Visitering af Christianhavns beboer
Fra : Morton Christiansen

Dato : 10-06-03 19:32

Min kærestes veninde bor på Christianshavn, hvor Christiania også ligger.
Politiet har derfor i nogen uger afspærret/foretaget stikprøver i de to
ender af byen (!), herunder tilbageholdt taxier for at vistere folk, der
kommer fra Christianshavn, for at se om de mon har været inde på Christiania
og købe hash. Veninden har aldrig været på Christiania, og begynder at blive
godt træt af at blive begramset og mistænkeliggjort af div. politifolk, når
de visiterer hende (er sket to gange indil videre).

Hvornår må politiet visitere folk? Og kan man søge (og opnå) erstatning når
politiet ikke finder noget ved visiteringen?

På forhånd tak.

-- Morton

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-06-03 20:18

"Morton Christiansen" <morton@it.edu> skrev:

> [...]
> blive begramset og mistænkeliggjort af div. politifolk, når de
> visiterer hende (er sket to gange indil videre).

Ikke på det grundlag du nævner her.

Retsplejelovens §792a:

§ 792 a. Legemsbesigtigelse af en sigtet må kun foretages, såfremt

1) den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en
lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, og

2) indgrebet må antages at være af væsentlig betydning for
efterforskningen.

Stk. 2. Legemsundersøgelse af en sigtet må kun foretages, såfremt

1) der er begrundet mistanke om, at den pågældende har gjort sig
skyldig i en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1
år og 6 måneder eller derover, eller i en overtrædelse af straffelovens
§ 249, 1. led, og

2) indgrebet må antages at være af afgørende betydning for
efterforskningen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : NoTrabajo

Dato : 10-06-03 20:56

> Ikke på det grundlag du nævner her.

Det burde altid være tilladt for politiet at kropsvisitere unge muhamedanermænd
og fratage dem de knive, hvormed de ofte stikker den "vantro dansker" ned.

NoTrabajo

Fra : Claus P.

Dato : 10-06-03 21:15

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
muhamedanermænd
> og fratage dem de knive, hvormed de ofte stikker den "vantro dansker" ned.

plonk

MVH CP

Fra : Christian Poulsen

Dato : 10-06-03 21:47

> plonk

Måske lige at skære alle over en kam. Men han har jo ret.

EOD (ellers starter den helt store indvandrediskussion sikkert!).

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-06-03 21:40

"Morton Christiansen" <morton@it.edu> wrote:

>Og kan man søge (og opnå) erstatning når
>politiet ikke finder noget ved visiteringen?

Der har foer vaeret skrevet om det her i gruppen. Jeg mener, at
konklusionen var, at man ikke kan faa erstatning for
visiteringen. Men hvis man naegter at lade sig visitere, bliver
politiet noedt til at skride til anholdelse for at gennemfoere
visiteringen - og anholdelsen kan man faa erstatning for.

Nogen, der kan bekraefte den udlaegning?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morton Christiansen

Dato : 10-06-03 21:58

> Men hvis man naegter at lade sig visitere, bliver
> politiet noedt til at skride til anholdelse for at gennemfoere
> visiteringen - og anholdelsen kan man faa erstatning for.

Men der er intet ulovligt i at nægte at lade sig visiterer?

Tak, Morton.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-06-03 16:51

"Morton Christiansen" <morton@it.edu> skrev:

> Men der er intet ulovligt i at nægte at lade sig visiterer?

Næh.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morton Christiansen

Dato : 11-06-03 17:07

> Næh.

Heller ikke efter at være blevet sigtet? (hvilket vel må antages at være
deres næste skridt)

-- Morton

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-06-03 17:24

> Heller ikke efter at være blevet sigtet? (hvilket vel må antages
> at være deres næste skridt)

Så nægter du fortsat og så må de anholde dig og når der ikke er noget
at komme efter så har du krav på erstatning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 11-06-03 21:08

> Så nægter du fortsat og så må de anholde dig og når der ikke er noget
> at komme efter så har du krav på erstatning.

Bør man ikke overveje, at en anholdelse kan vare i op til 24 timer, før man
bliver løsladt igen.

mvh
Bendt

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-06-03 21:34

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> skrev:

> Bør man ikke overveje, at en anholdelse kan vare i op til 24
> timer, før man bliver løsladt igen.

Det ville nok være en god ide.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-06-03 21:48

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> wrote:

>Bør man ikke overveje, at en anholdelse kan vare i op til 24 timer, før man
>bliver løsladt igen.

Helt off-topic:
Jeg ville nok derudover overveje, at en anholdelse foraarsager en
masse papirarbejde samt en omkostning for politiet. Med lidt held
vil det faa nogle beslutningstagere i politiet til at overveje,
om der visiteres paa for loest grundlag. Det vil aldrig ske, saa
laenge visiteringerne ikke har nogen synlig konsekvens.

--
Allan Olesen, Lunderskov.