, og rimelig hurtig i optrækket (GSX-R 250) og
jeg kan uden nogen form for problemer få lavet mit venstresving LAAAANG tid
før den modkørende overhovedet er kommet 1-2 meter frem. Jeg anser det
derfor ikke selv for hasarderet på NOGEN som helst måde, men hvad vil en
betjent synes?!

Skal man pænt vente ude i krydset indtil alle er kørt forbi eller de får
rødt lys så man kan svinge, eller er det OK hvis man som den forreste i
venstresvingbanen tager svinget hurtigt i accelerationen inden den
modkørende er kommet rigtig igang ?!!

Mvh Anders

Fra : Oros

Dato : 11-06-03 15:10

Andrew wrote:
> [...]
> forreste i venstresvingbanen tager svinget hurtigt i accelerationen
> inden den modkørende er kommet rigtig igang ?!!

Uanset regler er det i mine øjne tæskedumt for at spare et halvt eller et
helt minut. En dag er der en brian i en gammel rusten polo eller golf som
ikke ligner noget men har hundrede tunede heste under hjelmen som også
tripper for at komme igang. Ikke nok med at det gør avs på dig, men så har
du skylden i en ulykke uden tvivl. Desuden vil du så være mere opmærksom på
de holdende biler fremfor den tværgående trafik, hvor det bliver mere alm. i
dag at "køre over for blegrødt - lige efter den er skiftet" Derfor vil du
med dit grin på ansigtet når du kører frem før de modkørende er startet,
hurtigt tørre grinet af når du får en med 60-70-80 i timen som "lige skal
over inden det er HELT for sent" i henholdsvis højre eller venstre side.
Hold din plads i køen, uanset hvad den måtte være. Det med at springe sin
plads over og ikke holde sin kø-kultur er noget sydlændinge praktiserer og
som jeg ingen grund ser til at integrere i vores samfund. Kald mig bare
racist, men sådan ser jeg det nu til daglig.

mvh
Rasmus Jensen, Ishøj

Fra : Andrew

Dato : 11-06-03 15:18

> [...]

> som jeg ingen grund ser til at integrere i vores samfund. Kald mig bare
> racist, men sådan ser jeg det nu til daglig.

Hej Oros

Jeg er uenig med dig

Først vil jeg understrege at jeg KUN gør det når jeg 10000% sikkert kan gøre
det uden nogen form for hasarderet kørsel eller til gene eller fare for
andre. Når en gammel dame i en Fiat Uno ikke kan få fingeren ud, eller når
en 20 tons lastbil læsset med jord skal sætte igang. Har ligeledes
praktiseret det i enkelte tilfælde hvor jeg kom rullende og det skiftede til
grønt og jeg på den måde, i medfart, uden problemer kunne svinge før de
modkørende overhovedet havde sluppet koblingen.

Jeg forstår dine argumenter, men mener stadig at det kan gøres med måde uden
fare eller ulempe for andre. Understrger IGEN at jeg IKKE er en af de der
Brian-bøller (undskyld til diverse folk ved navn Brian herinde) der kører
fuldstændig vandvittigt på deres MC'er!!!

Mvh Anders

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-06-03 15:24

Andrew wrote:
> [...]
> Brian-bøller (undskyld til diverse folk ved navn Brian herinde) der kører
> fuldstændig vandvittigt på deres MC'er!!!

Jeg stiller mig enig med Andrew .. man kan godt se hvis det er
sikkert at køre hurtigt over.. :)

Iøvrigt kan jeg fortælle at turen fra Brønshøj til Holmen (på Ama'r)
tager ca. et kvarter mindre hvis man tillader sig at køre lidt frækt
i myldretiden (op mellem rækker og deslige). Dog er der kun taget
udgangspunkt i en enkelt test.. :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Jake

Dato : 11-06-03 15:24

Uanset om du synes at det er de andre, der ikke kan fingeren ud, ændrer det
ikke på at det er dig, der har vigePLIGTEN. Der er en grund til at det
hedder vigePLIGT. Har du måske nogensinde hørt om ubetinget vigeRET

/Jake

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 11-06-03 15:33

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> writes:

> Først vil jeg understrege at jeg KUN gør det når jeg 10000% sikkert
> kan gøre det uden nogen form for hasarderet kørsel eller til gene eller
> fare for andre.

Man er vel først (+?)100% sikker når de modkørende stiger ud og råber
'kør først'? Selv er jeg da flere gange blevet overrasket af folk i
madkasser hvor jeg først havde dømt 'blødhat'.

Personligt ville jeg, ligesom Oros, heller ikke løbe
risikoen. *Så* travlt har jeg heller ikke.

--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøøøørst time you traai de

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-06-03 16:28

> [...]
> er en af de der Brian-bøller (undskyld til diverse folk ved navn
> Brian herinde) der kører fuldstændig vandvittigt på deres MC'er!!!

Hvad så hvis en af de 'brian'-bøller på en stor hurtig motorcykel lige var
lidt fræk og overhale dine modkørende indenom for at komme forrest i køen
når der igen køres? Det er jo ikke sikkert du når at se ham, hvis han er
skjult af en lastbil. Han venter nok som en anden professionel kører, der
venter på at få grønt lys inden hans kobling får alt hvad den kan trække.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 11-06-03 17:36

Andrew <andvalen@post.tele.dk> skrev i en news:bc7do7$in7$1@sunsite.dk...

> [...]
> en 20 tons lastbil læsset med jord skal sætte igang.
> Jeg forstår dine argumenter, men mener stadig at det kan gøres med måde

Det kán lade sig gøre; men der er alt for mange usikre faktorer i trafikken
til at man skal gøre det andet end den dag hvor den modkørende tydligvis "er
gået i stå"!
Og dog! Oros' tunge "hvis'er" kan jeg fuldt ud tilslutte mig, og i tilgift
tænker jeg som det første på at man skal have umådeligt meget opmærksomhed
på hele krydsets trafik for at kunne udføre trick'et, hvilket man som oftest
ikke levnes tid til!
Her byen har vi et par lyskryds der ligger meget tæt på hinanden, og dér er
det nærliggende at "smutte først" hvis de nærmeste modkørende holder ved
fjerneste lys. Men selv med så meget tid til overblik, har jeg et par gange
ladet mig snyde af trafikken i fodgængerfeltet i "min retning"

På samme måde er det ligeledes meget svært at sikre sig 100% at der ikke
kommer en ØV'ert med tilløb indenom i modkørende kø :-/

Som noget af det første jeg tænkte på under læsningen af dit indlæg, var
risikoen for at snuble (kloak-dæksel / grus /diesel / vådt føre og
markeringsflader!), hvilket vil være lige lukt foran den accelererende
modkørende =

Det uforudsigelige ér altså ikke til at forudse :-|
Så lad være med at gøre det til en vane!!

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 12-06-03 07:34

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Det uforudsigelige ér altså ikke til at forudse :-|
> Så lad være med at gøre det til en vane!!

*LOL*

Endnu et bevaringsværdigt citat

--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøørst time you traai de

Fra : Hekto

Dato : 11-06-03 16:36

In article <bc7d86$fvj$1@sunsite.dk>, dkaduglemme@idinedroemme.sut
says...
> [...]
> ikke ligner noget men har hundrede tunede heste under hjelmen som også
> tripper for at komme igang. Ikke nok med at det gør avs på dig, men så har

Du har lige indkasseret en anmærkning!!!! >:0(
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : TheHobbit

Dato : 11-06-03 15:26

Uddybende spørgsmål:

Gør du det også når der holder en GSX-R 250 eller et køretøj med tilsvarende
accelerations evner i den modkørende bane??
Hvis "nej" hvordan analyserer du de modkørende køretøjers accelerationsevne
inden du beslutter dig at krydse ind over deres bane??

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297

- We who are about to die salute you -

Fra : Brian W.

Dato : 11-06-03 15:35

TheHobbit wrote:
> [...]
> Hvis "nej" hvordan analyserer du de modkørende køretøjers
> accelerationsevne inden du beslutter dig at krydse ind over deres

Jeg kører oxo over hvis jeg synes der er tid til det. Tit sidder folk jo og
kikker ned, roder med radio, eller andet diverse. Nogle Kryds er jo oxo
"skæve" således at den bane man svinger over i er tættere på dig end den
modkørende. Derfor kan det kan forsvares at køre først.
Når jeg holder først for rødt i svingbane, vurderer jeg altid den
modkørende. Og kører han/hun ikke lige med det samme der bliver grønt, kører
jeg først, uden at det forbliver farligt. Er der den mindste tvivl bør man
således forblive i svingbane, og vente til der er fri passage.

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Thorstein

Dato : 11-06-03 15:41

Er du i tvivl ? - så lad være !!

Fra : Oros

Dato : 11-06-03 16:18

Thorstein wrote:
> Er du i tvivl ? - så lad være !!

Jeg vælger at lade helt være, jeg er ingen supermand, og vælger at tro at
jeg ikke er i stand til at vurdere situationen fra intet mindre end 3 sider
hvor man skal holde øje med højre og venstre for folk der tager den taxagule
eller som først skrevet den BLEGRØDE "fordi alle andre gør det" og samtidg
bedømme om dem der holder klar til at sætte igang nu er hurtige til det
eller ej. Tit hvis det skal gøres i tide er man jo nødt til at sætte igang
så snart det bliver gult for en selv, og hvor mange når de nu tænker sig om
har ikke oplevet at se en tværkørende når det er blevet gult /grønt for at
køre frem for en selv? Chokerende tit hvis man spørger mig.
Til denne historie skal nævnes at vi i familien for nogle år tilbage havde
en gammel golf der havde rust og rustreperationer over det hele,
forskellig-farvede døre, kølerhjelm og bagklap (købt fra ophugger). Den
lignede altså en spand lort. MEN min fader havde altså lige pillet lidt ved
motoren så den ydede 120hest imod de standard 75 og min mor som er en helt
normal stille udseende dame og hjemmesygeplejerske af erhverv ELSKEDE at
ræse fra mercere, bimmere osv. fra kryds efter de havde givet hende og bilen
fattigmandsøjnene! acceleration på ca. 7,5-8 sekunder fra 0-100.
Ydermere bliver det jo mere og mere normalt at sidde og holde øje med
hvornår det skifter for modsat retning så mange allerede triller så småt
frem når der skifter til gult for modsat retning. Det er ris til egen røv,
men det finder i jo nok ud af en dag hvis i fortsat praktiserer dette.
Jeg bor jo så godt nok kun 18km fra kbh i forstad, så ude på de mere øde
landeveje og des lignende skal jeg ikke udtale mig om... Men igen er tiden
man sparer "disse" steder endnu mindre og dermed endnu mere ligegyldigt. Jeg
kan lige se situationen for mig når man bliver skovlet op i en ambulance og
politimanden spørger hvad der skete og svarer efter historien "Bare for at
spare 20sek!?!?"

Ja ja folkens...
Jeg er lige blevet 24, kører sjældent efter hastigsreguleringerne osv, men
venstresving før det er min tur ville jeg kun gøre hvis en bil gik i stå på
linien og det havde været grønt mindst et par sekunder. Hvor mange af Jer
orienterer Jer i øvrigt generelt når i sætter igang fra kryds? altså til
siderne inden i kører ud? Jeg har da nu undgået minimum 3 kollisioner fra
siden med 80km/t+ af at orientere mig i krydset før jeg kører ud - trods
grønt lys! Jeg lever tilsyneladende i en by med mange "taxachauffører der
tror de arbejder døgnets 24"

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Andrew

Dato : 11-06-03 21:30

> Er du i tvivl ? - så lad være !!

Hvilket jeg også gør !

Tro endeligt ikke at jeg gør det hver gang! Det er faktisk utroligt
sjældent. Husker jeg tilbage tror jeg at jeg har gjort det ca. 5 gange i
hele min MC-karriere.

Mvh Anders

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-06-03 16:07

> [...]
> rødt lys så man kan svinge, eller er det OK hvis man som den forreste
> venstresvingbanen tager svinget hurtigt i accelerationen inden den

Jeg var centimeter fra et uheld hvor en golf lige skulle lave sådant et
hurtigt venstresving. Hun undervurderedees min acc og jeg troede ikke
hun kunne at hun ville holde i krydset. Men jeg undgik da at ramme
hende - og heldigvis nåede den bagvedkørende også at bremse inden han
ramte mig ....

Jeg synes sjovt nok ikke de er nogen særlig god ide ... Foretil dig også
at den modkørende starter "friskt" men undviger ind i en lygtepæl... Jeg
kan godt forestille mig at du vil blive draget ind i skyldsspørgsmålet.

Selvom du er hurtigere end den modkørende har du også noget længere at
køre så hvis den modkørende også starter "friskt" har vil du ikke kunne
undgå at være til fare - og det kan sikkert give en bøde hvis snupper
jensen ser det.

/A

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 11-06-03 16:59

> [...]
> køre så hvis den modkørende også starter "friskt" har vil du ikke kunne
> undgå at være til fare - og det kan sikkert give en bøde hvis snupper

Og sker der noget er det vel heller ikke usansyneligt at "jensen" også
snupper kortet.

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Jake

Dato : 11-06-03 17:23

> Og sker der noget er det vel heller ikke usansyneligt at "jensen" også
> snupper kortet.

Forhåbentligt gør han det!!

Der er begået en vigepligtfortagelse og det skal mindst give en fornyet
køreprøve!!

/Jake

Fra : Tommy Hansen

Dato : 12-06-03 12:51

">
> Der er begået en vigepligtfortagelse og det skal mindst give en fornyet
> køreprøve!!
>
> /Jake

Det vil jeg ikke give dig ret i, du skal holde tilbage for modkørende
trafik, men når jeg er midt i krydset og den modkørende ikke har flyttet
sig, skal jeg køre 1 - 1½ meter for at være ude af krydset, den modkørende
har 5-10 meter frem til mig.
Det kan jo ikke være meningen man skal holde tilbage for noget der ikke er
der.

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar

Fra : Jake

Dato : 12-06-03 19:13

> [...]
> har 5-10 meter frem til mig.
> Det kan jo ikke være meningen man skal holde tilbage for noget der ikke er

Hvad er det lige præcis du er uenig i? Du medgiver at man som
venstresvingende skal holde tilbage for de modkørende! For så at forsøge at
argumentere ud fra nogle metermål for at du ikke behøver at holde tilbage??
Hvor får du i øvrigt de angivne mål fra?? jeg kender ikke ret mange steder
hvor en den vejbane man skal krydse for at svinge til venstre kun er 1-1½
meter bred! For det andet er det vel relativt sjældent at der er 5-10 meter
fra stoplinien og hen til de modkørendes venstresvingsbane. Jeg er
forvirret!

/Jake

Fra : Tommy Hansen

Dato : 12-06-03 21:11

> [...]
meter
> fra stoplinien og hen til de modkørendes venstresvingsbane.

Jeg kan kun snakke om de lyskryds hvor jeg færdes.

Jeg er forvirret!

Det er selvfølgelig en skønssag, men det jeg mener er, at man skal holde
tilbage hvis der er noget at holde tilbage for, og bliver en bil holdende 2
sek efter der er grønt, er der efter min mening ikke noget at holde tilbage
for, så køre jeg.

--
Vh
Tommy

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 11-06-03 17:02

> [...]

> før den modkørende overhovedet er kommet 1-2 meter frem. Jeg anser det
> derfor ikke selv for hasarderet på NOGEN som helst måde, men hvad vil en

Eftersom lyskryds i Danmark efter rødt skifter til gult OG rødt for
derefter at skifte til grønt, og da de fleste starter ved det gule lys
tvivler jeg i hvert fald på at det er ret ofte at du kan starte
lovligt (dvs når det er grønt) og nå over før den modkørende er ude.

Og selv om det ikke anses for uforsvarligt kørsel, så er det nok svært
at argumentere for at det ikke har været til (unødig) ulempe for den
modkørende (jeg ville personligt lige lette lidt på gasen et kort
øjeblik hvis der var en der kørte "ud foran mig" på den måde. Og
dermed er det også ulovligt (det tilfælde dækkes måkse af dine gåseøjn).

/Bjarke

Fra : Carsten

Dato : 11-06-03 17:26

> [...]
> jeg laver mit venstresving hurtigt inden den forreste i de modkørendes
> ligeudbane er kommet rigtigt igang. Betragtes dette som hasarderet kørsel?

To ting man i hvert fald skal have i tankerne:

1) Hvad gør man den dag hvor man er "på vej hurtigt over" og ens MC gør
knuder - altså ikke lige når så langt inden den mere eller mindre dør ud.
Manglende benzin, hopper ud af 1. gear etc.

2) Når du nu holder så godt øje med om Brian's VW Polo er en langsom
starter eller ej, holder du så også øje med om fodgængere/cyklister har
lavet en tyvstart eller kommer hurtigt bagfra ? (bagfra Brian's Polo)

Jeg tror at disse to argumenter imod er lige netop det som Bent Betjent
vil skrive på den bøde du helt sikkert får for ikke at "køre efter
forholdene".

Carsten

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-06-03 17:32

> [...]
har
> lavet en tyvstart eller kommer hurtigt bagfra ? (bagfra Brian's Polo)

Eller du skal holde for fodgænger i et fodgængefelt der også havde
travlt med at kommer over så du ikke kan forlade krydset ...

/A

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 11-06-03 17:41

> [...]
> rødt lys så man kan svinge, eller er det OK hvis man som den forreste i
> venstresvingbanen tager svinget hurtigt i accelerationen inden den

Faktisk et godt spørgsmål

Mit råd er : Vent et millisekund mere, se hvad bilen gør, og derefter kan du
vurdere om du kan køre eller ej. Du kan jo meget hurtigt afgøre hvor hurtigt
bilen accelererer, og derefter finde ud af om du skal køre eller ej. Nogle
bilister vil stadig sidde og sove bag rattet længe efter du er kørt til
venstre
Jeg kører selv, hvis jeg kan....

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Andrew

Dato : 11-06-03 21:47

Hej

Jeg kan se at jeg har startet et varmt debat emne, hvor der er delte
meninger.

Jeg må indrømme, sikkert til manges vrede og "hovedrystning", at jeg ikke
helt kan se den store forskel på at foretage et almindeligt venstresving i
et kryds hvor man vurderer at man !!!godt kan nå at udføre svinget før den
modkørende når hen til en!!! og så det omtalte "stunt", hvor man igen
!!!vurderer at man kan nå at udføre svinget før den modkørende når hen til
en!!!. I begge tilfælde skal man have fuldstændigt overblik over fodgængere
og evt. cyklister, samt kontrollen over ens mc i svinget før man svinger.

Igen må jeg understrege kraftigt at det ikke er noget jeg praktiserer til
hverdag, men kun i enkelte tilfælde ekstreme tilfælde har gjort,
eksempeltvis en gang hvor den modkørende simpelthen ikke havde opdaget at
det havde skiftet til grønt. Jeg orienterede mig og så ingen fodgængere
eller cyklister, der var i tilgift godt overblik i krydset, så jeg foretog
svinget, inden omtalte modkørende overhovedet havde set det grønne lys.

En anden situation har jeg gjort det, hvor jeg kommer kørende i
venstresvingsbanen, det har NETOP skiftet til grønt, og en stor lastbil
sætter langsomt igang. Der er ingen cykelsti, og ingen fodgængere, og
krydset er let overskueligt. Grundet min medfart kan jeg uden problemer
eller gene eller fare gennemføre venstresvinget før lastbilen er nået over
1-2 km/t.

Men jeg forstår godt nogle folks reaktion; efter dette indlæg vil jeg
garanteret af mange blive betragtet som en "rod" der spiller hasard med
andre motorcyklisters ære. Sandheden er at jeg kører virkelig pænt (uden
pis) og aldrig foretager hasarderede ting, såsom at kører mellem biler i
køer eller kører stærkt, men lige præcist dette ser jeg absolut ikke som
farligt, ikke farligere end så mange andre manøvre, og spørger derfor jer om
jeres erfaringer og meninger.

Jeg takker for de mange svar på denne tråd.

Mvh Anders

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-06-03 21:58

> Jeg kan se at jeg har startet et varmt debat emne, hvor der er delte
> meninger.

Ja, du stilte et spørgsmål og fik svar.

> [...]
> fodgængere, og krydset er let overskueligt. Grundet min medfart kan
> jeg uden problemer eller gene eller fare gennemføre venstresvinget

Ja, verden er ikke sort og hvid, selvom det kunne være rart, så man ikke var
i tvivl om hvad der skulle gøres i en given situation.

Nu har du så fået lidt feedback fra nogle forskellige og med det i
baghovedet tænker du måske over lidt mere når du vurderer om du kan nå at
dreje i et venstresving. Men det er da klart at hvis der er et stort lokum
der skal sætte igang, og der ikke er andre der kan komme på tværs, så
betyder det nok ikke noget at skynde sig ud af krydset.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-06-03 22:08

> Jeg kan se at jeg har startet et varmt debat emne, hvor der er delte
> meninger.

Ellers giver det jo ingen debat

> [...]
> modkørende når hen til en!!! og så det omtalte "stunt", hvor man igen
> !!!vurderer at man kan nå at udføre svinget før den modkørende når hen

Forskellen er vel at i situationen med "stuntet" (som du kalder det) er
situtionen helt givet. Du har væsenligt længere vej end den modkørende
og situatioenen kan nemt blive "tæt på" (af mange grunde som skrevet i
bidragene i tråden). Et almindeligt venstresving skal foretages uden
ulempe for ligeudkørende. Hvis det også fortetages "tæt på" er
situationen der ligeså farlig og du har ret i at der ikke er forskel.
Det er ifølge statistikkerne også en af de "store" uheldstyper hvor det
også meget ofte er bilister der forårsager ulykkerne ved at overse
cyklister og motorcyklister....

> [...]
kører virkelig pænt (uden > pis) og aldrig foretager hasarderede ting,
såsom at kører mellem biler i køer eller kører stærkt, men lige præcist

Problemet er at manøvren er potentielt hører blandt de farlige da det
typisk vil være en masse andre trafikanter man skal vurdere korrekt -
Men dermed ikke sagt at manøvren ikke kan foretages forsvarligt - Min
vurdering er at kun sjældendt vil være forsvarligt.

/A

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-06-03 22:42

Andrew wrote:

> Sandheden er at jeg kører virkelig pænt (uden
> pis) og aldrig foretager hasarderede ting, såsom at kører mellem biler i
> køer....

Synes du virkelig at det er hasarderet, at køre op mellem bilerne i en kø,
hvis de alligevel holder stille, eller næsten stille? Det synes jeg ikke,
og jeg praktiserer det da også tit selv 1(men langsomt, dvs. under 10-15
km/t afh. af pladsen).
Det kommer selvfølgelig også an på hvor meget bykørsel man er forbandet med,
man kan jo være så heldig at være fri for det og dermed ikke savner
muligheden for 'lane-splitting'
Jeg begyndte også først selv på det et stykke tid efter, at al min
hverdagskørsel til/fra uni kom til at foregå i byen.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Bæst

Dato : 12-06-03 13:01

Jes Vestervang wrote in message

> [...]
> Jeg begyndte også først selv på det et stykke tid efter, at al min
> hverdagskørsel til/fra uni kom til at foregå i byen.

Så sent som igår blev jeg passeret af en af vores hvide venner mens
jeg ventede på grønt i madkassen, det skete inde i Århus midtby i et
kryds med et spor i hver retning, han kørte op på siden af mig og
accelererede væk da det blev grønt. Da han ikke havde udrykning på må
man jo regne med at det drejede sig om normal patruljering og tager
jeg ikke helt fejl så gælder færdselsreglerne også for æggeskaller i
denne situation. Min konklusion må så være at denne form for kørsel
ikke burde give anledning til løftede bryn hos ordensmagten når de
selv praktiserer den.

Med hensyn til venstresvinget ind foran modkørende så beror det helt
og holdent på situationen og dit overblik, det kan sagtens gøres uden
at man er til gene for medtrafikanterne hvis man har det fulde
overblik, jeg har selv gjort det flere gange endog i madkasse (og det
er ikke kun fordi jeg er taxa-chauffør Oros, jeg kender faktisk
adskillige taxa-chauffører der er ganske dygtige trafikanter ).
Men uanset om man gør det sikkert eller ej så vil politiet næppe lade
det ske ganske upåagtet hvis de ser det.

Mvh Bæst

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 12-06-03 15:16

Det var smuk og solrig dag da Bæst skrev
news:34402b7e.0306120401.42846500@posting.google.com i
dk.fritid.motorcykel:

> [...]
> denne situation. Min konklusion må så være at denne form for kørsel
> ikke burde give anledning til løftede bryn hos ordensmagten når de

Det kan man ikke regne med. Jeg har set en politibil der kørte langsomt op
til et rødt kryds, kiggede til begge sider, og trillede over. Uden
udrykning eller noget. Så lighed for loven skal du nok ikke håbe for meget
på!

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Jake

Dato : 12-06-03 19:40

> [...]
> til et rødt kryds, kiggede til begge sider, og trillede over. Uden
> udrykning eller noget. Så lighed for loven skal du nok ikke håbe for meget

Politiet behøver ikke at anvende horn og lygter for at køre med udrykning!!

/Jake

Fra : Oros

Dato : 12-06-03 21:25

Jake wrote:
> Politiet behøver ikke at anvende horn og lygter for at køre med
> udrykning!!

Måske ikke.... men

Betegner ikke just hastekørsel, blink eller ej! ;)

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 13-06-03 11:59

Det var smuk og solrig dag da Oros skrev news:bcanii$7l9$1@sunsite.dk i
dk.fritid.motorcykel:

De luntede også videre efter krydset, det var helt klart ikke en udrykning,
de gad bare ikke vente.

> Betegner ikke just hastekørsel, blink eller ej! ;)

Nej, og skal man så tage det som en regel om at hvis man bare kigger sig
godt for, så er det OK at køre over for rødt?!?

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-06-03 14:32

> Nej, og skal man så tage det som en regel om at hvis man bare kigger
> sig godt for, så er det OK at køre over for rødt?!?

Kender en der blev dømt for det, men vist slap for bøde pga. bevisets
stilling.
(men det var i et kryds der ikke ville skifte for en DT)

/a

Fra : Sune

Dato : 11-06-03 23:18

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har et spørgsmål ang. venstresving i lyskryds.
> Mit spørgsmål går i al sin enkelthed ud på om følgende er "lovligt"

Når du spørger om det er lovligt, er svaret nej.

Færdselsloven § 26 stk. 1 "Kørende skal iagtage særlig forsigtighed ved
vejkryds" - overtrådt

Færdselsloven § 26 stk. 6 "Kørende må ikke svinge til venstre, før det
kan ske uden ulempe for modkørende færdsel." - overtrådt

Og du vil ofte være til ulempe. Her er det er nok at modkørende ser dig,
og letter trykket på pedalen fordi han bliver usikker på din kørsel.

--
vh Sune
Kia Clarus

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-03 08:05

Imorges lå jeg bag en lastbil med hænger. Der lå jeg egenligt meget godt
da han kørte 70 i 50zone .... Men da hen blinkede til venstre på vej hen
mod et kryds og trak ud til midterlinien kørte jeg selvfølgeligt op på
hans højre side frem mod krydset. Jeg nåede dog kun forbi hængeren da
han drejede meget skarpt ud mod kanstenen igen. Inden havde jeg vel haft
1,5meter at køre på og de forsvandt ret hurtigt ...Så nu har jeg prøvet
at forcere en kansten med 25-30km/t - Det lykkedes men det kunne
ligesågodt være gået galt med mine små 12" hjul.... Men hellere vælte
ind over en cykelsti end køre ind under en lastbil i fart (~20km/t)

/A

Fra : Andrew

Dato : 12-06-03 09:13

> [...]
> ligesågodt være gået galt med mine små 12" hjul.... Men hellere vælte
> ind over en cykelsti end køre ind under en lastbil i fart (~20km/t)

Uha da, det var sgu da godt der ikke skete dig noget ! Lyder alvorligt.
Stoppede lastbilen, fik du taget nummeret på den ?

Mvh Anders

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-03 10:01

> Uha da, det var sgu da godt der ikke skete dig noget ! Lyder
> alvorligt. Stoppede lastbilen, fik du taget nummeret på den ?

Nej - han undveg for en modkørende bybus der ikke kunne holde sig på sin
side af stregerne. Så hvis han overhovedet havde set mig valgte han (som
altid) at trykke den bløde trafikant istedet for en frontal med en bybus
.... Og af erfaring ved jeg at politiet ikke gider tage sig af den slags
småting der ikke blev til ulykker.

(Jeg har skrevet om dengang hvor en bilist kørte ud foran mig og jeg fik
blokeret forhjulet og gik i jorden hvor politiet mente at en anmeldelse
ville være spild af tid da jeg jo ikke havde ramt bilisten)

/A

Fra : Hekto

Dato : 12-06-03 10:19

In article <bc98os$63l$3@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>
says...
> [...]
> ligesågodt være gået galt med mine små 12" hjul.... Men hellere vælte
> ind over en cykelsti end køre ind under en lastbil i fart (~20km/t)

Det er ubehageligt; men havde du fuldt overblik over den øvrige
trafik, da du placerede dig dér???
Det er ji dét der er det forbandede ved det, når man synes at man har
overblikket, og taget højde for det hele ... og så laver een eller
anden en uventet manøvre!!!

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-03 12:12

> Det er ubehageligt; men havde du fuldt overblik over den øvrige
> trafik, da du placerede dig dér???

Ja og Nej (elles var det jo ikke blevet til en "episode"

Jeg havde jo indtil han blinkede til venstre ligget helt ude på midten
så jeg kunne se forbi ham (og han kunne se mig i spejlet) Og jeg havde
da også set den modkørende trafik (på den anden side T-krydset) Og da
jeg skiftet til hans højre side har jeg også været synlig i hans spejle
(hvis de var korrekt indstillet) da han foretog manøvren inden jeg nåede
i hans blinde vinkel.

> Det er ji dét der er det forbandede ved det, når man synes at man har
> overblikket, og taget højde for det hele ... og så laver een eller
> anden en uventet manøvre!!!

Lige præcis. Jeg ved ikke hvad hvorfor den modkørenden bybus slog et
sving - måske en fodgænger eller cyklist på kørebanen ? Og
lastvognchaufføren har vel lavet en instiktiv reaktion. Jeg må også
indrømme at jeg ikke nåede at orientere mig efter cyklister inden jeg
"hoppede" op på cykelstien men kun havde "fornemmelsen" fra sidst jeg
kiggede (og en motionscyklist med 30km/t kunne sikkert sagtens være
dukket op i mellemtiden)

/A

Fra : Hekto

Dato : 12-06-03 14:15

In article <bc9p0n$ahk$1@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>
says...
> Ja og Nej (elles var det jo ikke blevet til en "episode"

Det var det jeg mente!
Med en let omskrivning, så ville rettidig omtanke, have forhindret
situationen.
Jeg lavede den selv da jeg styrtede. Fuldt overblik over den
øjeblikkelige situation, så jeg regnede med at alle opførte sig som
jeg selv ville have gjort i samme situation! - det gjorde de så bare
ikke.
Havde jeg været forsigtig og forudseende, var der ikke sket noget; men
hvem er SÅ forsigtig?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-03 15:10

> Med en let omskrivning, så ville rettidig omtanke, have forhindret
> situationen.

Du vil vel ikke dermed sige at du ikke vil køre forbi en svingede
trafikant ?

Episoden var ved et T-kryds hvor der der til de ligeudkørende lige er
plads til 2 spor. Dvs svingende bilister holder i venstre side og venter
på plads mens de ligeudkørende passerer højre om. Når det er busser og
lastbiler er der ikke meget plads til ligeudkørende bilister, men biler
i yaris størrelse kan nu ofte snige sig ligeud alligevel. På mc er der
til gengæld god plads som ligeudkørende - ligegyldigt om de
venstresvingende er biler eller lastbiler.

Et andet sted på min rute er der også 2 spor ved et kryds. Et for
venstresvingende og et for ligeud/højre. Under 5% skal til venstre og
ca. halvdelen skal til højre. De skal ofte holde for ligeudkørende
cyklister. Også der kører jeg da forbi en svingende i samme bane, med
mindre der er nogen i venstresvngsbanen der jeg så synes pladsen er for
trang.

> Havde jeg været forsigtig og forudseende, var der ikke sket noget; men
> hvem er SÅ forsigtig?

Jeg tror ikke at alle uheld kan undgåes - selv ikke ved at køre
forsigtigt og forudseende. De slemme som en modkørende der pludseligt
køre over i din vognbane hører blandt de værste, sammen med overtrådte
vigepligter og så vognbaneskift... Jeg har været involveret i 3
"episoder" med "kontakt" med bilister der har skiftet vognbane uden at
se sig for. (heldigvis uden styrt). De 2 samme sted i et 2 sporet
venstresving. Det har lært mig hvor farligt det er at ligge på ydersiden
af en bilist med stiv nakke og polioarme (der ikke kan orientere sig og
er nødt til at afslutte svinget i yderste bane selvom). Det er heller
ikke mere end et par uge siden jeg var ved at blive pynt på hellesignal
da en bilist skiftede fra yder til inderbane midt i kryds et for at
overhale en langsom bus. Havde der ikke været helleanlæg havde jeg haft
valget mellem at blive kørt ned af ham eller frontalt i en modkørende.
Istedet fik jeg prøvet at maks bremse i skidtet foran helleanlægget...

Hvem siger at bytrafik er kedelig ....

> Fuldt overblik over den øjeblikkelige situation, så jeg regnede med at
alle
> opførte sig som jeg selv ville have gjort i samme situation! -

Hvor længe har du kørt - Jeg synes ikke det tog ret lang tid ind jeg
blev tæt på paranoid i trafikken og ser faresignaler alle steder. Hvis
jeg er optimistisk og regner med at ingen bevisdt vil køre mig ned
(kommer dog i tvivl ind imellem men det skyldes nok at jeg ofte
forveksles med en øvert) er næste skridt at forvente at ingen ser du er
der og kører derefter. Men derfor opstår episoderne nu allligevel da det
jo ikke er praktisk muligt altid at holde tilstrækkelig afstand - f.eks
til de bagvedkørende og dem i nabosporerne ... Jeg har også prøvet
"klassikeren" med at overhale en langsomtkørende (80% af tilladt
hastighed) hvor han netop begynder at blinke og dreje da jeg var ud for
hans baghjul ....

/A

Fra : Hekto

Dato : 12-06-03 15:32

In article <bca1om$rqg$1@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>
says...
> Du vil vel ikke dermed sige at du ikke vil køre forbi en svingede
> trafikant ?

Det er svært at sige, når man ikke selv har været i situationen, på
det pågældende sted.
Ens egen utålmodighed sætter jo også af og til den ultimative
sikkerhed under pres!

Godt nok er bytrafik ikke kedelig; men omvendt synes jeg også at man
ser mange forunderlige ting på sin vej igennem sommerlandet.
Mange er på ferie, og tror de er 'Palle alene i verden', eller også
har de glemt alt og tror at deres normale medtrafikanter er blevet
tilbage i storbyen.

Min vej går ofte igennem det Nordsjællandske, og dér skal man altså
passe på, sådan en lørdag eftermiddag! ... også!

Fra : Armand

Dato : 12-06-03 15:31

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en
> [...]
> says...
> >
> Det var det jeg mente!
> Med en let omskrivning, så ville rettidig omtanke, have forhindret

Med et Citat fra Arne Melchior: Trafik er noget der skal afvikles!
Man kan altså ikke stoppe helt op og afvente frit udsyn 180° foran sig :-|
Hvis man ikke kan køre inden/uden -om en tegngivende trafikant, så kan man
jo kun køre i kø altid :-|

Frygter man det uforudseelige skal man istedet blive hjemme på Skt. Hans
under dynen!

Armand.

Fra : Hekto

Dato : 12-06-03 15:44

In article <bca2v9$be9$3@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> [...]
> jo kun køre i kø altid :-|
>
> Frygter man det uforudseelige skal man istedet blive hjemme på Skt. Hans

Det er jo dét!

Det er dog svært at udtale sig om en konkret situation, når det ikke
er en selv der har været i den.
Ind imellem må man tage en chance; men det bør vel kun være når man
vurderer muligheden af noget uforudset, som meget lille.

Jeg regnede heller ikke med at bilen foran mig ville stoppe helt op,
da der ikke var noget at stoppe for! ... han gjorde det bare
alligevel!

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-03 17:12

> Jeg regnede heller ikke med at bilen foran mig ville stoppe helt op,
> da der ikke var noget at stoppe for! ... han gjorde det bare
> alligevel!

Lige præcis den - er ris til egen røv. Det hedder manglende afstand ...
Kender en der lave buler på det. Ved et højdssving holder hun nummer 2.
Da det bliver grønt drejer den forankørnde, men lige som hun drejer
nakken for at kigge efter cyklister klodset den forankørende bremserne
for en cyklist. Det øjebliks uopmærksomhed på den forankørende var nok
til at det blev til buler ....

>Frygter man det uforudseelige skal man istedet blive hjemme på Skt.
Hans
>under dynen!

Er man bare lidt mindre paranoid så pakker man sig "godt" ind - selv her
i sommervarmen og håber man slipper med små skrammer når det går galt.

/A - lettere paranoid

Fra : Hekto

Dato : 12-06-03 22:04

In article <bca91v$dae$1@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>
says...
> Lige præcis den - er ris til egen røv. Det hedder manglende afstand ...

Lige præcis! ... ikke i dette tilfælde. ;0)

Der var masser af afstand. Jeghavde set at afstanden mindskedes, og var
begyndt at bremse, stille og roligt. Jeg orienterede mig bagud, da jeg
lå forrest ud af 4 MC'er. Jeg var lige kommet igennem et sving, med
fuldt overblik over hvad der var på den anden side.
Da jeg kigger fremad igen, kan jeg se bilens bremselys, og bremser
hårdere, og mit baghjul slår et slag, som jeg hurtigt får kontrol over.
Præcis hvad der skete, ved jeg ikke; men jeg gætter på, at jeg ikke har
fået sluppet forbremsen under de sidste korrektioner, for bludselig lå
jeg der. 4-5 meter bag bilen. Der var rigeligt afstand til at bremse og
stoppe helt op.

- så fik vi lært det!

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Armand

Dato : 12-06-03 23:26

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:bca91v$dae$1@sunsite.dk...

> Er man bare lidt mindre paranoid så pakker man sig "godt" ind - selv her
> i sommervarmen og håber man slipper med små skrammer når det går galt.
>
> /A - lettere paranoid

Min 'noya er faktisk også tiltagende p.t:
Bilen står stille (bilinspektionen mente at grænsen for olieforbrug var
nået) og Lillefrøen står derfor for alt daglig kørsel. For at køre de mindre
end 10 km til arbejde Har jeg det svært med at skulle pakke mig ind i hele
panseret (=> altid for lidt tid om morgenen og dårlig plads til hele huden i
garderoben!), så min poppede Dainese Cordura jakke står sammen med støvlerne
for beklædningen i det daglige.
2/3 af ruten er dog udenfor bygrænsen hvorfor jeg kom til at kigge på UFO'en
i skabet: Det er sågu' da tosset at den ligger der når man næsten hver gang
kører op imod 100 km/t, så nu er den også blevet en del af show'et overfor
kolegerne efter badet !

Forøvrigt siges det at langt størstedelen af alle trafikulykker sker
indenfor en
radius på ca.4 km fra ens hjem eller arbejdsplads, eller på ruten imellem
disse
to. Så det ér jo på dén tur at risikoen statistisk er størst

--
Armand.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-03 17:19

> [...]
> alligevel!

Lige præcis den - er ris til egen røv. Det hedder manglende afstand ...
Kender en der lavede buler på det. Ved et højresving holder hun nummer

Fra : Far

Dato : 12-06-03 18:20

Kørt dog defensivt:
- Antag ingenting, regn med det værste.
- Sørg for, at du bliver set af andre (vognbaneplacering, placering i
forhold til spejle mv).
- Kør med langt lys ! (Jeg har haft langt færre "hændelser" siden jeg
begýndte på dette)
- LAD VÆRE med at køre mellem rækkerne. Selvom du klarer den, pisser du
madkasserne af og giver samtlige MC'ister et dårligt ry. Vent, til det
er din tur !
- Hold afstand ! Hvis du pludselig skal bremse, skal det ikke andet end
en smule grus til, at du IKKE når det.

MEN: Kør frisk til og orienter dig også bagud.

Jørgen (det ikke er faldet endnu)
Triumph Sprint ST fra 2000

Behalf Of Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by
email)
Posted At: 12. juni 2003 09:05
Posted To: motorcykel
Conversation: Venstresving i lyskryds - spørgsmål!
Subject: Apropos svingede biler

Fra : ...Thomas...

Dato : 12-06-03 21:14

Så længe du overholder fartbegrænsningen, og reglen om at du ikke må være
til fare eller unødig ulempe for andre, så er det lovligt...

Vi har i Kolding et kryds, hvor venstresvingene fre den ene side får grønt
ca. 5 sekunder før dem fra den aden side... Det vile der jo ikke være logik
i hvis det var ulovligt...

Thomas

Fra : Oros

Dato : 12-06-03 21:31

....Thomas... wrote:
> [...]
> grønt ca. 5 sekunder før dem fra den aden side... Det vile der jo
> ikke være logik i hvis det var ulovligt...

Det lyder helt tosset? Sikker på det ikke er pile-lys? og at der så ikke
bare bliver rødt når der bliver grønt for de andre? Hvordan ved man så
hvornår det skifter for de andre hvis man kommer i krydset for første gang i
sin karriere? Det lyder mystisk for mig... måske mere som en fejl end at det
skulle være meningen. (ihvertfald hvis lyssignalerne ikke er med pile)

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 13-06-03 08:17

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> writes:

> [...]
> skulle være meningen. (ihvertfald hvis lyssignalerne ikke er med pile)

Jeg kender ikke det omtalte lyssignal, men der findes faktisk lyskurve
der vender den "forkerte" vej. Dvs du kan se hvad signal de modkørende
har. På disse signaler er det grønne lys fjernet (og erstattet med et
hvidt kryds). Dvs du kan se at de har rødt eller gult og ved dermed at
du kan tage venstresvinget (hvis der ikke er fodgængere, hvilket der i
modsætning til hvis der var en grøn pil jo godt kan være).

/Bjarke

Fra : ...Thomas...

Dato : 13-06-03 21:37

Så vidt jeg husker er der ikke repitation i krydset... Men den gade man
kommer fra er en større gade der kommer fra banegården, gåden overfor er en
blind vej, hvor kun busser kan komme igennem... De gør at der er mest
venstresvingene trafik...
Det er en løsning, der nok er laver for at få ét par biler over før busserne
kommer...(og de få biler der er kørt derind)

Thomas