Jordslået hynder - der lugter
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 11-06-03 13:36

Hej,

Jeg har taget betrækket af mine bådhynder og fandt ud af hvorfor de
lugtede...

Skumgummiet var sort og lungten næsten ikke til at holde ud, er den en måde
de kan rengøres i - og lugten fjernes eller skal hynderne ud og køre Scania
næste gang der er storskrald ?

(Jeg har krydspostet til dk.fritid.camping da problemet/løsningen måske også
findes der.)

/Hans-Henrik Andresen

Fra : Karsten Krambs

Dato : 11-06-03 14:48

On Wed, 11 Jun 2003 14:35:34 +0200, "Hans-Henrik Andresen"
<hha@unixhaj_REMOVE_.dk> wrote:

>lugten fjernes eller skal hynderne ud og køre Scania
>/Hans-Henrik Andresen

Lugten fjernes med RODALON

Karsten
--
http://stepBstep.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-03 15:29

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj_REMOVE_.dk> skrev i en meddelelse

> Skumgummiet var sort og lungten næsten ikke til at holde ud, er den en måde
> de kan rengøres i - og lugten fjernes eller skal hynderne ud og køre Scania
> næste gang der er storskrald ?

Hvis skummet ellers er intakt og ikke smuldre eller går i stykker, så kan du
prøve at vaske dem. Brug en stor balje eller ungernes soppebassin og så
varmtvand og masser af vaskemiddel (til tøj) det trænger længst ind.

Så er det ellers bare op i balje og et par timers let løb på stedet

Brug evt en blød børste til ydersiden. Husk at skife vand ofte...

Det tager muligvis lugten og alle bakterierne, men det sorte forsvinder næppe.

Claus

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 13-06-03 07:37

Jeg vil ikke bryde mig om at sove i et så lille rum som et skib er, med
rodalonvaskede hynder. Det er jo ikke lige frem vitaminer.
Jeg vil først prøve med et ganske almindeligt enzymvaskepulver. Eller måske
anskaffe mig noget nyt skumgummi.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 11-06-03 21:06

Du kan også prøve Rodalon til at atge lugten og fjerne "det mulede"

Mvh. SejlerMikkel.

Fra : EA 2730

Dato : 12-06-03 00:04

Hej HHA
Almindelig eddike er en ualmindelig god lugtfjerner.
Om den tager pletterne ved jeg ikke.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Hans-Henrik Andresen <hha@unixhaj_REMOVE_.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ee72219$0$13018$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 12-06-03 06:16

> Jeg har taget betrækket af mine bådhynder og fandt ud af hvorfor de
> lugtede...

God Ide - Ideen med RODALON er rigtig - Men du kan hvis du har noget
algefjerner eller
andet desinfektionsvæske bruge det -
Det der skal stå på etiketten er "KVATERNÆRAMONIUMFORBINDELSE"

RODALON er en sådan type desinfektionsvæske - men måske lidt dyr i længden

Der er mange måder at fjerne lugt på - Der er i handelen også nogle typer
lugtfjerner der blot er til påsprøjtning
disse "arbejder på ENZYM -Basis" - Og så er du fri for at skulle bruge
mange dage på at få skumgummiet helt tør.

Det "sorte" er en alge - eller en Svamp om man vil. Den får du ikke
fjernet - men slået ihjel - og det er jo også lige meget når stoffet igen
kommer på.

Vil du vide mere er du velkommen til at kontakte mig på www.cabola.dk
Carsten Laursen

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 13-06-03 08:38

Tak for jeres svar,

Jeg kan dog lige fortælle at både betræk og hynder har være i vaskemaskinen
hver for sig, og at det ikke hjalp noget som helst :(

Men jeg må nok købe en murebalje, og lidt kemikalier og så i gang,

/HHA

Fra : Per

Dato : 13-06-03 15:46

Hej Hans Henrik !

Du kan normalt få skumgummi udskåret i dine egne mål, hvis det er det der
problemet. Så er det spørgsmål om betrækket er OK efter rengøringen ?
Jeg kendte et firma lokalt der skar hynder ud efter mål og kan undersøge det
hvis du har behov for det.
Jeg gjorde det at jeg købte en billig skumgummimadras i den rigtige
tykkelse, pressede den sammen der hvor den skulle skæres til og skar den med
en skarp hobbykniv. Derefter forkortede vi betrækket (som også fulgte med
til samme pris), ved hjælp af en symaskine. ( ca. en times tidsforbrug )

Hilsen Per.

Fra : Lars

Dato : 14-06-03 16:15

> [...]
Scania
> næste gang der er storskrald ?
>
> (Jeg har krydspostet til dk.fritid.camping da problemet/løsningen måske

Jordslåede genstande kan reddes med surmælksprodukter (Youghurt eller Ymer
er bedst) og en tur i en fyser.
Det er måske ikke lige så nemt med madrasserne men kan vel godt bruges til
betrækket.

Hilsen
Lars