|
| Hvad er et formuetab? Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-03 10:31 |
|
Hej alle
Butikken Nyd & Vindel sælger computere og computerudstyr. De
lover hurtig levering, men når folk bestiller, trækker de med
vilje tiden ud og bestiller måske en måned efter at kunden har
bestilt. I mellemtiden er priserne som regel faldet, men de
henholder sig naturligvis til den aftalte pris og scorer derved
en uberettiget fortjeneste.
Lider kunden et formuetab?
Spørgsmålet er nemlig om det er bdrageri? Så vidt jeg kan se, er
alle de andre punkter (nævnt i OSS'en) nemlig opfyldt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
JBH (09-06-2003)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 09-06-03 10:41 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:rnk8evgl8cgv00bb4liiqd7q0us5j1crkf@news.stofanet.dk...
> Hej alle
>
> Butikken Nyd & Vindel sælger computere og computerudstyr. De
> lover hurtig levering, men når folk bestiller, trækker de med
> vilje tiden ud og bestiller måske en måned efter at kunden har
> bestilt. I mellemtiden er priserne som regel faldet, men de
> henholder sig naturligvis til den aftalte pris og scorer derved
> en uberettiget fortjeneste.
>
> Lider kunden et formuetab?
>
> Spørgsmålet er nemlig om det er bdrageri? Så vidt jeg kan se, er
> alle de andre punkter (nævnt i OSS'en) nemlig opfyldt.
>
Kan det bevises at de med vilje trækker tiden ud ?
mvh
JBH
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-03 10:53 |
|
JBH skrev:
>Kan det bevises at de med vilje trækker tiden ud ?
Prøv at sætter s'er foran firmanavnet. Det er et hypotetisk
spørgsmål, og vi går ud fra at det kan bevises, men det er
ligegyldigt for spørgsmålet. Jeg vil bare vide om det er
bedrageri.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Preben Andersen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 09-06-03 11:15 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:u5m8evc146jo2jpq4qoum98mk60sf5im7k@news.stofanet.dk...
> JBH skrev:
>
> >Kan det bevises at de med vilje trækker tiden ud ?
>
> Prøv at sætter s'er foran firmanavnet. Det er et hypotetisk
> spørgsmål, og vi går ud fra at det kan bevises, men det er
> ligegyldigt for spørgsmålet. Jeg vil bare vide om det er
> bedrageri.
Hvis du får hvad du har bestilt og til den aftalte pris, kan det ikke være
bedrageri. Forsinkelser er ikke unormale, men hvis du vil sikre dig mod det,
kan du aftale at handlen hæves, hvis der ikke er leveret inden en bestemt
dato, eller du kan aftale dagbøder hvis du mener, du vil lide et tab ved
forsinkelser.
mvh
Preben
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-03 11:56 |
|
Preben Andersen skrev:
>Hvis du får hvad du har bestilt og til den aftalte pris, kan det ikke være
>bedrageri.
Heller ikke hvis det leveres om tre år mens nyprisen er 1/100 af
det aftalte, og der blev lovet hurtig levering? Vi kan f.eks.
forudsætte at der står "en uges leveringstid" på Nyd & Vindels
hjemmeside.
Glem lige de praktiske råd. Jeg vil vide om det er bedrageri
eller ej og hvorfor.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Inger & Søren Sturm (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Inger & Søren Sturm |
Dato : 09-06-03 12:11 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:gqp8evs390edl903hmf1emufsr68cvdcoa@news.stofanet.dk...
> Preben Andersen skrev:
>
> >Hvis du får hvad du har bestilt og til den aftalte pris, kan det ikke
være
> >bedrageri.
>
> Heller ikke hvis det leveres om tre år mens nyprisen er 1/100 af
> det aftalte, og der blev lovet hurtig levering? Vi kan f.eks.
> forudsætte at der står "en uges leveringstid" på Nyd & Vindels
> hjemmeside.
>
Så vil der under alle omstændigheder være tale om forsinkelse, jf.
købeloven, og man vil kunne hæve købet.
> Glem lige de praktiske råd. Jeg vil vide om det er bedrageri
> eller ej og hvorfor.
Nej, men misligholdelse af aftalen.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 12:17 |
|
"Inger & Søren Sturm" <sturm@mail.dk> wrote in message
news:3ee46b44$0$97223$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
[klip]
> Nej, men misligholdelse af aftalen.
Jeg tror, vi alle er enige om, at aftalen er misligholdt - at der er tale om
forsinkelse. Det er ikke det, der spørges om.
Kunne du evt. prøve at give os en begrundelse for, hvorfor du ikke mener, at
der er tale om bedrageri?
Med venlig hilsen
Karina
| |
Preben Andersen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 09-06-03 12:32 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:gqp8evs390edl903hmf1emufsr68cvdcoa@news.stofanet.dk...
> Glem lige de praktiske råd. Jeg vil vide om det er bedrageri
> eller ej og hvorfor.
Så glemmer vi de gode råd
I straffelovens §279,
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Straffeloven_kap_28.html
fremgår det, at der skal være tale om fremkaldelse eller udnyttelse af en
vildfarelse, for at man kan tale om bedrageri, samt at denne vildfarelse har
medført, at du har handlet på en bestemt måde (bestilt varer hos firmaet).
Der skal endvidere være tale om et formuetab.
Jeg skal ikke tage stilling til din eventuelle vildfarelse hvis du forventer
en leveringstid på en uge og derefter venter 3 år, men det må ligge fast, at
de forsinkelser du nævner ikke påfører dig et formuetab. Du vil med
forsinkelserne ikke være ringere stillet økonomisk, end du ville med en
leveringstid på f.eks. en uge. Du kan jo oven i købet være så heldig at
udstyret, når det leveres, er teknologisk betydeligt bedre, end det du
bestilte
mvh
Preben
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 12:46 |
|
"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message
news:3ee4703b$0$32481$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
[klip]
> men det må ligge fast, at
> de forsinkelser du nævner ikke påfører dig et formuetab.
Prøv at definere begrebet formuetab.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Preben Andersen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 09-06-03 15:17 |
|
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
news:3ee47374$0$7053$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Prøv at definere begrebet formuetab.
Det troede jeg, jeg havde gjort: At man i dette tilfælde er økonomisk
ringere stillet med forsinkelsen end man ville have været uden forsinkelsen.
mvh
Preben
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 15:25 |
|
"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message
news:3ee496ae$0$32534$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
[klip]
> Det troede jeg, jeg havde gjort: At man i dette tilfælde er økonomisk
> ringere stillet med forsinkelsen end man ville have været uden
forsinkelsen.
Det har du muligvis også, så har jeg bare ikke fanget det
I Bertels hypotetiske sag er situationen den, at man på et givent tidspunkt
køber en computer til en given pris.
Man får imidlertid ikke computeren leveret før langt senere.
I mellemtiden er computerens værdi faldet, hvorved man altså går fra at have
købt en vare til normalpris til at have købt den til overpris, hvilken
sælgeren da også forsætligt har spekuleret i.
Jeg har svært ved at se, hvorfor man ikke i denne situation er stillet
ringere med forsinkelsen, end man ville have været uden.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Preben Andersen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 09-06-03 15:53 |
|
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
news:3ee498e6$0$7081$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Det har du muligvis også, så har jeg bare ikke fanget det
>
> I Bertels hypotetiske sag er situationen den, at man på et givent
tidspunkt
> køber en computer til en given pris.
>
> Man får imidlertid ikke computeren leveret før langt senere.
>
> I mellemtiden er computerens værdi faldet, hvorved man altså går fra at
have
> købt en vare til normalpris til at have købt den til overpris, hvilken
> sælgeren da også forsætligt har spekuleret i.
>
> Jeg har svært ved at se, hvorfor man ikke i denne situation er stillet
> ringere med forsinkelsen, end man ville have været uden.
Vi er vist ved at være lidt langt ude nu, men han betaler da det samme beløb
i kr. uanset leveringstidspunktet, det er vi vel enige om?
Hvis jeg sætter sagen på spidsen, vil jeg også påstå, at han får forøget sin
formue ved forsinkelsen, idet beløbet pga. inflation er mindre værd på
betalingstidspunktet end på bestillingstidspunktet
mvh
Preben
| |
Casper Bang (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Casper Bang |
Dato : 09-06-03 16:03 |
|
> Vi er vist ved at være lidt langt ude nu, men han betaler da det samme
beløb
> i kr. uanset leveringstidspunktet, det er vi vel enige om?
> Hvis jeg sætter sagen på spidsen, vil jeg også påstå, at han får forøget
sin
> formue ved forsinkelsen, idet beløbet pga. inflation er mindre værd på
> betalingstidspunktet end på bestillingstidspunktet
Øhh nej... På en måned kan en computer meget vel være faldet adskillige
procent i pris, grundet udviklingen... Så inflationen vil være LANGT lavere
end prisfaldet på computere.
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 16:12 |
|
"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message
news:3ee49f27$0$32482$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
[klip]
> Vi er vist ved at være lidt langt ude nu
Nej. Det vi diskuterer nu er kernen i problemstillingen. Det bliver vist
ikke mere relevant.
> men han betaler da det samme beløb
> i kr. uanset leveringstidspunktet, det er vi vel enige om?
Ja
> Hvis jeg sætter sagen på spidsen, vil jeg også påstå, at han får forøget
sin
> formue ved forsinkelsen, idet beløbet pga. inflation er mindre værd på
> betalingstidspunktet end på bestillingstidspunktet
Sagt med andre ord mener du, at inflationen udvikler sig i samme takt som en
computer typisk falder i værdi over tid?
Det tillader jeg mig at tvivle meget kraftigt på. En computer er - mig
bekendt - en prisfølsom vare, hvis værdi falder ret meget over forholdvis
kort tid.
Jeg holder foreløbig fast i min antagelse om, at man i Bertels situation
lider et tab ved forsinkelsen. Jeg har i hvert fald ikke fået præsenteret
relevante, juridiske argumenter for det modsatte.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Bjørn Jørvad (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 09-06-03 16:22 |
|
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee4a3cd$0$7051$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
KLIP
> Jeg holder foreløbig fast i min antagelse om, at man i Bertels situation
> lider et tab ved forsinkelsen. Jeg har i hvert fald ikke fået præsenteret
> relevante, juridiske argumenter for det modsatte.
Tager man udgangspunkt i et dollarfald (den er eks. faldet kraftigt indenfor
én måned), er det *det*, der menes med et formuetab.
I erhvervslivet kaldes det afskrivning (erhvervslivet driver det private
forbrug).
PS: Hvis nu dollaren stiger i ventetiden (maks. 30 dage), kan man kalde
handlen for en formuegevinst..?
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
http://www.dkfritidbil.dk
| |
Lasse Reichstein Nie~ (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ |
Dato : 09-06-03 17:57 |
|
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> writes:
> Jeg holder foreløbig fast i min antagelse om, at man i Bertels situation
> lider et tab ved forsinkelsen. Jeg har i hvert fald ikke fået præsenteret
> relevante, juridiske argumenter for det modsatte.
Udelukkende bygget på det der er skrevet her, så synes jeg ikke man
lider et *formuetab* (med den definition der blev givet tidliogere i
tråden <URL:news:3ee496ae$0$32534$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>).
Når først varen er leveret, så er man ikke dårligere økonomisk stillet
end uden forsinkelsen. Man har givet de samme penge for den samme
vare.
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 18:04 |
|
"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message
news:65nfgpez.fsf@hotpop.com...
[klip]
> Når først varen er leveret, så er man ikke dårligere økonomisk stillet
> end uden forsinkelsen. Man har givet de samme penge for den samme
> vare.
Som nævnt har jeg allerede argumenteret for, hvorfor jeg mener, man kan
sige, at man har lidt et formuetab.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-03 18:16 |
|
Lasse Reichstein Nielsen skrev:
>Når først varen er leveret, så er man ikke dårligere økonomisk stillet
>end uden forsinkelsen. Man har givet de samme penge for den samme
>vare.
Hvis du køber et hus for 2 mio. og det et år senere er 1 mio.
værd, har du så tabt penge?
Betyder det noget hvornår du erlægger købesummen?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Lasse Reichstein Nie~ (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ |
Dato : 09-06-03 18:28 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:
> Hvis du køber et hus for 2 mio. og det et år senere er 1 mio.
> værd, har du så tabt penge?
Ja.
> Betyder det noget hvornår du erlægger købesummen?
Det betyder ikke noget hvornår du lægger de 2 mio.
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-03 18:32 |
|
Lasse Reichstein Nielsen skrev:
>> Hvis du køber et hus for 2 mio. og det et år senere er 1 mio.
>> værd, har du så tabt penge?
>Ja.
>> Betyder det noget hvornår du erlægger købesummen?
>Det betyder ikke noget hvornår du lægger de 2 mio.
Prøv de samme spørgsmål med "computer" i stedet for "hus" og en
passende pris i stedet for millionerne.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Lasse Reichstein Nie~ (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ |
Dato : 09-06-03 20:41 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:
> Lasse Reichstein Nielsen skrev:
>
> >Det betyder ikke noget hvornår du lægger de 2 mio.
>
> Prøv de samme spørgsmål med "computer" i stedet for "hus" og en
> passende pris i stedet for millionerne.
Enig. Spørgsmålet er om *forsinkelsen* gør at du taber penge.
Hvis du køber noget, så taber du penge når det falder i værdi.
Hvis du betaler på dag 1, så har du tabt penge på dag 100.
Hvis du betaler dag 1-prisen på dag 99, så har du også tabt penge
på dag 100.
Det er i den sammenhæng ligegyldigt om det købte blev leveret på dag 2
eller dag 99, du har betalt og tabt lige meget. Det er altså ikke
forsinkelsen der er skyld i at du tabte penge.
Hvis du først betaler på dag 99, så har du måske endda tjent lidt
renter.
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-03 22:48 |
|
Lasse Reichstein Nielsen skrev:
>Hvis du køber noget, så taber du penge når det falder i værdi.
Hvis det blev leveret efter aftalen, ville man have haft
brugsværdien af varen i den periode hvor den mistede værdi.
Når den leveres for sent, mister man penge til ingen nytte.
Derfor er det et (uberettiget) formuetab.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Inger Pedersen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Inger Pedersen |
Dato : 09-06-03 18:32 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis du køber et hus for 2 mio. og det et år senere er 1 mio.
> værd, har du så tabt penge?
>
> Betyder det noget hvornår du erlægger købesummen?
Handler det ikke mere om regnskabsprincipper end om jura?
I nogle situationer gøres tab/vinding først op, når/hvis der sker et salg.
Hvis huset i dette eks. efter to år er steget til 3 mio., har man jo tjent
og ikke tabt penge.
Hilsen Inger
| |
Frederiksen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Frederiksen |
Dato : 09-06-03 18:57 |
|
> Hvis du køber et hus for 2 mio. og det et år senere er 1 mio.
> værd, har du så tabt penge?
Nej. Du taber først penge, når huset sælges. Du har med andre ord ikke "lidt
økonomisk tab".
Mvh Maria
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-03 22:50 |
| | |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 12:09 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:rnk8evgl8cgv00bb4liiqd7q0us5j1crkf@news.stofanet.dk...
[klip]>
> Lider kunden et formuetab?
Ja - det vil jeg mene.
Kunden betaler for en vare, som på tidspunktet for købets indgåelse
repræsenterer en bestemt værdi.
På det tidspunkt, hvor kunden så faktisk får varen leveret, andrager varen
en ganske anden og lavere værdi. Kunden kunne altså have købt en tilsvarende
vare billigere andre steder.
I yderkanten kan man sige, at situationen - lidt fortænkt - kan være
sammenlignelig med dén, at man har købt en billet til landskampen i lørdags;
imidlertid får man først billetterne i dag, hvor prisen unægtelig er en
ganske anden.
I sidstnævnte situation vil man nok ikke være i tvivl om, at køberen har
lidt et tab. Tilsvarende må - efter min mening - altså gælde i dit eksempel,
hvor tabet må svare til forskellen materialets værdi på tidspunktet for
købsaftalens indgåelse og værdien på tidspunktet for varens levering.
Som du også selv siger; forretningen får en uberettiget fortjeneste. Herved
indikerer du jo også, at denne fortjeneste nødvendigvis må modsvares af et
tab i den anden ende.
I øvrigt. Af Kommenteret straffelov, speciel del, 6. omarbejdede udgave,
fremgår følgende: "I talrige domme anvendes der formuleringer, der viser, at
man for så vidt angår (nogle typer af) berigelsesforbrydelserne, navnlig
underslæb (§ 278, stk. 1, nr. 3), bedrageri (§ 279), mandatsvig (§ 280) og
skyldnersvig (§ 83), blot stiller krav om, at gerningspersonen har indset,
at hans/hendes adfærd medførte en vis *risiko for tab*."
For at gerningsindholdet i bedrageribestemmelsen er opfyldt kræves der
altså - ifølge ovenstående - /ikke/ et faktisk tab. /Risikoen/ for, at man
lider et tab er øjensynligt tilstrækkeligt.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Povl H. Pedersen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 09-06-03 12:18 |
|
In article <3ee46afb$0$7075$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Karina og Christian wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
> news:rnk8evgl8cgv00bb4liiqd7q0us5j1crkf@news.stofanet.dk...
> [klip]>
>> Lider kunden et formuetab?
>
> Ja - det vil jeg mene.
>
> Kunden betaler for en vare, som på tidspunktet for købets indgåelse
> repræsenterer en bestemt værdi.
>
> På det tidspunkt, hvor kunden så faktisk får varen leveret, andrager varen
> en ganske anden og lavere værdi. Kunden kunne altså have købt en tilsvarende
> vare billigere andre steder.
Men da vi taler om et postordrefirma (ved jeg fra anden gruppe), så
kan kunden levere varen tilbage på 14 dages returret, og få pengene
tilbage, samt købe varen til en lavere pris.
Da varen står på butikkens prisliste, som en del af det normale udvalg,
så kan butikken ikke påberåbe sig at den er skaffet specielt hjem.
> For at gerningsindholdet i bedrageribestemmelsen er opfyldt kræves der
> altså - ifølge ovenstående - /ikke/ et faktisk tab. /Risikoen/ for, at man
> lider et tab er øjensynligt tilstrækkeligt.
Men der er også en risiko for at man får en gevinst ved en
dollarstigning. Så se fastprisaftalen som en slags kurssikring kunden
foretager :)
--
To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
Writing to the above address will blacklist your mailserver.
Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 12:23 |
|
"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
news:slrnbe8r6i.ri.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
[klip]
> Men da vi taler om et postordrefirma (ved jeg fra anden gruppe)
Det giver ikke nogen mening, det du siger. Bertel har udtrykkeligt givet
udtryk for, at spørgsmålet er rent hypotetisk. Det er tale om et firma, der
hedder (S)nyd og (S)vindel :-/
>
> Men der er også en risiko for at man får en gevinst ved en
> dollarstigning. Så se fastprisaftalen som en slags kurssikring kunden
> foretager :)
Næppe. Der er tale om et firma, der forsætligt trækker tiden med
prisfølsomme varer, der vel uden tvivl /ikke/ stiger i værdi med tiden.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-03 13:46 |
|
Karina og Christian skrev:
>> Lider kunden et formuetab?
>Ja - det vil jeg mene.
[Samt en masse juridisk relevant og letforståeligt]
Tænk at man kan få et juridisk svar her i gruppen. Det er da helt
fantastisk. Tak for det.
Min spekulation gik i retning af om formue skulle være kontanter
eller 'normale' værdier, men så begrænset er det altså ikke.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Peter G C (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 09-06-03 14:22 |
|
In news:n709evgql6q30k860h7c21p07mivjbdvpq@news.stofanet.dk,
Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> typed:
[klip]
> Tænk at man kan få et juridisk svar her i gruppen. Det er da helt
> fantastisk. Tak for det.
Ja, det ses sjældent efterhånden.
> Min spekulation gik i retning af om formue skulle være kontanter
> eller 'normale' værdier, men så begrænset er det altså ikke.
Formuetab omfatter alt, hvad du kan værdisætte.
Dit spørgsmål er særdeles relevant - "hvad er tabet?"
Særligt i forhold til forbrugere vil det være svært at opgøre tabet....
normalt vil en handelsdrivende have mulighed/pligt til at foretage et
såkaldt dækningskøb. Tabet som sådan opstår først når der foretages et
dækningskøb eller hvis kunden på anden måde må afholde udgifter som følge af
den manglenden levering.
Det er en særlig situation at sammenblande køberetten og strafferetten -
altså at det tab, der konstateres køberetligt også skal anvendes
strafferetligt. Det er nok ikke stjerneklart, at der bliver lidt et tab i
strafferetligt henseende - der kræves dog noget. At man i nogle domme har
antaget at alene risikoen for tab er nok er rigtigt men gælder nok ikke
disse små beløb.
Dette var mine bemærkninger til debatten. Det er ikke et let spørgsmål.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Bjørn Jørvad (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 09-06-03 16:44 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:bc28ie$fgt$2@sunsite.dk...
KLIP
> Ja, det ses sjældent efterhånden.
Hmmm ... måske fordi man i dette tilfælde ikke afregner med leverandøren i $
og ikke har sikret sig ret til at afregne i dagspriser.
Når kurser falder, vil man have del i prisfaldet, når kurser stiger, vil man
ikke betale stigningen....er det en sag du vil procedere i i som en
forbrugersag..?
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
http://www.dkfritidbil.dk
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 16:56 |
|
"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ee4ab53$0$48902$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]>
> Når kurser falder, vil man have del i prisfaldet, når kurser stiger, vil
man
> ikke betale stigningen....er det en sag du vil procedere i i som en
> forbrugersag..?
Her er jo netop /ikke/ tale om en form for "chancekøb", hvor der består en
mulighed for, at køber kan opnå en en gevinst ved handlen.
I det skitserede tilfælde er der /kun/ mulighed for, at køberen vil kunne
tabe penge.
Der /er/ en stor forskel, og det turde være indlysende, at besvarelsen
naturligvis mønter sig på den konkrete situation og ikke alle mulige andre
(tænkte) scenarier.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Bjørn Jørvad (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 09-06-03 17:02 |
|
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee4ae00$0$7089$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
KLIP
> Der /er/ en stor forskel, og det turde være indlysende, at besvarelsen
> naturligvis mønter sig på den konkrete situation og ikke alle mulige andre
> (tænkte) scenarier.
Jeg er overbevist om, du finder scenariet i dk.forbruger ....
news:skk8evosm6e4dao78q70lveohm4ovbqc56@news.stofanet.dk...
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
http://www.dkfritidbil.dk
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 17:07 |
|
"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ee4af5b$0$48893$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]>
> Jeg er overbevist om, du finder scenariet i dk.forbruger ....
Som nævnt er min besvarelse møntet på den konkrete situation, Bertel har
beskrevet for os som rent hypotetisk.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Bjørn Jørvad (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 09-06-03 17:10 |
|
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee4b09f$0$7070$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
KLIP
> Som nævnt er min besvarelse møntet på den konkrete situation, Bertel har
> beskrevet for os som rent hypotetisk.
Fair enough.
Det må blot være svært at give et eksakt svar, når noget ikke er begrundet
fuldt ud, men stilles som et ensidigt spørgsmål uden forståen/indsigt i
markedsmæssige vilkår.
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
http://www.dkfritidbil.dk
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 17:18 |
|
"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ee4b14e$0$48911$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]>
> Det må blot være svært at give et eksakt svar, når noget ikke er begrundet
> fuldt ud, men stilles som et ensidigt spørgsmål uden forståen/indsigt i
> markedsmæssige vilkår.
Jeg kommer til at tænke på, at en af de helt grundlæggende ting, man lærer
på studiet er, at man - i hvert fald i opgavemæssig sammenhæng - må svare på
baggrund af de oplysninger, der gives. Det værste man kan gøre er at begynde
at gætte eller digte ting ind i opgaven, som den ikke giver noget belæg for.
Her har Bertel stillet et konkret spørgsmål, som en del af os har forsøgt at
besvare efter bedste evne.
Jeg er helt enig med dig i, at i det omfang hændelsesfrløbet bliver mere og
mere udbygget, så kommer der også flere og flere aspekter ind i billedet,
der skal tages hensyn til.
Men i denne sammenhæng synes det at være klart (i hvert fald har jeg
forstået det sådan, og det er ud fra den forståelse, jeg har svaret - eller
forsøgt på det , at det /kun/ er sælger, der kan vinde, hvilket så må
være det, vi må gå ud fra, indtil andet oplyses. Vi har jo ikke belæg for
andet
Med venlig hilsen
Karina
| |
Bjørn Jørvad (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 09-06-03 17:23 |
|
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee4b336$0$7081$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
KLIP
> Jeg kommer til at tænke på, at en af de helt grundlæggende ting, man lærer
> på studiet er, at man - i hvert fald i opgavemæssig sammenhæng - må svare
på
> baggrund af de oplysninger, der gives. Det værste man kan gøre er at
begynde
> at gætte eller digte ting ind i opgaven, som den ikke giver noget belæg
for.
Nu anser jeg ikke Bertels spørgsmål for eksamens- eller opgavespørgsmål, men
i 99,9% af tilfældende med baggrund i virkelighenden (som man nu opfatter
den).
Jeg er nok miljøskadet...
> Her har Bertel stillet et konkret spørgsmål, som en del af os har forsøgt
at
> besvare efter bedste evne.
Bestemt.
> Jeg er helt enig med dig i, at i det omfang hændelsesfrløbet bliver mere
og
> mere udbygget, så kommer der også flere og flere aspekter ind i billedet,
> der skal tages hensyn til.
Nogen gange kan man med (egen) fordel maskere det reelle bagved
liggende...;)
> Men i denne sammenhæng synes det at være klart (i hvert fald har jeg
> forstået det sådan, og det er ud fra den forståelse, jeg har svaret -
eller
> forsøgt på det , at det /kun/ er sælger, der kan vinde, hvilket så må
> være det, vi må gå ud fra, indtil andet oplyses. Vi har jo ikke belæg for
> andet
Du har naturligvis ret .... men ikke alt, der glitrer, er guld.....
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
http://www.dkfritidbil.dk
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 17:28 |
|
"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ee4b446$0$48911$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]
> Du har naturligvis ret .... men ikke alt, der glitrer, er guld.....
Jeg tror, vi i bund og grund er mere enige end vi er uenige )
Med venlig hilsen
Karina
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 16:50 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:bc28ie$fgt$2@sunsite.dk...
[klip]
> Særligt i forhold til forbrugere vil det være svært at opgøre tabet....
> normalt vil en handelsdrivende have mulighed/pligt til at foretage et
> såkaldt dækningskøb. Tabet som sådan opstår først når der foretages et
> dækningskøb eller hvis kunden på anden måde må afholde udgifter som følge
af
> den manglenden levering.
>
> Det er en særlig situation at sammenblande køberetten og strafferetten -
> altså at det tab, der konstateres køberetligt også skal anvendes
> strafferetligt. Det er nok ikke stjerneklart, at der bliver lidt et tab i
> strafferetligt henseende - der kræves dog noget. At man i nogle domme har
> antaget at alene risikoen for tab er nok er rigtigt men gælder nok ikke
> disse små beløb.
Jeg er enig i dine betragtninger. I nærværende sag har jeg svaret med
udgangspunkt i det opstillede eksempel; at vi har med et firma at gøre, der
ligefrem spekulerer i - og tilmed driver forretning på at levere varerne for
sent.
I et sådant (ekstremt?) tilfælde er vi vel ude over normaltilfældet, der vel
formentlig ikke falder ind under den strafferetlige regulering - og derimod
faktisk inde i en strafferetlig vurdering? Her vil den domspraksis, der
fastslår, at alene /risikoen/ for tab er tilstrækkelig til at man har
opfyldt gerningsbeskrivelsen i straffelovens § 279, tilmed kunne blive
relevant, hvis det faktiske tab er for besværligt - eller ligefrem umuligt
at fastslå, hvilket jeg er helt enig i kan være tilfældet i det skitserede
eksempel.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Bjørn Jørvad (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 09-06-03 16:59 |
|
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee4acc5$0$7071$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
KLIP
> Jeg er enig i dine betragtninger. I nærværende sag har jeg svaret med
> udgangspunkt i det opstillede eksempel; at vi har med et firma at gøre,
der
> ligefrem spekulerer i - og tilmed driver forretning på at levere varerne
for
> sent.
Er ovennævnte fakta, er jeg helt enig med du og Peter G C.....virksomheden
bedriver således plat, og kan formentlig strafforfølges.
Det skal nævnes at mange IT-leverandører fastholder prisen på
bestillingstidspunktet (reservationen) uanset om varen er steget er faldet i
mellemtiden (normalt kursstigning/kursfald)
Når 'prissikringen' går begge veje, finder jeg det ganske hæderligt, men går
den kun én vej (til leverandørens fordel), er vi inde i en evt. sag.
PS: Forbrugeren ville aldrig drømme om kun at gøre handlen til sin helt
*egen* fordel....
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
http://www.dkfritidbil.dk
| |
Kristian Storgaard (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 09-06-03 17:18 |
|
"Bjørn Jørvad" skrev:
> Det skal nævnes at mange IT-leverandører fastholder prisen på
> bestillingstidspunktet (reservationen) uanset om varen er steget er faldet i
> mellemtiden (normalt kursstigning/kursfald)
Ja, men i det tænkte eksempel Bertel skitserer, er pointen jo netop at de
strækker leveringstiden så langt, at varen (fx. p.g.a. teknologisk
udvikling) med sikkerhed er faldet i pris.
/kristian
| |
Bjørn Jørvad (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 09-06-03 17:31 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB0A7FBB.1D405%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
KLIP
> Ja, men i det tænkte eksempel Bertel skitserer, er pointen jo netop at de
> strækker leveringstiden så langt, at varen (fx. p.g.a. teknologisk
> udvikling) med sikkerhed er faldet i pris.
Der er ingen virksomheder, der trækker leverancen i eks. 3 til 6 måneder og
tror at kunden accepterer prisen, specielt når talen falder på IT-produkter.
Gør de det generelt, vil biksen være lukket meget hurtigt, da der findes
andre leverandører.
Jeg kan ikke tro Bertel, ville acceptere en leveringstid på 3 til 6 måneder.
Såfremt et IT-produkt skulle falde mærkbart (lad os sige 50%) indenfor 30
dage, ville være helt uhørt, det skulle da lige være med introduktionen af
en ny model.
Køber man for eks. 10.000 kr IT-udstyr, lad os sige hos SHG, og dollarkursen
er 6,44 og den i ventetiden er faldet til eks. 6,20, er det jo surt.
Går man den anden vej og kursen er 6,20 ved bestillingstidspunktet og kursen
er oppe på 6,3228 på leveringstidspunktet, er man sikkert glad.
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
http://www.dkfritidbil.dk
| |
Kristian Storgaard (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 09-06-03 17:35 |
|
"Bjørn Jørvad" skrev:
> Gør de det generelt, vil biksen være lukket meget hurtigt, da der findes
> andre leverandører.
>
> Jeg kan ikke tro Bertel, ville acceptere en leveringstid på 3 til 6 måneder.
Jeg forholder mig udelukkende til hvad Bertel har skrevet i sit eksempel.
/kristian
| |
Bjørn Jørvad (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 09-06-03 17:41 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB0A83F0.1D40E%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
KLIP
> Jeg forholder mig udelukkende til hvad Bertel har skrevet i sit eksempel.
Det er du naturligvis velkommen til.
I det givne eksempel fra Bertel, findes igen lærdom at hente ...
overhovedet.
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
http://www.dkfritidbil.dk
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-03 18:04 |
|
Kristian Storgaard skrev:
>Jeg forholder mig udelukkende til hvad Bertel har skrevet i sit eksempel.
Tak for det, også til Karina. Jeg skrev en monsterlang
leveringstid for at undgå spekulationer over om varen nu også
ville falde i pris, men i virkeligheden er det ikke nødvendigt.
Jeg købte f.eks. en computer til min datter som havde en fejl.
Det var min svoger der havde samlet den, så der var ikke tale om
returnering. Der gik et halvt år inden jeg fandt den driver der
løste problemet (ret banalt i virkeligheden). Den kostede godt
11'000 kr., men kunne fås for 5'000 den dag den virkede.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Preben Andersen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 09-06-03 18:31 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:naf9evsjbccmmqh9vcv2aioun977i3o864@news.stofanet.dk...
> Tak for det, også til Karina. Jeg skrev en monsterlang
> leveringstid for at undgå spekulationer over om varen nu også
> ville falde i pris, men i virkeligheden er det ikke nødvendigt.
> Jeg købte f.eks. en computer til min datter som havde en fejl.
> Det var min svoger der havde samlet den, så der var ikke tale om
> returnering. Der gik et halvt år inden jeg fandt den driver der
> løste problemet (ret banalt i virkeligheden). Den kostede godt
> 11'000 kr., men kunne fås for 5'000 den dag den virkede.
Der er jo ikke noget nyt i den udvikling, så jeg har svært ved at se
relationerne til det spørgsmål, du oprindeligt stillede. BTW hvilken fejl
var det, din datter havde?
mvh
Preben
| |
Bjørn Jørvad (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 09-06-03 19:02 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:naf9evsjbccmmqh9vcv2aioun977i3o864@news.stofanet.dk...
KLIP
> Det var min svoger der havde samlet den, så der var ikke tale om
> returnering. Der gik et halvt år inden jeg fandt den driver der
> løste problemet (ret banalt i virkeligheden). Den kostede godt
> 11'000 kr., men kunne fås for 5'000 den dag den virkede.
Igen et ledende udsagn, blotte for kendsgerninger.
Ingen lærdom at hente.
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
http://www.dkfritidbil.dk
| |
per christoffersen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 09-06-03 12:19 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:rnk8evgl8cgv00bb4liiqd7q0us5j1crkf@news.stofanet.dk...
> Hej alle
>
> Butikken Nyd & Vindel sælger computere og computerudstyr. De
> lover hurtig levering, men når folk bestiller, trækker de med
> vilje tiden ud og bestiller måske en måned efter at kunden har
> bestilt. I mellemtiden er priserne som regel faldet, men de
> henholder sig naturligvis til den aftalte pris og scorer derved
> en uberettiget fortjeneste.
>
> Lider kunden et formuetab?
Ikke umiddelbart.
>
> Spørgsmålet er nemlig om det er bdrageri? Så vidt jeg kan se, er
> alle de andre punkter (nævnt i OSS'en) nemlig opfyldt.
Umiddelbart synes jeg man kan stille spørgsmål ved både pkt. 4 og 5 i OSS'en
4. Handlingen eller udeladelsen skal desuden bevirke et formuetab for en
eller anden, men ikke nødvendigvis for den udnyttede selv.
Der lides jo egentlig ikke et formuetab. At 'tviste' en handel så man selv
tjener mest muigt på den er ikke det samme som at påføre et formuetab.
5. At den udnyttede handler (eller udelader at handle) skal skyldes en
vildfarelse - dvs en forkert antagelse om et faktisk forhold.
Vildfarelsen skulle så her være de fejlagtige oplysninger om leveringstid.
Umiddelbart er det forhold jo reguleret i Købeloven, så køber har jo visse
rettigheder her til at træde ud af handlen igen. Det gør det lidt svært at
tale om en vildfarelse, al den stund at alle forhold omkring handlen i
princippet er oplyst, - sælger overholder bare ikke sin del af aftalen.
Hvis det skal kommes nærmere må nogen nok ryste op med nogen noter eller en
domshenvisning?
/Per
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-03 13:49 |
|
per christoffersen skrev:
>> Lider kunden et formuetab?
>Ikke umiddelbart.
Hvad er et formuetab?
Hvis du ikke ved det præcis, behøver du ikke svare mere. Jeg er
dødtræt af at blive fyldt med gætterier.
>Vildfarelsen skulle så her være de fejlagtige oplysninger om leveringstid.
>Umiddelbart er det forhold jo reguleret i Købeloven ...
Og hvad så? Det er en vildfarelse alligevel. Købeloven har ikke
noget med bedrageri at gøre så der er ingen grund til at inddrage
den.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Bjørn Jørvad (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 09-06-03 13:54 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:nd09ev4pgeb62d9830hk88ogqp00nv44mn@news.stofanet.dk...
KLIP
> Hvis du ikke ved det præcis, behøver du ikke svare mere. Jeg er
> dødtræt af at blive fyldt med gætterier.
Henvend dig til en *PRAKTISERENDE* jurist/advokat og slip slanterne for en
seriøs rådgivning .... for hel****.
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
http://www.dkfritidbil.dk
| |
per christoffersen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 09-06-03 19:19 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:nd09ev4pgeb62d9830hk88ogqp00nv44mn@news.stofanet.dk...
> per christoffersen skrev:
>
> >> Lider kunden et formuetab?
>
> >Ikke umiddelbart.
>
> Hvad er et formuetab?
>
> Hvis du ikke ved det præcis, behøver du ikke svare mere. Jeg er
> dødtræt af at blive fyldt med gætterier.
Pudsig definition på en diskussion...
/Per
| |
Erik G. Christensen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Erik G. Christensen |
Dato : 09-06-03 18:41 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Butikken Nyd & Vindel sælger computere og computerudstyr. De
> lover hurtig levering, men når folk bestiller, trækker de med
> vilje tiden ud og bestiller måske en måned efter at kunden har
> bestilt.
Det er tale om forsinket levering, det kan du gøre gældende,
resten er kun følger af hvad forsinket levering kan medføre.
Har du aftale om leveringstidspunkt ?
NB men du har da lokket juristerne i fælden,
ved dit lede(nde) spørgsmål
--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 18:48 |
|
"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
news:3EE4C695.58823D35@FJERNpost1.tele.dk...
[klip]
> Det er tale om forsinket levering, det kan du gøre gældende,
> resten er kun følger af hvad forsinket levering kan medføre.
Forsinket levering og følgerne heraf er formueretlige problemstillinger.
Det er diskuteres - fordi det er det, spørgsmålet går på - er, om der
tillige er et strafferetligt element i sagen. Det er der delte meninger om.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Erik G. Christensen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Erik G. Christensen |
Dato : 09-06-03 19:25 |
|
Karina og Christian wrote:
> "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
> > Det er tale om forsinket levering, det kan du gøre gældende,
> > resten er kun følger af hvad forsinket levering kan medføre.
>
> Forsinket levering og følgerne heraf er formueretlige problemstillinger.
>
> Det er diskuteres - fordi det er det, spørgsmålet går på - er, om der
> tillige er et strafferetligt element i sagen. Det er der delte meninger om.
Nå, jeg har ikke set et eneste indlæg om kravende til leveringstidspunkt,
det må vel være første krav til at tale om forsinket levering ?
--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
| |
Karina og Christian (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-06-03 19:42 |
|
"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
news:3EE4D0EB.BCBB20B5@FJERNpost1.tele.dk...
[klip]>
> Nå, jeg har ikke set et eneste indlæg om kravende til leveringstidspunkt,
> det må vel være første krav til at tale om forsinket levering ?
Det er fordi vi ikke diskuterer det formueretlige aspekt i sagen.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Erik G. Christensen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Erik G. Christensen |
Dato : 09-06-03 20:52 |
|
Karina og Christian wrote:
> "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
> > Nå, jeg har ikke set et eneste indlæg om kravende til leveringstidspunkt,
> > det må vel være første krav til at tale om forsinket levering ?
>
> Det er fordi vi ikke diskuterer det formueretlige aspekt i sagen.
****
Nå derfor, så forstår jeg bedre, jeg tog blot udgangspunkt i det konkret
beskrevne eksempel
For havde det været mit udgangspunkt, havde formuetabet været den mistede
brugsret i den periode, der lå efter det aftalte leveringstidspunkt
--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-03 22:53 |
|
Erik G. Christensen skrev:
>Nå, jeg har ikke set et eneste indlæg om kravende til leveringstidspunkt,
Muligt, men der er et her:
<news:gqp8evs390edl903hmf1emufsr68cvdcoa@news.stofanet.dk>
Læg især mærke til:
Vi kan f.eks. forudsætte at der står "en uges
leveringstid" på Nyd & Vindels hjemmeside.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
|
|