|
| Reklamationsret Fra : René Iversen |
Dato : 05-06-03 18:53 |
|
Jeg har fået udskiftet strømforsyningen i mit kabinet, da den brændte af
indenfor for de 2 år. Gælder reklamationsretten stadig fra den egentlig
købsdato, eller er der på ny 2 års reklamationsret på strømforsyningen?
Og hvad vil reklamationsret egentlig sige? Har hørt en påstand om at
bevisbyrden ligger hos køberen efter ½ år. Tænker på at jeg da ikke har
mulighed for at bevise mangler jeg ikke har den store tekniske viden om etc.
/René
| |
Kristian Storgaard (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 05-06-03 19:14 |
|
"René Iversen" skrev:
> Jeg har fået udskiftet strømforsyningen i mit kabinet, da den brændte af
> indenfor for de 2 år. Gælder reklamationsretten stadig fra den egentlig
> købsdato, eller er der på ny 2 års reklamationsret på strømforsyningen?
Er det en strømforsyning du har købt separat, eller er det bare en del af en
computer du har købt samlet?
> Og hvad vil reklamationsret egentlig sige? Har hørt en påstand om at
> bevisbyrden ligger hos køberen efter ½ år. Tænker på at jeg da ikke har
> mulighed for at bevise mangler jeg ikke har den store tekniske viden om etc.
Det er ikke helt rigtigt, men lidt. Der gælder en reklamationsfrist på 2 år.
I forbrugerkøb er den suppleret med en formodningsregel det første halve år,
der gør at mangler der viser sig det første halve år efter købstidspunktet
formodes at have været tilstede på et tidspunkt, hvor sælger var ansvarlig
for den. I resten af perioden er det op til forbrugeren at påvise at manglen
var oprindelig.
Forbrugeren skal selvfølgelig altid påvise at der er en mangel, men der
stilles ikke særligt store krav.
/kristian
| |
René Iversen (05-06-2003)
| Kommentar Fra : René Iversen |
Dato : 05-06-03 19:29 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB055523.1D240%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "René Iversen" skrev:
>
>
> Er det en strømforsyning du har købt separat, eller er det bare en del af
en
> computer du har købt samlet?
Den er købt separat. Har på fornemmelsen det betyder noget, men hvad?
>
> Det er ikke helt rigtigt, men lidt. Der gælder en reklamationsfrist på 2
år.
> I forbrugerkøb er den suppleret med en formodningsregel det første halve
år,
> der gør at mangler der viser sig det første halve år efter købstidspunktet
> formodes at have været tilstede på et tidspunkt, hvor sælger var ansvarlig
> for den. I resten af perioden er det op til forbrugeren at påvise at
manglen
> var oprindelig.
> Forbrugeren skal selvfølgelig altid påvise at der er en mangel, men der
> stilles ikke særligt store krav.
Vil det sige, da strømforsyningen var over 1 år gammelt, at jeg i princippet
skulle have bevist, at det faktisk var en mangel der gjorde den brændte
sammen. Og hvad er en "mangel" så?
>
> /kristian
>
| |
Kristian Storgaard (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 05-06-03 21:04 |
|
"René Iversen" wrote:
> Den er købt separat. Har på fornemmelsen det betyder noget, men hvad?
Det betyder at der løber en ny to-årig reklamationsfrist fra du fik den nye
strømforsyning (i hvert fald i forbrugerkøb). Det er selvfølgelig vigtigt at du
kan dokumentere dels, at du rent faktisk har fået en ny, dels hvornår du har
fået. Sørg for at få en kvittering.
> Vil det sige, da strømforsyningen var over 1 år gammelt, at jeg i princippet
> skulle have bevist, at det faktisk var en mangel der gjorde den brændte
> sammen. Og hvad er en "mangel" så?
Mangelsbegrebet er for forbrugerkøb defineret i købeloven §§ 75a-76, som jeg
ikke vil klippe ind her, men du kan finde købeloven på www.retsinfo.dk eller
(nemmere) på Forbrugerstyrelsens hjemmeside - www.fs.dk.
Man vil oftest ikke være i tvivl om et defekt produkt som sådan har en mangel.
Det som er værre, og som er det man slipper for de første 6 mdr., er at påvise
at manglen var oprindelig, selv om den først har vist sig nu. Hvis
fejlen/manglen/defekten først er opstået efter leveringen, hæfter sælger (som
udgangspunkt) ikke for den.
/kristian
| |
Bertel Lund Hansen (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 05-06-03 19:47 |
|
René Iversen skrev:
>Jeg har fået udskiftet strømforsyningen i mit kabinet, da den brændte af
>indenfor for de 2 år. Gælder reklamationsretten stadig fra den egentlig
>købsdato, eller er der på ny 2 års reklamationsret på strømforsyningen?
Der gælder den oprindelige reklamationsfrist fra købsdato. Men på
reparationen er der en femårig forældelsesfrist. Du har et krav
på at reparationen er udført ordentligt, og det krav forældes
først om fem år (vistnok fra købsdato). Men det skal være præcis
samme fejl, for ellers er det et nyt krav som skal fremsættes som
en ny reklamation.
>Og hvad vil reklamationsret egentlig sige? Har hørt en påstand om at
>bevisbyrden ligger hos køberen efter ½ år.
Det er korrekt, men ikke noget reelt problem.
>Tænker på at jeg da ikke har mulighed for at bevise mangler jeg ikke har
>den store tekniske viden om etc.
Jeg købte denne her video for tre måneder side, og
pludselig i går lød den sært og åd et bånd, og nu sidder
det fast derinde. Den er kun blevet behandlet forsigtigt,
og brugt til det den er beregnet til.
Dermed har man bevist at videoen har en mangel som den ikke må
have, og så er det butikkens problem at bevise at man selv har
myrdet dyret og at fejlen ikke var der (latent) ved købet. Det
kan de ikke, så derfor må de bare ordne manglen.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Erik G. Christensen (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Erik G. Christensen |
Dato : 05-06-03 19:51 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Der gælder den oprindelige reklamationsfrist fra købsdato. Men på
> reparationen er der en femårig forældelsesfrist. Du har et krav
> på at reparationen er udført ordentligt, og det krav forældes
> først om fem år (vistnok fra købsdato).
Næ, det er jo netop fra "reperationsdatoen" da det er den generelle
forældelsesfrist for "aftaler".
--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
| |
Peter G C (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 05-06-03 21:01 |
|
In news:3EDF9126.78951CC0@FJERNpost1.tele.dk,
Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:
[klip]
> Næ, det er jo netop fra "reperationsdatoen" da det er den generelle
> forældelsesfrist for "aftaler".
- forældelsen begynder at løbe fra reklamationsdagen.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Erik G. Christensen (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Erik G. Christensen |
Dato : 05-06-03 21:09 |
|
Peter G C wrote:
> Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:
>
> [klip]
>
> > Næ, det er jo netop fra "reperationsdatoen" da det er den generelle
> > forældelsesfrist for "aftaler".
>
> - forældelsen begynder at løbe fra reklamationsdagen.
Det kan vel næppe være før "aftale" dagen for reperationen.
--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
| |
Peter G C (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 05-06-03 21:14 |
|
In news:3EDFA362.6D012BD8@FJERNpost1.tele.dk,
Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:
[klip]
> Det kan vel næppe være før "aftale" dagen for reperationen.
Jo.
Det er selvereklamationen der forældes.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Henning Makholm (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 05-06-03 23:58 |
|
Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:
> > Næ, det er jo netop fra "reperationsdatoen" da det er den generelle
> > forældelsesfrist for "aftaler".
> - forældelsen begynder at løbe fra reklamationsdagen.
Hvis det er 1908-forældelse vi snakker om, begynder den at løbe fra
det tidspunkt hvor man først kunne fremsætte det bestemte krav der
er tale om. Hvis kravet drejer sig om at gentage en udbedring fordi
den første ikke virkede, vil jeg mene at forældelsesfristen tæller fra
det tidpunkt hvor sælger leverer den ufuldstændigt reparerede
salgsgenstand tilbage til køber - før da giver det ikke mening at
fremsætte krav om at GENOPTAGE udbedringen.
Se også lovens §3 - indtil genstanden leveres tilbage er køber vel i
"utilregnelig uvidenhed" om at han har grund til at fremsætte et krav
om gentagen reparation.
--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"
| |
Bertel Lund Hansen (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 06-06-03 02:16 |
|
Henning Makholm skrev:
>Hvis det er 1908-forældelse vi snakker om, begynder den at løbe fra
>det tidspunkt hvor man først kunne fremsætte det bestemte krav der
>er tale om. Hvis kravet drejer sig om at gentage en udbedring fordi
>den første ikke virkede, vil jeg mene at forældelsesfristen tæller fra
>det tidpunkt hvor sælger leverer den ufuldstændigt reparerede
>salgsgenstand tilbage til køber - før da giver det ikke mening at
>fremsætte krav om at GENOPTAGE udbedringen.
På baggrund af bl.a. Peter G. C.'s indlæg vil jeg mene at det er
forkert. Det krav man fremsætter, drejer sig om at den
*oprindelige* fejl skal udbedres - altså at reklamationen består
i at man fremsætter et krav.
Det passer med at fristen løber fra den dag man gør opmærksom på
manglen.
>Se også lovens §3 - indtil genstanden leveres tilbage er køber vel i
>"utilregnelig uvidenhed" om at han har grund til at fremsætte et krav
>om gentagen reparation.
Ja, men han har allerede fremsat et andet krav, nemlig at den
overhovedet skal repareres.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Peter G C (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 06-06-03 09:19 |
|
In news:yah7k80jfn4.fsf@pc-043.diku.dk,
Henning Makholm <henning@makholm.net> typed:
[klip]
> Hvis det er 1908-forældelse vi snakker om, begynder den at løbe fra
> det tidspunkt hvor man først kunne fremsætte det bestemte krav der
> er tale om. Hvis kravet drejer sig om at gentage en udbedring fordi
> den første ikke virkede, vil jeg mene at forældelsesfristen tæller fra
> det tidpunkt hvor sælger leverer den ufuldstændigt reparerede
> salgsgenstand tilbage til køber - før da giver det ikke mening at
> fremsætte krav om at GENOPTAGE udbedringen.
Ikke enig. Det er *reklamationen* som sådan og det heri indeholdte krav der
forældes. Og den forældelse løber altså fra det tidspunkt, hvor
reklamationen fremsættes. Jeg har ikke pt. noget at henvise til, men er
altså temmelig meget sten sikker Det kan du/I så tage som I vil
> Se også lovens §3 - indtil genstanden leveres tilbage er køber vel i
> "utilregnelig uvidenhed" om at han har grund til at fremsætte et krav
> om gentagen reparation.
Det er suspension - det har ikke noget at gøre med, fra hvilket tidspunkt
fristen løber.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Kristian Storgaard (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 06-06-03 09:52 |
|
Peter G C wrote:
> Ikke enig. Det er *reklamationen* som sådan og det heri indeholdte krav der
> forældes. Og den forældelse løber altså fra det tidspunkt, hvor
> reklamationen fremsættes. Jeg har ikke pt. noget at henvise til, men er
> altså temmelig meget sten sikker Det kan du/I så tage som I vil
Jeg er også tilbøjelig til at give dig ret, ud fra synspunktet om, at hvis en
fordring først kan kræves betalt efter påkrav, så regnes forældelsen fra
påkravet.
Det er imidlertid fastslået ved U 1954.343/2V at for så vidt angår
erstatningskrav for mangler, skal forældelsen regnes fra konstateringen af
manglen - så den går endnu længere tilbage. Om man så kan udstrække dette til
også at gælde kravet om afhjælpning kan jeg ikke lige vurdere på stående fod,
men mon ikke det er det samme.
/kristian
| |
Fam. Rasmussen (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Fam. Rasmussen |
Dato : 06-06-03 05:55 |
|
"René Iversen" <spam@fjern_riversen.dk> skrev i en meddelelse
news:bbo038$11lh$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har fået udskiftet strømforsyningen i mit kabinet, da den brændte af
> indenfor for de 2 år. Gælder reklamationsretten stadig fra den egentlig
> købsdato, eller er der på ny 2 års reklamationsret på strømforsyningen?
>
> Og hvad vil reklamationsret egentlig sige? Har hørt en påstand om at
> bevisbyrden ligger hos køberen efter ½ år. Tænker på at jeg da ikke har
> mulighed for at bevise mangler jeg ikke har den store tekniske viden om
etc.
>
>
Hejsa René
Jeg er ikke den der ved mest om jura, men jeg ved en del om reperationer (er
selv serviceteknikker inden for HiFi branchen, og mit svar er skrevet ud fra
disse erfaringer)
Og du har fuldstændig ret, det der afgør om du får noget lavet gratis efter
det første ½ år, afhænger af hvilket værksted du vælger.
Dertil vil jeg så tilføje at kun MEGET få produkter der har kørt ½ år, går i
stykker p.g.a. en fejl der har været der fra starten. I de snart 7 år jeg
har arbejdet med service inden for elektronik, vil jeg gætte på jeg har set
10 reperationer, som ville give kunden noget ud af de sidste 1½ år's
reklamationsret.
Inden for HiFi branchen er der ikke meget der kan komme efter ½ år, vi
snakker sådan noget som en timer i en video der ikke vil starte eller sådan,
ting hvor fejlen har været der fra købet, men da funktionen ikke har været
brugt opdages det først senere. Hvis en funktion har virket, hvordan kan
fejlen så have været der siden købet ? (det ved teknikkeren i hvert tilfælde
om den har, hvis ikke er det en lorteteknikker!)
Det ovenstående skal ikke opfattes som jeg bare snyder kunderne hvis muligt.
Intet kunne være længre fra sandheden, jeg arbejder i dag for et anerkendt
firma, der igennem de sidste 20 år har kørt med 2 års garanti, betydende at
hvis skidtet går i stykker inden for 2 år, og der ikke er tydlige tegn på at
der har været brugt vold på produktet, så bliver det lavet ASAP (inden for 8
uger, de fleste dog inden for 1 uge) på vores regning.
Kenneth
| |
|
|