Andet multimedie
bentjuul 3670
Input levels - max 220?
Fra : Karsten Nygaard

Dato : 11-06-03 15:29

Jeg laver blandt (meget) andet avisannoncer for ejendomsmæglere - og nu har
jeg fået det problem at flere af de sider jeg laver er alt for mørke i
billederne. Efter lidt research har jeg fundet ud af at cmykfarverne ikke må
overstige summen 220.

Når jeg vælger Image-levels (ctrl+l på pc) får jeg en dialogboks frem, hvor
der står inputlevels 255 - er det de omtalte cmykfarver - som jeg så blot
skal sætte til 220?

Håber der er en grafikhaj eller to i de her vande som kan hjælpe...

Karsten

Fra : Madsen

Dato : 11-06-03 21:26

Karsten Nygaard skrev:

> Når jeg vælger Image-levels (ctrl+l på pc) får jeg en dialogboks
> frem, hvor der står inputlevels 255 - er det de omtalte cmykfarver
> - som jeg så blot skal sætte til 220?

Nej. Så vidt jeg er orienteret, men hæng mig ikke op på det, så er
det den totale trykfarvegrænse du skal kigge på. (På engelsk hedder
det 'Total Ink Limit' i Photoshop). Det er den samlede sum af C, M,
Y og K lagt sammen, som altså ikke må overstige 220 i dit tilfælde.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/total_ink_limit.png>

Det valgte CMYK-arbejdsrum bør vel være indstillet sådan at du ikke
kommer til at overskride den grænse når du konverterer fra RGB til
CMYK. Flere trykkerier har farveprofiler tilgængelig som tager højde
for dette. Har du spurgt trykkeriet eller hvordan er du kommet frem
til at du ikke må overskride 220?

Madsen.

Fra : Karsten Nygaard

Dato : 12-06-03 07:55

> [...]
> CMYK. Flere trykkerier har farveprofiler tilgængelig som tager højde
> for dette. Har du spurgt trykkeriet eller hvordan er du kommet frem

Ved telefonisk kontakt med et af trykkerierne.

Tak for et hurtigt svar - de værdier du angiver på:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/total_ink_limit.png er de dine
default-værdier - eller er det værdier du har angivet?

ER der en generel anbefaling til avistryk?

mvh

Karsten

Fra : Madsen

Dato : 12-06-03 11:32

Karsten Nygaard skrev:

> Ved telefonisk kontakt med et af trykkerierne.

Ok. Så må de vel samtidig også kunne fortælle hvordan resten skal stå,
eller evt. levere en CMYK-farveprofil som passer til deres udstyr?

> Tak for et hurtigt svar - de værdier du angiver på:
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/total_ink_limit.png er
> de dine default-værdier - eller er det værdier du har angivet?

Det er værdier jeg har angivet. Hvad jeg bruger af CMYK-indstillinger
varierer. Oftest bruger jeg blot en CMYK-farveprofil som passer til
det jeg nu engang skal lave. Altså en CMYK-farveprofil som passer til
udkørselsudstyret.

> ER der en generel anbefaling til avistryk?

Det er der sikkert, men jeg kender den ikke. Jeg har før hørt at man
sjældent går over 240 i den totale trykfarvegrænse når det drejer sig
om avistryk, men det er så lang tid siden jeg har hørt det, at det kan
være ændret mange gange siden.

Det mest normale i dag er nok at bruge en CMYK-profil inde i Rediger >
Farveindstillinger > Arbejdsrum > CMYK, som passer til avistryk. Det
kunne f.eks. være den du kan hente her:
<http://www.pressenshus.dk/usr/pressenshus/home.nsf/HTDocs/start.html>
(Dansk Avisprofil 2000).

Hvis jeg konverterer et RGB-billede til CMYK og den profil er sat ind
som arbejdsrum for CMYK, så kan jeg ikke måle værdier højere end 220 %.
(Du kan stille Info-paletten til at vise den totale trykfarvegrænse
direkte. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/info_total.png>).

Det er bare ikke meget ved at bruge sådan en profil hvis trykkeriet
helst vil have noget helt andet.

Jeg har googlet lidt rundt og fundet denne norske side:
<http://www.dagbladet.no/annonseweb/english_mag_tech.html> men det
drejer sig tilsyneladende om papir som er tykkere og hvidere end
almindeligt avispapir, så det bedste at stadig at spørge trykkeriet.
De skulle gerne nøjagtig vide hvad deres papirtyper kan klare.

Madsen.