Sortering i Mail.app
Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-06-03 21:59

Har opdateret min søsters iMac til OSX.
De er 3 brugere med een email og 2 alias.
Jeg havde konfigureret OS9 som single user med Outlook Express og filtre
til undermapper defineret efter modtager.
På OSX har de naturligvis hver sit login og dermed hver sin mailklient.
Outlook Express er ude og sønnen foretrækker Mail.app
Dermed er løsningen fra tidligere død.

I følge TDC kan der i Outlook til Win filtreres, når der hentes mail fra
kontoen på serveren.
Kender nogen til lignende muligheder i Mail.app alternativt i Entourage?

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben@ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-06-03 09:25

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> kontoen på serveren.
> Kender nogen til lignende muligheder i Mail.app alternativt i Entourage?

Mail.app kan sagtens filtrere indkomne mail. Problemet er, at du bruger
POP3 hos TDC og skal hente den samme e-mail i princippet tre gange med
tre forskellige e-mailprogrammer. Du skal derfor indstille Mail.app til
ikke at slette e-mail på serveren eller i hvert fald først at slette
efter nogen tid, så alle tre når at hente den. Ellers er e-mailene væk,
når den første bruger har været der.
Du kan ikke undgå at alle tre brugere skal hente alle e-mail.
Men derefter kan mail.app godt sortere e-mail ud i mapper. Du kan sætte
den til at lægger mail til den pågældende bruger ud i en bestemt mappe,
som du opretter til vedkommende.
Jeg synes nu, at det vil være langt nemmere at hver af de tre
brugere fik sin egen e-mailkonto. Man kan da få den slags gratis nu om
dage. Selv hos TDC. Det mener jeg da. Har du undersøgt mulighederne hos
TDC?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-06-03 12:22

> Mail.app kan sagtens filtrere indkomne mail. Problemet er, at du bruger
> POP3 hos TDC og skal hente den samme e-mail i princippet tre gange med
> tre forskellige e-mailprogrammer.

Outlook/win kan faktisk indstilles til kun at hente mail til forud
definerede modtagere. På en POP-konto.

>Du skal derfor indstille Mail.app til
> ikke at slette e-mail på serveren eller i hvert fald først at slette
> efter nogen tid, så alle tre når at hente den. Ellers er e-mailene væk,
> når den første bruger har været der.

Den løsning var også min første indskydelse.

> [...]
> Men derefter kan mail.app godt sortere e-mail ud i mapper. Du kan sætte
> den til at lægger mail til den pågældende bruger ud i en bestemt mappe,

Sorteringen på mappeniveau duer ikke, når de bruger hver sit login på
OSX. Det er netop det som ændringen fra tidligere opsætning.

> [...]
> brugere fik sin egen e-mailkonto. Man kan da få den slags gratis nu om
> dage. Selv hos TDC. Det mener jeg da. Har du undersøgt mulighederne hos

TDCs gratis email hedder Freemail og af typen webmail. Den kan kun ses i
browsere og ikke bruges i mailklienter.
Det er i øvrigt utroligt, at man ikke tilbyder sine kunder ekstra ægte
mailkonti, mod betaling.
Har du nogen eksempler på gode alternative mail-udbydere.
Jeg kører selv egen mail-server, så jeg er noget uerfaren på det
område.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-06-03 14:25

> Outlook/win kan faktisk indstilles til kun at hente mail til forud
> definerede modtagere. På en POP-konto.

Den funktion kendte jeg ikke. Det kan jeg ikke se, Mail kan. Men Mail
kan alt muligt, når først e-mailen er hentet ned. Den kan bl.a. slette
en e-mail. Man kan jo sætte den til at slette de to "forkerte" navne,
men måske sletter det også på serveren, og det går jo ikke.

> [...]
> Har du nogen eksempler på gode alternative mail-udbydere.
> Jeg kører selv egen mail-server, så jeg er noget uerfaren på det

TDC's Netbasis er da gratis. Man betaler kun for den tid, man er på
nettet. De to andre skal bare oprette en netbasis hver. Så får de hver
deres rigtige e-mailkonto. Jeg tror bestemt ikke, TDC undersøger, om der
faktisk bliver ringet op fra det abonnement.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-06-03 15:18

> [...]
> en e-mail. Man kan jo sætte den til at slette de to "forkerte" navne,
> men måske sletter det også på serveren, og det går jo ikke.

Det er nemlig det, jeg tror den gør.
Problemet opstår også med abonnement på mailister, hvor headeren ikke
indeholder specifik modtager.

Måske et filter der sletter _efter_ hentning og som kun sletter hvad der
specifikt er til de 2 andre.
Problemet med sletning på server kan jo undgås ved at vælge ikke at
slette der, men så løber kontoen vel over.

> [...]
> deres rigtige e-mailkonto. Jeg tror bestemt ikke, TDC undersøger, om der
> faktisk bliver ringet op fra det abonnement.

Det kunne være en løsning.
At dømme efter indlæg i diverse nyhedsgrupper, er der ikke helt enighed
om nødvendigheden af, at anvende kontoen med jævne mellemrum.

--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-06-03 22:17

> Det kunne være en løsning.
> At dømme efter indlæg i diverse nyhedsgrupper, er der ikke helt enighed
> om nødvendigheden af, at anvende kontoen med jævne mellemrum.

Jeg har sådan en konto. Jo, de undersøger det, men der går betydeligt
længere tid end de 3 måneder, de skriver. Mindst et halvt år. Og de
sender en mail med en advarsel i god tid inden kontoen lukkes. Så er det
bare at gå på nettet med et modem en enkelt gang. Fungerer helt fint.
TDC's postservere fungere godt efter min erfaring. Langt bedre end deres
nyhedsserver!

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Christian Bech

Dato : 12-06-03 22:45

slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) skrev:

> [...]
>bare at gå på nettet med et modem en enkelt gang. Fungerer helt fint.
>TDC's postservere fungere godt efter min erfaring. Langt bedre end deres

Det er snart to år siden jeg sidst forsøgte at logge på min og jeg har
ikke modtaget en advarsel.

Det er egentlig ikke ond vilje, men jeg fik aldrig kontoen til at
virke og så var det nemmere bare at blive hos Uni2.
--
Christian

"jeg kender en der er medlem af Harry Krisna"
- Chokmah Mogensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-06-03 15:09

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er egentlig ikke ond vilje, men jeg fik aldrig kontoen til at
> virke og så var det nemmere bare at blive hos Uni2.

Hvis Preben Bødker Nielsens søsters familie ringer op med modem, så er
det jo ikke noget problem. Så kan de bare have hver deres konto og ringe
op på den, når de er logget ind. Ellers er det også min erfaring, at der
går lang tid, før konti lukkes. Min mor har konto hos Worldonline, og
hovrnår har det sidst eksisteret. Hvis man bruger e-mail kontoen, hvad
der jo her er tale om, men ikke ringer op via den, så ved jeg ikke, hvad
der sker. Man bruger jo sin e-mail.
Endelig er der mange alternativer. Et mail-hotel koster jo kun
10-15,- kr. om måneden. Man kan endda have sit eget domæne, hvis man vil
ofre nogle få hundrede kr. på det til at starte med. Kan hele familien
ikke få sit eget domæne? Det har vi f.eks. Endelig kan man jo også få en
..Mac konto. Kender man en, der har en, er det ikke dyrt at få en e-mail
hægtet på den med 15 MB plads og mulighed for webmail, hvis man er på
farten.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-06-03 17:09

> Hvis Preben Bødker Nielsens søsters familie ringer op med modem, så er
> det jo ikke noget problem.

Det gør de.
Jeg tvivler dog på at puljenummeret, 16101 tror det hedder, kan bruges
på en den gratis email fra TDC.

KLIP
> [...]
> .Mac konto. Kender man en, der har en, er det ikke dyrt at få en e-mail
> hægtet på den med 15 MB plads og mulighed for webmail, hvis man er på

Har undersøgt muligheden for mailhotel med eget domæne og det bliver nok
også min anbefaling.
Bruger selv BuyDomins til DNS og mailrecord.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-06-03 23:19

> Det gør de.
> Jeg tvivler dog på at puljenummeret, 16101 tror det hedder, kan bruges
> på en den gratis email fra TDC.

Det mener jeg bestemt, jeg brugte, da jeg satte en gammel Mac op med
NetBasis forrige år. Men måske er NetBasis for dyrt i minuttakst for
dem? Det må vel være dyrere, når abonnementet er gratis. Ellers var der
jo ikke noget i vejen for, at de havde hver deres konto. Når de
alligevel har hver sit login i OS X, så skal du alligevel sætte
internettet op for dem hver især. Så var der jo ikke noget i vejen for
at bruge et separat kundenummer for hver af dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 13-06-03 20:23

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

>Hvis Preben Bødker Nielsens søsters familie ringer op med modem, så er
>det jo ikke noget problem.

Mit problem var netop, at jeg ikke kunne få forbindelse. Jeg har en
fornemmelse af, at det er min egen skyld, fordi jeg bruger FreePPP
o.l. udrangeret software, som jeg under alle omstændigheder tvivler
på, at TeleDanmark gider supportere.

> Hvis man bruger e-mail kontoen, hvad
>der jo her er tale om, men ikke ringer op via den, så ved jeg ikke, hvad
>der sker. Man bruger jo sin e-mail.

Ikke det store i flg. min erfaring.

> [...]
>.Mac konto. Kender man en, der har en, er det ikke dyrt at få en e-mail
>hægtet på den med 15 MB plads og mulighed for webmail, hvis man er på

Jeg er blevet ideologisk modstander af .Mac Prissætningen er
skandaløs og at man så ikke kan nøjes med at beholde sin emailadresse
uden at skulle bøvle med at få en bekendt til at køre den over sin
konto er så ufleksibelt, at Apple burde skamme sig.

Desuden er .Mac sjovere hvis man kører OS X og min hjemme iMac er gået
i stå (også i den grad) ved OS 9.

Jeg burde også tage mig sammen til at få opgraderet den, men det står
og falder med, at jeg får købt en ekstern harddisk, så det dels er
nemt at få gemt alle mine gamle data og dels har plads til OS X.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-06-03 23:19

> [...]

> fornemmelse af, at det er min egen skyld, fordi jeg bruger FreePPP
> o.l. udrangeret software, som jeg under alle omstændigheder tvivler

At supportere betyder jo bare, at de hjælper, hvis der er problemer.
FreePPP følger standarderne, og derfor kan det da sagtens bruges endnu.
Det er da ikke så længe siden, min svigerinde havde en gammel Mac med
det kørende netop hos TDC.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 14-06-03 22:10

> [...]

>FreePPP følger standarderne, og derfor kan det da sagtens bruges endnu.
>Det er da ikke så længe siden, min svigerinde havde en gammel Mac med

Jeg mener, at TDC blandt andre har en klausul, hvor det står, at de
supporterer ARA, IE og Outlook Express. Det er simpelthen for bøvlet,
at skulle guide folk rundt i alt for mange forskellige programmer.
Desuden: hvis ikke jeg kan finde ud af det, hvordan skulle en
supporter så

Næh nej, iMacen skal hovedrenoveres før den bliver hevet frem af
glemslen igen. Først og fremmest skal OS 9 lide døden.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 11:53

> [...]
> deres rigtige e-mailkonto. Jeg tror bestemt ikke, TDC undersøger, om der
> faktisk bliver ringet op fra det abonnement.

Hej Henrik,

Om de undersøger det, véd jeg ikke, men i betingelserne står der
aktivering mindst én gang hver tredie måned.
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)