Støj fra beboer i Andelsforening
Fra : Kas.

Dato : 07-06-03 10:38

Hejsa

Vi har en beboer i vores andelsforening, der i en lang periode har været
meget støjende, og som ikke tager hensyn. Selv efter gentagne henvisninger
har det ikke hjulpet på problemet.

Men vi er en anelse forvirrede over, hvordan vi står rent juridisk med et
sådant probelm i en andelsforening. Hväd er vores sanktionsmuligheder i
sådan en sag?

Jeg kan forstå, at lejeloven giver mulighed for at smide en lejer ud, hvis
beboeren gentagne gange ikke overholder den vedtagede husorden.

Men hvordan ser det ud i en andelsforening? Har vi mulighed for at smide en
andelshaver ud, hvis han ikke overholder husordenen?

Hvis dette er sket, findes der præcedens sådan en sag?

Råd og idéer modtages med kyshånd!

Mvh. Kasper

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-06-03 12:07

"Kas." <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvordan ser det ud i en andelsforening? Har vi mulighed for at smide
en
> andelshaver ud, hvis han ikke overholder husordenen?
>
> Hvis dette er sket, findes der præcedens sådan en sag?

Hvad står der i jeres vedtægter?

Og stå der noget om konsekvenser af overtrædelser her?

I ABF's standardvedtægter - og i vores - står følgende:

"Husorden (12.1) Generalforsamlingen kan til enhver tid
bindende for alle andelshavere fastsætte regler for husor­den, husdyrhold
m.v.

>klip<

§ 21

Eksklusion (21.1) I følgende tilfælde kan en andelshaver
ekskluderes af foreningen og brugsretten bringes til ophør af bestyrelsen:

>klip<

D Såfremt en andelshaver
optræder til alvorlig skade eller ulempe for foreningens virk­som­hed eller
andre andelshavere.

F) Såfremt en andelshaver gør
sig skyldig i forhold, svarende til de, der efter leje­lovens be­stemmelser
berettiger udlejeren til at ophæve lejemålet."

Nu ved jeg ikke, hvordan den pågældende overtræder husordenen; men iflg.
ovenstående skal der altså en hel del til for at kunne smide folk ud.

Under alle omstændigheder: Kontakt ABF.

Hilsen Inger