Kan man låse sin macintosh????
Fra : Jane (ö)

Dato : 11-06-03 18:09

Kan jeg ligge en kode ind på min macintosh, sådan at man kun kan starte den
op ved at taste den kode ind...?

Hvor og hvordan...?

Mvh

Jane

Fra : Karl Antz

Dato : 11-06-03 18:17

Jane (ö) <grupperne@mail.dk> wrote:

> Kan jeg ligge en kode ind på min macintosh, sådan at man kun kan starte den
> [...]

kommer an på hvilken model det er ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jane (ö)

Dato : 11-06-03 18:25

Unskyld - kom til at svare på din private mail...

Følgende skrev jeg:

> kommer an på hvilken model det er ...
> --
> Karl Antz
> Albaniensgade 4,1th
> 2300 København S

Det er en G3 - den turkise...

Mvh
Jane

Fra : phineas 

Dato : 11-06-03 19:04

there's 2 different approaches to your question (i'm assuming you're
using OSX):

1. there's of course your login password. in addition to that, you can
open your key chain (yoursystemdisk/Applications/Utilities/Keychain
Access), there's an option to 'show key chain status in menu bar' (or
something like that). when u did that right, there should be a little
lock in the right top corner of your screen (left of the menu bar
clock). there you can choose to 'lock screen', which turns on the screen
saver and asks for a password to unlock the screen (basically the same
as when u set your screen saver to ask for a password, but u can lock
the machine with one click).

2. number 2 is a little more complicated, but not much. basically, when
your machine gets stolen, you can set all the passwords you want, but
when the 'new owner' erases your hard drive and installs everything
clean and new, your passwords are of course gone. to avoid that, you can
install a so called firmware-password (i think you can find that on
versiontracker.com - or of course on apple's website). when you install
that, u can't simply erase the drive, unless you know the firmware
password.

especially beginners tend to be scared of fumbling around with one's
machine's firmware (u can really fu** up alot thast way!), but if you
stick to the installer, it should be easy as pie

i hope this helped answering your question!

--
Phineas
PowerBook G3 500 (pismo)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-06-03 19:25

phineas<phineasNO@SPAMget2net.dk> wrote:

> there's 2 different approaches to your question (i'm assuming you're
> using OSX):

Shes using Outlook-Express 5.02, so I suppose shes on 9.x.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : phineas 

Dato : 11-06-03 20:00

> Shes using Outlook-Express 5.02, so I suppose shes on 9.x.
>
> /Preben

AFAIK the firmware password applies to OS9 as well!

--
Phineas
PowerBook G3 500 (pismo)
MacOSX 10.2.6, 384mb RAM, iPod (5gig)
iChat (AIM) "hanslerrr"

Fra : Karl Antz

Dato : 11-06-03 22:22

phineas <phineasNO@SPAMget2net.dk> wrote:

> AFAIK the firmware password applies to OS9 as well!

yes it does - but I don't think it applies to her machine;-(

karl
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-03 15:45

Hej Jane

"Jane (ö)" wrote:

> Kan jeg ligge en kode ind på min macintosh, sådan at man kun kan starte den
> op ved at taste den kode ind...?

Ja, det kan man sagtens.

> Hvor og hvordan...?

Du skal have de forskellige arkivdelingsudv. og kontrolpaneler installeret, så
kan du i selve systemet lave en adgangskode, der giver dig andgang til at lave
en kode, som kun du kender. Det gøres nemmest i Brugere og Grupper
kontrolppanelet.

Man kann også sige det sådan, at der er 3 hovedmåder, hvorpå du kan gøre det.
1, Hvis du har en stationær mac, så bruger du blot systemets egne dele, -
Brugere og Grupper kontrolpanelet.
2, Hvis du har en bærbar, så er der et specielt kontrolpanel til formålet -
Adgangskode, som du så kan sætte op med adgangskode.
3, Bruge et program, der er specielt udviklet som et passwordprogram.

I både 2 og 3 kan du lave både en såkaldt 'soft' kode, hvilket betyder, at man
med en tastkombination ved opstart kan omgå den. Du kan også bruge en 'hard'
kode, så man ikke på nogen måde kan få adgang til maskinen, uden at man kender
denne kode.
NOTE! - Ved 'hard' opsætningen, låser du også adgang til selve harddisken, så
det gælder om ikke at glemme sin kode.

Til 3. Der findes et hav af både freeware og shareware programmer til
formålet. De to bedste er PowerLock 3,51, som desværre ikke længere udvikles,
og den er såvidt jeg har kunnet finde ud af det ikke længere at finde på
nettet.PopwerLock kører fint og stabilt selv på OS 9.2.2. Det bedste
alternativ er Sesame 2.2, som nu heller ikke længere kan fås på de fleste
software sites, men den kan dog stadig findes på bl.a. PureMac.

Begge kan både sættes til 'soft' og 'hard' låsning af computeren. Her er en
direkte download link til Sesame 2.2:
<http://www.objectivesw.com/sesame-22.sit>.

På denne side kan du også finde andre passwordprogrammer til alle formål:
<http://www.eskimo.com/~pristine/para.html>.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas²°°³

Dato : 16-06-03 08:00

"Jane (ö)" <grupperne@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kan jeg ligge en kode ind på min macintosh, sådan at man kun kan starte
den
> op ved at taste den kode ind...?
> Hvor og hvordan...?

En enkel men effektiv måde: åbn din Mac, træk strømstikket til din harddisk
ud, sæt en hængelås bagpå så maskinen ikke kan åbnes. Skal det være noget
med kode, så kan du købe en hængelås med kode i stedet for nøgle

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : st@theilgaardNOSPAM.~

Dato : 16-06-03 21:58

In article <BB0D2EC8.513C%grupperne@mail.dk>, Jane <grupperne@mail.dk>
wrote:

> Kan jeg ligge en kode ind på min macintosh, sådan at man kun kan starte den
> op ved at taste den kode ind...?
>
> Hvor og hvordan...?

Jeg vil anbefale dig at benytte Open Firmware password beskyttelse,
hvis du har en Mac som har Open Firmware.

På Apples KnowledgeBase artikkelbase kan du finde mere information om
dette.

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult