/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
kamera i stykker efter godt en måned
Fra : mi©hael holmelund


Dato : 10-06-03 20:36

Jeg har lige købt kamera. Efter en måned gik det i stykker, og forhanleren
siger at det tager 3-6 uger inden jeg har det igen. Kan jeg på nogen måde få
mine penge igen og købe et nyt kamera?
Jeg er nemlig lige blevet far, og har svært ved at undvære kamera
Mvh. Michael.



 
 
Fam. Rasmussen (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Rasmussen


Dato : 11-06-03 05:26


"mi©hael holmelund" <olme@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:_oqFa.1225$QR3.1000@news.get2net.dk...
> Jeg har lige købt kamera. Efter en måned gik det i stykker, og forhanleren
> siger at det tager 3-6 uger inden jeg har det igen. Kan jeg på nogen måde

> mine penge igen og købe et nyt kamera?
> Jeg er nemlig lige blevet far, og har svært ved at undvære kamera
> Mvh. Michael.
>
Jeg tror ikke du skal regne med at få den ombyttet for en rep.tid på 3-6
uger, men hvis du forklare din situation kan du måske låne et demo kamera
fra butikken. Nu er det godt nok HiFi jeg arbejder med, som service
teknikker, hvis et produkt kommer inden for garantiperioden (må vi godt
kalde det, vi giver 2 års garanti, uden spørgsmål) og vi kan se at rep. tid
vil være mere end 8 uger (typisk mangle på reservedele) får kunden et nyt
produkt ASAP. Hvis vi kan lave det på under 8 uger kan kunden i en ekstrem
situation låne noget af butikkens demo udstyr, måske ikke tilsvarende
kvalitet, men dog nok til at klare sig, dette kan også være tilfældet selv
om reperation tager under 8 uger, inden for HiFi i tilfælde af en større
fest (konfirmation 25 år's fø'sdag og sådan) hvor kunden vil være MEGET træt
at af skulle undvære sit anlæg.
Jeg ved ikke hvordan lovgivningen er på området, men de fleste butiksfolk er
ganske udemærket klar over at det kan være god forretning at låne dig et
app, da det næsten pr. automatik vil få dig til at omtale butikken positivt,
selv om du har haft den uheldige oplevelse at dit produkt gik i stykker.

De service folk jeg kender, er alle enige om at vores primære opgave er ikke
at reparere, men at vende kundes indtryk af butikken til noget positivt,
efter at uheldet har været ude.

Kenneth



Bakke (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Bakke


Dato : 11-06-03 08:37

> Jeg tror ikke du skal regne med at få den ombyttet for en rep.tid på 3-6
> uger, men hvis du forklare din situation kan du måske låne et demo kamera
> fra butikken.

Faktisk siger den efterhånden ikke så nye købelov, at der gælder en såkaldt
formodningsregel de første 6 måneder efter et køb.
D.v.s. at hvis noget går i stykker inden for det første ½ år skal
forhandleren BEVISE at det er sket på grund af kundens
fejlbetjening/mishandling af det købte.
Jeg mener derfor, at du kan KRÆVE at få apparatet ombyttet umiddelbart.

Mvh

Bo



Per Christoffersen (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 11-06-03 09:14


"Bakke" <no@thanks.ru> wrote in message
news:bc6m1f$2udk$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg tror ikke du skal regne med at få den ombyttet for en rep.tid på 3-6
> > uger, men hvis du forklare din situation kan du måske låne et demo
kamera
> > fra butikken.
>
> Faktisk siger den efterhånden ikke så nye købelov, at der gælder en
såkaldt
> formodningsregel de første 6 måneder efter et køb.
> D.v.s. at hvis noget går i stykker inden for det første ½ år skal
> forhandleren BEVISE at det er sket på grund af kundens
> fejlbetjening/mishandling af det købte.
> Jeg mener derfor, at du kan KRÆVE at få apparatet ombyttet umiddelbart.

Formodningsreglen er der ganske rigtigt, men der er ikke rigtigt relevant
her, fordi forhandleren jo ikke har stillet spørgsmål ved manglen. § 78
giver forbrugeren visse beføjelser, og her står der i stk 3:
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Så købet kan altså ikke ophæves.
Manglen skal imidlertid udbedres inden for rimelig tid. Det fremgår af §78,
stk. 4 og den efterfølgende § 79:
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for
rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
rådighed.



Rimelig tid er altså en vurdering. Forbrugerstyrelsen eller
Forbrugerinformation kan sikkert være behjælpelig med en konkret vurdering.
3-6 uger lyder dog i mine ører som temmelig lang tid.



/per



Klaus (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 11-06-03 15:15


"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse news:3ee6e498$0$24633$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Bakke" <no@thanks.ru> wrote in message
> news:bc6m1f$2udk$1@news.cybercity.dk...
> > > Jeg tror ikke du skal regne med at få den ombyttet for en rep.tid på 3-6
> > > uger, men hvis du forklare din situation kan du måske låne et demo
> kamera
> > > fra butikken.
> >
> > Faktisk siger den efterhånden ikke så nye købelov, at der gælder en
> såkaldt
> > formodningsregel de første 6 måneder efter et køb.
> > D.v.s. at hvis noget går i stykker inden for det første ½ år skal
> > forhandleren BEVISE at det er sket på grund af kundens
> > fejlbetjening/mishandling af det købte.
> > Jeg mener derfor, at du kan KRÆVE at få apparatet ombyttet umiddelbart.
>
> Formodningsreglen er der ganske rigtigt, men der er ikke rigtigt relevant
> her, fordi forhandleren jo ikke har stillet spørgsmål ved manglen. § 78
> giver forbrugeren visse beføjelser, og her står der i stk 3:
> Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
> kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
>
> Så købet kan altså ikke ophæves.
> Manglen skal imidlertid udbedres inden for rimelig tid. Det fremgår af §78,
> stk. 4 og den efterfølgende § 79:
> Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
> omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
> køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
> købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
> uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
> regning.
>
> § 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for
> rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
> mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
> sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
> rådighed.
>
>
>
> Rimelig tid er altså en vurdering. Forbrugerstyrelsen eller
> Forbrugerinformation kan sikkert være behjælpelig med en konkret vurdering.
> 3-6 uger lyder dog i mine ører som temmelig lang tid.
>
Butikken afviser ikke at varen er defekt!
Det er dernæst kunden, der bestemmer om der skal repareres eller omleveres.
Vælges omlevering og varen er "på hylden", er alt andet ikke indenfor rimelig tid.

Klaus

mi©hael holmelund (11-06-2003)
Kommentar
Fra : mi©hael holmelund


Dato : 11-06-03 19:36

Jeg jo godt klar over at det ikke er butikkens skyld at kameraet gik i
stykker, og jeg er ikke ude efter dem - og så alligevel...
Jeg ved at kameraet (en bestemt produktion) har en kendt fejl på objektivet,
det som også gik i stykker her, og det undrer mig at butikken ikke har hørt
om det. Jeg hørte om det 2 dage inden kameraet gik i stykker, og jeg kan
ikke lade være med at tænke om de bare lader som om de ikke ved noget...?
Men hvad skulle de egentlig også få ud af det?

Jeg tror jeg afventer situationen og ser hvordan henholdsvis Canon og
butikken takler sagen. Hvis der går skidt, kan jeg evt. prøve at få pengene
tilbage.

Tusind tak for svarerne - Michael.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408889
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste