/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Prøvetidsperiode for nye bilister
Fra : Tobias Møller Larsen


Dato : 10-06-03 08:35

Jeg har set at regeringen nu vil til at indfører 130km/t på motorvejene.
Dette er alt sammen meget godt. MEN så så jeg en af de ting der skulle laves
får det blev indført, 3 års prøvetidsperiode for nye bilister. Mit spørgsmål
er nu: Hvis jeg får frakendt mit kørerkort til bil, hvad sker der så med mit
kort til motorcykel?

I grunden helt åndsvagt at sætte det op til 3 år, det var bedre at lave
strengerer straffe for de mange sælgerer der konsekvent kører for stærkt.

Tobias



 
 
Brian Sørup (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 10-06-03 10:00


"Tobias Møller Larsen" <tobber@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:bc41mh$3en$1@sunsite.dk...
> Jeg har set at regeringen nu vil til at indfører 130km/t på
motorvejene.
> Dette er alt sammen meget godt. MEN så så jeg en af de ting
der skulle laves
> får det blev indført, 3 års prøvetidsperiode for nye bilister.
Mit spørgsmål
> er nu: Hvis jeg får frakendt mit kørerkort til bil, hvad sker
der så med mit
> kort til motorcykel?

Det følger efter bilkortet op på Politimesterens opslagstavle


>
> I grunden helt åndsvagt at sætte det op til 3 år, det var
bedre at lave
> strengerer straffe for de mange sælgerer der konsekvent kører
for stærkt.

Hmmm og hvad så med de mange "knejter" der kører endnu stærkere
???

Det var bedre at indføre en regel a´la den der gælder for
nybagte MC'ister, med en begrænset effekt de første år man har
kortet.
Gerne kombineret med noget som jeg så i USA : unge under en
bestemt alder, som jeg ikke liiige kan huske, må ikke køre bil
efter kl. 22 og indtil næste morgen.

Hvis vi skal ind på en diskussion omkring hvad der skal til for
at forhindre de mange åndssvage uheld med unge bilister, er der
*mange* forslag herfra....
--
Brian Sørup
1976 Camaro, 461Cui. "Elskerinden"
1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car "Pullehønen"
1988 Mazda 626 2,0 GLX "Slavetøzen"



Henrik Stidsen (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 10-06-03 15:38

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in
news:bc46nj$ess47$1@ID-149180.news.dfncis.de

> Det var bedre at indføre en regel a´la den der gælder for
> nybagte MC'ister, med en begrænset effekt de første år man har
> kortet.

Hvordan ville du lave en sådan regel for billister ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Brian Sørup (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 10-06-03 16:29


"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns9396A949AB069HS235DK@130.225.247.90...

> > Det var bedre at indføre en regel a´la den der gælder for
> > nybagte MC'ister, med en begrænset effekt de første år man
har
> > kortet.
>
> Hvordan ville du lave en sådan regel for billister ?

Ved f.eks. at angive et max. vægt/effekt-forhold for de biler de
skal føre, eksempelvis mindst 12Kg egenvægt /Hk - dvs. en bil på
1200Kg egenvægt må max. have 100Hk hvis de skal køre i den.
Man kan også lave en generel grænse på f.eks. 75-80Hk - derved
slipper vi for nye bilister i en 200Hk's BMW som de overhovedet
ikke har kontrol over når den får noget at leve af....
Jeg ved godt at disse regler vil medføre at mange nye bilister
ikke engang må køre i "Far's Mondeo" men så skulle de måske have
lov hvis de har bilens *voksne* ejer med ved siden af.

Problemet er faktisk ikke så svært at gøre noget ved, men det
kræver der er nogen inde på "Borgen" der tager nosserne op af
skrivebordsskuffen !
--
Brian Sørup



HKJ (10-06-2003)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 10-06-03 16:39


"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message
news:bc4tfq$fmi4l$1@ID-149180.news.dfncis.de...

[snip, ide til love]

> Problemet er faktisk ikke så svært at gøre noget ved, men det
> kræver der er nogen inde på "Borgen" der tager nosserne op af
> skrivebordsskuffen !

Og sådan nogle love, vil sansynligvis have i den bunke, som politiet
alligevel ikke tager sig af.



Rune B. Broberg (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 10-06-03 16:42

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:
>
> "Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en
> meddelelse news:Xns9396A949AB069HS235DK@130.225.247.90...
>
>> > Det var bedre at indføre en regel a´la den der gælder for
>> > nybagte MC'ister, med en begrænset effekt de første år man
> har
>> > kortet.
>>
>> Hvordan ville du lave en sådan regel for billister ?
>
<snip>
> Problemet er faktisk ikke så svært at gøre noget ved, men det
> kræver der er nogen inde på "Borgen" der tager nosserne op af
> skrivebordsskuffen !

Nu er det jo ikke alle os nye billister der kører som død og helvede -
og der er jo faktisk nogle af os der bruger vores kørekort til noget
fornuftigt - arbejde, f.eks.

Men denne snak hører til i dk.politik.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Anders Majland \(Rep~ (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 10-06-03 17:13

> > > med en begrænset effekt de første år man har
> > > kortet.

> Nu er det jo ikke alle os nye billister der kører som død og helvede -
> og der er jo faktisk nogle af os der bruger vores kørekort til noget
> fornuftigt - arbejde, f.eks.

Vil du ikke kunne passe dit arbejde med en f.eks en gammel citroen bx
med 45hk (hvis man kunne finde en der ikke er gået til) eller en nyere
0,niks med ligeså få ponyer ? Det er ikke mange bakker i dk, hvor den
ikke vil kunne køre maks tilladte hastighed og det er vel nok ?

> Men denne snak hører til i dk.politik.

Yep så lad os fortsætte her.

For nogle år tilbage (1995?) besluttede man at "store" motorcykler var
for farlige for nye "unge" motorcyklister og der blev derfor lavet en
opdeling i store/små motorcykler.

Grænsen er todelt. Dels en effekt grænse og dels en vægt/effekt grænse.

Ideen er måske god nok men selv på en "lille" mc kan man nemt køre sig
selv og andre ihjel ... Uheldsstatistikken har generelt vist et faldende
antal uheld men det er gætværk om der er en sammenhæng.

Jeg ser ikke yderligere problemer i at indføre en tilsvarende regel for
nye unge bilister. Problemet med ikke at kunne låne "fars" bil er jo
ikke større end "fars" mc...

Jeg tror mere at på andre restiktioner hvis det skal hjælpe på
uheldsstatistikken ...

Prøvetidsperioden for nye bilister tror jeg er ret effektiv....
Ligeledes evt. krav om at nye trafikanter ikke må køre med passagerer i
en periode. Det gælder f.eks i england for de færste spæde "skridt" på
2hjul med "learner" mærkaten. En ret effektiv en kunne også være at man
ikke måtte køre med berusede passagerer (direkte møntet på de mange
eneuheld klokken lort om natten på vej hjem fra byen der har taget livet
af mange unge mennesker)



/A med kørekort til A, B, C, D og E der pt. kører mest A med kun
halvdelen af maks heste for lille MC.



Tobias Møller Larsen (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Tobias Møller Larsen


Dato : 11-06-03 08:11

Jeg syntes at "lillekort" til bil ville være glimrende! Når man på MC kan
nøjes med 34hk de første par år, så må en bil også kunne nøjes med fx 60hk.
På den måden kan de ikke kører så stærkt(mit gæt er 140-150) og derved vil
mange af de højhastigheds ulykker undgåes.

Tobias

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:bc504l$mof$1@sunsite.dk...
> > > > med en begrænset effekt de første år man har
> > > > kortet.
>
> > Nu er det jo ikke alle os nye billister der kører som død og helvede -
> > og der er jo faktisk nogle af os der bruger vores kørekort til noget
> > fornuftigt - arbejde, f.eks.
>
> Vil du ikke kunne passe dit arbejde med en f.eks en gammel citroen bx
> med 45hk (hvis man kunne finde en der ikke er gået til) eller en nyere
> 0,niks med ligeså få ponyer ? Det er ikke mange bakker i dk, hvor den
> ikke vil kunne køre maks tilladte hastighed og det er vel nok ?
>
> > Men denne snak hører til i dk.politik.
>
> Yep så lad os fortsætte her.
>
> For nogle år tilbage (1995?) besluttede man at "store" motorcykler var
> for farlige for nye "unge" motorcyklister og der blev derfor lavet en
> opdeling i store/små motorcykler.
>
> Grænsen er todelt. Dels en effekt grænse og dels en vægt/effekt grænse.
>
> Ideen er måske god nok men selv på en "lille" mc kan man nemt køre sig
> selv og andre ihjel ... Uheldsstatistikken har generelt vist et faldende
> antal uheld men det er gætværk om der er en sammenhæng.
>
> Jeg ser ikke yderligere problemer i at indføre en tilsvarende regel for
> nye unge bilister. Problemet med ikke at kunne låne "fars" bil er jo
> ikke større end "fars" mc...
>
> Jeg tror mere at på andre restiktioner hvis det skal hjælpe på
> uheldsstatistikken ...
>
> Prøvetidsperioden for nye bilister tror jeg er ret effektiv....
> Ligeledes evt. krav om at nye trafikanter ikke må køre med passagerer i
> en periode. Det gælder f.eks i england for de færste spæde "skridt" på
> 2hjul med "learner" mærkaten. En ret effektiv en kunne også være at man
> ikke måtte køre med berusede passagerer (direkte møntet på de mange
> eneuheld klokken lort om natten på vej hjem fra byen der har taget livet
> af mange unge mennesker)
>
>
>
> /A med kørekort til A, B, C, D og E der pt. kører mest A med kun
> halvdelen af maks heste for lille MC.
>
>



KH (11-06-2003)
Kommentar
Fra : KH


Dato : 11-06-03 20:19

"Tobias Møller Larsen" <tobber@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:bc6klh$h23$1@sunsite.dk...
> Jeg syntes at "lillekort" til bil ville være glimrende! Når man på MC
kan
> nøjes med 34hk de første par år, så må en bil også kunne nøjes med fx
60hk.
> På den måden kan de ikke kører så stærkt(mit gæt er 140-150) og derved
vil
> mange af de højhastigheds ulykker undgåes.
>
> Tobias

Ok.. Så 130 i timen gennem Varde er ok, når det foregår i en lille bil?
Men det er ikke ok, når det sker i en Mercedes med topfart langt over de
200?
Det er ikke altid farten, der dræber, men derimod idioten bag rattet,
som er skyld i ulykken.

Mvh. KH.


Kristian Storgaard (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 11-06-03 12:06

"Rune B. Broberg" skrev:

> Men denne snak hører til i dk.politik.

eller dk.politik.trafik

/kristian


Morten Bjergstrøm (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 10-06-03 20:23

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev:

> Ved f.eks. at angive et max. vægt/effekt-forhold for de biler de
> skal føre, eksempelvis mindst 12Kg egenvægt /Hk - dvs. en bil på
> 1200Kg egenvægt må max. have 100Hk hvis de skal køre i den.
> Man kan også lave en generel grænse på f.eks. 75-80Hk - derved
> slipper vi for nye bilister i en 200Hk's BMW som de overhovedet
> ikke har kontrol over når den får noget at leve af....
> Jeg ved godt at disse regler vil medføre at mange nye bilister
> ikke engang må køre i "Far's Mondeo" men så skulle de måske have
> lov hvis de har bilens *voksne* ejer med ved siden af.

Der er et alvorligt problem ved din ide. Den rammer det store flertal
af nye billister, der kører pænt og ordentligt. Derudover er en bil med
få hestekræfter ikke mindre farlig end en bil med mange hestekræfter.
Den samme problematik gør sig gældende med motorcyklerne.

Noget, der kunne være mere interessant er at alle skulle op til en
orienterende køreprøve hvert femte år. Det ville formentligt luge
gevaldigt ud i antallet af personer med kørekort, der absolut ingen
respekt har for deres omgivelser og kører med hovedet under armen.

FUT dk.politik

--
Morten http://miljokemi.dk

sille (16-06-2003)
Kommentar
Fra : sille


Dato : 16-06-03 22:37


>Derudover er en bil med
> få hestekræfter ikke mindre farlig end en bil med mange hestekræfter.

Næh, det giver jeg ret i. Jeg er den glade ejer af en gammel Daihatsu
Charade 1.0. Den har ikke mere end 48hk, men derfor kan jeg da godt ræse hen
af Nørrebrogade med 140 km/t, hvis det var det jeg havde lyst til..........

Mht. reglen med motorcykler, så har jeg aldrig helt fattet logikken i
den...... Tager man MC-kort som 18-årig, må man i de første 2 (eller er det
3?) år kun køre en mc med max. 40 hk, hvorimod man som 21-årig kan tage det
"store" mc-kort med det samme og brage rundt på en Yamaha R1 hvis man vil.
Er man mindre tilbøjelig til at lave ulykker hvis man er 21 end hvis man er
18?????
Så hellere lave de 2 (3) år en fast regel for alle nye mc'ister eller droppe
den helt.

/se (som HAR kørt en Yamaha R1 - lækkert *GG*)



sille (17-06-2003)
Kommentar
Fra : sille


Dato : 17-06-03 17:48


> Derudover er en bil med
> få hestekræfter ikke mindre farlig end en bil med mange hestekræfter.

Næh, det giver jeg ret i. Jeg er den glade ejer af en gammel Daihatsu
Charade 1.0. Den har ikke mere end 48hk, men derfor kan jeg da godt ræse hen
af Nørrebrogade med 140 km/t, hvis det var det jeg havde lyst til..........

Mht. reglen med motorcykler, så har jeg aldrig helt fattet logikken i
den...... Tager man MC-kort som 18-årig, må man i de første 2 (eller er det
3?) år kun køre en mc med max. 40 hk, hvorimod man som 21-årig kan tage det
"store" mc-kort med det samme og brage rundt på en Yamaha R1 hvis man vil.
Er man mindre tilbøjelig til at lave ulykker hvis man er 21 end hvis man er
18?????
Så hellere lave de 2 (3) år en fast regel for alle nye mc'ister eller droppe
den helt.

/se (som HAR kørt en Yamaha R1 - lækkert *GG*)




Peter K. Nielsen (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 10-06-03 13:51


"Tobias Møller Larsen" <tobber@wanadoo.dk> wrote in message
news:bc41mh$3en$1@sunsite.dk...
> Jeg har set at regeringen nu vil til at indfører 130km/t på motorvejene.
> Dette er alt sammen meget godt. MEN så så jeg en af de ting der skulle
laves
> får det blev indført, 3 års prøvetidsperiode for nye bilister. Mit
spørgsmål
> er nu: Hvis jeg får frakendt mit kørerkort til bil, hvad sker der så med
mit
> kort til motorcykel?
>
> I grunden helt åndsvagt at sætte det op til 3 år, det var bedre at lave
> strengerer straffe for de mange sælgerer der konsekvent kører for stærkt.

Det var dog en underlig form for generalisering, som i øvrigt er OT her i
gruppen
Mig bekendt er sælgere, ikke en specielt farlig gruppe i trafikken, hvilket
også afspejles i at vi får nogle særdeles gode rabatter på vore
bilforsikringer hvos vi tegner dem gennem vores fagforening.

Med venlig hilsen
Peter (som i 23 år har kørt mellem 80.000 og 100.000 Km om året uden uheld
FUT: dk.politik.trafik
Det betyder at svar på dette indlæg kun kan læses i den gruppe



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408598
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste